Muistisairaan mummin piikkikammo ja tänään aika koronarokotukseen, onko ok "huijata" että sanon meidän menevän pelkästään sairaalan kahvioon pullakahveille?
Toki menisimme kahvioon myös. Minä olen omaishoitaja joten minun kuuluu hoitaa tämä homma, mutta huono omatunto asiasta.
Kommentit (96)
Tähän on kommentoinut aika moni sellainen, jolla ei ole käsitystä a) rokotteiden toimintaperiaatteesta eikä b) muistisairaan kanssa toimimisesta. Muistisairaan kanssa on luvallista narrata, ei hän sitä kuitenkaan pitkään muista. Esimerkiksi omalle äidilleni sanon että mennään autoajelulle/kauppaan/kirpparille, koska jos sanon että mennään hammaslääkärille, hän kieltäytyy ehdottomasti. Hammaslääkärin vastaanotolle päästyämme hän on unohtanut, minne ollaan menossa ja mistä syystä, ja kun paikalla on hänelle tuntematon hammaslääkäri ja hoitaja, äidistä tulee herttainen ja yhteistyöhaluinen, hänhän kiukuttelee vain läheisilleen. Ehdottomasti suosittelen vähän narraamaan mummoa ja ehkä hänet saa vielä rokotustilanteessa kiinnittämään huomionsa johonkin muuhun, vähän niin kuin pikkulapsen. Muistisairas on monella tavalla lapsen tasolla ja siksi lasten kanssa käytettävät pikku kikat toimivat myös heillä. Aloittajan mummoa tuntematta on vaikea sanoa tarkemmin, mikä keino juuri hänellä toimisi.
Vierailija kirjoitti:
Tähän on kommentoinut aika moni sellainen, jolla ei ole käsitystä a) rokotteiden toimintaperiaatteesta eikä b) muistisairaan kanssa toimimisesta. Muistisairaan kanssa on luvallista narrata, ei hän sitä kuitenkaan pitkään muista. Esimerkiksi omalle äidilleni sanon että mennään autoajelulle/kauppaan/kirpparille, koska jos sanon että mennään hammaslääkärille, hän kieltäytyy ehdottomasti. Hammaslääkärin vastaanotolle päästyämme hän on unohtanut, minne ollaan menossa ja mistä syystä, ja kun paikalla on hänelle tuntematon hammaslääkäri ja hoitaja, äidistä tulee herttainen ja yhteistyöhaluinen, hänhän kiukuttelee vain läheisilleen. Ehdottomasti suosittelen vähän narraamaan mummoa ja ehkä hänet saa vielä rokotustilanteessa kiinnittämään huomionsa johonkin muuhun, vähän niin kuin pikkulapsen. Muistisairas on monella tavalla lapsen tasolla ja siksi lasten kanssa käytettävät pikku kikat toimivat myös heillä. Aloittajan mummoa tuntematta on vaikea sanoa tarkemmin, mikä keino juuri hänellä toimisi.
En käytä lapsen kanssa tuollaisia "pikku kikkoja".
Muistisairaan kanssa kuulostavat kyllä järkeviltä.
Käyttäjä2108 kirjoitti:
Minä ei voisi ottaa vastuuta toisen mahd kuolemasta. En millään.
Siksihän ap on mummoa rokotukseen viemässä.
Minä jäin miettimään sitä, että onko pahasti muistisairaalle vanhukselle mitään järkeä antaa rokotusta? Minut saisi siinä tilassa viedä mieluummin viimeiselle piikille...
Siinä sen taas näkee. Työikäiset ihmiset saa rajoittaa omaa elämäänsä kin piikit on varattu toinen jalka haudassa hoippuville dementikoille. Eikö tuossakin ole jo ihan sama kuoleeko mummo koronaan tai johonkin muuhun
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistisairaan kanssa kuulostavat kyllä järkeviltä.
"Pikku kikoilla" tarkoitin esim. sellaista, että kun vauvan kynnet on välttämätöntä leikata, niin toinen henkilö heiluttelee siinä samalla jotain lelua, johon vauvan huomio kiinnittyy ja kynsien leikkuu sujuu helpommin. Tällaista voi soveltaa eri-ikäisille lapsille ja eritasoisille muistisairaille, voi vaikka kertoa vitsin tai antaa lehden katseltavaksi, niin huomio siirtyy pois hoitotoimenpiteestä.
Käyttäjä2108 kirjoitti:
Minä ei voisi ottaa vastuuta toisen mahd kuolemasta. En millään.
Kaikki TE kuolette.
Mummollasikin on itsemäärämisoikeus.
Vaikka muistisairas onkin.
Pakkohoitotilanteet on tarkasti määrätty/rajattu lainsäädännöllä.
Vierailija kirjoitti:
Minä jäin miettimään sitä, että onko pahasti muistisairaalle vanhukselle mitään järkeä antaa rokotusta? Minut saisi siinä tilassa viedä mieluummin viimeiselle piikille...
Lisäsin hoitotoiveisiisi.
Vierailija kirjoitti:
Rokottamaton mummo voi tartuttaa virusta kymmeniin kotihoidon/sairaalan työntekijöihin, taksikuskeihin, sukulaisiin jne. ennen kuin ehtii kuolla. Muistisairaat eivät kovin hyvin kykene noudattamaan esim. käsihygieniaa tai pitämään maskia, ottavat sen heti pois kun silmä välttää kun eivät muista sen tarkoitusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin, että olit sanomassa lapsellekin, että mennään autoajelulle, kun ollaan oikeasti menossa hammaslääkäriin.
Lisäksi itse olen kyllä koittanut pitää tuollaiset kikat minimissä jopa tuolla lelunheiluttelutasollakin. Lapsen on parempi oppia käsittelemään vaikeita tilanteita, joten on pitemmän päälle karhunpalvelus, jos huomio jatkuvasti ohjataan niistä pois. Mutta joo vauvan kohdalla menee vielä. :)
Muistisairaan kanssa kuulostavat kyllä järkeviltä."Pikku kikoilla" tarkoitin esim. sellaista, että kun vauvan kynnet on välttämätöntä leikata, niin toinen henkilö heiluttelee siinä samalla jotain lelua, johon vauvan huomio kiinnittyy ja kynsien leikkuu sujuu helpommin. Tällaista voi soveltaa eri-ikäisille lapsille ja eritasoisille muistisairaille, voi vaikka kertoa vitsin tai antaa lehden katseltavaksi, niin huomio siirtyy pois hoitotoimenpiteestä.
Vierailija kirjoitti:
"Pikku kikoilla" tarkoitin esim. sellaista, että kun vauvan kynnet on välttämätöntä leikata, niin toinen henkilö heiluttelee siinä samalla jotain lelua, johon vauvan huomio kiinnittyy ja kynsien leikkuu sujuu helpommin. Tällaista voi soveltaa eri-ikäisille lapsille ja eritasoisille muistisairaille, voi vaikka kertoa vitsin tai antaa lehden katseltavaksi, niin huomio siirtyy pois hoitotoimenpiteestä.
Ajattelin, että olit sanomassa lapsellekin, että mennään autoajelulle, kun ollaan oikeasti menossa hammaslääkäriin.
Lisäksi itse olen kyllä koittanut pitää tuollaiset kevyemmätkin kikat minimissä. Lapsen on parempi oppia käsittelemään vaikeita tilanteita, joten on pitemmän päälle karhunpalvelus, jos huomio jatkuvasti ohjataan niistä pois. Mutta joo vauvan kohdalla menee vielä. :)
(Sori ohis ja että meni ensin lainaus väärin.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiantuntijat rientävät vastaamaan.
Eiköhän jokainen vauvapalstalle kirjoittava ole hakemassa ihan vaan tavallisia mielipiteitä. Näkökulmia.
Jos odottaa saavansa asiantuntijalausuntoja, kannattaa tarkastaa oma muistisairaustilanne.
Eihän ap edes erikseen laittanut "Vain asiantuntijoiden vastauksia, kiitos"!
Miten menetellään, jos hoivakodissa asuvalla dementikolla ei ole omaisia eikä ketään muutakaan vastuuhenkilöä päättämässä? Niin, viedään rokotukselle....
Vierailija kirjoitti:
KIITOS kun sanoit tämän asian ääneen!!! "satavuotiaat rokotettu, yhteiskunnan tulevaisuus turvattu"? Itse olen huolehtinut hoitotahdosta, jonka mukaan täysipäisyyden lähdettyä minuun ei tarvitse uhrata yhteiskunnan resursseja, varsinkaan yhteiskuntaa pyörittävien ja sen tulevaisuuden kustannuksella. Muistisairaan läheisen elämä on hidasta luopumista. Miksi taistella vääjäämätöntä vastaan, emme elä ikuisesti. Muistisairaan elämänpiiri on lisäksi sellainen, ettei se altista häntä koronalle suuremmin muutoinkaan, varsinkin jos ne yhteiskunnalle tärkeämmät tahot eli hoitajat on rokotettu. Keskityttäisiin mieluummin heihin.
Vierailija kirjoitti:
On väärin valehdella mummolle. Kerro hänelle sekin, että piikin jälkeen on kuollut ihmisiä.
Et saa painostaa millään tavalla, se on rikos.
Miksi viet hänet piikille jos et halua? Haluatko että hän kuolee?
Pidän tätä rokotushommaa ja valehtelun sotarikollisuutena ja tuomitsen yksiselitteisesti tämän touhun.
Ei helvetti. Ennemmin pitäisi keskustella laadukkaasta elämästä kuin säilymisestä. Esimerkiksi kuvittele vain, jos jostain ihmeestä vanhukselle jäisi rokottominen muistiin? Varmasti kaikilla olisi kiva, kun mummo jankkaisi/panikoisi rokotuksesta..
Minusta myös muistisairaalla on itsemääräämisoikeus. Koronarokote on kuitenkin vapaaehtoinen. Jos olis ns. pakkorokote, ymmärtäisin valehtelun. Tässä tilanteessa en.
Täällä piikkikammoinen joka myös odottaa rokotetta. Onneksi löysin pintapuudutusaineen , verikoekaan ei tuntunut miltään. Laittakaa mummolle rokote kohtaan pintapuudutus voidetta , ohjeet pakkauksessa.
Vaikea tilanne. Muistan kuinka sydäntä repi jättää muistisairas omainen osastolle...
Ehkä ei ole oikein huijata, mutta jos ei puhe auta...muistisairaiden tahdon yli kyllä kävellään liiaksi. En osaa sanoa. Yrittäisin ehkä vielä selittää asiaa hänelle.
Vierailija kirjoitti:
Mummollasikin on itsemäärämisoikeus.
Vaikka muistisairas onkin.
Pakkohoitotilanteet on tarkasti määrätty/rajattu lainsäädännöllä.
Jos muistisairaan äitini itsemääräämisoikeutta noudatettaisiin, hän ei olisi käynyt hammaslääkärillä tai suuhygienistillä ainakaan 4 - 5 vuoteen ja olisi todennäköisesti jo kuollut hammasperäiseen tulehdukseen. Tosin sitä ennen hän olisi kuollut häkämyrkytykseen, koska yritti itsepintaisesti lämmittää puu-uunia, vaikka ei enää osannut. Muistisairauden edetessä tulee vaihe, jolloin ajatus itsemääräämisoikeudesta on yhtä järjetön kuin uhmaikäisen lapsen itsemääräämisoikeus.
Naapurin mummo 78v. Otti konjakkia vaan lääkkeeksi. Puhalsi ratista törkeän ylityksen, lääke vissiinnii toimi 😁