Hesarin artikkeli kotitöiden jakautumisesta puolisoiden kesken
Tän päiväinen artikkeli Hesarissa on vaan tilaajille. Onko jollain artikkelin sisältöä? Haluaisin ehdottomasti katsoa miten meillä jakautuu nämä "metatyöt".
Kommentit (82)
Jokainen perhe tekee omalla tavallaan nää, meillä esim minä siivoan lähestulkoon aina ja kaiken, mies taas tekee paljon muuta.
Käytännössä jaettu seuraavasti:
- kotityöt (pyykkäys, roskat, kaupassakäynti, siivous)
- lapsenhoito
- asunnon ja auton huolto
Meillä menee miehelle kotityöt 70/30 (minä pesen pyykit, teen osan ruuista, käyn välillä kaupassa ja hoidan osan siivouksesta, mies tekee muut), minä hoidan lasta 60/40, auton huollon hoitaa mies mutta talon hoidan minä (johtuen ammatistani), eli se osio minulle 65/35.
Kuka suunnittelee pyykkien pesut??? Kone ne pesee ei se nyt NIIN aikaa vievää ole Jessus.
Minä huomasin tekeväni kaikki tuosta listasta. En silti tunne tekeväni kaikkia muita kotitöitä kuin keittiön siivouksen.
Vierailija kirjoitti:
Kuka suunnittelee pyykkien pesut??? Kone ne pesee ei se nyt NIIN aikaa vievää ole Jessus.
Pyykkikonetta ei kannata laittaa päälle silloin, kun lapsi pitää lähteä viemään harrastukseen. Pyykkiä pitää pestä niin, että ne on puhtaat ja kuivat silloin kun niitä tarvitsee, esimerkiksi jos lapsi tarvitsee harrastukseen tietyt vaatteet. Meillä pyykkikone on kylppärissä ja kun on pyykkipäivä, saunaa ei laiteta samaan aikaan päälle vaikka mies kuinka polkisi jalkaa.
Vierailija kirjoitti:
Milloin vaihdetaan lakanat, pyyhkeet, lasten vaatteet
, pyykkien lajittelu, pesu oikein, vmkuivartsminen, veikkaus, kaappiin laitto- pesukone ei tee tätä- jos oikeadtibtekidit tämän, niin tietäisit.
7, kyllä saa kaikesta tehtyä vaikeaa jos haluaa näemmä, tuollaiseen turhaan kuluu aikaa, ja se on kyllä ihan omaa tyhmyyttä.
8, pesukone pesee ja kuivausrumpu kuivaa, vaatteet kaappiin ja lakanat mankelin kautta kaappiin, ei todellakaan mene kauan tuohon, kyllä saa asiasta tehtyä hankalan jos haluaa.
Metatyö = ajattelun ajattelua, eli asioiden suunnittelu ja organisointi.
8, ei siihen tarvitse aikaa kuluttaa että miettii milloin vaihdetaan lakanat, ne vaihdetaan kun ne vaihdetaan, ei sitä tarvitse erikseen organisoida, just tollasta soopaa :)) mä vaihdan kerran viikossa lakanat, laitan ne pesuun, sillä aikaa imuroin sängyt ja pesen lattiat ja laitan ne pesukoneesta kuivuriin ja sieltä takas sänkyyn, Onpa tooooooosi vaikeaa .
Vierailija kirjoitti:
7, kyllä saa kaikesta tehtyä vaikeaa jos haluaa näemmä, tuollaiseen turhaan kuluu aikaa, ja se on kyllä ihan omaa tyhmyyttä.
Miten niin kuluu turhaan aikaa? Sinä taidat olla niitä, jotka ostavat uusia vaatteita, kun kaikki on likaisena eikä ole mitään päällepantavaa.
Metatyön takia naiset on harvoin tehokkaita tai tuottavia missään ja luulevat että kotityöt on joku mitalin arvoinen sotasuoritus, no ei ole. T: nainen joka tekee kotityöt kaiken muun lisäksi eikä kuluta aikaa turhaan metatyöhön.
Vierailija kirjoitti:
8, ei siihen tarvitse aikaa kuluttaa että miettii milloin vaihdetaan lakanat, ne vaihdetaan kun ne vaihdetaan, ei sitä tarvitse erikseen organisoida, just tollasta soopaa :)) mä vaihdan kerran viikossa lakanat, laitan ne pesuun, sillä aikaa imuroin sängyt ja pesen lattiat ja laitan ne pesukoneesta kuivuriin ja sieltä takas sänkyyn, Onpa tooooooosi vaikeaa .
Kaikilla ei ole kuivuria. Sen lisäksi neljän hengen lakanapyykki ei sovi yhteen koneelliseen.
13, mä laitan likaiset vaatteet koneeseen, ei se ole niin haastavan vaikeaa. .. aina on puhdasta vaatetta kaapissa, ei se vaadi mitään etukäteis suunnittelua, kone ne vaatteet pesee, ei sitä tarvitse siinä vieressä odottaa...
15, mitä sitten että ei ole kuivuria??? Kuivuu ne pyykit silti kun laittaa kuivumaan ei mene kuin pari minuuttia, mikä pointti? Pitääkö siihenkin vaatia suunnitelma ?:))))
Minä teen meillä kaiken tuosta listasta. Mies tekee kun pyydän ja se kai on kaikista turhauttavinta. Pitäisi aikuisen ihmisen itsekin tajuta tehdä jotain pyytämättä. Älä tee, on mielestäni typerin ohje, en halua asua läävässä jollaiseksi kotimme miehen tyylillä muuttuisi, tai lapsilla ei olisi harrastuksia eikä kivoja / tarkoituksenmukaisia vaatteita ja harrastusvälineitä, me ei käytäis missään lomalla, autossa palaisi huoltovalo kuukausia jne. Joten teen. Ja mies ei edes tienaa enempää.
Vierailija kirjoitti:
13, mä laitan likaiset vaatteet koneeseen, ei se ole niin haastavan vaikeaa. .. aina on puhdasta vaatetta kaapissa, ei se vaadi mitään etukäteis suunnittelua, kone ne vaatteet pesee, ei sitä tarvitse siinä vieressä odottaa...
Olet siis sopinut vaikka lähteväsi ystävän kanssa iltalenkille ja laitat koneen pyörimään ennen lähtöäsi. Eikö tuo ole riskialtista, kun vakuutus ei korvaa, jos jotain sattuu?
En ihmettele yhtään kun töissä miehet valittaa niiden vaimoista, jos tuo on todellakin sitä touhua mitä vaimot kehtaa tehdä, siis kotitöillä vedättäminen, mä en ole koskaan kokenut niitä millään muotoa hankaliksi, aikaa vieviksi ja pääsääntöisesti kone pesee kaikki, ymmärrän jos joku käsipyykillä tekee mutta hei haloo, ei nykyään kotityöt ole enää mitään.
Mä luulen, että ihmiset ei tajunneet oikeen tuota pointtia suunnittelusta. Se on helppo pestä pyykkiä kun on se kone ja pesuaine ja kuivuri jne. Jonkun pitää kuitenkin kantaa kokonaisvastuu monesta asiasta, vaikka ne arjessa aika omalla painollaan rullaa.
Ruokien ja kauppalistan suunnittelu
Pyykkihuollon suunnittelu (Mitä pestään, milloin ja miten?)
Keittiön siivouksen organisointi ruokailun jälkeen
Kodin siivouspäivien organisointi
Roskahuolto (Siitä huolehtiminen, että roskat viedään ja roskiskaappi siivotaan.)
Kierrättäminen (Siitä huolehtiminen, mitä kierrätetään ja miten.)
Viherkasvien hoidon organisointi (Siitä huolehtiminen, milloin mikäkin kasvi pitää kastella tai lannoittaa tai koska on aika vaihtaa mullat.)
Lakanoiden ja pyyhkeiden vaihtaminen (Sopivasta vaihtovälistä huolehtiminen ja pesun organisointi.)
Kausiluontoisten kodintöiden, kuten ikkunoiden tai mattojen pesemisen, suunnittelu
Lattiakaivon ja hajulukkojen puhtauden seuraaminen ja puhdistuksen organisointi
Laskujen maksaminen (Siitä huolehtiminen, että laskut tulevat maksettua.)
Sopimusten vertailu ja tekeminen (Esim. vakuutukset, netti- ja puhelinliittymät)
Kodin isompien hankintojen hintavertailu
Plus lapset
Plus piha yms.