Puutarhailijat 2021
Koska Suomessa kevät etenee eri tahtiin, niin olisi kiva saada yksi pysyvä ketju, jonka voisi aina kaivaa esiin ja lkea hyviä ajatuksia ja vinkkejä silloin kun itsellä sattuu olemaan menossa juuri se vaihe tai innostus.
Minulla on aina menossa jotain kokeiluja, koska yritän etsiä jokaiselle kasville optimaalista kasvatusaikaa. Kasvukausi on kumminkin niin lyhyt, että pitäisi saada aikaistettua alkupäätä etenkin kun satokasvien roudaaminen sisälle ja ulos syksyllä öiden kylmettyä on aika työlästä.
Leikkaaminen on yksi niksi aikaistaa satokautta, eli muille aloittelijoille: Älkää antako tomaatin kasvaa avomaalla 2-metriseksi, vaan leikatkaa se aiemmin ja se tuottaa aiemmin sadon valmiiksi.
Suurin saavutukseni on viime kesänä istutettu paprika (kaupan luomupaprikasta), joka on säilynyt sisällä hengissä koko vuoden.
Kesäkurpitsasta olen saanut satoa vain yhden kerran. Vinkkejä kaivataan!
Myös joidenkin kesäkukkien kanssa on niin, että kukkiminen menee niin myöhään syksyyn, että niitä on nyt esikasvatuksessa. Minulla on 2 hehkulampun kokoista kasvilamppua käytössä. Katsotaan miten käy :D
Mitä teillä on? Mitä laitatte, milloin laitatte, onko lisävaloja käytössä, jne. Haaveistakin saa kertoa!
Kommentit (1456)
Aahhahahaa. Kauniit, tummanvihreät paprikani alkavat juuri kukkia! Paljon valkoisia nuppuja!
Annoin niiden kasvaa parvekelaatikossa, en karsinut, en katkonut. Nyt ovat upeita viherkasveja, mutta paprikoita en varmaan ehdi saamaan.
Tiesittekö, että nimestään (Capsicum annuum) huolimatta paprika on monivuotinen kasvi. Joten ehkä ensi vuonna tulee satoa... 👍🤞
Vierailija kirjoitti:
Onko kenelläkään viinirypälelajiketta Somerset Seedless? Sen kehutaan olevan todella pakkasenkestävä. Kokemuksia?
Sain jostain kylkiäisenä juurikin tuon saman, oli henkihieverissä saadassani, nyt on parivuotta kuntoutunut. Oli ekat kukat keväällä, ei kuitenkaan jaksanut vielä rypäleitä tehdä, ehkä kuivuudesta johtuen, kun en vettä muistanut aina antaa. Talvet on ainakin hyvin pärjännyt, kuten sellainen tummia rypäleitäkin tekevä, ilman mitään suojia.
Siitä tummasta saatiin mehumaijallinen viime syksynä mehua, nyt tulee senverran vähemmän, että tulee ihan vaan syödyksi sellaisenaan.
Tietääkö kukaan, voiko ruskeapilkkuisia karviaisia syödä? Ostin pensaan muutama vuosi sitten, nyt siihen tuli hyvin marjoja. Mutta niissä on useimmissa ruskeita täpliä, kuin ruostetta. Voiko niistä silti tehdä hilloa, vai onko se jotenkin makua muuttavaa tai haitallista? Miksi sitä "ruostetta" oikein tulee, onko pensas nyt hävitettävä vai auttaako joku niksi?
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo elämänlanka sama kuin karhunköynnös? Minusta se on kaunis, ainakin tämä jota tarkoitan. Naapuri on laittanut noille tukiritilän ja on ihana, kun kukkii. Ei kai ole jaksanut kitkeä.
Vähän virheellisesti puhutaan elämänlangasta, on valkokarhunköynnös virallisesti Convolvulus sepium ( vrt. aitoelämälanka Ipomoea purpurea).
Tässä tietoa sen haitallisuudesta:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo elämänlanka sama kuin karhunköynnös? Minusta se on kaunis, ainakin tämä jota tarkoitan. Naapuri on laittanut noille tukiritilän ja on ihana, kun kukkii. Ei kai ole jaksanut kitkeä.
Vähän virheellisesti puhutaan elämänlangasta, on valkokarhunköynnös virallisesti Convolvulus sepium ( vrt. aitoelämälanka Ipomoea purpurea).
Tässä tietoa sen haitallisuudesta:
"Kommenttisi julkaistaan hyväksynnän jälkeen" mutta yritän vielä kerran, eli kiitos :)
Vierailija kirjoitti:
Aahhahahaa. Kauniit, tummanvihreät paprikani alkavat juuri kukkia! Paljon valkoisia nuppuja!
Annoin niiden kasvaa parvekelaatikossa, en karsinut, en katkonut. Nyt ovat upeita viherkasveja, mutta paprikoita en varmaan ehdi saamaan.
Tiesittekö, että nimestään (Capsicum annuum) huolimatta paprika on monivuotinen kasvi. Joten ehkä ensi vuonna tulee satoa... 👍🤞
Tiesin. Sain talvetettua ihan normaalissa huonelämpötilassa lisävalolla :)
MIKÄ KASVI -kysymys puutarhavelhoille (ja en itse todellakaan tiedä, pihassa tätä kasvaa, ois kiva tietää) :
Varsinais-Suomen rannikkokaupunki, rivaripiha.
Kun muutettiin, oli etupiha tätä täynnä. Peittää matalana maan ja kasvaa pitkinä rönsyinä. Sitkeä. Runsas.
Tämä on kaunis, mutta kun oli edellisen omistajan jäljiltä niin sekalainen soppa kotiloisia ritarinkannuksia sun muuta huonosti hoidettua, niin putsasin koko alueen. Kotilot ainakin sain pois.
Kasvilla on n. 3-4cm halkaisijan lehdet, syvänvihteät ja sydämenmalliset, piparireunaiset. Varsi yhdistyy lehteen sydämen kaarien keskikohdalta.
Täällä tätä kasvaa pienemmällä etupihan läntillä vieläkin, ja naapuri on hyödyntänyt sitä kivasti kesäkukkiensa kaverina ruukuissa. Ilmainen, ja ajaa saman asian kuin esim. muratti tai lobelia.
Kiitokseni, jos viitsit osallistua :)
Vierailija kirjoitti:
MIKÄ KASVI -kysymys puutarhavelhoille (ja en itse todellakaan tiedä, pihassa tätä kasvaa, ois kiva tietää) :
Kun muutettiin, oli etupiha tätä täynnä. Peittää matalana maan ja kasvaa pitkinä rönsyinä. Sitkeä. Runsas.
Tämä on kaunis, mutta kun oli edellisen omistajan jäljiltä niin sekalainen soppa kotiloisia ritarinkannuksia sun muuta huonosti hoidettua, niin putsasin koko alueen. Kotilot ainakin sain pois.
Kasvilla on n. 3-4cm halkaisijan lehdet, syvänvihteät ja sydämenmalliset, piparireunaiset. Varsi yhdistyy lehteen sydämen kaarien keskikohdalta.
Täällä tätä kasvaa pienemmällä etupihan läntillä vieläkin, ja naapuri on hyödyntänyt sitä kivasti kesäkukkiensa kaverina ruukuissa. Ilmainen, ja ajaa saman asian kuin esim. muratti tai lobelia.
Olisiko maahumalaja
https://www.kekkila.fi/kasvikirjasto/maahumala/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko maahumalaja
https://www.kekkila.fi/kasvikirjasto/maahumala/
Hei, no kyllä se nyt ois! Sama kasvi. Vihdoinkin. Kiva, 10p ja parrot-pinssi! :D
Kävikö kukaan Mustilan taimipäivillä? Kävin itse ekaa kertaa ja voi että miten ihania juttuja siellä olikaan! Paljon outouksia joita ei muualla näy myynnissä. Ihan innoissani kaikista näistä hankinnoista.
Tiedä sitten miten muilla on viljelyt mennyt, mutta minulla tämä on ollut kaikkien aikojen tomaattikesä. Tomaattia on tullut aivan mahdottomia määriä ja tulee edelleen. Myös kurkut ja kurpitsat olen saanut yhtä lukuunottamatta pysymään hengissä (härmä vakiovastustajana) ja satoisina, mutta salaatti jäi kokonaan tänä vuonna välistä kun lämpimien säiden takia(ko?) ei itänyt kunnolla ja etanat söi loput. Sipulit kasvoi alussa hyvin mutta ilmeisesti kuivuus lopetti kasvun lyhyeen. Enpä istuta niitä jatkossa juoppojen kasvien viereen, ei auttanut ahkera kastelukaan.
Mitähän sitä sitten taas tekee talvella kun halla vie nämä... :( ? Niin paljon iloa, hyötyä ja hauskaa tekemistä omista viljelyksistä.
Vierailija kirjoitti:
Olen uusi, enkä jaksanut kovin montaa sivua selata, mutta onko tänä vuonna muilla syönyt ruusun lehtiä joku ötökkä? Mulla siis aivan kaikki vasta keväällä istutetut ruusut syötyjä. Yksi kuolikin sitten. Mitähän mahtaa olla ja mitä tälle mahtais? Vai voiko mitään enää tehdä? Jatkuuko ensi keväänä vai onko vuosikohtaista? Muutama ruusu on tullut, mutta melko kitsasta on nyt.
Mulle tuli keijunmekkoon ilmeisesti Gammayökkönen. Lehdet meni reikäisiksi ja osa uusista versoista oli kokonaan syöty. Aloin tutkimaan ja löytyi vaikka kuinka paljon pientä ja isoa vihreää toukkaa. Tutkin netistä ja yks kerta näin tossa mun puskassani sen ite yökkösen. Juu gammayökkönen. Sitten niitä toukkia alkoi löytyä miljoonakelloistakin. Hermot meni jatkuvaan hakemiseen ja toukkien tuhoamiseen. Tänä kesänä myös karviaiseen tuli pistiäinen. Muina vuosina ei ole ollut ongelmia.
Tässä samassa paikkaa puutarha mulla ollut jo kolmekymmentä vuotta.
Kaalikoin toukka kait myös joillain ollut tänä kesänä ongelma.
Ei sulla sitten kirvoja ollut siinä ruusussa?
Mulle tuli yhteen miljoonakelloon niitäkin. Niihin auttaa mäntysuopavesi. Mutta onhan se jatkuvaa ruiskuttamista. Mäntysuopa ei tehonnut noihin toukkiin. Vain niiden poispoiminta.
Mites teillä muilla, onko ollut toukkia?
Kaffepulla kirjoitti:
Horton kirjoitti:
Onko kellään kokemusta hortensian talvehtimisesta? Sain kesällä lahjaksi macigal hortensian( varmaan väärin kirjoitettu) ruukussa. On hyvin kasvanut ja kukkinut. Ajattelin iskeä maahan talveksi. Kukkiikohan enää ensivuonna?
Talvehtii, mutta tuskin saat kukkimaan enää. Tekevät vain lehteä. Tämä kokemus mulla.
Minulla kyllä kukkii viimevuotinen maahan istutettu terassihortensia upeasti. Olen kyllä lannoittanut ja kastellut reippaasti. Sain sen sinikukkaisena ja nyt kukat ovat aivan upeat hehkuvan violetit.
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Horton kirjoitti:
Onko kellään kokemusta hortensian talvehtimisesta? Sain kesällä lahjaksi macigal hortensian( varmaan väärin kirjoitettu) ruukussa. On hyvin kasvanut ja kukkinut. Ajattelin iskeä maahan talveksi. Kukkiikohan enää ensivuonna?
Talvehtii, mutta tuskin saat kukkimaan enää. Tekevät vain lehteä. Tämä kokemus mulla.
Minulla kyllä kukkii viimevuotinen maahan istutettu terassihortensia upeasti. Olen kyllä lannoittanut ja kastellut reippaasti. Sain sen sinikukkaisena ja nyt kukat ovat aivan upeat hehkuvan violetit.
Millä lannoitat? Mullakin iso pehko, mutta näitä kauniita lehtiä vain olen tässä koko kesän ihastellut :D Alunperin valkoinen. Makasi talven kompostiin menossa takapihan pakkasissa, kunnes mies keväällä huomasi, että elämää on ja silmuja, jolloin istutin tietenkin maahan. Ei palkinnut, mokoma.
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö kukaan, voiko ruskeapilkkuisia karviaisia syödä? Ostin pensaan muutama vuosi sitten, nyt siihen tuli hyvin marjoja. Mutta niissä on useimmissa ruskeita täpliä, kuin ruostetta. Voiko niistä silti tehdä hilloa, vai onko se jotenkin makua muuttavaa tai haitallista? Miksi sitä "ruostetta" oikein tulee, onko pensas nyt hävitettävä vai auttaako joku niksi?
Meillä kotona joskus 50-60 luvulla oli karviaisia, joihin tuli aina niitä tummanruskeita laikkuja, oli tosi hyviä , vihreitä karviaisia olivat. Makeimpia kuin koskaan jälkeenpäin syömäni. Vielä olen hengissä, eli ei ole vaarallisia, eikä muuttanut makua. Kosmeettinen vika, oli ominaisuus, koska vain se yksi puska teki niitä ja joka vuosi sama juttu.
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuli ruusunätkelmän mukana sellainen sydämen muotoisilla lehdillä varustettu kasvi jolla on ihan tumman viheät, violetilla sävytetyt lehdet. On vielä niin pieni etten osaa sanoa onko köynnös vai mikä muu.
Gammayökkönen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen uusi, enkä jaksanut kovin montaa sivua selata, mutta onko tänä vuonna muilla syönyt ruusun lehtiä joku ötökkä? Mulla siis aivan kaikki vasta keväällä istutetut ruusut syötyjä. Yksi kuolikin sitten. Mitähän mahtaa olla ja mitä tälle mahtais? Vai voiko mitään enää tehdä? Jatkuuko ensi keväänä vai onko vuosikohtaista? Muutama ruusu on tullut, mutta melko kitsasta on nyt.
Mulle tuli keijunmekkoon ilmeisesti Gammayökkönen. Lehdet meni reikäisiksi ja osa uusista versoista oli kokonaan syöty. Aloin tutkimaan ja löytyi vaikka kuinka paljon pientä ja isoa vihreää toukkaa. Tutkin netistä ja yks kerta näin tossa mun puskassani sen ite yökkösen. Juu gammayökkönen. Sitten niitä toukkia alkoi löytyä miljoonakelloistakin. Hermot meni jatkuvaan hakemiseen ja toukkien tuhoamiseen. Tänä kesänä myös karviaiseen tuli pistiäinen. Muina vuosina ei ole ollut ongelmia.
Tässä samassa paikkaa puutarha mulla ollut jo kolmekymmentä vuotta.
Kaalikoin toukka kait myös joillain ollut tänä kesänä ongelma.
Ei sulla sitten kirvoja ollut siinä ruusussa?
Mulle tuli yhteen miljoonakelloon niitäkin. Niihin auttaa mäntysuopavesi. Mutta onhan se jatkuvaa ruiskuttamista. Mäntysuopa ei tehonnut noihin toukkiin. Vain niiden poispoiminta.
Mites teillä muilla, onko ollut toukkia?
Tässä muutama vuosi sitten tuli muutama gammayökkönen, sitten kymmeniä lisää ja muutamassa tunnissa niitä oli tuhansia. Oletin täystuhon tapahtuvan, mutta söivät kukista mettä ja lepäsivät pari päivää kun ruokaa, kukkia mesineen oli/on tuhansia. Sitten lähtivät samoin kuin tulivatkin, päivän kuluessa ei ollut enää ainuttakaan.
Tarkastelin kasvit, ei munia, ei toukkia. Olivat matkalla rypsi vai rapsi pelloille, jonneka tuhon tekevät.
Niitä oli ihan hirvittävästi, ne törmäili päin jos ulos meni. Varmaan 30-40sentin päässä ilmassa oli aina perhonen.
Koskaan aiemmin en ollut edes sellaista nähnyt, enkä sen jälkeen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuli ruusunätkelmän mukana sellainen sydämen muotoisilla lehdillä varustettu kasvi jolla on ihan tumman viheät, violetilla sävytetyt lehdet. On vielä niin pieni etten osaa sanoa onko köynnös vai mikä muu.
Mielenkiintoista pohdittavaa :) Eiköhän se aikanaan selviä, av tietää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista pohdittavaa :) Eiköhän se aikanaan selviä, av tietää!
Olisko maauimala, leviää hullun lailla sininen kukinto