Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puutarhailijat 2021

Vierailija
18.03.2021 |

Koska Suomessa kevät etenee eri tahtiin, niin olisi kiva saada yksi pysyvä ketju, jonka voisi aina kaivaa esiin ja lkea hyviä ajatuksia ja vinkkejä silloin kun itsellä sattuu olemaan menossa juuri se vaihe tai innostus.

Minulla on aina menossa jotain kokeiluja, koska yritän etsiä jokaiselle kasville optimaalista kasvatusaikaa. Kasvukausi on kumminkin niin lyhyt, että pitäisi saada aikaistettua alkupäätä etenkin kun satokasvien roudaaminen sisälle ja ulos syksyllä öiden kylmettyä on aika työlästä.

Leikkaaminen on yksi niksi aikaistaa satokautta, eli muille aloittelijoille: Älkää antako tomaatin kasvaa avomaalla 2-metriseksi, vaan leikatkaa se aiemmin ja se tuottaa aiemmin sadon valmiiksi.

Suurin saavutukseni on viime kesänä istutettu paprika (kaupan luomupaprikasta), joka on säilynyt sisällä hengissä koko vuoden.

Kesäkurpitsasta olen saanut satoa vain yhden kerran. Vinkkejä kaivataan!

Myös joidenkin kesäkukkien kanssa on niin, että kukkiminen menee niin myöhään syksyyn, että niitä on nyt esikasvatuksessa. Minulla on 2 hehkulampun kokoista kasvilamppua käytössä. Katsotaan miten käy :D

Mitä teillä on? Mitä laitatte, milloin laitatte, onko lisävaloja käytössä, jne. Haaveistakin saa kertoa!

Kommentit (1456)

Vierailija
161/1456 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lumikello kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvihuoneeni tuotiin juuri pihalle, 18 neliötä odottaa kokoajaa, perustukset tehtiin jo viime syksynä. Vierelle iso terassi kuormalavoista (kokeillaan parasta paikkaa, siksi tällainen tilapäisratkaisu). Tiedossa on siis ruuvinvääntämiskisat pääsiäisenä.

😍😍😍

Iskee kyllä neliökateus!

Valintaan vaikuttaneita asioita: tuossa samalla paikalla on ollut kasvihuone noin 60 vuoden ajan eli siihen oli helppo saada toimenpidelupa melkein samanlaiselle kuin mitä edellinenkin oli. Purettu kasvihuone  oli vanhoista ikkunoista ja viimeisinä vuosinaan myös muovista koottu hieman rujo rakennelma, tämä uusi napakampaa tekoa ja tässä on ovi edessä ja takana.

Pitääkö kasvihuoneelle hakea lupa? 😮😳

Riippuu pinta-alasta ja perustamistavasta. Omakotitalon pihalle pystytettävä kymmenneliöinen kevytrakenteinen kasvihuone ei vaadi lupaa. Perustuksilla olevaan rakennukseen pitää luva-asioita tiedustella kunnan rakennusvalvonnasta. Näissä on kuntakohtaisia eroja, minkä kokoisen ja kuinka lähelle rajaa saa rakentaa ilmoitusmenettelyllä.

Riippuu myös paikkakunnasta. Joka paikassa ei ole samat määräykset eli ei kannata yleistää, saattaa tulla kalliiksi.

Vierailija
162/1456 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei, meillä lapsi toivoo kesäksi herneitä pihalla, mutta mä en ihan ymmärrä mitä herneitä tonne pitäisi laittaa kasvamaan. Lapsi toivoo siis niitä, joita ostetaan torilta ja napostellaan palon sisästä pelkät siemenet. Eli mitä mun pitäisi laittaa kasvamaan? Me asutaan Vantaalla ja piha on eteläsuuntainen

Minä kasvatan ja syön vain sokeriherneitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/1456 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mä luin aloituksen "puutarhaliljat"!

Vierailija
164/1456 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös kesäkurpitsan pitäisi olla yksi helpoimmista kasvatettavista? Olethan muistanut pölyttää tyttökukat poikakukilla? Muuten ei tule mitään, jollei ole ollut luonnon omia pölyttäjiä asialla.

Vierailija
165/1456 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lumikello kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvihuoneeni tuotiin juuri pihalle, 18 neliötä odottaa kokoajaa, perustukset tehtiin jo viime syksynä. Vierelle iso terassi kuormalavoista (kokeillaan parasta paikkaa, siksi tällainen tilapäisratkaisu). Tiedossa on siis ruuvinvääntämiskisat pääsiäisenä.

😍😍😍

Iskee kyllä neliökateus!

Valintaan vaikuttaneita asioita: tuossa samalla paikalla on ollut kasvihuone noin 60 vuoden ajan eli siihen oli helppo saada toimenpidelupa melkein samanlaiselle kuin mitä edellinenkin oli. Purettu kasvihuone  oli vanhoista ikkunoista ja viimeisinä vuosinaan myös muovista koottu hieman rujo rakennelma, tämä uusi napakampaa tekoa ja tässä on ovi edessä ja takana.

Pitääkö kasvihuoneelle hakea lupa? 😮😳

Riippuu pinta-alasta ja perustamistavasta. Omakotitalon pihalle pystytettävä kymmenneliöinen kevytrakenteinen kasvihuone ei vaadi lupaa. Perustuksilla olevaan rakennukseen pitää luva-asioita tiedustella kunnan rakennusvalvonnasta. Näissä on kuntakohtaisia eroja, minkä kokoisen ja kuinka lähelle rajaa saa rakentaa ilmoitusmenettelyllä.

Riippuu myös paikkakunnasta. Joka paikassa ei ole samat määräykset eli ei kannata yleistää, saattaa tulla kalliiksi.

Meillä on 32 neliön ja pohja valettu eli kiinteä eikä ole tarvittu lupaa haja-asutusalueella.

Vierailija
166/1456 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei, meillä lapsi toivoo kesäksi herneitä pihalla, mutta mä en ihan ymmärrä mitä herneitä tonne pitäisi laittaa kasvamaan. Lapsi toivoo siis niitä, joita ostetaan torilta ja napostellaan palon sisästä pelkät siemenet. Eli mitä mun pitäisi laittaa kasvamaan? Me asutaan Vantaalla ja piha on eteläsuuntainen

Ydinherneitä on kesällä myytävät

Vierailija
167/1456 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sormustinkukka, jättibalsami. Niitä ei kannata ottaa yhtään tainta, vaikka maksettaisiin!

Tuo jättibalsami... huh sentään. Erään tuttavan takapihalla metsän reunassa kasvaa näitä. Ja siellä ei sitten tosiaan mitään muuta kasvakaan.

Miten nuo sormustinkukat, nehän leviävät siemenestä? Ovatko kovia leviämään? Tykkään niiden ulkonäöstä kovasti.

Sormustin leviää siemenistä hyvin, mutta on myös erittäin helppo kitkeä, juuret on ihan pinnassa pikku tupas. Eli sen puoleen helppo nakki verrattuna balsamiin. Sitä ei pidä laittaa mihinkään, kun pääsee siementämään, on loputon suo, jos haluaa jotain muuta joskus kasvattaa. Jossakin kunnissa käyvät hävittämässä jos on suuria kasvustoja.Erittäin haitallinen.

168/1456 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, hyvä tietää. En sitten laita sitä mihinkään.

Mulla on pihalla yksi muuri, jonka juurelle haluaisin rivin melko matalia (tai mikä ettei korkeitakin, kunhan eivät kauheasti kaatuile) perennoja, jotka tukahduttaisivat siinä sitkeästi kasvavat rikkaruohot.

Maa on melko savinen, mutta ajattelin kaivaa sen auki ja parantaa maan. Istuttaisin sitten perennarivin siihen. Eteläsuunta ja tosi lämmin paikka. Menestyisivätköhän salkoruusut? Ideoita?

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
169/1456 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkupäässä oli riitaa kylvöistä, mutta ei kannata oikeasti kurkkuja ja kurpitsoja kylvää kuin pari viikkoa ennen kuin pääsee istuttamaan lopulliselle paikalleen. Vaikka olisi valot ym ok, niin kyseiset kasvit kärsii isona siirrosta.

Muutenkin kannattaa luottaa pussin kyljessä oleviin kylvöohjeisiin vaikka suomi onkin pitkä maa.

Nykyään on tehty ihan tutkimusta onko tomaatin latvan katkaisusta hyötyä sadon kypsymiselle ja tulos on, että ei vaikuta millään tapaa eli jos tilaa on, niin kannattaa antaa kasvaa rauhassa ja lämpimän syksyn yllättäessä saa enemmän satoakin.

Vierailija
170/1456 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Ok, hyvä tietää. En sitten laita sitä mihinkään.

Mulla on pihalla yksi muuri, jonka juurelle haluaisin rivin melko matalia (tai mikä ettei korkeitakin, kunhan eivät kauheasti kaatuile) perennoja, jotka tukahduttaisivat siinä sitkeästi kasvavat rikkaruohot.

Maa on melko savinen, mutta ajattelin kaivaa sen auki ja parantaa maan. Istuttaisin sitten perennarivin siihen. Eteläsuunta ja tosi lämmin paikka. Menestyisivätköhän salkoruusut? Ideoita?

Salkoruusu vaatii paljon vettä, ämpärin päivässä, Seinusta, korkea aita on hyvä tuki salkoruusulle, minä laitan vielä tukikepit ja kahdelta puolen sidon ne ettei tuuli taita, vaikka tanakka vartisia ovatkin. Siemenistä kasvaa uusia jos ehtii kypsyä. Ritarinkannukset on myös korkeita, vaatii tukemisen nekin, kuin myös malvikit, jotka kovasti siemenistä leviää.

Savinen maa sitoo kosteutta hyvin, kunhan maanparannusta ensin tekee, mikään ei pelkästään savimaassa viihdy. Kokemusta on savimaan muokkauksesta.

Miltä kuulostaisi krassia muurille ja muurin juureen, peittää hyvin  ja pienemmät rikat ainakin tukahtuu. Viimekesänä krassia laitoin suoraan maahan ilman esikasvatusta ja pituutta tuli yli 4 metriä, peitti liiankin hyvin alustaansa ja kiipeili oikein mukavasti. Viihtyy auringossa.

Syysleimut kasvaa myös korkeiksi, olen 1.57 senttiä matala ja moni lajike kasvaa minua korkeammaksi.

Korkein on se maatiaislaji josta kaikki muut on jalostettu, syreenileimu. Kukat on syreenin väriset, vähän pienemmät kuin nämä jalommat sukulaisensa, mutta ihana väri. Sain sitä kun menin pyytämään lähellä asuvalta naiselta. Nyt minulla on sitä jo yli 20 kpl sielläsun täällä pitkin pihaa paikoisa johon korkeutta istutuksiin haluan. 

Tässä muutama ehdotelma, lisää tulee kunhan ehtii, nyt on kissa komentamassa omiin homminsa minua, saunaan pitää viedä.

Vierailija
171/1456 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kenelläkään kokemusta viiniköynnösten talvettamisesta kellarissa?

Itselläni on nyt ollut talven ruukussa siellä ja mietin milloin otan pois sen sieltä.

Ymmärtääkseni jos nyt innostuu lähtemään kasvamaan ja tuleekin yöpakkasia, niin paleltuu helposti ulkona eli uskaltaisiko sisälle ottaa vai kuivasko liian lämpimässä.

Vierailija
172/1456 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun kaikissa pusseissa lukee sokeriherne. Jos tarkoitit sanasi edelliselle, niin olisit lainannut vain häntä :)

Vierailija
173/1456 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos joku tietää riesaksi asti leviäviä perennoja niin saa vinkata :D Minulla on iso piha ja rajallinen budjetti. Haen sellaista vähän villiintynyttä vaikutelmaa. Tarha-alpi on levinnyt kiitettävästi, mutta onkin sitten ainut. Vai olenko vain liian hätäinen ja kunnon leviämiseen menee se 5-10 vuotta?

Omassa pihassa ainakin nämä leviää vähän liikaakin: tuoksukurjenpolvi, hopeahärkki, suikeroalpi, ketoneilikka.

Puna-ailakki, unikko, väriminttu, vuohenkello, näitä ei saa pois kovin helposti.

Sormustinkukka, jättibalsami. Niitä ei kannata ottaa yhtään tainta, vaikka maksettaisiin!

Sormustinkukka ei ole mikään riesa vaan kaunis kaksivuotinen kasvi. Ei ole koskaan levinnyt mulla liikaa, päinvastoin. Jättipalsami on puolestaan haitallinen vieraslaji, josta kannattaa ilmoittaa kunnalle jos sitä jossain näkee.

Vierailija
174/1456 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on nyt ollut talven ruukussa siellä ja mietin milloin otan pois sen sieltä.

Ymmärtääkseni jos nyt innostuu lähtemään kasvamaan ja tuleekin yöpakkasia, niin paleltuu helposti ulkona eli uskaltaisiko sisälle ottaa vai kuivasko liian lämpimässä.

Minulla on ollut liki 30 vuotta ulkona aitaa vasten kasvamassa ja hyvin on pärjänneet kovissakin pakkasissa. Rypäleitä on tullut mehuksi asti, on muuten hienostunut maku.Viime kesänä 2 mehumaijallista, edelliskesänä vähemmän.

Vierailija
175/1456 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun kaikissa pusseissa lukee sokeriherne. Jos tarkoitit sanasi edelliselle, niin olisit lainannut vain häntä :)

Suo anteeksi, että sinun kirjoitukseesi sotkin.

Kannattaa kokeilla ydinherneitäkin joskus.

Vierailija
176/1456 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ollut liki 30 vuotta ulkona aitaa vasten kasvamassa ja hyvin on pärjänneet kovissakin pakkasissa. Rypäleitä on tullut mehuksi asti, on muuten hienostunut maku.Viime kesänä 2 mehumaijallista, edelliskesänä vähemmän.

Meillä on myös zilga ulkona ollut, mutta tämä oli kokeiluksi kellarissa ja nyt pohtinut joko nostan ulos.

Vierailija
177/1456 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne ovat kitkeriä ja maistuvat pahalle.

Vierailija
178/1456 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päinvastoin ovat sokeriherneitä makeampia. Yleinen harhaluulo on, että sokeriherne olisi se makein.

Vierailija
179/1456 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päinvastoin ovat sokeriherneitä makeampia. Yleinen harhaluulo on, että sokeriherne olisi se makein.

Riippuu varmaan ihmisen kielestä. En syö ydinherneitä, mutta nautiskele sinä niistä jatkossakin :)

Vierailija
180/1456 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu varmaan ihmisen kielestä. En syö ydinherneitä, mutta nautiskele sinä niistä jatkossakin :)

Kaikki kesällä myytävät herneitä ovat ydinherneitä eikä sokeriherneitä.

Sokeriherneet on tarkoitettu syötäväksi heti liitteinä jolloin ovat makeita, mutta maku kärsii isoksi tullessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi viisi