Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Dementoitunut vaari on alkanut jutella kultakaloilleen, missä vaiheessa pitää huolestua?

Vierailija
20.03.2021 |

Käyn kolme kertaa viikossa siivoamassa ja vien ruokaa. Yhä useammin löydän vaarin akvaarion ääreltä juttelemasta kaloille. Puhuu niille kuin ihmisille. Kertoo esimerkiksi jostain kertausharjoitus-muistoista tai ajalta kun hänellä oli hevosia. Minulle puhuu suunnilleen vaan kolmen sanan lauseita. Vaari on 86-vuotias.

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee huoli-ilmoitus kuntaan. Käyvät katsomassa kuinka vaari tosiasiassa voi ja pääsee ehkä vanhainkotiin.

Vierailija
2/56 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiväthän kalat ole jossain onnettomassa maljassa lillumassa ja kuka ne hoitaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kalat vastaa.

Vierailija
4/56 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika harmittomalta kuulostaa. Sitten huolestuisin, jos hän kertoisi kalojen vastaavan.

Vierailija
5/56 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee huoli-ilmoitus kuntaan. Käyvät katsomassa kuinka vaari tosiasiassa voi ja pääsee ehkä vanhainkotiin.

Vaari pärjää kotonaan ja viihtyy. Teen ruokaa valmiiksi rasioihin, jotka lämmittää mikrossa. Katsoo kotimaisia elokuvia ja kuuntelee radiota. Tiskaa ja lakaisee lattiat, imuroimaan ei enää pysty selkävaivojen takia, mutta minä teen sen.

Ap

Vierailija
6/56 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on tainnut jutella niille koko ajan. Et vaan ole tiennyt sitä.

Vierailija
7/56 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaksi kalaa jäljellä ja 600 litran allas. Minä nekin hoidan. 2 viikon välein veden vaihto, suodattimien pesu, pohjan imurointi ja kasvien uudelleen istutus, mikäli niitä on myllätty niin että juuret näkyvät hiekasta. Ihan onnellisilta ne näyttävät.

Ap

Vierailija
8/56 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen vain keski-ikäinen mutta juttelen kissalleni (kuten miehenikin) ja näin keväällä myös istuttamilleni taimille🤣 Joka päivä kehun tomaatintaimia kuinka reippaita ja vahvoja ne on:)

Vierailija
9/56 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kultakaloille juttelu voi pitää papan virkeämpänä kuin ilman sitä.

Mitä väliä, jos hän kertoo kaloille, vaikka niitä sotamuistoja, hän työstää siinä ajatuksiaan ja mieltään.

Tärkeää saada kokea, että joku kuuntelee.

Ja voi puhua jonkun sulkematta suuta.

Ei tuo juttelu pelkästään ole huolestuttavaa.

Laitoshoitokaan ei ole niin priimaa kaikinpuolin.

Vierailija
10/56 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaksi kalaa jäljellä ja 600 litran allas. Minä nekin hoidan. 2 viikon välein veden vaihto, suodattimien pesu, pohjan imurointi ja kasvien uudelleen istutus, mikäli niitä on myllätty niin että juuret näkyvät hiekasta. Ihan onnellisilta ne näyttävät.

Ap

Kahden viikon välein 600l altaan veden vaihto? Tuskin!

Vierailija
11/56 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen vain keski-ikäinen mutta juttelen kissalleni (kuten miehenikin) ja näin keväällä myös istuttamilleni taimille🤣 Joka päivä kehun tomaatintaimia kuinka reippaita ja vahvoja ne on:)

Ihana 😚

Vierailija
12/56 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huolestua mistä? Mä juttelen usein miehelleni.

Hän kuoli 6v sitten.

Vierailija
13/56 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Oisko kuitenkin 60l? Eiks 600l olis jo pari kolme kylpyammeellista?

Kultakaloille juttelu ei ole ollenkaan huolestuttavaa. Kun ei juttukavereita ole, niin sitä alkaa jutella vaikka itsekseen.

Vierailija
14/56 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttelen päivittäin mielikuvitustyttöystävälleni.

t. kilttis

Vierailija
15/56 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Oisko kuitenkin 60l? Eiks 600l olis jo pari kolme kylpyammeellista?

Kultakaloille juttelu ei ole ollenkaan huolestuttavaa. Kun ei juttukavereita ole, niin sitä alkaa jutella vaikka itsekseen.

Olisi kidutusta pitää kultakaloja tuollaisessa purkissa. Kyllä esim. akvaariokeskukseltaa saa altaita 800 litraan asti ja tilauksesta isompiakin. Itsellä 450l ja kyllähän se n. 150cm  seinätilasta täyttää, mutta parempi näin.

Vierailija
16/56 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääsee vanhainkotiin? Jossa kunto ja toimintakyky romahtaa puolessa vuodessa ja minkäänlaista itsemääräämisoikeutta ei ole? Lääkkeitä kyllä varmasti saa ja yli tarpeenkin. "Koska käytösoireet" .

Vierailija
17/56 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa? Mun teini-ikäinen veljeni jutteli meidän akvaariokaloille ja suuttui kerran, kun yllätin hänet kesken lässyttämisen. Tämä tapahtui siis joskus ysärillä ollessamma teinejä. Ihan normaali siitä kasvoi -vaikka onkin minun apina ääliöveljeni ikuisesti 💓.

Sanot että vaarilla on dementia, jos se on siis jo todettu, se lienee lääkärillä seurannassa. Kyllähän se etenee, jossain vaiheessa ensin kotihoidon palvelut ja siitä, jos elonpäiviä riittää, jossain vaiheessa palveluasumiseen. Mutta toivottavasti vaarisi pysyy kauan noinkin hyväkuntoisena. Kaloille juttelu auttaa.

Vierailija
18/56 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Sitä vaihdetaan siis yleensä 3-4 ämpärillistä, että bakteerikanta pysyy kunnossa. Ei koko altaallista.

Ap

Vierailija
19/56 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalat on kuitenkin olemassa, meillä mummolla on vieraita kaiken aikaa, ei meinaa itse mahtua sekaan.

Illalla pitää valot sammuttaa klo 22.00, koska vieraat haluavat silloin nukkumaan, kesällä vieraita, lähinnä miehiä, lojuu pihamaalla, pöytäkuusen päällä ja kalliolla.

Vieraat kaivavat myös kasveja ylös, syövät ruuat jääkaapista jne.

Ihmisten lisäksi näkyy kaikenlaisia otuksia.

Vierailija
20/56 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huolestuisin siinä vaiheessa, jos hän alkaa puhumaan genderfluidismista, vaatimaan transsukupuolisille naisille oikeutta synnyttää ilman kohtua ja äänestämään Juhana Vartiaista. Muuten ei huolta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kuusi