Hesarin metatyölista
https://www.hs.fi/elama/art-2000007865595.html En pääse lukemaan juttua, koska on vain tilaajille. Kertokaapas tilaajat, mitä listalla on?
Kommentit (220)
Mun mielestä tärkeämpää kuin hihojen pituus tai kuinka usein syödään makaronia, on lapsen kanssa keskustelu ja hänelle annettu aika. Maailman avaaminen ja siinä elämiseen valmistaminen. En usko että metatyömammat ehtii todella pysähtyä sen lapsensa kanssa, kun taas pitää organisoida miehen sukkalaatikko ja pohtia ensi vuoden välikausitakkien kokoja. Mun lapset saattaa syödä lihapiirakkaa ja kulkea joskus rikkinäisissä housuissa, mutta ne on tienneet ja ymmärtäneet jo alle kouluikäisinä konseptit kuten rakkaus, kuolema, uskonto, seksi, tasa-arvo, avaruus jne. Juu, eivät sulje toisiaan pois, mutta ollaanpa rehellisiä: jos metatyö on niin kuormittavaa ja naisille kasautuvaa, eivät he jaksa ja ehdi enää muuhun, siihen mikä on oikeasti tärkeää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elättekö te joidenkin lapsimiesten kanssa, jos säännölliset (päivittäiset tai viikottaiset) kotityöt tarvitsee joka kerta ohjeistaa erikseen?
Ilmeisesti elävät. Ja kasvattavat omista lapsistaan samanlaisia, kun helikopteroivat metatyönsä kanssa niin ettei muu perhe saa edes mahdollisuutta hoitaa mitään asiaa tai tehdä oman mielen mukaan kotitöitä.
Aikuinen ja jopa teinit oppivat kyllä esim. viemään ja peräti lajittelemaan likapyykkinsä tai, uskomatonta kyllä, pesemäänkin ne. Viimeistään siinä vaiheessa, kun ei enää ole päälle pantavaa. Itsekin tämän aikoinaan opin ihan kantapään kautta. Kenekään ei tarvitse keräillä likaisia vaatteita pitkin kotia ja sitten uhriutua siitä että tekee hommaa minkä jokainen pikkulapsia lukuunottamatta osaa tehdä itsekin.
Meillä kyllä jakautuu sekä metatyöt että muutkin kotityöt todella tasaisesti. Ihan jokainen normaaliälyinen mies kykenee siihen joten miksi ihmeessä nainen suostuu tekemään niitä yksin? Nytkin tuli miehen kännykkään tekstiviesti, että muistathan varata lapselle hammashoitoajan. Hän varaa ja käyttää lapsen, ei minun tarvitse tätä asiaa millään tavalla ottaa hoitaakseni jos en halua.
Miten lapset osaa aikuisena toimia, jos mamma on ajatellut koko elämän kaiken valmiiksi? Jos ei ole puhtaita vaatteita kun ei ole älynnyt viedä pyykkiin, ehkä älyää seuraavalla kerralla kun on joutunut menemään kouluun likaisissa, jne. Mikä on niin vaikeaa normaaleissa asioissa joillekin? Meillä osaa jo ala-asteikäinen käydä kaupassa ja kysyä vielä tarvitseeko jotain muutakin tuoda. Osaa mennä koulusta itse hammaslääkäriin ja kertoa siitä opettajalle. Mieskin on ihan aikuinen eikä miesvauva, jonka kalsarit mamma kerää pyykkiin. Käy töissä, kaupassa, siivoaa ja huomaa jos vaikka roskapussi on täynnä, normaaliälyinen kun on.
Metatyö on ihan todellinen asia. Se vaan ymmärrettäisiin paljon helpommin eikä sitä väheksyttäisi, jos sitä ei liioiteltaisi listaamalla metatyöksi aivan kaikkea mahdollista roskapussin viemisestä lähtien.
Vierailija kirjoitti:
Metatyö on ihan todellinen asia. Se vaan ymmärrettäisiin paljon helpommin eikä sitä väheksyttäisi, jos sitä ei liioiteltaisi listaamalla metatyöksi aivan kaikkea mahdollista roskapussin viemisestä lähtien.
Mitä se sitten on? Kerro muutama konkreettinen esimerkki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi saa kutsun kaverisynttäreille. Vanhempien pitää huolehtia, että synttärisankarille hankitaan lahja ja lapsi viedään juhliin ja haetaan sieltä oikeaan aikaan. Ei monimutkaista, mutta vaatii sitä että vanhemmat sopivat keskenään kumpi ne asiat tekee.
Kodissa on takka. Muistetaan hoitaa nuohoaminen säännöllisesti, toisin sanoen sovitaan kumpi aikuisista tilaa nuohoojan ja on paikalla silloin kun hän tulee.
Määräaikainen sähkösopimus/nettiliittymä/muu on menossa umpeen, kilpailutetaan uusi ennen sitä, eli sovitaan kumpi aikuisista hoitaa asian.
Ei siis mitään monimutkaista, mutta vaatii asioista huolehtimista ja sopimista myös sen konkreettisen tekemisen lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi saa kutsun kaverisynttäreille. Vanhempien pitää huolehtia, että synttärisankarille hankitaan lahja ja lapsi viedään juhliin ja haetaan sieltä oikeaan aikaan. Ei monimutkaista, mutta vaatii sitä että vanhemmat sopivat keskenään kumpi ne asiat tekee.
Kodissa on takka. Muistetaan hoitaa nuohoaminen säännöllisesti, toisin sanoen sovitaan kumpi aikuisista tilaa nuohoojan ja on paikalla silloin kun hän tulee.
Määräaikainen sähkösopimus/nettiliittymä/muu on menossa umpeen, kilpailutetaan uusi ennen sitä, eli sovitaan kumpi aikuisista hoitaa asian.
Ei siis mitään monimutkaista, mutta vaatii asioista huolehtimista ja sopimista myös sen konkreettisen tekemisen lisäksi.
Eli tämä naisille kasaantuva, valtava metatyömäärä on se, että he sopivat miestensä kanssa kuka tekee mitäkin?
Vierailija kirjoitti:
Tää on sama ilmiö kuin rasismiin suhtautuminen. Ei sitä ole olemassa kun minä olen päättänyt olla näkemättä sitä. Sääli tasa-arvon kannalta, että naiset itse vähättelevät metatyötä. Totuus on kuitenkin se, että Suomessakin (monista muista maista puhumattakaan) kodin metatyöt kasautuvat yhä useasti naisille. Eikä tätä totuutta poista se, että jonkun mies osaa viedä pyykkinsä pyykkikoriin tai joku (nainen) miettii viikon ruokalistan päässään kymmenessä minuutissa. Miksi nykypäivänä tasa-arvon vaatimisesta on tullut uhriutumista joidenkin mielestä? Näinhän se rasismikeskusteluissakin aina menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli tämä naisille kasaantuva, valtava metatyömäärä on se, että he sopivat miestensä kanssa kuka tekee mitäkin?
Liian usein metatyö tosiaan kasautuu naisille. Käytännössä siis nainen on aloitteellinen siinä että asioiden hoitamisesta sovitaan. Mutta toki normaalit miehetkin muistavat, että asia X pitää hoitaa, ottaa sen puheeksi ja sovitaan kumpi sen tekee. Metatyö eli suunnittelu ja organisointi on ihan todellinen käsite, eikä sen käyttäminen tarkoita että metatyötä tekisi vain nainen.
Minä en koe, että metatyömäärä olisi mitenkään valtava, mutta minä en tosiaan ajattele, että roskapussin vieminen, ostoslistan kirjoittaminen tai pyyhkeiden peseminen edellyttää erillistä suunnittelua ja organisointia. Useimmiten metatyö tapahtuu silloin, kun jo tekee jotain muuta asiaa, koska se yleensä on "vain" ajatustyötä, välillä siihen saattaa sisältyä peräti muistilapun tai kalenterimerkinnän kirjoittaminen.
Aika paksua verrata rasismiaa siihen että mammat haluavat pitää kaikki langat käsissään ja sitten uhriutua siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän lapsen päiväkotiryhmän lasten vanhemmilta ollaan kerran saatu kutsu lapsen isältä. Kaikki muut kutsut (puhutaan kymmenistä) on tulleet äideiltä. Tekstarina tai äiti on jättänyt numeronsa kutsukorttiin vastausta varten. Tästä voisi päätellä pikaisella katsauksella, että 90% lasten synttärikutsujen järjestämisestä aiheutuvasta metatyöstä hoitaa perheen äiti, ei isä. Asutaan siis keskiluokkaisella alueella ja suurin osa vanhempia on korkeakoulutettuja. Tämäkö on sinusta väheksyttävää? Kovin laaja tutkimustulos tämä ei tietenkään ole, mutta voit tehdä galluppia omassa tuttavapiirissä. Eri.
Huhhuh, kylläpä joidenkin elämä on vaikeaa.
Jos ette halua niitä synttäreitä järjestää, sanokaa seuraavan kerran ukollenne että sä järjestät tällä kertaa. Mikä ongelma? Itse valitsette mitä teette ja sitten se on liian rankkaa? Äitini oli juuri tuollainen uhriutuja eikä hänelle kelvannut mikään, päätin silloin että tulen itse toimimaan toisin. Jos joku asia on liian raskas, sanon suoraan miehelle että teetkö tämän, minä en jaksa. Samoin tulen häntä vastaan kun hän ei jaksa. Se on normaalia, ei tuo joidenkin teistä perhediktatuuri.
Vierailija kirjoitti:
Mitenkähän metatyömammat kiduttaa perhettään näin lauantaina? Pitävät varmaan jotain perhepalaveria pöydän pyyhkimisestä ruuan jälkeen.
Ihan rehellisiä kotitöitä olen tehnyt koko aamupäivän, siivousta ja vaatehuoltoa. Pesin lattiat ja imuroin. Tällä hetkellä mies kokkaa lounasta ja minä rentoudun täällä palstalla samalla kun suunnittelen, missä järjestyksessä käyn kaupat jotta saan hankittua kaikki tarvikkeet lapsen synttäreille.
Synttärit pidetään ulkona, mistä minulla ei ole aiempaa kokemusta. Mietin tässä juuri, mitä lämmintä tarjottavaa tarjoillaan ja missä välissä ehdittäisiin luoda lumet ja tuoda terassikalusteet juhlapaikalle.
Mies vie lapset iltapäivällä puistoon, ja sillä aikaa minä suunnittelen huomiset synttärit ja hoidan kauppa-asiat niitä varten. Voihan se olla, että mieskin parasta aikaa miettii, menevätkö ensin liukumäkeen vai parkour-alueelle.
T. Metatyömamma.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä tärkeämpää kuin hihojen pituus tai kuinka usein syödään makaronia, on lapsen kanssa keskustelu ja hänelle annettu aika. Maailman avaaminen ja siinä elämiseen valmistaminen. En usko että metatyömammat ehtii todella pysähtyä sen lapsensa kanssa, kun taas pitää organisoida miehen sukkalaatikko ja pohtia ensi vuoden välikausitakkien kokoja. Mun lapset saattaa syödä lihapiirakkaa ja kulkea joskus rikkinäisissä housuissa, mutta ne on tienneet ja ymmärtäneet jo alle kouluikäisinä konseptit kuten rakkaus, kuolema, uskonto, seksi, tasa-arvo, avaruus jne. Juu, eivät sulje toisiaan pois, mutta ollaanpa rehellisiä: jos metatyö on niin kuormittavaa ja naisille kasautuvaa, eivät he jaksa ja ehdi enää muuhun, siihen mikä on oikeasti tärkeää.
Jos toinen vanhemmista tekee koko ajan metatöitä, niin ehtiihän toinen käymään syvällisiä filosofisia keskusteluja. Ei kenenkään tarvitse kaikesta yksinään selviytyä.
Itse olen nainen ja kyllä paljon mieluummin keskustelen syvällisiä lasten kanssa kuin vaikka plärään Wilmaa ja reagoin viesteihin. Siksi meidän perheessämme vain miehellä on lasten Wilma-tunnukset. Eihän niiden viestien lukemiseen mene kuin viisi minuuttia päivässä, eikö vaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaatko itse? Kun mainitaan, että metatyö on todellista, aloitetaan heti typerä jankutus kasaantuvasta, valtavasta metatyömäärästä. Ja tämä johtuu puhtaasti siitä, että metatyöstä puhuttaessa sitä liioitellaan listaamalla metatyöksi mm. tavallista kodinhoitoa ja suoraan sanottuna uhriudutaan, jolloin vastareaktio on juuri tuollainen vähättely.
On asioita, mitä pitää hieman suunnitella ja organisoida etukäteen, ennen varsinaista toimintaa. Joko toiminta ei onnistu ilman etukäteissuunnittelua, tai sitten se on vaikeaa, hidasta ja tuhlaa aikaa tai rahaa aivan turhaan.
voisko tuo liittyä jotenkin aivojen prosessointi kykyyn? Hitailla vaikeaa metaduunien kans, normaalit ei edes huomaa kun on jo tehty .
Normaali kommunikointi oman miehen kanssa = Metatyö.
Oikeasti pidätte raskaana sopia miehenne kanssa kumpi vie lapsenne kaverisynttäreille? Yhtä lailla se mies joutuu siinä käymään mielessään läpi omat työvuoronsa ja muut menonsa. Lahjan kai hommaa se, joka kaupassa käy? Vai tarvitseeko siihenkin organisoida reissu erikseen?
Noista muista asioista huolehtiminen kuormittaa huomattavasti vähemmän, jos säännölliset perusasiat saa rullaamaan omalla painollaan. Ehkä siihen on alunperin tarvittu nainen ohjeistamaan miten homma hoidetaan, mutta jokainen normaalijärkinen aikuinen ja lapsikin osaa tehdä vakiintuneet asiat ihan oma-aloitteisestikin. Ruuanlaitto, tiskit, viikkosiivous yms. ei todellakaan vaadi erillistä suunnittelua ja organisointia. Ja mitä niihin ruokiin tulee, niin perusruokatarvikkeista saa väännettyä vaikka mitä. Eli jos jääkaapissa on joka viikko jauhelihaa, niin ei se nyt helv. tarkoita että siitä tehtäisiin joka ikinen viikko makaronilaatikkoa.