Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puutarhailijat 2021

Vierailija
18.03.2021 |

Koska Suomessa kevät etenee eri tahtiin, niin olisi kiva saada yksi pysyvä ketju, jonka voisi aina kaivaa esiin ja lkea hyviä ajatuksia ja vinkkejä silloin kun itsellä sattuu olemaan menossa juuri se vaihe tai innostus.

Minulla on aina menossa jotain kokeiluja, koska yritän etsiä jokaiselle kasville optimaalista kasvatusaikaa. Kasvukausi on kumminkin niin lyhyt, että pitäisi saada aikaistettua alkupäätä etenkin kun satokasvien roudaaminen sisälle ja ulos syksyllä öiden kylmettyä on aika työlästä.

Leikkaaminen on yksi niksi aikaistaa satokautta, eli muille aloittelijoille: Älkää antako tomaatin kasvaa avomaalla 2-metriseksi, vaan leikatkaa se aiemmin ja se tuottaa aiemmin sadon valmiiksi.

Suurin saavutukseni on viime kesänä istutettu paprika (kaupan luomupaprikasta), joka on säilynyt sisällä hengissä koko vuoden.

Kesäkurpitsasta olen saanut satoa vain yhden kerran. Vinkkejä kaivataan!

Myös joidenkin kesäkukkien kanssa on niin, että kukkiminen menee niin myöhään syksyyn, että niitä on nyt esikasvatuksessa. Minulla on 2 hehkulampun kokoista kasvilamppua käytössä. Katsotaan miten käy :D

Mitä teillä on? Mitä laitatte, milloin laitatte, onko lisävaloja käytössä, jne. Haaveistakin saa kertoa!

Kommentit (1456)

Vierailija
141/1456 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lumikello kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä hyvä oleilu-kasvihuone, budjetti vain max 2000e.

Tilasin kuvastoja ja kaikki kivat n. 7000:sta ylöspäin. Oletteko törmänneet edullisempiin asioidessanne puutarhamyymälöissä.

Googlasin "kasvihuone 10 m2" ja antoi jo alle tuon budjetin kivoja vaihtoehtoja (netrauta.fi, ei omaa kokemusta tuosta firmasta, alet siellä näköjään menossa. Katso esim tämä https://www.netrauta.fi/kasvihuone-halls-magnum-9-9m-sup2-3mm-turvalasi… ). Tai en tietysti tiedä, minkä tyyppistä haet? Ja minkä kokoista? Mutta kyllä (noin) kymmeneen neliöön jo pienen pöydän ja pari tuolia saa mahtumaan ja lisäksi muutakin "rekvisiittaa".

Ihan tavalliseen alumiinirunkoiseen kasvihuoneeseenkin saa kivasti näköä muuraamalla sokkelin. Vanhat punatiilethän ois ehkä ihanimmat, mutta rapatusta kevytsoraharkostakin tulee kiva. Samoin tiililattia on kaunis, mutta betonilaatoillakin saa kivan näköistä ja betonin päälle vaikka laudoitus, kun oleskeluhuoneesta kyse ja vesien kanssa ei läträtä.

Ja sitten tietenkin se vaihtoehto, jos jostain löytää kierrätyslaseja, että tekee puurunkoisen itse tai teettää. Mulla ei kyllä ole mitään käsitystä minkälaisista hinnoista silloin puhutaan. Itse tehden tietenkin vain materiaalien hinnat.

Kannattaa googlata tuon yrityksen saamat arvostelut, en ihan heti tilaisi heiltä mitään. Jos nyt tilaat, voit saada kasvihuoneesi heinäkuussa jos sittenkään.

Vierailija
142/1456 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilasin kuvastoja ja kaikki kivat n. 7000:sta ylöspäin. Oletteko törmänneet edullisempiin asioidessanne puutarhamyymälöissä.

Hae ilmaiseksi tai pientä maksua vastaan ikkunoita, remppakohteissa saa, poisvienti kustannuksin yleensä. Niistä saa sellaisen kuin itse haluaa kasata. Toki pitää vasara ja vatupassi kädessä pysyä, mutta materiaali on ilmaista.Kun liittää vain yhteen ne toinen toisiinsa niin tulee hyvän näköistäkin.

Teimme noin. Oviksi saimme maitokaapin pariovet kaupasta kun remppaa tekivät. Ikkunat oli vanhasta talosta tammipuisin kehyksin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/1456 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lumikello kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvihuoneeni tuotiin juuri pihalle, 18 neliötä odottaa kokoajaa, perustukset tehtiin jo viime syksynä. Vierelle iso terassi kuormalavoista (kokeillaan parasta paikkaa, siksi tällainen tilapäisratkaisu). Tiedossa on siis ruuvinvääntämiskisat pääsiäisenä.

😍😍😍

Iskee kyllä neliökateus!

Valintaan vaikuttaneita asioita: tuossa samalla paikalla on ollut kasvihuone noin 60 vuoden ajan eli siihen oli helppo saada toimenpidelupa melkein samanlaiselle kuin mitä edellinenkin oli. Purettu kasvihuone  oli vanhoista ikkunoista ja viimeisinä vuosinaan myös muovista koottu hieman rujo rakennelma, tämä uusi napakampaa tekoa ja tässä on ovi edessä ja takana.

Pitääkö kasvihuoneelle hakea lupa? 😮😳

Vierailija
144/1456 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lumikello kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Googlasin "kasvihuone 10 m2" ja antoi jo alle tuon budjetin kivoja vaihtoehtoja (netrauta.fi, ei omaa kokemusta tuosta firmasta, alet siellä näköjään menossa. Katso esim tämä https://www.netrauta.fi/kasvihuone-halls-magnum-9-9m-sup2-3mm-turvalasi… ). Tai en tietysti tiedä, minkä tyyppistä haet? Ja minkä kokoista? Mutta kyllä (noin) kymmeneen neliöön jo pienen pöydän ja pari tuolia saa mahtumaan ja lisäksi muutakin "rekvisiittaa".

Ihan tavalliseen alumiinirunkoiseen kasvihuoneeseenkin saa kivasti näköä muuraamalla sokkelin. Vanhat punatiilethän ois ehkä ihanimmat, mutta rapatusta kevytsoraharkostakin tulee kiva. Samoin tiililattia on kaunis, mutta betonilaatoillakin saa kivan näköistä ja betonin päälle vaikka laudoitus, kun oleskeluhuoneesta kyse ja vesien kanssa ei läträtä.

Ja sitten tietenkin se vaihtoehto, jos jostain löytää kierrätyslaseja, että tekee puurunkoisen itse tai teettää. Mulla ei kyllä ole mitään käsitystä minkälaisista hinnoista silloin puhutaan. Itse tehden tietenkin vain materiaalien hinnat.

Kannattaa googlata tuon yrityksen saamat arvostelut, en ihan heti tilaisi heiltä mitään. Jos nyt tilaat, voit saada kasvihuoneesi heinäkuussa jos sittenkään.

Hei tosi hyvä huomio! Itse vain tosiaan nopsaan googletin esimerkkejä minkä tyyppisiä parilla tonnilla saisi. Siksi laitoinkin tuon, ettei ole firmasta omaa kokemusta.

Itse olen pienen budjetin kasvihuoneesta saanut tehtyä tosi kivan näköisen just noilla sokkelin muuraamisilla, tiililattialla ja kasvihuoneen ympäristön maisemoinnilla. Mulla huone on kasvihuonekäytössä (tuoli sinne mahtuu), mutta tykkään silti, että se myös näyttää kivalta.

Vierailija
145/1456 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lumikello kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvihuoneeni tuotiin juuri pihalle, 18 neliötä odottaa kokoajaa, perustukset tehtiin jo viime syksynä. Vierelle iso terassi kuormalavoista (kokeillaan parasta paikkaa, siksi tällainen tilapäisratkaisu). Tiedossa on siis ruuvinvääntämiskisat pääsiäisenä.

😍😍😍

Iskee kyllä neliökateus!

Valintaan vaikuttaneita asioita: tuossa samalla paikalla on ollut kasvihuone noin 60 vuoden ajan eli siihen oli helppo saada toimenpidelupa melkein samanlaiselle kuin mitä edellinenkin oli. Purettu kasvihuone  oli vanhoista ikkunoista ja viimeisinä vuosinaan myös muovista koottu hieman rujo rakennelma, tämä uusi napakampaa tekoa ja tässä on ovi edessä ja takana.

Kuulostaa kyllä hyvälle! Tuleeko tämä sulla puhtaasti kasvatuskäyttöön vai oleskeluun ja kasvatukseen? Saako hintaa kysyä? Laseilla vai kennokevyllä?

146/1456 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoittaudun ketjuun!

Olen jo kylvänyt kelloköynnöstä (uusi suosikkini) ja hajuherneitä, ne on mulle tänä vuonna uusi kokeilu.

Keijunmekkoa aion myös kasvattaa jos vaan löydän siemeniä jostain. Ovat joka paikasta loppu...

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
147/1456 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokeilin kerran kasvattaa kesäkurpitsaa ja oli jo satoa tuloillaan, pieniä alkuja. Yhtenä yönä olivat kaikki kadonneet. Syytän harakoita joita parveilee meidän seudulla pieni parvi. Täytyis löytää sitä partenokarppista lajiketta ja harso päälle koko kasvukaudeksi. Suurin osa lavoista on mansikalla, siitä tulee helposti satoa. Haaveilen omasta talosta ja pienestä pihasta että voisin kasvattaa enemmän syötävää. Kasvihuone olis toiveitten täyttymys.

Kasvatatko siis parvekkeella kun haaveilet pihasta?

rivarin pienellä läntillä :)

Oi kiva, siihenkin saa jo paljon! Minä olen kasvattanut sekä parvekkeella astioissa, että maapohjaisella parvekkeella ja siihenkin kokoon saa jo laitettua tolkuttomasti mansikkaa ja hedelmäpuita ja marjapensaita kun pitää ne leikkaamalla kurissa ja laittaa hyllyjä ja kerroksia. Kesäkurpitsa ja peruna voi tehdä satoa ihan sankossakin. Mitäpä kasvatushullu ei tekisi :D

Yllättävän paljon mahtuu pieneenkin pihaan, mulla on omenapuu, pari herukkapensasta, mansikkaa laatikoissa. Olen kokeillut porkkanaa ja hernettäkin joka vuosi, sipulia, retiisejä. Saavissa perunaa ja tietysti on vielä perennoja ja kesäkukkia. On tää sellainen tauti ja joka kevät  sama taistelu ittensä kanssa kun kaikkea haluaisi kokeilla. Nostan hattua jos parvekkeella noin monenlaista saat kasvatettua!

Herneet ovat kyllä ihanan makoisia pieninä ja tuoreina :)

148/1456 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joku tietää riesaksi asti leviäviä perennoja niin saa vinkata :D Minulla on iso piha ja rajallinen budjetti. Haen sellaista vähän villiintynyttä vaikutelmaa. Tarha-alpi on levinnyt kiitettävästi, mutta onkin sitten ainut. Vai olenko vain liian hätäinen ja kunnon leviämiseen menee se 5-10 vuotta?

Myskimalva/harmaamalva tulee ainakin mieleen! Ihana vanhanajan perenna, vaaleanpunaiset nätit kukat ja kukkii pitkään. Leviää siemenestä eli näitä putkahtelee sinne tänne. Aika korkea kasvi josta saa näyttävyyttä pihaan helposti.

🇺🇦🇮🇱

149/1456 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sormustinkukka, jättibalsami. Niitä ei kannata ottaa yhtään tainta, vaikka maksettaisiin!

Tuo jättibalsami... huh sentään. Erään tuttavan takapihalla metsän reunassa kasvaa näitä. Ja siellä ei sitten tosiaan mitään muuta kasvakaan.

Miten nuo sormustinkukat, nehän leviävät siemenestä? Ovatko kovia leviämään? Tykkään niiden ulkonäöstä kovasti.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
150/1456 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan teistä innostunut kasvihuonetalosta?

https://www.iltalehti.fi/asumisartikkelit/a/f2c23529-dd4b-424f-9cf1-7b4…

Yleltä tuli ohjelmakin Norjan puolelta kuputalosta, mutta en löytänyt areenasta tähän hätään.

Imeisesti ongelmana olisi märän lumen paino ja lasijäte sen jälkeen mikäli talo autioituisi (ja särkyisi) jossain vaiheessa.

Vierailija
151/1456 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sormustinkukka, jättibalsami. Niitä ei kannata ottaa yhtään tainta, vaikka maksettaisiin!

Tuo jättibalsami... huh sentään. Erään tuttavan takapihalla metsän reunassa kasvaa näitä. Ja siellä ei sitten tosiaan mitään muuta kasvakaan.

Miten nuo sormustinkukat, nehän leviävät siemenestä? Ovatko kovia leviämään? Tykkään niiden ulkonäöstä kovasti.

Jättipalsami on vieraslaji

https://vieraslajit.fi/lajit/MX.39158

Täällä voi tutustua vieraslajeihin, että mitä ei kannata laittaa

https://vieraslajit.fi/lajit

Vierailija
152/1456 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lumikello kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

😍😍😍

Iskee kyllä neliökateus!

Riippuu pinta-alasta ja perustamistavasta. Omakotitalon pihalle pystytettävä kymmenneliöinen kevytrakenteinen kasvihuone ei vaadi lupaa. Perustuksilla olevaan rakennukseen pitää luva-asioita tiedustella kunnan rakennusvalvonnasta. Näissä on kuntakohtaisia eroja, minkä kokoisen ja kuinka lähelle rajaa saa rakentaa ilmoitusmenettelyllä.

Vierailija
153/1456 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sormustinkukka tekee paljon siemeniä ja on siksi haitallisen kova leviämään. Lisäksi kasvi on erittäin myrkyllinen, joten ei todellakaan kannata sitä kasvattaa missään.

Vierailija
154/1456 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on tosi kivoja niittysekoituksia

https://www.ahonalku.fi/Seokset.htm

Vierailija
155/1456 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko vinnkejä mistä saisi pääkaupunkiseudulla persikkapuun? Mielellään talvea kestävän lajikkeen.

Vierailija
156/1456 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, meillä lapsi toivoo kesäksi herneitä pihalla, mutta mä en ihan ymmärrä mitä herneitä tonne pitäisi laittaa kasvamaan. Lapsi toivoo siis niitä, joita ostetaan torilta ja napostellaan palon sisästä pelkät siemenet. Eli mitä mun pitäisi laittaa kasvamaan? Me asutaan Vantaalla ja piha on eteläsuuntainen

Vierailija
157/1456 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lumikello kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

😍😍😍

Iskee kyllä neliökateus!

18 neliölle pitää olla toimenpidelupa, mutta koska tuossa jo on perustukset, niin ei tarvittu mitään pohjakuvioita pihasta tai selvitystä siitä, mitä on tekemässä. Riitti, että kertoi korvaavansa kasvihuoneen suojarakenteen.

Vierailija
158/1456 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lumikello kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

😍😍😍

Iskee kyllä neliökateus!

Kuulostaa kyllä hyvälle! Tuleeko tämä sulla puhtaasti kasvatuskäyttöön vai oleskeluun ja kasvatukseen? Saako hintaa kysyä? Laseilla vai kennokevyllä?

Kasvatukseen ja kaikenlaiseen kokeiluun, todennäköisesti oravalle talvivarastoksi ja hiiriperheelle kodiksi. En aio kantaa sinne huonekaluja tai istuskella siellä. Kennolevyillä, koska lasia edullisemmat ja helpommat, pienessä 6 neliön kasvihuoneessa on lasit ja niitä saa pitkin kesää puhdistaa, kiitos ei tässä samaa. HInta vähän alle 1000 e eli markkinoiden halvimpia, koska ei ole tarkoitus hankkia mitään somaa vaan käytettävää.

Vierailija
159/1456 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lumikello kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Zuccinin siemeniä ostin juuri, muutamaa eri lajiketta. Se on itselleni siis uusi tuttavuus (kasvattaa - lautasella sitä on usein ja siksi haluannin siitä omaa satoa!).

Meillä on kasvimaa talon vieressä ja siellä on monena vuonna kasvanut mm perunaa, tilliä, lehtisalaatteja, porkkanaa. Se on savisen pellon reunasta eristetty aurinkoinen alue. Kai avomaankurkku siinä pärjäisi?

Olen vyöhykkeellä 3 ja tänä viikonloppuna ajattelin laittaa jotain siemeniä multaan, ihan vaan omaksi iloksi näin alkuun. Kukkia mulla on toistaiseksi enimmäkseen.

Dahlioita en ole vielä laittanut esikasvatukseen, niitä mulla on kymmeniä. Tänä vuonna ajattelin laittaa joitakin dahlioita isoihin ruukkuihin terassille ja loput kaivan penkkeihin. Mitä teillä kasvaa dahlioiden kanssa penkissä?

Mun daaliat vaeltaa ympäri pihaa. 😄 Välillä kaivan niitä perennapenkkeihin, jos sattuu olemaan sopivia kolosia, välillä ne on tyhjässä kasvilavassa kasvimaalla ja välillä kesäkukkapenkissä. Ruukussakin on ollut, mutta silloin totesin, että ruukkuni olivat aivan liian pieniä ja kuivuivat silmän räpäyksessä. Daaliat on hirveitä vesijuoppoja!

No tiedätkin, kuinka rehevä lehdistö daalioilla on, joten ihan mitään pientä jalkoihin jäävää ei daalioiden kanssa kannata laittaa (tämäkin kokeiltu...). Parina vuonna mulla oli jättiverbenaa siellä seassa, ja se pärjäsi hienosti.

Miten talvetat omat daaliasi? Mulla on ollut talvetuksen kanssa niin usein ongelmia, että viime vuosina olen ostanut joka kevät uudet juurakot. Se on ihan uskomatonta, kuinka siitä pienestäkin juuren pötkylästä kesän aikana ehtii kasvaa niin rehevä ja runsaasti kukkiva puska! Olisi silti kiva ihan ekologisista ja taloudellisista syistä onnistua talvetuksessa.

Joo niillä on ihan älyttömän rehevät lehvästöt, siksi oikeastaan kysyinkin, kun hienot ideani välillä ovat kömmähtäneet, kun dahlian kasvusto lopulta peittää "kaiken".

Ralvetan dahlian juurakot keräämällä ne siis syksyllä ylös ja laitan ilmaviin puulaatikoihin (ja merkkaan kaikki juurakot kaulapannalla, missä lukee lajike), ja puulaatikkoihin olen laittanut kuivaa turvetta ja laatikot ovat maakellarissa talven yli. Siellä on pimeää ja viileää ja kuivaa. (Mutta ei mene pakkasen puolelle kuitenkaan. )

Isoihin ruukkuihin tosiaan ajattelin kokeilla, tai oikeastaan sellaisiin "sammioihin",(vähän kuin kylpyammeen tapainen) joihin aattelin värkätä jotkut nätit reunat. Haluan laajentaa kukkaloistoa sellaisiin osiin pihaa, joihin en pysty enkä kerkiä penkkejä alkaa tekemään.

Vierailija
160/1456 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lumikello kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

😍😍😍

Iskee kyllä neliökateus!

Riippuu kunnan rakennusjärjestyksestä. Lue sieltä tai kysy rakennusvalvonnasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kahdeksan