Hesarin metatyölista
https://www.hs.fi/elama/art-2000007865595.html En pääse lukemaan juttua, koska on vain tilaajille. Kertokaapas tilaajat, mitä listalla on?
Kommentit (220)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että kaupassa käyminen on joku yli-inhimillinen ponnistus ja edellyttää kolmen viikon kirjallista suunnittelua ja strategiaa joka on hyväksytty presidenttiä myöten.
Otin joskus aikaa. Ruokalistan suunnittelu, kaappien sisällön tarkistaminen ja ostoslistan kirjoittaminen kestää 45 minuuttia. 2 hengen talous, viikon ruoat, ei allergioita.
45 minuuttia työtä vain minulle. Joka ikinen viikko.
Olet vain surkea.
Minulla samaan taskin olisi mennyt ehkä 2 minuuttia, enkä tarvitse edes listaa, muistan kyllä mitä puuttuu kauppaan asti.
Komppaan: Tarkistamatta edes kaappeja tekisin tuon tehtävän hetkessä.
Ma: Kanaa ja uunikasviksia.
kana, löytyy,
paprika, löytyy,kesäkurpitsa, ostettava,
varsiselleri, ostettava
juuripersilja, ostettava,
munakoiso, löytyy,
tomaatti, löytyy.
porkkana, löytyy
Sipuli, löytyy.
Tiistai: pinaattikeitto
Pinaatti, löytyy,
Maito, ostettava.
jauhot, löytyy.
Keskiviikko: pihvi ja ratatoulle.
Pihvit, ostettava.
ratatoulle ainekset (ostettava, lisätään maanantain kasvisten määrää).
tomaattimurska löytyy.
Torstai: pastaa jauhelihakastikkeella.
Jauheliha, ostettava
tomaattimurska löytyy,
pasta löytyy,
Mausteet kaikki löytyy, paitsi tuore valkosipuli, ostetaan.
Perjantai, kvartaalin pizzaperjantai, ei ostoksia, haetaan töistä tullessa.
Lauantai. Munakasrulla.
Munia, löytyy,
Täytteet, on jo viikon listalla tarvikkeet.
Kerma, ostettava.
Sunnuntai.
kanawokki.
Lisää kanaa listaan,
porkkana löytyy,
Muut wokkikasvikset ostettava.
jos laiskottaa osta wokkimausteseos.
Leipätarvikkeet löytyvät.
Lisäksi vähän leikkeleitä.
....
Ei tarvi mitään 45 minuutin töitä...
Hienosti hoidettu työ. Aplodit. Esim tiistain elätte koko perhe annoksella pinaattikeittoa. No, tuosta näkeekin hyvin sen pointin.
Tänään VIIMEKSI ainoa valmistettu ruoka pinaattikeitto. Lounaaksi syötiin sitä mitä EILEN syötiin päivälliseksi. Taitaa tosiaan olla toisille vaikeeta toi ENNAKOINTI ilman erillisiä suunnitteluistuntoja. Muuten kahviakin on kaapissa vielä 3,5 pakettia. Sokeria noin 400 g... eli perustarvikkeita on aina kaapissa, niitä ei tarvitse erikseen tarkistella vaan ostetaan lisää jo hyvissä ajoin ennen kuin loppuu. Mistä tietää että on loppumassa? no kyllä minä ainakin osaan tehdä mentaalimuistiinpanoon kun otan vaikka suolaa ja havaitsen sen vähentyvän että kuukauden sisällä loppuu. Sitä sitten ostetaan seuraavalla kauppareissulla...
Joo siis nimenomaan tuo ennakointi on sitä metatyötä, jos molemmat tekee sitä parisuhteessa tolleen saman tien lisäillen kauppalistaan niin se toimii hyvin ja homma rullaa. Jos taas on kuten meillä eli mies ei vaaan osaa ennakoida sen vertaa että laittaisi tosiaan listaan kun jokin on loppumassa, niin se tekee toiselle osapuolelle huomattavasti enemmän työtä. Tai jos mies osaisi edes sen verran katsoa että huomaisi jos kalsaripino alenee että niitä voisi pestä ettei mun tarvisi käydä tarkistamassa onko puhtaita. (tätä en tosin juuri tee enää, kärsiköön itse)
Viherkasvit hoidan kun ne olen itse hankkinut. Lapsi hankittiin yhddessä niin kyllä mulla joskus menee hermo kun mies ei osaa pukea sitä ilman että valkkaan vaatteet valmiiksi. Ja pitäisi siis tietää paljonko sillä yleensä on päällä ja missä niitä vaatteita säilytetään, ei vain havainnoi tarpeeksi kai...
Pointti on et metatyö käsite ei oo niin suoraviivainen että istutaan alas ja suunnitellaan vaan ae on aivokapasiteettia syövää jatkuvaa havainnointia ja eteenpäin katsomista. Joka ärsyttää jos täytyy raahata muita mukana.
Vierailija kirjoitti:
Minusta oli oikein hyviä asioita listattu. Tuli mieleeni heti mieheni kommentti pyykinpesusta: kone ne pyykit pesee. No ajattelin sitten odotella, että kone alkaa niitä pesemään, muutaman viikon päästä kun mies ihmetteli mistä saisi puhtaita vaatteita, niin kuittasin, että ei ole tainnut kone pestä. Ymmärsi yskän, että ei se nyt ihan noin vain itsekseen sitä ala tekemään, vaan siihen sisältyy noita ns. metatöitä myös ja toki ihan fyysistäkin työtä.
Sama on kyllä kaupassa käynnissä, jotain pohdintaa ja suunnittelua pitää tehdä etukäteen ja sekin vie aikaa.
Tässä Hesarin listausta (tätä ennen oli kyllä paljon tekstiä tätä listaa selittämässä):
Kotityöt
Kodin isompien hankintojen hintavertailu
miehet: keskittykää metatöissänne hintavertailuun: aina kun pläräätte uutta autoa, teette metatöitä.
Olisipa uuvuttavaa elää tuollaisen oman elämänsä mikromanagerin kanssa. Olen itsekin nainen, mutta taidan omata ihan erilaiset aivot kuin iso osa naisista, kun en koe tuollaista metatyötä oikeaksi olemassa olevaksi asiaksi. Totta kai kaikilla pyörii varmasti jatkuvasti monia ajatuksia mielessä, mutta eikö se ole ihan normaalia? Kuten joku jo hyvin kirjoitti, se on ELÄMÄÄ. Miksi siitä pitää tehdä niin vaikeaa? Ja sitten uhrautua kun on raskasta, vaikka ei tarvitsisi olla.
Lasten harrastukset esimerkiksi on meillä ainakin heidän omalla vastuullaan. Jos on liian pieni ottamaan vastuuta, tarvitseeko silloin edes harrastaa vielä?
Hammaslääkäri? Lapsi voi laittaa itse opelle viestin tai kertoa koulussa että on pois sen aikaa. Pienen lapsen kanssa menee se vanhemmista, jonka töissä se on mahdollista.
Vaatteet, ruoka? Arkisia asioita, joihin jokaisen täysivaltaisen ihmisen pitäisi kyetä ilman sen kummempaa ajatustyötä. Jos mieheltä loppuu ehjät sukat, kai se ymmärtää ostaa kaupasta uusia. En ymmärrä miksi kukaan käyttäisi kallisarvoista aikaansa ja aivokapasiteettiään miehensä sukkalaatikon sisällön hallintaan. Joku puhui satojen eurojen säästöistä, ok mutta silloin se on oma valinta, ei mikään pakollinen TYÖ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta oli oikein hyviä asioita listattu. Tuli mieleeni heti mieheni kommentti pyykinpesusta: kone ne pyykit pesee. No ajattelin sitten odotella, että kone alkaa niitä pesemään, muutaman viikon päästä kun mies ihmetteli mistä saisi puhtaita vaatteita, niin kuittasin, että ei ole tainnut kone pestä. Ymmärsi yskän, että ei se nyt ihan noin vain itsekseen sitä ala tekemään, vaan siihen sisältyy noita ns. metatöitä myös ja toki ihan fyysistäkin työtä.
Sama on kyllä kaupassa käynnissä, jotain pohdintaa ja suunnittelua pitää tehdä etukäteen ja sekin vie aikaa.
Tässä Hesarin listausta (tätä ennen oli kyllä paljon tekstiä tätä listaa selittämässä):
Kotityöt
miehet: keskittykää metatöissänne hintavertailuun: aina kun pläräätte uutta autoa, teette metatöitä.
Juu, silloin kun perheelle etsitään uutta vaihtoautoa. Muussa tapauksessa kyse on ajanvietteestä. Sinällään hassua, että keksit vain yhden, muutaman vuoden välein tapahtuvan toimen, jolla ei ole mitään aikarajaa.
Siis ajattelu on liian työlästä?
Metatyätä helpottaa kun kaikkiin kodin esineisiin liimaa viivakoodin ja asentaa kotikoneelle toiminnanohjausjärjestelmän.
Vierailija kirjoitti:
https://www.hs.fi/elama/art-2000007865595.html
Ole hyvä.
Ei sitä tästä pysty lukemaan. En ole tilaaja.
no on taas rankkaa ku joutuu miettiin joskus ohimennen.
Mieluusti vaihtaisin adhd-aivot pois , nuo metatyöt mitä lueteltu on pikku pisara siitä mitä menee aivoissa kokoajan,aina kun hereillä.
Relatkaa nyt hyvät ihmiset.
Ei ihme että masennus ja uupumus lisääntyy.
Vierailija kirjoitti:
En tajua tätä metatyö asiaa. Pakolliset asiat on vain tehtävä. Toiset stressaavat elämästä enemmän kuin toiset ja HALUAVAT suunnitella kaiken, toiset eivät. Ei pöydän raivaamiseen tarvita suunnittelua, se tekee joka aloittaa sen tekemisen. Jos näistä asioista saa riitaa parisuhteessa, saattaa kyse olla enemmän eri temperamenteista, kuin varsinaisesta vastuusta.
Tällöin tulee keskustella sopiva, molempia tyydyttävä kompromissi, eikä listata asioita joita toinen ajattelee enemmän kuin toinen.
Myös sille vähemmän stressaavalle pitää löytyä tilaa hoitaa asiat omalla tavallaan.
Tämänkin ketjun kommenteista paistaa selvästi, miten moni ei vieläkään ymmärrä (tai ole ymmärtävinään), mitä metatyöllä todella tarkoitetaan. Lainasin nyt vain tätä yhtä kommenttia.
Ei kysymys ole siitä, että pöydän siivoamista aterian jälkeen pitäisi tai kukaan haluaisi erikseen suunnitella.
Pahimmillaan kyse on siitä, ettei esim. parisuhteen toinen osapuoli ymmärrä, etteivät jääneet ruuat mene itsestään jääkaappiin tai pakastimeen ja astiat koneeseen. Toisen pitää hoitaa asia itse tai ohjeistaa toinen hoitamaan.
Kehittyneemmässä tapauksessa itse siivoaminen onnistuu, mutta sen ajankohtaa ja vaikutusta muihin asioihin ei osata suunnitella.
Kyse ei aina ole edes erilaisista siisteyskäsityksestä. Kyllä meilläkin minä tarvittaessa siedän tiskit ruoka- tai tiskipöydällä, vaikka päiväkausia. Mutta puolison metatyökyky ei riitä siihen ennakointiin, että kun tiskit jätetään hoitamatta ti, ke, to, ja lapsensa tulevat viikonlopuksi pe, niin tiskipöydällä on vuori astioita, kaapissa ei puhtaita, ja sitten onkin naama mykkyrällä kun pitää äkkiä käsin tiskata. Tiskivuori ei mahdu enää kerralla koneeseen, keittiön tasot on täynnä eikä missään mahdu valmistamaan ruokia, ruuanvalmistusvälineitä ei ole puhtaana, hermot menee, ja siinä välissä pitää vielä juosta kaupassa parhaimmillaan 4 kertaa päivässä kun ai niin ei ole maitoa. Viikonlopun jälkeen puoliso on aivan finaalissa mutta sama toistuu ihan joka kerta.
Alkuun tein metatyön puolison puolesta: huolehdin että pe aamuna keittiö oli siivottu, tiskikone tyhjä ja kaikki astiat sekä ruuanvalmistusvälineet puhtaana, koko viikonlopun ruuat jääkaapissa jne. Sattuneesta syystä lopetin sen, ja nyt mennään edellä mainitun kaltaisesti vaikeimman kautta.
Voisiko joku metatyökriitikko kertoa, millä tavoin metatyö on esimerkiksi tässä tapauksessa tarpeetonta? Itsestäni tuon sivusta seuraaminen on parhaimmillaan huvittavaa, mutta ihan objektiivisesti ajatellen puoliso pääsisi paljon helpommalla tekemällä vähän metatyötä.
Älkää ottako kehitysvammaista miestä, jos ette jaksa siitä huolehtia. Normaali aikuinen ymmärtää kyllä milloin on liikaa tiskejä ja osaa mennä kauppaan kun tarvitsee. Lapsenne voitte taas itse kasvattaa millaisiksi haluatte.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että kaupassa käyminen on joku yli-inhimillinen ponnistus ja edellyttää kolmen viikon kirjallista suunnittelua ja strategiaa joka on hyväksytty presidenttiä myöten.
Otin joskus aikaa. Ruokalistan suunnittelu, kaappien sisällön tarkistaminen ja ostoslistan kirjoittaminen kestää 45 minuuttia. 2 hengen talous, viikon ruoat, ei allergioita.
Meillä jokainen ruokaa laittava osaa kirjoittaa ilman sen kummempaa suunnittelua kauppalistaan, jos joku tuote on vähissä tai ottaa varapaketin käyttöön. Laittaa makaronit kiehumaan, huomaa että niitä tarvitaan lisää, kirjoittaa kauppalistaan "makaroni". Ilmeisesti minulla sitten on miesaivot, kun en osaa nähdä sitä erityisen aikaa vievänä tai haastavana tai projektipäällikön työnä.
Viikon ruokalistaa ei suunnitella erikseen, vaan hankitaan suunnilleen samat perustarvikkeet mistä valmistetaan jotain fiiliksen mukaan. En minä ainakaan jaksa arkena mitään erityisiä reseptejä käyttää, sitten jos viikonlopulle suunnittelee jotain erityistä (onko metatyötä, jos vaikka ruokaa laittaessa juolahtaa mieleen että teen lauantaina lasagnea ja juustokakkua?) niin ei mene kauan tarkistaa että myös tarvittavat ainekset löytyy.
En ymmärrä, miksi ihmiset tekevät tarkoituksella asiat niin vaikeiksi ja sitten vielä valittavat siitä.
Mitenkähän metatyömammat kiduttaa perhettään näin lauantaina? Pitävät varmaan jotain perhepalaveria pöydän pyyhkimisestä ruuan jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Kotityöt
Ruokien ja kauppalistan suunnittelu
Pyykkihuollon suunnittelu (Mitä pestään, milloin ja miten?)
Keittiön siivouksen organisointi ruokailun jälkeen
Kodin siivouspäivien organisointi
Roskahuolto (Siitä huolehtiminen, että roskat viedään ja roskiskaappi siivotaan.)
Kierrättäminen (Siitä huolehtiminen, mitä kierrätetään ja miten.)
Viherkasvien hoidon organisointi (Siitä huolehtiminen, milloin mikäkin kasvi pitää kastella tai lannoittaa tai koska on aika vaihtaa mullat.)
Lakanoiden ja pyyhkeiden vaihtaminen (Sopivasta vaihtovälistä huolehtiminen ja pesun organisointi.)
Kausiluontoisten kodintöiden, kuten ikkunoiden tai mattojen pesemisen, suunnittelu
Lattiakaivon ja hajulukkojen puhtauden seuraaminen ja puhdistuksen organisointi
Laskujen maksaminen (Siitä huolehtiminen, että laskut tulevat maksettua.)
Sopimusten vertailu ja tekeminen (Esim. vakuutukset, netti- ja puhelinliittymät)
Voi hyvänen aika. Pyykit koneeseen, kun niitä on täysi koneellinen. Roskapussi pois, uusi tilalle, täysi eteiseen ja ensimmäinen ulos menevä vie sen roskikseen, on kyllä niin vaikea. Lakanat pois, uudet tilalle, likaiset koneeseen. Juu, on ehkä joskus vaatinut suunnittelua ja organisointia, että vaihto tehdään lauantaina, niin tarvittaessa ehtii myös tuulettaa peitot, mutta ei kai sitä täysijärkisten tarvitse joka kerta erikseen suunnitella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet vain surkea.
Minulla samaan taskin olisi mennyt ehkä 2 minuuttia, enkä tarvitse edes listaa, muistan kyllä mitä puuttuu kauppaan asti.
kana, löytyy,
varsiselleri, ostettava
munakoiso, löytyy,
tomaatti, löytyy.
porkkana, löytyy
Sipuli, löytyy.
Pinaatti, löytyy,
Maito, ostettava.
jauhot, löytyy.
Pihvit, ostettava.
tomaattimurska löytyy.
Jauheliha, ostettava
tomaattimurska löytyy,
pasta löytyy,
Lauantai. Munakasrulla.
Munia, löytyy,
Kerma, ostettava.
Sunnuntai.
kanawokki.
Lisää kanaa listaan,
porkkana löytyy,
....
Hienosti hoidettu työ. Aplodit. Esim tiistain elätte koko perhe annoksella pinaattikeittoa. No, tuosta näkeekin hyvin sen pointin.
Tänään VIIMEKSI ainoa valmistettu ruoka pinaattikeitto. Lounaaksi syötiin sitä mitä EILEN syötiin päivälliseksi. Taitaa tosiaan olla toisille vaikeeta toi ENNAKOINTI ilman erillisiä suunnitteluistuntoja. Muuten kahviakin on kaapissa vielä 3,5 pakettia. Sokeria noin 400 g... eli perustarvikkeita on aina kaapissa, niitä ei tarvitse erikseen tarkistella vaan ostetaan lisää jo hyvissä ajoin ennen kuin loppuu. Mistä tietää että on loppumassa? no kyllä minä ainakin osaan tehdä mentaalimuistiinpanoon kun otan vaikka suolaa ja havaitsen sen vähentyvän että kuukauden sisällä loppuu. Sitä sitten ostetaan seuraavalla kauppareissulla...
Eli sinä hoidat kaikki kauppaostokset teillä? Ei poista ongelmaa, eli sitä, että nainen hoitaa.
Elättekö te joidenkin lapsimiesten kanssa, jos säännölliset (päivittäiset tai viikottaiset) kotityöt tarvitsee joka kerta ohjeistaa erikseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet vain surkea.
kana, löytyy,
varsiselleri, ostettava
munakoiso, löytyy,
tomaatti, löytyy.
porkkana, löytyy
Sipuli, löytyy.
Pinaatti, löytyy,
Maito, ostettava.
jauhot, löytyy.
Pihvit, ostettava.
tomaattimurska löytyy.
Jauheliha, ostettava
tomaattimurska löytyy,
pasta löytyy,
Lauantai. Munakasrulla.
Munia, löytyy,
Kerma, ostettava.
Sunnuntai.
kanawokki.
Lisää kanaa listaan,
porkkana löytyy,
....
Eli sinä hoidat kaikki kauppaostokset teillä? Ei poista ongelmaa, eli sitä, että nainen hoitaa.
Mitä sitten? Ehkä heillä mies hoitaa jonkun muun asian kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Elättekö te joidenkin lapsimiesten kanssa, jos säännölliset (päivittäiset tai viikottaiset) kotityöt tarvitsee joka kerta ohjeistaa erikseen?
Ilmeisesti elävät. Ja kasvattavat omista lapsistaan samanlaisia, kun helikopteroivat metatyönsä kanssa niin ettei muu perhe saa edes mahdollisuutta hoitaa mitään asiaa tai tehdä oman mielen mukaan kotitöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä jokainen ruokaa laittava osaa kirjoittaa ilman sen kummempaa suunnittelua kauppalistaan, jos joku tuote on vähissä tai ottaa varapaketin käyttöön. Laittaa makaronit kiehumaan, huomaa että niitä tarvitaan lisää, kirjoittaa kauppalistaan "makaroni". Ilmeisesti minulla sitten on miesaivot, kun en osaa nähdä sitä erityisen aikaa vievänä tai haastavana tai projektipäällikön työnä.
Viikon ruokalistaa ei suunnitella erikseen, vaan hankitaan suunnilleen samat perustarvikkeet mistä valmistetaan jotain fiiliksen mukaan. En minä ainakaan jaksa arkena mitään erityisiä reseptejä käyttää, sitten jos viikonlopulle suunnittelee jotain erityistä (onko metatyötä, jos vaikka ruokaa laittaessa juolahtaa mieleen että teen lauantaina lasagnea ja juustokakkua?) niin ei mene kauan tarkistaa että myös tarvittavat ainekset löytyy.
En ymmärrä, miksi ihmiset tekevät tarkoituksella asiat niin vaikeiksi ja sitten vielä valittavat siitä.
Tässä se taisi tullakin, ihmisillä on kovin eri standardit asioissa. Toisen puhdas koti on toiselle likainen tai kaaottinen, toisen hyvä ruoka on toiselle liian tylsää perusruokaa, toiselle lasten kasvattamiseen riittää, että lapset ovat 5-vuotiaasta asti lähinnä omillaan tai nykypäivänä pelaavat pelejä älylaitteiden äärellä, toisille se laadukas kasvattaminen tarkoittaa sitä, että lapsille tarjotaan harrastuksia, viedään teattereihin, ulkomaille, ulkoillaan puistoissa ja metsissä, vietetään heidän kanssa aikaa eikä pienet lapset käytä älylaitteita jne. On helppo nähdä, miksi toiset väsyvät enemmän kuin toiset. Olen nähnyt hyvin erilaisia perhetilanteita ja ei ihmetytä yhtään, että toisille metatyötä ei ole olemassa kun pöydässä on joka viikko makaronilaatikkoa, lapset eivät ole koskaan edes maistaneet toisia ruokia puhumattakaan kodin siisteyden tasosta. Vähän pienet hihatkaan ei haittaa toisia kun toiset ovat ajan tasalla lastenvaatteiden kanssa. Ja toisten lapset viihtyvät tuntikausia päivässä laitteiden äärellä joka helpottanee sitä aikuisenkin elämää aika paljon.
Toinen osa kommentoijista taas näköjään ärsyyntyy pelkästään metatyö-sanan käytöstä. Tausta pointtihan on se, että työt kasautuvat naiselle ja työ on moninkertaista mitä enemmän lapsia on. Voisi sitten yhtähyvin käyttää sanaa kotityö, eli kotiTYÖ. Joku sitä työtä perheissä tekee, että hommat rullaa ja usein se on nainen joka ns. organisoi ne kuviot niin että arki toimii. Miksi vähättelette tätä työtä? Ei se tasa-arvo ainakaan näillä asenteilla parane.
Hienoa, että kumpikin teistä tietää viikon ruokalistan, kokkaa ja muistaa ostettavat aineet.
En pidä kokkaamisesta, joten joutuisin miettimään ostettavia aineita.
Onneksi minulla on Enened-kortti, jolla voin ostaa valmista ruokaa lounaaksi.