Dementoitunut vaari on alkanut jutella kultakaloilleen, missä vaiheessa pitää huolestua?
Käyn kolme kertaa viikossa siivoamassa ja vien ruokaa. Yhä useammin löydän vaarin akvaarion ääreltä juttelemasta kaloille. Puhuu niille kuin ihmisille. Kertoo esimerkiksi jostain kertausharjoitus-muistoista tai ajalta kun hänellä oli hevosia. Minulle puhuu suunnilleen vaan kolmen sanan lauseita. Vaari on 86-vuotias.
Kommentit (56)
Vanha herra pysyy toimintakykyisenä juuri siksi, että saa olla omassa kodissaan ja tehdä niitä askareita, joihin pystyy.
Olet, ap, ihana kun huolehdit hänestä.
Voisiko hänelle viedä pari söpöä kalaa lisääkin?
Itsekseen puhelu on ok (älykkyyden merkki). Ilman muuta eläinten ja kasvien kanssa voi ja tuleekin keskustella. Ovat hyviä kuuntelijoita ja siksi parhaita terapeutteja, kun eivät 45 minuutin kuluttua ilmoita, että 'sun ongelmat ne näköjään vaan pahenee, 250 € ja kahden viikon päästä torstaina samaan aikaan'.
Vierailija kirjoitti:
Kultakala on sosiaalinen eläin. Ne tykkää kuunnella ja vaari voi kertoa niille synkimmätkin asiat ilman, että ne ottaa sitä millänsäkään. Minäkin puhun mieluiten metsässä männyille koska ihmiset on elämään puuttuvia, kyttääviä kusipäitä. Kun ihmiselle sanot jotain niin se leviää pitkin kyliä ja jos on jotain arkaluontoista niin sitä käytetään satuttamiseen. Kun kerrot eläimelle tai kasville puhut elävälle olennolle jolla on sielu. Se puuttuu suurimmalta osalta ihmisiä. Vaarisi on siinä iässä, että se on oppinut ihmisistä kaiken mikä niistä pitää tietää. Nyt sinäkin olet täällä hänen asioitaan levittämässä ja puuttumassa hänen elämäänsä.
Ap kertoo kokemuksestaan ikääntyvän läheisen omaishoitajana.
Saamme kaikki hyvää tietoa siitä todellisuudesta, mikä meitäkin muodossa tai toisessa tulee koskettamaan. Tämä ei ole juorupalsta kuten joku facebook vaan anonyymi tapauskertomus, jossa kukaan ei leimaudu.
Vierailija kirjoitti:
Juttelen päivittäin mielikuvitustyttöystävälleni.
t. kilttis
Kaikkea hyvää teille molemmille :)
Minä juttelen vanhana parta-agamalle. Mulla on sille jo nimikin mietittynä.
Vierailija kirjoitti:
Huolestuisin siinä vaiheessa, jos hän alkaa puhumaan genderfluidismista, vaatimaan transsukupuolisille naisille oikeutta synnyttää ilman kohtua ja äänestämään Juhana Vartiaista. Muuten ei huolta.
Noista oireista ainoastaan Vartiainen edellyttää ripeitä toimenpiteitä.
Täh? Tietenkin lemmikeille jutellaan.
Kyllä mä varaisin vaarille ajan lääkärille ja muistikokeisiin. Ehkä samalla olisi hyvä kartoittaa onko jotain sellaisia palvelutarpeita jotka voisi hoitaa joku muu kuin sinä. Ateriapalvelu muutamana päivänä viikossa voisi olla ihan hyvä enkä siivouspalvelu vaikka kerran tai kaksi viikossa. Ei ihan hyvältä kuulosta että selviytyminen on kiinni pelkästään yhdestä ihmisestä. Kun noihin palveluihin tottuu pikkuhiljaa niitä on helpompi myös lisätä tarvittaessa.
Onko ruokavalio riittävän monipuolinen? Saako vanhus riittävästi d vitamiinia ja muita ravintoaineita? Kuinka paljon hän liikkuu päivässä? Onko asunto esteetön? Onko apuvälineitä, tukikaiteita yms. riittävästi? Onko kaatumisvaara, onko tarvetta esim. turvapuhelimelle?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä varaisin vaarille ajan lääkärille ja muistikokeisiin. Ehkä samalla olisi hyvä kartoittaa onko jotain sellaisia palvelutarpeita jotka voisi hoitaa joku muu kuin sinä. Ateriapalvelu muutamana päivänä viikossa voisi olla ihan hyvä enkä siivouspalvelu vaikka kerran tai kaksi viikossa. Ei ihan hyvältä kuulosta että selviytyminen on kiinni pelkästään yhdestä ihmisestä. Kun noihin palveluihin tottuu pikkuhiljaa niitä on helpompi myös lisätä tarvittaessa.
Onko ruokavalio riittävän monipuolinen? Saako vanhus riittävästi d vitamiinia ja muita ravintoaineita? Kuinka paljon hän liikkuu päivässä? Onko asunto esteetön? Onko apuvälineitä, tukikaiteita yms. riittävästi? Onko kaatumisvaara, onko tarvetta esim. turvapuhelimelle?
On turvaranneke ja vessassa kaide, muita ei tarvitse. Pyörittää vielä hulavannettakin sujuvasti :D Teen monipuolista ruokaa. Kalaa, kanaa, kerran viikkoon naudanlihaa. Aina salaatin. Viimeiset viisi vuotta olen vienyt aina pihastani marjoja, omenoita, perunoita ja mökkiaikana sieniä. Lääkäri sanoi, ettei tarvetta purkkivitamiineille ole.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ruokavalio riittävän monipuolinen? Saako vanhus riittävästi d vitamiinia ja muita ravintoaineita? Kuinka paljon hän liikkuu päivässä? Onko asunto esteetön? Onko apuvälineitä, tukikaiteita yms. riittävästi? Onko kaatumisvaara, onko tarvetta esim. turvapuhelimelle?On turvaranneke ja vessassa kaide, muita ei tarvitse. Pyörittää vielä hulavannettakin sujuvasti :D Teen monipuolista ruokaa. Kalaa, kanaa, kerran viikkoon naudanlihaa. Aina salaatin. Viimeiset viisi vuotta olen vienyt aina pihastani marjoja, omenoita, perunoita ja mökkiaikana sieniä. Lääkäri sanoi, ettei tarvetta purkkivitamiineille ole.
Ap
Mistä sä sitten tarkalleen ottaen olet huolissasi? Kulatkaloille puhumisesta? Suosittelen varmaan myös itsellesi lääkärinajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ruokavalio riittävän monipuolinen? Saako vanhus riittävästi d vitamiinia ja muita ravintoaineita? Kuinka paljon hän liikkuu päivässä? Onko asunto esteetön? Onko apuvälineitä, tukikaiteita yms. riittävästi? Onko kaatumisvaara, onko tarvetta esim. turvapuhelimelle?On turvaranneke ja vessassa kaide, muita ei tarvitse. Pyörittää vielä hulavannettakin sujuvasti :D Teen monipuolista ruokaa. Kalaa, kanaa, kerran viikkoon naudanlihaa. Aina salaatin. Viimeiset viisi vuotta olen vienyt aina pihastani marjoja, omenoita, perunoita ja mökkiaikana sieniä. Lääkäri sanoi, ettei tarvetta purkkivitamiineille ole.
Ap
Mistä sä sitten tarkalleen ottaen olet huolissasi? Kulatkaloille puhumisesta? Suosittelen varmaan myös itsellesi lääkärinajan.
En sano tätä mitenkään pahalla. Mutta esim. missään sukulaistapaamisissa tai syntymäpäivillä hän lähinnä istuu hiljaa nurkassa. Ja vastaa ihmisille parin kolmen sanan lausein kysymyksiin. Jo lapsena muistan että hän oli hiljainen. Syliin pääsi kyllä, mutta ei hän juuri puhunut. Luki vaan muistaakseni minulle ja veljellekin jotain säätiedotuksia lehdestä.
Ap
Minun vaarini hukkaili tavaroitaan ja syytti varkaita, joita ei nähnyt kukaan muu kuin hän itse. En ole huolissani itsestäni sukurasitteenkaan takia, vaikka juttelen välillä kasveille tai elottomille esineille. Jos olisi mikä tahansa lemmikkieläin, tietysti juttelisin sille, olisi outoa olla puhumatta. Nyt korona-aikaan varsinkin ei kaikille ole oikein juttukavereita.
Vanhusten puheet vielä kiertää niitä samoja ratoja, mutta kultakalat eivät tuomitse tai tylsisty. Jos ne alkavat vastailla, sitten voi huolestua. Tekee hyvää vaarisi kognitiivisille kyvyille, kun ei makaa vielä sängyssä mykkänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Sillä ei ole mitään merkitystä kuka ne ruuat vie. Vain sillä on merkitystä mitä vaari syö ja mitä jättää syömättä.
Laitoksiin viedään jopa pehmoleluja, jotta vanhuksilla olisi joku, jolle jutella asioitaan. Kalat ovat eläviä olentoja, ei kai kukaan pidä hulluna ihmistä, joka puhuu kissalle tai koiralle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
En sano tätä mitenkään pahalla. Mutta esim. missään sukulaistapaamisissa tai syntymäpäivillä hän lähinnä istuu hiljaa nurkassa. Ja vastaa ihmisille parin kolmen sanan lausein kysymyksiin. Jo lapsena muistan että hän oli hiljainen. Syliin pääsi kyllä, mutta ei hän juuri puhunut. Luki vaan muistaakseni minulle ja veljellekin jotain säätiedotuksia lehdestä.
Ap
Onko muistikokeet tehty?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiväthän kalat ole jossain onnettomassa maljassa lillumassa ja kuka ne hoitaa?
Kaksi kalaa jäljellä ja 600 litran allas. Minä nekin hoidan. 2 viikon välein veden vaihto, suodattimien pesu, pohjan imurointi ja kasvien uudelleen istutus, mikäli niitä on myllätty niin että juuret näkyvät hiekasta. Ihan onnellisilta ne näyttävät.
Ap
Tietenkin ne ovat onnellisia, koska vaari juttelee niille. :)
Hyvää vaihtelua normaalin vetiseen arkeen.
PS Minä puhun kissalleni ja olen lapsesta lähtien jutellut eläinten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kiitos, kun huolehdit hänestä. :)
Mielestäni on mukavaa, että hän juttelee kultakaloille. Ne eivät ainakaan intä vastaan.
Mulla ei kultakaloja, mutta jos olis, toki niille juttelisin.
T. Ei-dementoitunut
Vierailija kirjoitti:
Kultakala on sosiaalinen eläin. Ne tykkää kuunnella ja vaari voi kertoa niille synkimmätkin asiat ilman, että ne ottaa sitä millänsäkään. Minäkin puhun mieluiten metsässä männyille koska ihmiset on elämään puuttuvia, kyttääviä kusipäitä. Kun ihmiselle sanot jotain niin se leviää pitkin kyliä ja jos on jotain arkaluontoista niin sitä käytetään satuttamiseen. Kun kerrot eläimelle tai kasville puhut elävälle olennolle jolla on sielu. Se puuttuu suurimmalta osalta ihmisiä. Vaarisi on siinä iässä, että se on oppinut ihmisistä kaiken mikä niistä pitää tietää. Nyt sinäkin olet täällä hänen asioitaan levittämässä ja puuttumassa hänen elämäänsä.
Sieluttomuuskommenttisi on mielestäni erittäin surullinen
Ehdotan, että muutat suurempaan kaupunkiin, jos ajattelet noin paikallisista ihmisistä.
Uskon, että elämäsi helpottaa.
Ihminen on terve kun puhuu muuten unohtuu kieli.Ihan lapset puhuu ja juttelee leikkiessään yksin ja piirtäessään samoin jutellaan kukille,viherkasveille,linnuille ja eläimille myös tähdille puhutaan.Kaloilla on usein myös nimet koska ne on lemmikkejä niitä ei syödä. Monella on jo nuoresta asti lemmikkinä kukkia kissoja koiria akvaario kaloja joille puhutaan ääneen.Niistä myös puhutaan minun kukkaselle annoin tänään lannoitetta. Pyyhin siitä pölyt.Oltiin koiran kanssa lenkillä.Kaloille ei saa antaa liikaa ruokaa se rehevöittää akvaarion.Paras antaa vanhoille puhtaat alusvaatteet Pudas lakana ropsia peitot ja pitää esillä pullovettä ja kunnon hiivaleipä viipaleita sekä voita ja laktoositonta jos on ripulia.Puhtaat sukat jalassa ja maitoa kahviin sekä muutama viilipurkki.