Lastenkodin pomo kosti työntekijälle, joka kertoi lapsen pahoinpitelystä
Kaikki lastensuojelun puolustelijat, kuunnelkaa tämä erittäin järkyttävä, mihin tahansa Venäjän mafiaan rinnastuva työntekijän kertomus suomalaisen lastenkodin ihmisoikeurikosten ja valheiden pimittämispyrkimykistä:
https://areena.yle.fi/audio/1-50667775
Tiivistettynä: uusi hullu työntekijä halusi väkisin sulkea maahanmuuttajanuoren oven. Tämä nuori oli tullut sodan keskeltä Suomeen ja pelkäsi, minkä takia halusi pitää ovea sentin verran auki, mutta työntekijä iski oven yhä uudestaan kiroillen kiinni. Nuori avasi oven raolleen yhä uudestaan ja sanoi "vähän auki". Lopulta tämä aikuinen kutsui paikalle 5 isoa miestä jotka iskivät nuoren lattiaan ja väänsivät käsiä selän taakse, jolloin nuori alkoi hokea "minä rauha, minä rauha". Aikuiset vastasivat tähän "v**** sinä mitään rauha". Ohjelman kertoja, tämä hyvä työntekijä Pirre joka kuuli kaiken, ajatteli ettei hänen hyödytä kutsua poliisia koska he eivät usko häntä. Myöhemmin 1 tätä nuorta pidelleistä miehistä tuli puhumaan Pirrelle, että tästä pitää nyt tehdä kirjaus papereihin, mutta me teimme molemmat väärin, minä tein väärin kun pitelin nuorta laittomasti ja sinä teit väärin kun et soittanut poliisia. Nyt tehdään sellainen kirjaus että molemmat olemme turvassa. Ja hän kirjoitti, että nuori oli yhtäkkiä pimahtanut ja alkanut potkia ovea rikki.
Pirre oli jo pidempään ihmetellyt mihin hänen työkavereitaan oli työpaikalta hävinnyt. Parin päivän päästä oli kehityskeskustelu jossa Pirre halusi ottaa tämän tapauksen esille. Hänen kertomukseensa suhtauduttiin vaan että "joo joo", ja kerrottiin että taloon on tulossa uusi pomo, juuri tämä uusi hullu työntekijä joka oli potkinut alun nuoren ovea kiinni. Alkaa uusi "vahvan aikuisuuden" aika, ja lupaako Pirre kaikessa totella uutta pomoa? Pirre vastasi että eihän kukaan voi tietää etukäteen, millaisia käskyjä uusi pomo tulee antamaan, ja voiko kaikkea totella, asiaan vaikuttaa oma koulutus ja laki esimerkiksi. Häneltä kysyttiin esim. pystyykö hän kiroilemaan lapselle ja vaatimaan häntä seisomaan tietyssä huoneen nurkassa.
Lopulta Pirren työt tuossa talossa loppuivat, ja pian tämän jälkeen hän sai kuulla, että tämä hänen entinen työpaikkansa oli tehnyt hänen omasta lapsestaan lastensuojeluilmoituksen ja vaatinut kiireellistä sijoitusta juuri tähän Pirren entiseen työpaikkaan, hulluksi muuttuneeseen lastenkotiin. Näin hänet yritettiin ilmeisesti hiljentää. Sossut eivät onneksi lähteneet tähän mukaan eikä lasta huostaanotettu. Myöhemmin eräs tämän lastenkodin nuori tuli Pirreä vastaan, ja kertoi kuulleensa lastenkodissa sellaisia puheita työntekijöiltä, että jonkun pitäisi Pirrelle pesäpallomailalla jossain parkkipaikalla näyttää, miten ollaan hiljaa.
Kommentit (105)
Ne ketkä ei näitä tapauksia usko, niin alkaa uskoo vasta sitten kun tapaus osuu omalle kohdalle. Eli sitten ku sossu vie lapset ja tapaatkin niitä valvotusti, jos edes siten.
Ei tietenkään mikään sossu nyt tekis aiheettomia sijoituksia, ei tietenkään. Sossuthan on täydellisiä ihmisiä, jotka eivät virheitä tee... Khyllä khyllä... Luuletteko tosiaan että kaikki n.20 000 sijoitettua/huostattua lasta olisi otettu kotoaan pois -vain- aiheellisesti? Oottepa pahasti väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei riitä enää sanat kertomaan 🤬😡 Sen verran (valitettavasti) tiedän että varsinkin nuoriso puolen yksiköissä tapahtuu ja nuoret kärsii ja pahoin!! Siihen pitää voida puuttua ja saada loppumaan toi viranomaisten sairas vallankäyttö, sekä nuoriin kohdistuva että noihin harvoihin hyviin työntekijöihin kohdistuva!
Juurihan tässä on ollut puhetta siitä, miten hankalaa työnteko noissa laitoksissa on kun nuoria ei saa rajoittaa. Sitten nuoret käyttävät aineita ja karkailevat sieltä miten sattuu.
Joo niinpä. Melko erilaisia käytäntöjä tuntuu olevan eri paikoissa. Tuossa ylempänä joku kertoi just miten lapsi pelkäsi eikä työntekijät suojelleet häntä vaan antoivat hullulapsen riehua ja pelotella muita.
Jokainen normaali työntekijä tuollaisessa paikassa käskisi lapsen mennä omaan kotiinsa! Koska olisi siellä paremmassa turvassa!
Voi jeesus.
Nistien, alkkisten ja mielenterveyskuntoutujien sekaan?
Hyvää yötä.
Siinä sitä taas huudellaan kun ei muuhun taidot riitä. Mulla oli esitellä Ylen juttu väitteideni tueksi. Mikä media sinun taustallasi on?
20v työkokemus lastenkodeista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ikinä luota näihin "yksi työntekijä näki"-lausuntoihin. On voinut nähdä, tai on voinut tulkita väärin. Voi myös olla, että on oma lehmä ojassa ja siksi keksii tarinoita tai liioittelee niitä.
Oon kuunnellut tuon ohjelman myös. Siinä haastatellaan tässä kyseisessä yksikössä olleita nuoria ja entisiä työntekijöitä. Kannattaa kuunnella sarja. Tämä on siis se yksikkö, jossa tapahtui ohjaajan murha, vaikka paikkaa ei tietenkään nimetäkään. Selvästi siellä on ollut aivan sairasta meininkiä.
Kannattta tutustua ennen kuin kritisoi, koska todella ohjelmassa ei kuulla vain yhtä ihmistä.
No todellakin kun siellä työntekijöitä tapetaan. Nekin pojat istuivat kolme vuotta ja ovat vapaana keskuudessamme. En yhtään ihmettele jos henkilökunnalla on pinna kireällä ja ovat varuillaan. Kukaan tuskin haluaa tulla hakatuksi tai tapetuksi työpaikalleen.
Paha sai palkkansa.[/quote
Hullu.
Vierailija kirjoitti:
Putin trollien juttua tämäkin, tarkoitus saattaa kaikki lastensuojelu epäilyttävään valoon. En usko sanaakaan.
Heh.
Et usko uutisia, AVIa, virkamiehiä, valvontaviranomaisia, ministerin anteeksipyyntöä......
Vielä kun saa Trumpin tähän sotkettua Putinin lisäksi, ja mielellään vielä q.anonin, rokotevastaisuuden niin hyvä tulee.
Ja persuja ei kannata myöskään unohtaa. Sotketaan nekin mukaan kuvioon.
VINK VINK
PS. Entä ufot, olisiko nekin syytä sekoittaa tähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ikinä luota näihin "yksi työntekijä näki"-lausuntoihin. On voinut nähdä, tai on voinut tulkita väärin. Voi myös olla, että on oma lehmä ojassa ja siksi keksii tarinoita tai liioittelee niitä.
Oon kuunnellut tuon ohjelman myös. Siinä haastatellaan tässä kyseisessä yksikössä olleita nuoria ja entisiä työntekijöitä. Kannattaa kuunnella sarja. Tämä on siis se yksikkö, jossa tapahtui ohjaajan murha, vaikka paikkaa ei tietenkään nimetäkään. Selvästi siellä on ollut aivan sairasta meininkiä.
Kannattta tutustua ennen kuin kritisoi, koska todella ohjelmassa ei kuulla vain yhtä ihmistä.
No todellakin kun siellä työntekijöitä tapetaan. Nekin pojat istuivat kolme vuotta ja ovat vapaana keskuudessamme. En yhtään ihmettele jos henkilökunnalla on pinna kireällä ja ovat varuillaan. Kukaan tuskin haluaa tulla hakatuksi tai tapetuksi työpaikalleen.
Yksikön ongelmat eivät alkaneet murhasta, vaan johtajan vaihtumisesta. Murhattu työntekijä ei ollut vakihenkilökuntaa.
Mitä väliä oliko murhattu vakkari vai ei? Hänet kuristettiin yövuorossa, jossa hän oli YKSIN. Nuoret eivät osoittaneet mitään katumusta. Ja tällaisten päätäkö pitäisi silitellä? Ei kuule todellakaan.
Emme kuitenkaan voi tietää mitä murhattu on tehnyt ja täten emme voi tietää ansaitsiko hän kohtalonsa.
Loppuuko aiheet, kun pitää uudelleen kirjoittaa jo tehty haastattelu. Eiköhän jokainen osaa itsekin sen kuunnella.
Vierailija kirjoitti:
Vieläkö osa kehtaa syyttää VAIN nuoria lastensuojelun kohdalla !!!!!!!!!!
H Ä V E T K Ä Ä .
Ei ne osaa hävetä. Kaikki ongelmat lastensuojelussa on vain ja ainoastaan nuorten syytä.
Ei laitoksen eikä työntekijöiden syytä vaikka niin monesti olemme saaneet lukea uutisista kuinka lastensuojelu on tehnyt laittomasti, toiminta on jouduttu tutkimaan ja/tai keskeyttämään, laitoksessa on työskennellyt tuomittuja rikollisia, laitoksien toiminnasta on paljastunut väkivaltaa ja laiminlyöntejä yms.
Siitäkin huolimatta joidenkin ymmärtämättömien mielestä vain nuorissa on vika - ei laitoksessa.
Huoh
Juu ei ole kovin hyviä muistoja. Olin vanhempien huumeongelman takia lastenkodissa. Olin ainoa tyttö 10 hengen porukasta. Säännöllisesti kun kävin jossakin, minut riisuttiin väkisin alasti (kaksi miestyöntekijää pitivät kiinni ja naispuolinen repi vaatteet päältäni. Näkymä oli suoraan sisäpihalle, missä laitoksen pojat olivat usein pelaamassa jalkapalloa. Ei tehnyt kauhean hyvää 14-vuotiaan kehittyvälle nuorelle tytölle kun irvisteltiin ja naurettiin joukolla ikkunan takaa. Lisäksi kun sain ruokamyrkytyksen laitoksen ruuasta ja oksensin, minua pidettiin neljä päivää eristyksessä. Jouduin pissaamaan alleni kun ei välillä päästetty edes vessaan.
Tällaisiakin toimijoita on mukana. Eivät kerkeä kuin kuukausia olla toiminnassa ennen kun toiminta on viranomaisten voimin pakko lopetettaa.
😰
Avin sosiaalihuoltoyksikön päällikkö Niina Väkeväinen kertoo, että toimintayksikkö aloitti viime vuonna toukokuussa ja se ehti toimia alle vuoden. Lasten ikähaarukka on ollut laaja, kattaen kaikki kouluikäiset.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/d8cb9fea-20c8-4d40-9b96-942444ff5dae
Yksikön toiminnasta tehtiin puolen vuoden aikana yhteensä kahdeksan epäkohtailmoitusta. Aluehallintovirasto on tehnyt laitokseen kolme ennalta ilmoittamatonta tarkastuskäyntiä.
Laitoksessa ei ole ollut riittävästi lastensuojelulain mukaista henkilökuntaa eikä henkilöstön koulutustaso ole ollut riittävä. Lisäksi lastensuojelulain mukaisten rajoitustoimenpiteiden käyttämisessä sekä kasvatuskäytännöissä on ollut puutteita ja asiakasturvallisuus on vaarantunut, aluehallintovirasto kertoo tiedotteessaan.
Palvelujen tuottaja on laiminlyönyt toistamiseen velvollisuutensa järjestää palvelu lastensuojelulain ja yksityisistä sosiaalipalveluista annetun lain edellyttämällä tavalla, aluehallintovirasto katsoo.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/lohjalla-sijaitseva-lastensuojelula…
Eikös tuo ole sellaista sadistista rankaisupeliä?
Vierailija kirjoitti:
Juu ei ole kovin hyviä muistoja. Olin vanhempien huumeongelman takia lastenkodissa. Olin ainoa tyttö 10 hengen porukasta. Säännöllisesti kun kävin jossakin, minut riisuttiin väkisin alasti (kaksi miestyöntekijää pitivät kiinni ja naispuolinen repi vaatteet päältäni. Näkymä oli suoraan sisäpihalle, missä laitoksen pojat olivat usein pelaamassa jalkapalloa. Ei tehnyt kauhean hyvää 14-vuotiaan kehittyvälle nuorelle tytölle kun irvisteltiin ja naurettiin joukolla ikkunan takaa. Lisäksi kun sain ruokamyrkytyksen laitoksen ruuasta ja oksensin, minua pidettiin neljä päivää eristyksessä. Jouduin pissaamaan alleni kun ei välillä päästetty edes vessaan.
Sun kaltaisia on paljon. Valitettavasti. Eikä tällä ole tarkoitus vähätellä kokemaasi vaan todeta se että osassa laitoksia on todella huonot olot. Todella ongelmallista toimintaa ja huonosti voivia työntekijöitä.
Ongelma on myös siinä, että teitä nuoria ei kuulla ei kuunnella. Tämä on aikuisilta todella väärin. Hävettää muiden puolesta.
Terv. Laitoksessa töissä ollut, joka näki kuinka sairasta henkilökunta voi oikeasti olla
Ikävältä tuntuu nuo murhatun työntekijän mollaamiset. Varsinkin kun tuo tapahtui eri paikassa kuin se haastattelun juttu. Itse työskentelen laitoksessa. Meidän lapsista suurin osa on lähes kaikilla on rikos-ja väkivaltataustaa. Työ itsessään on antoisaa, jos joku heistä motivoituu itseään auttamaan niin siinä rinnalla on kiva kulkea. Tätä systeemiä vaan ei oikein ole luotu näin vakavien päihde- ja väkivaltaongelmien kanssa toimimiseen. Laki on 17-vuotiaan tutkintavankeudesta laitokseen tulleella sama kuin 10-vuotiaan kohdalla. Eilen tuli taas nyrkkiä naamaa kohti töissä. Ihmisille ei oikein välity tämä arki laitoksissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma nuoreni pelkäsi sijoituspaikassa toista nuorta, joka terrorisoi paikkaa. Salakuljetti sinne aseita, eli teräaseita, putkia, mattoveitsiä, toi itseensä kätkettynä huumeita sekä pillereitä mukanaan, veti päänsä sekaisin ja uhkaili kaikkia. Omaa ovea ei silti saanut teljetä, vaan piti yökaudet valvoa ja pelätä milloin tämä nuori mies tulee huoneeseen tappoaikeissa. Henkilökunta levitteli käsiään ja sanoi että ei voi puuttua, koska nuorta ei saa ratsata, eikä hänen vaatteitaan, reppuaan penkoa. tämä teini hakkasi ovia, rikkoi paikkoja, ja käyttäytyi kaikkia kohtaan väkivaltaisesti huumepäissään.
Samainen laitos päästi lapseni karkuun pakkasella keskellä yötä ilman kenkiä, ei voinut kuulemma mitään. Kun kysyin milloin karkaaminen on tapahtunut, sanottiin että joskus 22-07 välisenä aikana. Aika pitkä väli olla huomaamatta. Pyysin että työntekijät tarkistaisivat lapselta jääneet kassit sun muut että onko hänelle edes puhelinta mukana, tai vaatetta, kotiavaimia jne, mutta vastaus oli etteivät he voi alkaa kenenkään kasseihin katselemaan, ettei laki sellaista salli, vaan minun pitää lähteä hakemaan kassit sieltä 300km päästä. He olivat kuitenkin huoltajia ja vastuussa lapsestani. Jos lapsi olisi karannut kotoaan, niin minua olisi syytetty asiasta. Minä olisin ratsannut huoneen ja kassit, ja poliisit olisivat etsineet lastani jos hän olisi karannut kotoaan. Minä olisin ollut vastuussa, nyt vastuussa ei ollut kukaan. Kukaan ei etsinyt lastani, ei edes poliisi, vaikka monesti soitin, ja moni muukin soitti. Ei kuulemma kuulu heille, vaan vanhempien pitää itse etsiä. Lapsella oli puhelin kiinni 3 viikkoa, enkä tiennyt missä hän on. Hän ei uskaltanut olla edes minuun yhteydessä koska pelkäsi että joutuu siihen paikkaan takaisin, eikä enää uskaltanut mennä kyseisen nuoren kanssa samaan paikkaan.
Perkeleestä tämä meininki. Pelkkää pahuutta. Mitä järkeä ottaa huostaan, kun se muuttaa lapsen elämän helvetiksi?
Meidän tapauksessamme sijoitus johtui siitä että lastensuojelu sijoitti vaikeaa teini-ikää potevan lapsemme alkoholisti-isän luokse asumaan, josta sijoitus sitten tehtiin kun isä oli humalassa toisella puolella maata ja lasu sai tietää. Lastensuojelu tiesi isän alkoholismista lasta sijoittaessaan.
Onneksi nyt kaikki on hyvin, lapsi aikuinen, ja hänellä pyyhkii hyvin, sekä välimme ovat mainiot <3
Traumat jäi silti sekä äidille että lapselle, eikä kumpikaan ole saanut niihin apua.
Vierailija kirjoitti:
Ikävältä tuntuu nuo murhatun työntekijän mollaamiset. Varsinkin kun tuo tapahtui eri paikassa kuin se haastattelun juttu. Itse työskentelen laitoksessa. Meidän lapsista suurin osa on lähes kaikilla on rikos-ja väkivaltataustaa. Työ itsessään on antoisaa, jos joku heistä motivoituu itseään auttamaan niin siinä rinnalla on kiva kulkea. Tätä systeemiä vaan ei oikein ole luotu näin vakavien päihde- ja väkivaltaongelmien kanssa toimimiseen. Laki on 17-vuotiaan tutkintavankeudesta laitokseen tulleella sama kuin 10-vuotiaan kohdalla. Eilen tuli taas nyrkkiä naamaa kohti töissä. Ihmisille ei oikein välity tämä arki laitoksissa.
Samalla tavalla ne nuoret tuolla kaduilla liikkuvat, enkä minä mene haastamaan riitaa tai loukkaamaan heidän oikeuksiaan niin ei käy mitään. Sitä saa mitä tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei riitä enää sanat kertomaan 🤬😡 Sen verran (valitettavasti) tiedän että varsinkin nuoriso puolen yksiköissä tapahtuu ja nuoret kärsii ja pahoin!! Siihen pitää voida puuttua ja saada loppumaan toi viranomaisten sairas vallankäyttö, sekä nuoriin kohdistuva että noihin harvoihin hyviin työntekijöihin kohdistuva!
Juurihan tässä on ollut puhetta siitä, miten hankalaa työnteko noissa laitoksissa on kun nuoria ei saa rajoittaa. Sitten nuoret käyttävät aineita ja karkailevat sieltä miten sattuu.
Joo niinpä. Melko erilaisia käytäntöjä tuntuu olevan eri paikoissa. Tuossa ylempänä joku kertoi just miten lapsi pelkäsi eikä työntekijät suojelleet häntä vaan antoivat hullulapsen riehua ja pelotella muita.
Jokainen normaali työntekijä tuollaisessa paikassa käskisi lapsen mennä omaan kotiinsa! Koska olisi siellä paremmassa turvassa!
Voi jeesus.
Nistien, alkkisten ja mielenterveyskuntoutujien sekaan?
Hyvää yötä.
Siinä sitä taas huudellaan kun ei muuhun taidot riitä. Mulla oli esitellä Ylen juttu väitteideni tueksi. Mikä media sinun taustallasi on?
20v työkokemus lastenkodeista.
Ihan vissiin juu! 😂 Todista!👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samalla tavalla ne nuoret tuolla kaduilla liikkuvat, enkä minä mene haastamaan riitaa tai loukkaamaan heidän oikeuksiaan niin ei käy mitään. Sitä saa mitä tilaa.
Miksi yläpeukutat omia horinoitasi? Typerän näköistä se.
Vierailija kirjoitti:
Näköjään ei ole muuttunut mihinkään koska sullakin on niitä samoja kokemuksia kuin niin monella muullakin viimeisten kymmenien vuosien aikana.
Tämä on todella valitettavaa.
Yhteiskunta on pettänyt nämä laitosnuoret. Valtionkin oli pyydettävä anteeksi, sentään tajusi pyytää. Mutta eipä se poista niitä kokemuksia, ei mitään nuorten kokemua kauheuksia.
..
Selvitys paljastaa julman historian huostaanotoista: pakkotyötä, nälkää ja sadistista vakivaltaa
Tuore selvitys paljastaa huostaanotettujen lasten järkyttävät kokemukset menneiltä vuosikymmeniltä.
https://www.iltalehti.fi/uutiset/a/2016040821383600
Suomi pyysi anteeksi
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/suomi-pyysi-anteeksi-kolme-vuotta-s…
Lastensuojelun sijaishuollossa kaltoin kohdelluilta pyydettiin anteeksi
https://valtioneuvosto.fi/-/1271139/lastensuojelun-sijaishuollossa-kalt…
(Joku jo nämä linkit jakoikin.)
Vierailija kirjoitti:
"...tämä hänen entinen työpaikkansa oli tehnyt hänen omasta lapsestaan lastensuojeluilmoituksen ja vaatinut kiireellistä sijoitusta juuri tähän Pirren entiseen työpaikkaan, hulluksi muuttuneeseen lastenkotiin. Näin hänet yritettiin ilmeisesti hiljentää."
Tämän kohdan ainakin uskon. Ihan perustoimintatapoja lasun puolella.
On tämä lastensuojelun toiminta kyllä sairasta. Älkää ikinä antako lapsianne näihin lastenkoteihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näköjään ei ole muuttunut mihinkään koska sullakin on niitä samoja kokemuksia kuin niin monella muullakin viimeisten kymmenien vuosien aikana.
Tämä on todella valitettavaa.
Yhteiskunta on pettänyt nämä laitosnuoret. Valtionkin oli pyydettävä anteeksi, sentään tajusi pyytää. Mutta eipä se poista niitä kokemuksia, ei mitään nuorten kokemua kauheuksia.
..
Selvitys paljastaa julman historian huostaanotoista: pakkotyötä, nälkää ja sadistista vakivaltaa
Tuore selvitys paljastaa huostaanotettujen lasten järkyttävät kokemukset menneiltä vuosikymmeniltä.
https://www.iltalehti.fi/uutiset/a/2016040821383600Suomi pyysi anteeksi
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/suomi-pyysi-anteeksi-kolme-vuotta-s…Lastensuojelun sijaishuollossa kaltoin kohdelluilta pyydettiin anteeksi
https://valtioneuvosto.fi/-/1271139/lastensuojelun-sijaishuollossa-kalt…(Joku jo nämä linkit jakoikin.)
Miettikää että tämä tapahtui Suomessa:
"Suomen valtio pyysi kolme vuotta sitten anteeksi lastensuojelussa huostaan otettujen lasten kaltoinkohtelua."
Laitoksissa kaltoinkohtelua. Siis paikassa missä pitäisi olla turvassa kun heidät on ensin otettu huostaan sieltä huonosta paikasta.
Eli mennään ojasta allikkoon. Nuori on joutunut lähtemään sutta pakoon ja törmääkin karhuun!
Paha sai palkkansa.