Miksi aina puhutaan vain naisten kokemasta väkivallasta?
Miehethän kokevat paljon enemmän väkivaltaa, mutta miksi huomio keskittyy vain naisten kokemaan väkivaltaan?
Esimerkiksi yöelämässä miehiä jatkuvasti lyödään, hakataan ja sanallisesti uhataan tappaa. Tätä on tapahtunut sekä itselleni että mies ystävilleni.
En ole esimerkiksi milloinkaan kuullut että nainen saisi turpaan baarin/nakkikioskin jonossa, vaan uhrit ovat aina miehiä. Tai oletko koskaan kuullut että tuntematon ihminen hakkaisi naisen katutappelussa?
Naisten kokema väkivalta on täysin väärin, mutta ärsyttää että aina jankataan väkivallasta ikäänkuin se olisi naisten kokema ilmiö
Kommentit (29)
Sentään jotakuinkin tasaveroinen asetelma mies vs mies kuin mies vs nainen.
Minä olen saanut grillijonossa turpaan. Olen saanut kahdelta exältä turpaan. Vainoojalta turpaan.
T. Tamma
Koska miehiä kiinnostaa miehiin koskeva väkivalta vain silloin kun jutellaan naisiin kohdistuvasta väkivallasta. Vähän sama juttu kun miestenpäivän viettäminen kiinnostaa miehiä vain naistenpäivänä.
Miesten keskenäinen väkivalta on vakava asia mutta mielestäni se pitää miesten keskenään ratkaista. Sen sijaan naisiin kohdistuva väkivalta miesten taholta on mahdoton ratkaista pelkästään naisten välillä joten siksi siitä keskustellaan koska kyseessä on sekä naisiin että miehiin liittyvä asia.
Mikään ei estä miehiä puhumasta isoon ääneen siitä miesten kokemasta väkivallasta. Naiset yleisemmin puhuvat siitä, minkä itse ovat kokeneet.
Miksi et valita täällä siitä, että miksi miehet eivät puhu siitä väkivallastaan? ...koska yleisemmin se on miehet, jotka tuntuu olvat ihan ok sen väkivallan kanssa.
Ajat on muuttuneet ennen oli nakkikioski väkivallan suhteen jonkinlaista kohtuullisuutta, nykyään voit saada turpaan, mutta joku saattaa jäädä aikansa kuluksi hyppimään vielä pääsi päällä kunnes kuolet. Ennen kun ukko putosi se oli yleensä siinä ja osa vielä katsoi että kaveri on kohtuu kondiksessa
Nakkikioskijonossa turpaansa saaminen edellyttää yleensä uhrilta aktiivista otetta. Joko alkaa humalapäissään haastamaan riitaa tai ainakin aggressiivisesti puolustaa oikeuksiaan, esim. joku etuilee. Naiset eivät tee tätä ja siten säästyvät myös väkivallalta.
Naiset joutuvat useimmiten alistamiseen tähtäävän fyysisen ja seksuaalisen väkivallan kohteeksi. Tätä ei oikein voi tuollaisella passiivisella käytöksellä estää.
Mutta toisaalta ymmarsithän sinä tuon eron itsekin. Halusit vain jostain syystä pelata tuon iänikuisen nakkikioskikortin...
No onhan se vähän kumma juttu että aina kun nainen kokee väkivaltaa niin se onkin yhteiskunnallinen ongelma ja kaikki lähtee kaduille osoittamaan mieltä. Kun mies tapetaan/hakataan/ryöstetään, niin ketään ei tyypillisesti kiinnosta
Yhtälailla naisten pitäisi marssia miesten oikeuksin ja koskemattomuuden puolesta, eikä olla aina niin h*****in itsekkäitä
Vierailija kirjoitti:
Nakkikioskijonossa turpaansa saaminen edellyttää yleensä uhrilta aktiivista otetta. Joko alkaa humalapäissään haastamaan riitaa tai ainakin aggressiivisesti puolustaa oikeuksiaan, esim. joku etuilee. Naiset eivät tee tätä ja siten säästyvät myös väkivallalta.
Naiset joutuvat useimmiten alistamiseen tähtäävän fyysisen ja seksuaalisen väkivallan kohteeksi. Tätä ei oikein voi tuollaisella passiivisella käytöksellä estää.
Mutta toisaalta ymmarsithän sinä tuon eron itsekin. Halusit vain jostain syystä pelata tuon iänikuisen nakkikioskikortin...
Tuo kommenttisi oli todella törkeää uhrin syyllistämistä. Tuolla logiikallasi keksit varmaan monia hyviä syitä miksi raiskaus olisi uhrin vika tai perheväkivalta uhrin vika?
Anteeksi, mutta olet kuvottava ihminen
Vierailija kirjoitti:
No onhan se vähän kumma juttu että aina kun nainen kokee väkivaltaa niin se onkin yhteiskunnallinen ongelma ja kaikki lähtee kaduille osoittamaan mieltä. Kun mies tapetaan/hakataan/ryöstetään, niin ketään ei tyypillisesti kiinnosta
Yhtälailla naisten pitäisi marssia miesten oikeuksin ja koskemattomuuden puolesta, eikä olla aina niin h*****in itsekkäitä
Olennainen kysymys on, miksi teitä miehiä ei kiinnosta. Tehän ne toisianne hakkaatte, prostoikaa asiasta toisillenne!
Naisia sen sijaan hakkaavat ja rais.aavat miehet. Parisuhdeväkivallassa yhdeksän kymmenestä tekijästä on mies. Emme voi asiaa keskenämme muuttaa, siksi on pakko nostaa asia julkisuuteen.
Itse olen nainen ja olen aloittanut tänne keskustelun naisten tekemästä väkivallasta, mutta se poistettiin heti.
Olisin kaivannut vertaistukea, koska sitä ei löydy mistään. Olen siis ollut väkivaltainen miestäni kohtaan, syy löytyy lapsuudestani kun olen ollut vuosien kaltoinkohtelun kohteena ja nyt tunteiden hallitseminen on erittäin haastavaa ja harjoittelen sitä terapiassa.
Mieheni taas ei edes tunnista itseensä kohdistuvaa väkivaltaa vaan hänen mielestään läpsäisyt ei ollut mitään. Tosi surullista enkä halua olla missään nimessä väkivaltainen.
Uskon, että useimpien väkivaltaisten ihmisten taustalta löytyy nimenomaan lapsuuden kaltoinkohtelu jolloin normaalit tunnetaidot jää oppimatta ja kehoon koteloituu traumoja ja sitä vihaa.
Vierailija kirjoitti:
Surullista, miten miesten välistä väkivaltaa vähätellään. Naiset on näköjään ihan samanlaisia kuin miehet, molemmat vähättelevät toisiinsa kohdistuvaa väkivaltaa minkä ehtivät.
Oma herkkä poikani sai turpaansa ensimmäinen kerran ekalla luokalla. Kai hänkin provosoi liikaa?
Yksi tyypillinen tapa keskustella miesten kokemasta väkivallasta on valittaa miksei siitä keskustella ja verrata sitä naisten kokemaan.
Tyypillista on myös kummassakin väkivallassa se että toteuttajana on yleensä mies. Tyypillisesti nainen saa turpaansa kotonaan ja mies nakkarilla. Kummassakin on vielä usein osallisena alkoholi.
Nyt sana on vapaa kumoamaan stereotypiat, joten tilastoja kehiin.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen saanut grillijonossa turpaan. Olen saanut kahdelta exältä turpaan. Vainoojalta turpaan.
T. Tamma
Ehkä sulla on niin vittumainen luonne, ettei sua voi olla lyömättä.
Se onkin hyvä kysymys. Taitaa tyypillisin väkivallan uhri ja kurjuudestä kärsijä muutenkin olla mies. Muutenkin Suomi lienee demokratiana tasa-arvoa ja naisena elämistä ajatellen olla lottovoitto
Yhtä hyvä kysymys kuin se, että ketkä ovat vastuussa siitä äänestyskäytöksestä joka on ehkä luonut turvattomuutta juuri ko. äänestäjäryhmää kohtaan?
Vierailija kirjoitti:
Yksi tyypillinen tapa keskustella miesten kokemasta väkivallasta on valittaa miksei siitä keskustella ja verrata sitä naisten kokemaan.
Tyypillista on myös kummassakin väkivallassa se että toteuttajana on yleensä mies. Tyypillisesti nainen saa turpaansa kotonaan ja mies nakkarilla. Kummassakin on vielä usein osallisena alkoholi.
väkivaltarikoksiin syyllisiksi epäillyistä tekijöistä miehiä oli 81 %
https://thl.fi/fi/web/sukupuolten-tasa-arvo/tasa-arvon-tila/vakivalta-j…
MOT
Miksei miehet järjestäydy ja ala puhumaan miesten välisestä väkivallasta ja puuttumaan siihen? On lapsellista itkeä naisille etteivät he siitä puhu. Heillä on omat ongelmansa joiden huomioarvo pienenee jos siihen aletaan liittämään siihen muita asioita. En ole kullut koskaan radiosta tai televisiosta keskustelua miesten välisestä väkivallasta miesten puhumana, naiset sensiaan puhuvat kohtaamaastaan väkivallasta hyvin avoimesti mediassa. Nyt olisi juuri se oikea maailman aika miestenkin alkaa puhua heitä koskevista asioista.
Vierailija kirjoitti:
Miehet kokevat yleisimmin väkivaltaa julkisilla tai puolijulkisilla paikoilla.
Naisilla tapahtumapaikkoina korostuvat kodit ja työpaikka.
https://thl.fi/fi/web/sukupuolten-tasa-arvo/tasa-arvon-tila/vakivalta-j…
MOT
Vierailija kirjoitti:
Miksei miehet järjestäydy ja ala puhumaan miesten välisestä väkivallasta ja puuttumaan siihen? On lapsellista itkeä naisille etteivät he siitä puhu. Heillä on omat ongelmansa joiden huomioarvo pienenee jos siihen aletaan liittämään siihen muita asioita. En ole kullut koskaan radiosta tai televisiosta keskustelua miesten välisestä väkivallasta miesten puhumana, naiset sensiaan puhuvat kohtaamaastaan väkivallasta hyvin avoimesti mediassa. Nyt olisi juuri se oikea maailman aika miestenkin alkaa puhua heitä koskevista asioista.
Voi olla melkoinen kynnys mennä julkisuuteen puhumaan kokemastaan väkivallasta, koska tarina on useimmiten se että "Vedin pääni täyteen ja haastoin riittaa, jolloin tulin hakatuksi"
Mikään ei estä puhumasta miesten kokemasta väkivallasta.