Lastenkodin pomo kosti työntekijälle, joka kertoi lapsen pahoinpitelystä
Kaikki lastensuojelun puolustelijat, kuunnelkaa tämä erittäin järkyttävä, mihin tahansa Venäjän mafiaan rinnastuva työntekijän kertomus suomalaisen lastenkodin ihmisoikeurikosten ja valheiden pimittämispyrkimykistä:
https://areena.yle.fi/audio/1-50667775
Tiivistettynä: uusi hullu työntekijä halusi väkisin sulkea maahanmuuttajanuoren oven. Tämä nuori oli tullut sodan keskeltä Suomeen ja pelkäsi, minkä takia halusi pitää ovea sentin verran auki, mutta työntekijä iski oven yhä uudestaan kiroillen kiinni. Nuori avasi oven raolleen yhä uudestaan ja sanoi "vähän auki". Lopulta tämä aikuinen kutsui paikalle 5 isoa miestä jotka iskivät nuoren lattiaan ja väänsivät käsiä selän taakse, jolloin nuori alkoi hokea "minä rauha, minä rauha". Aikuiset vastasivat tähän "v**** sinä mitään rauha". Ohjelman kertoja, tämä hyvä työntekijä Pirre joka kuuli kaiken, ajatteli ettei hänen hyödytä kutsua poliisia koska he eivät usko häntä. Myöhemmin 1 tätä nuorta pidelleistä miehistä tuli puhumaan Pirrelle, että tästä pitää nyt tehdä kirjaus papereihin, mutta me teimme molemmat väärin, minä tein väärin kun pitelin nuorta laittomasti ja sinä teit väärin kun et soittanut poliisia. Nyt tehdään sellainen kirjaus että molemmat olemme turvassa. Ja hän kirjoitti, että nuori oli yhtäkkiä pimahtanut ja alkanut potkia ovea rikki.
Pirre oli jo pidempään ihmetellyt mihin hänen työkavereitaan oli työpaikalta hävinnyt. Parin päivän päästä oli kehityskeskustelu jossa Pirre halusi ottaa tämän tapauksen esille. Hänen kertomukseensa suhtauduttiin vaan että "joo joo", ja kerrottiin että taloon on tulossa uusi pomo, juuri tämä uusi hullu työntekijä joka oli potkinut alun nuoren ovea kiinni. Alkaa uusi "vahvan aikuisuuden" aika, ja lupaako Pirre kaikessa totella uutta pomoa? Pirre vastasi että eihän kukaan voi tietää etukäteen, millaisia käskyjä uusi pomo tulee antamaan, ja voiko kaikkea totella, asiaan vaikuttaa oma koulutus ja laki esimerkiksi. Häneltä kysyttiin esim. pystyykö hän kiroilemaan lapselle ja vaatimaan häntä seisomaan tietyssä huoneen nurkassa.
Lopulta Pirren työt tuossa talossa loppuivat, ja pian tämän jälkeen hän sai kuulla, että tämä hänen entinen työpaikkansa oli tehnyt hänen omasta lapsestaan lastensuojeluilmoituksen ja vaatinut kiireellistä sijoitusta juuri tähän Pirren entiseen työpaikkaan, hulluksi muuttuneeseen lastenkotiin. Näin hänet yritettiin ilmeisesti hiljentää. Sossut eivät onneksi lähteneet tähän mukaan eikä lasta huostaanotettu. Myöhemmin eräs tämän lastenkodin nuori tuli Pirreä vastaan, ja kertoi kuulleensa lastenkodissa sellaisia puheita työntekijöiltä, että jonkun pitäisi Pirrelle pesäpallomailalla jossain parkkipaikalla näyttää, miten ollaan hiljaa.
Kommentit (105)
Tuollaiset laitokset eivät ole riittäväviä sotatrauma taustaiselle, tarvittaisiin mielenterveystyön koulutus työntekijöiltä, sosionomilla sellaista ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ikinä luota näihin "yksi työntekijä näki"-lausuntoihin. On voinut nähdä, tai on voinut tulkita väärin. Voi myös olla, että on oma lehmä ojassa ja siksi keksii tarinoita tai liioittelee niitä.
Oon kuunnellut tuon ohjelman myös. Siinä haastatellaan tässä kyseisessä yksikössä olleita nuoria ja entisiä työntekijöitä. Kannattaa kuunnella sarja. Tämä on siis se yksikkö, jossa tapahtui ohjaajan murha, vaikka paikkaa ei tietenkään nimetäkään. Selvästi siellä on ollut aivan sairasta meininkiä.
Kannattta tutustua ennen kuin kritisoi, koska todella ohjelmassa ei kuulla vain yhtä ihmistä.
No todellakin kun siellä työntekijöitä tapetaan. Nekin pojat istuivat kolme vuotta ja ovat vapaana keskuudessamme. En yhtään ihmettele jos henkilökunnalla on pinna kireällä ja ovat varuillaan. Kukaan tuskin haluaa tulla hakatuksi tai tapetuksi työpaikalleen.
Yksikön ongelmat eivät alkaneet murhasta, vaan johtajan vaihtumisesta. Murhattu työntekijä ei ollut vakihenkilökuntaa.
Mitä väliä oliko murhattu vakkari vai ei? Hänet kuristettiin yövuorossa, jossa hän oli YKSIN. Nuoret eivät osoittaneet mitään katumusta. Ja tällaisten päätäkö pitäisi silitellä? Ei kuule todellakaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuollaiset laitokset eivät ole riittäväviä sotatrauma taustaiselle, tarvittaisiin mielenterveystyön koulutus työntekijöiltä, sosionomilla sellaista ei ole.
Niin, voi olla sotatrauma. Tai sitten vieroitusoireet. Tai sitten vaan impulssikontrollin pettäminen. Olisi varmaan pitänyt laskea riehumaan sinne yleisiin tiloihin, antaa puukko käteen ja huumeet pussissa mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, voi olla sotatrauma. Tai sitten vieroitusoireet. Tai sitten vaan impulssikontrollin pettäminen. Olisi varmaan pitänyt laskea riehumaan sinne yleisiin tiloihin, antaa puukko käteen ja huumeet pussissa mukaan.
Ei tietenkään, mutta suljetulla osastolla on lupa lääkitä /rauhoittaa vaikka lepositeissä.
Vierailija kirjoitti:
Oma nuoreni pelkäsi sijoituspaikassa toista nuorta, joka terrorisoi paikkaa. Salakuljetti sinne aseita, eli teräaseita, putkia, mattoveitsiä, toi itseensä kätkettynä huumeita sekä pillereitä mukanaan, veti päänsä sekaisin ja uhkaili kaikkia. Omaa ovea ei silti saanut teljetä, vaan piti yökaudet valvoa ja pelätä milloin tämä nuori mies tulee huoneeseen tappoaikeissa. Henkilökunta levitteli käsiään ja sanoi että ei voi puuttua, koska nuorta ei saa ratsata, eikä hänen vaatteitaan, reppuaan penkoa. tämä teini hakkasi ovia, rikkoi paikkoja, ja käyttäytyi kaikkia kohtaan väkivaltaisesti huumepäissään.
Samainen laitos päästi lapseni karkuun pakkasella keskellä yötä ilman kenkiä, ei voinut kuulemma mitään. Kun kysyin milloin karkaaminen on tapahtunut, sanottiin että joskus 22-07 välisenä aikana. Aika pitkä väli olla huomaamatta. Pyysin että työntekijät tarkistaisivat lapselta jääneet kassit sun muut että onko hänelle edes puhelinta mukana, tai vaatetta, kotiavaimia jne, mutta vastaus oli etteivät he voi alkaa kenenkään kasseihin katselemaan, ettei laki sellaista salli, vaan minun pitää lähteä hakemaan kassit sieltä 300km päästä. He olivat kuitenkin huoltajia ja vastuussa lapsestani. Jos lapsi olisi karannut kotoaan, niin minua olisi syytetty asiasta. Minä olisin ratsannut huoneen ja kassit, ja poliisit olisivat etsineet lastani jos hän olisi karannut kotoaan. Minä olisin ollut vastuussa, nyt vastuussa ei ollut kukaan. Kukaan ei etsinyt lastani, ei edes poliisi, vaikka monesti soitin, ja moni muukin soitti. Ei kuulemma kuulu heille, vaan vanhempien pitää itse etsiä. Lapsella oli puhelin kiinni 3 viikkoa, enkä tiennyt missä hän on. Hän ei uskaltanut olla edes minuun yhteydessä koska pelkäsi että joutuu siihen paikkaan takaisin, eikä enää uskaltanut mennä kyseisen nuoren kanssa samaan paikkaan.
Perkeleestä tämä meininki. Pelkkää pahuutta. Mitä järkeä ottaa huostaan, kun se muuttaa lapsen elämän helvetiksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma nuoreni pelkäsi sijoituspaikassa toista nuorta, joka terrorisoi paikkaa. Salakuljetti sinne aseita, eli teräaseita, putkia, mattoveitsiä, toi itseensä kätkettynä huumeita sekä pillereitä mukanaan, veti päänsä sekaisin ja uhkaili kaikkia. Omaa ovea ei silti saanut teljetä, vaan piti yökaudet valvoa ja pelätä milloin tämä nuori mies tulee huoneeseen tappoaikeissa. Henkilökunta levitteli käsiään ja sanoi että ei voi puuttua, koska nuorta ei saa ratsata, eikä hänen vaatteitaan, reppuaan penkoa. tämä teini hakkasi ovia, rikkoi paikkoja, ja käyttäytyi kaikkia kohtaan väkivaltaisesti huumepäissään.
Samainen laitos päästi lapseni karkuun pakkasella keskellä yötä ilman kenkiä, ei voinut kuulemma mitään. Kun kysyin milloin karkaaminen on tapahtunut, sanottiin että joskus 22-07 välisenä aikana. Aika pitkä väli olla huomaamatta. Pyysin että työntekijät tarkistaisivat lapselta jääneet kassit sun muut että onko hänelle edes puhelinta mukana, tai vaatetta, kotiavaimia jne, mutta vastaus oli etteivät he voi alkaa kenenkään kasseihin katselemaan, ettei laki sellaista salli, vaan minun pitää lähteä hakemaan kassit sieltä 300km päästä. He olivat kuitenkin huoltajia ja vastuussa lapsestani. Jos lapsi olisi karannut kotoaan, niin minua olisi syytetty asiasta. Minä olisin ratsannut huoneen ja kassit, ja poliisit olisivat etsineet lastani jos hän olisi karannut kotoaan. Minä olisin ollut vastuussa, nyt vastuussa ei ollut kukaan. Kukaan ei etsinyt lastani, ei edes poliisi, vaikka monesti soitin, ja moni muukin soitti. Ei kuulemma kuulu heille, vaan vanhempien pitää itse etsiä. Lapsella oli puhelin kiinni 3 viikkoa, enkä tiennyt missä hän on. Hän ei uskaltanut olla edes minuun yhteydessä koska pelkäsi että joutuu siihen paikkaan takaisin, eikä enää uskaltanut mennä kyseisen nuoren kanssa samaan paikkaan.
Tässä on mennyt teoria käytännön järjen edelle. Yritetään suojella yksilön vapautta, mutta samalla mahdollistetaan satakertaisesti ongelmia ja viedään muilta yksilöiltä oikeus rauhalliseen elämään.
Lakeja kovemmiksi, kuria tiukemmaksi. Niin yksinkertaista. Jos on epäily, että nuorella on huumeita, se ratsataan eikä odotella että se alkaa huumepäissään riehumaan. Tarvittaessa nuoren voi laittaa koppiin. Nämä nuoret eivät ole mitään viattomia lapsia, vaan osa on ihan luonnevikaisia jo valmiiksi. Kuvitelkaa se Koskelan kolmikko tuonne heilumaan ilman että kukaan saa puuttua asioihin.
Ei ne puutu ongelmanuorten toimintaan vaan ainoastaan kiusaavat kilttejä nuoria kuten tuossa kuunnelmassakin. Niihin on helppo purkaa pahaa oloa kun eivät pistä liian rajusti vastaan ihan kuin koulukiusaamisessakin tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei riitä enää sanat kertomaan 🤬😡 Sen verran (valitettavasti) tiedän että varsinkin nuoriso puolen yksiköissä tapahtuu ja nuoret kärsii ja pahoin!! Siihen pitää voida puuttua ja saada loppumaan toi viranomaisten sairas vallankäyttö, sekä nuoriin kohdistuva että noihin harvoihin hyviin työntekijöihin kohdistuva!
Juurihan tässä on ollut puhetta siitä, miten hankalaa työnteko noissa laitoksissa on kun nuoria ei saa rajoittaa. Sitten nuoret käyttävät aineita ja karkailevat sieltä miten sattuu.
Kyllä siellä on myös sairaita työntekijöitä. Olet itse ollut TÖISSÄ tuollaisessa laitoksessa ja sillä osastolla kaikki työntekijät olivat ihan sekaisin.
Osa näissä laitoksissa on hyviä ja osa todella avun tarpeessa olevia työntekijöitä.
Voimia nuorille, sitä tarvitsette!! 👍
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei riitä enää sanat kertomaan 🤬😡 Sen verran (valitettavasti) tiedän että varsinkin nuoriso puolen yksiköissä tapahtuu ja nuoret kärsii ja pahoin!! Siihen pitää voida puuttua ja saada loppumaan toi viranomaisten sairas vallankäyttö, sekä nuoriin kohdistuva että noihin harvoihin hyviin työntekijöihin kohdistuva!
Juurihan tässä on ollut puhetta siitä, miten hankalaa työnteko noissa laitoksissa on kun nuoria ei saa rajoittaa. Sitten nuoret käyttävät aineita ja karkailevat sieltä miten sattuu.
Joo niinpä. Melko erilaisia käytäntöjä tuntuu olevan eri paikoissa. Tuossa ylempänä joku kertoi just miten lapsi pelkäsi eikä työntekijät suojelleet häntä vaan antoivat hullulapsen riehua ja pelotella muita.
Jokainen normaali työntekijä tuollaisessa paikassa käskisi lapsen mennä omaan kotiinsa! Koska olisi siellä paremmassa turvassa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ikinä luota näihin "yksi työntekijä näki"-lausuntoihin. On voinut nähdä, tai on voinut tulkita väärin. Voi myös olla, että on oma lehmä ojassa ja siksi keksii tarinoita tai liioittelee niitä.
Oon kuunnellut tuon ohjelman myös. Siinä haastatellaan tässä kyseisessä yksikössä olleita nuoria ja entisiä työntekijöitä. Kannattaa kuunnella sarja. Tämä on siis se yksikkö, jossa tapahtui ohjaajan murha, vaikka paikkaa ei tietenkään nimetäkään. Selvästi siellä on ollut aivan sairasta meininkiä.
Kannattta tutustua ennen kuin kritisoi, koska todella ohjelmassa ei kuulla vain yhtä ihmistä.
No todellakin kun siellä työntekijöitä tapetaan. Nekin pojat istuivat kolme vuotta ja ovat vapaana keskuudessamme. En yhtään ihmettele jos henkilökunnalla on pinna kireällä ja ovat varuillaan. Kukaan tuskin haluaa tulla hakatuksi tai tapetuksi työpaikalleen.
Yksikön ongelmat eivät alkaneet murhasta, vaan johtajan vaihtumisesta. Murhattu työntekijä ei ollut vakihenkilökuntaa.
Mitä väliä oliko murhattu vakkari vai ei? Hänet kuristettiin yövuorossa, jossa hän oli YKSIN. Nuoret eivät osoittaneet mitään katumusta. Ja tällaisten päätäkö pitäisi silitellä? Ei kuule todellakaan.
Mitkä mahtoivat olla tämän tapauksen taustat? Tapahtumaa edeltävillä tunneilla, päivillä, viikoilla, kuukaisilla. Mitenkään puolustelematta julmaa tekoa, oliko nuorten olot millaiset?
Itse satun tietämään, että ne eivät aina ole hyvät - työntekijöiden taholta!
Puhun yleisellä tasolla, tästä kyseisestä jutusta minulla ei ole tietoa.
T. Lastensuojelulaitoksessa töissä ollut
Asiat ei ole noin mustavalkosia. Liian monen lapsen ja nuoren kohdalla päihteiden käyttö ja väkivaltainen käytös alkaa vasta laitoksessa. Ja laitosten ohjaajilla sekä sossulla ei ole monestikaan edes oikeata tietoa perheestä! Se tieto mikä tulee sieltä naapurin Pirkolta tai Erkiltä ei kerro kaikkea jos kertoo mitään todenperästä. Saatika sitte että sossut ottais asioista ensin oikeesti selvää ennenku alkavat hutkia ja tuhota.
Kun jos olette näitten hattujen kanssa missään tekemisissä, HETI vaaditte kunnon selitykset miksi yleensäkään yrittävät saada jalkaa oven väliin.
Mitään apua heiltä ei saa, kun liikaa pissaa päässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EN minä ole puhunut påänsilittelystä mitää, outoa, että otat sen puheeksi.
On sillä merkitystä, jos kuuntelet tuon ohjelmasarjan. Yksikköön palkattiin vakityöntekijöiksi miehiä, joilla oli kovat otteet, joilla pyrittiin hoitamaan kaikki tilanteet. Nuoria myös provosoitiin. Sitten jätettiin joku sijainen yksin nuorten kanssa, vaikka sijaisella ei ollut mitään mahdollisuutta pärjätä koviin otteisiin tottuneiden nuorten kanssa.q
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä mahtoivat olla tämän tapauksen taustat? Tapahtumaa edeltävillä tunneilla, päivillä, viikoilla, kuukaisilla. Mitenkään puolustelematta julmaa tekoa, oliko nuorten olot millaiset?
Itse satun tietämään, että ne eivät aina ole hyvät - työntekijöiden taholta!
Puhun yleisellä tasolla, tästä kyseisestä jutusta minulla ei ole tietoa.
T. Lastensuojelulaitoksessa töissä ollut
Nyt vihjailet niin heviä paskaa, että mieti kaksi kertaa. Tosiasia on, että murhattu työntekijä oli yksin yövuorossa ja nuoret kuristivat hänet johdonpätkällä kuoliaaksi päästäkseen karkuun käyttämään huumeita.
Nyt tulee mieleen, että mikähän on tämän erään kirjoittajan syy puolustella lastenkodin johtoa...
Mielensairaushoitoja tarvitsisivat monet nuoret, tuttu nuori 20v oli kesätöissä ja kertoi teinipojasta, jolla oli tapana paskoa huoneensa lattialle ja paiskoa paskaa, jos huoneeseen meni.
Sanoin että eihän tuollaista voi pitää terrorisoimassa paikkaa totesi että on sille suunnitelmissa syksyllä etsiä jotain psykapuolen juttua, just.
Talossa oli joukossa näitä paskasta kodista syömään päässeitä, ainakin pitäisi raivopää/narkit ja tavalliset terveet nuoret erottaa eri laitoksiin.
Jos on sääntö että ovet pidetään kiinni, niin luuletteko että yhdelle voi antaa erivapauksia?? Teillä ei taida olla omia lapsia!
Työasioista on alalla salassapitovelvollisuus. Piste.
Vierailija kirjoitti:
Jos on sääntö että ovet pidetään kiinni, niin luuletteko että yhdelle voi antaa erivapauksia?? Teillä ei taida olla omia lapsia!
Mulla on omia lapsia. Sääntöjä on lasten turvallisuuden ja terveyden takia, ja tietenkin esim. koulutyötä koskevia sääntöjä on, mutta ei sellaisia, että ovet on oltava kiinni vain siksi, että sellainen sääntö voisi olla olemassa. Ja joistain säännöistä voi joustaakin. Jos esim. on sellainen sääntö, että läksyt tehdään heti koulun jälkeen, mutta lapsi onkin tosi väsynyt, niin tietenkin hän saa levätä ennen läksyjen aloittamista. Mitä hyötyä on panna väsynyt lapsi tekemään läksyjä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo niinpä. Melko erilaisia käytäntöjä tuntuu olevan eri paikoissa. Tuossa ylempänä joku kertoi just miten lapsi pelkäsi eikä työntekijät suojelleet häntä vaan antoivat hullulapsen riehua ja pelotella muita.
Jokainen normaali työntekijä tuollaisessa paikassa käskisi lapsen mennä omaan kotiinsa! Koska olisi siellä paremmassa turvassa!
Voi jeesus.
Nistien, alkkisten ja mielenterveyskuntoutujien sekaan?
Hyvää yötä.
Tässä on mennyt teoria käytännön järjen edelle. Yritetään suojella yksilön vapautta, mutta samalla mahdollistetaan satakertaisesti ongelmia ja viedään muilta yksilöiltä oikeus rauhalliseen elämään.
Lakeja kovemmiksi, kuria tiukemmaksi. Niin yksinkertaista. Jos on epäily, että nuorella on huumeita, se ratsataan eikä odotella että se alkaa huumepäissään riehumaan. Tarvittaessa nuoren voi laittaa koppiin. Nämä nuoret eivät ole mitään viattomia lapsia, vaan osa on ihan luonnevikaisia jo valmiiksi. Kuvitelkaa se Koskelan kolmikko tuonne heilumaan ilman että kukaan saa puuttua asioihin.