Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puutarhailijat 2021

Vierailija
18.03.2021 |

Koska Suomessa kevät etenee eri tahtiin, niin olisi kiva saada yksi pysyvä ketju, jonka voisi aina kaivaa esiin ja lkea hyviä ajatuksia ja vinkkejä silloin kun itsellä sattuu olemaan menossa juuri se vaihe tai innostus.

Minulla on aina menossa jotain kokeiluja, koska yritän etsiä jokaiselle kasville optimaalista kasvatusaikaa. Kasvukausi on kumminkin niin lyhyt, että pitäisi saada aikaistettua alkupäätä etenkin kun satokasvien roudaaminen sisälle ja ulos syksyllä öiden kylmettyä on aika työlästä.

Leikkaaminen on yksi niksi aikaistaa satokautta, eli muille aloittelijoille: Älkää antako tomaatin kasvaa avomaalla 2-metriseksi, vaan leikatkaa se aiemmin ja se tuottaa aiemmin sadon valmiiksi.

Suurin saavutukseni on viime kesänä istutettu paprika (kaupan luomupaprikasta), joka on säilynyt sisällä hengissä koko vuoden.

Kesäkurpitsasta olen saanut satoa vain yhden kerran. Vinkkejä kaivataan!

Myös joidenkin kesäkukkien kanssa on niin, että kukkiminen menee niin myöhään syksyyn, että niitä on nyt esikasvatuksessa. Minulla on 2 hehkulampun kokoista kasvilamppua käytössä. Katsotaan miten käy :D

Mitä teillä on? Mitä laitatte, milloin laitatte, onko lisävaloja käytössä, jne. Haaveistakin saa kertoa!

Kommentit (1456)

Vierailija
1341/1456 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tomaateista lehdet pois ja kaikki latvat poikki, samoin olen poistanut kukinnot, eivät ehdi tehdä satoa. Jopa alkaa kypsyä raakileet.

Vierailija
1342/1456 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä myös yksi vihertomaattejaan ihmettelevä. Laadukkaasta puutarhaliikkeestä ostin taimet (kun en luota omiin idättämisiin) ja pensastomaatti on kyseessä, lajia en muista. Omenan kokoisia moukkuja mutta niin vihreitä. Nämä kasvavat isossa ruukussa, altakastelu.

Kasvupaikka rivarin suurilta osin aurinkoinen takapiha Turussa.  Ei ymmärrä. Lannoitettu on, kanankakkaa sun muuta. Kastelu pelaa. 

Aiemmin yritin paljon huonommissa kasvuolosuhteissa (varjoisaa ja ei niin hyvä kasvualusta) ja tuli aivan upeita, keltaisia ja kirkkaan punaisia. Maistuivatkin makoisilta. Missä mentiin metsään...

Voi olla ihan lajikekysymys miten kauan se kypsyminen kestää.

Eivät kyllä varmasti pensastomaatteja ole, kun kerta noin isoja. Kuulostaa enemmänkin pihvitomaatilta. Itselläni kyllä nuokin ovat tämä kesänä jo kypsyneet ja syötykin jo pois. Tosin mulla on kasvihuone, pihvitomaatti ei ole ihan paras avomaalle.

Olen tuo ihmettelijä, ja olen vahingosta viisastuneena ollut tosi tarkkana ja katsonut taimipurkista lajikkeen nimen kolmeen kertaan. Nyt en halunnut minitomaatteja ja pensastomaatteja en ole vielä edes kokeillut, kun olen olettanut, että kestää kauan kypsyä ja jäävät raakileiksi tai juurikin vihreiksi.

Olen täys tumpelo, mutta onneksi en ihan toivoton idiootti ;D Harmittaa, jos eivät kypsy tuosta, niitä on kuitenkin aika paljon ja niin mahdottoman kauniita ja "ruvettomia". "Lapamato elää täällä toivossa".

Siis pensastomaattihan tarkoittaa nimensä mukaisesti pensasta. (Ekassa viestissä kirjoitat ostaneesi pensastomaatin taimia.) Pensastomaatista ei poisteta varkaita, vaan taimen annetaan haaroittua ja pensastua. Pensastomaatin hedelmät eli ne tomaatit ovat kirsikkatomaatin kokoisia eli niitä minitomaatteja. Jos ne sun tomaatit ovat omenan kokoisia, kuten kirjoitit aiemmin, ei ne oikein voi olla pensastomaatin hedelmiä, tai sitten on tapahtunut joku mutaatio. 😄 Tai taimipurkkiin on lipsahtanut kasvihuoneella väärä nimilappu tai väärä taimi. Paljon mahdollista, ihmiset siellä töitä tekevät ja erehdyksiä sattuu. ☺️

Sitten on runkotomaatteja, eli tomaatteja joilla on selvä YKSI runko. Näistä varkaat eli ne lehtihankoihin kasvavat varret poistetaan. Kasvi pidetään yksi runkoisena eikä anneta haaroa. Nämä ovat korkeita ja kapeita toisin kuin pensastomaatit, jotka ovat matalia ja leveitä. Runkotomaatit tekevät lajikkeesta riippuen eri kokoisia hedelmiä. Esimerkiksi niitä pieniä kirsikkatomaatteja, niitä "tavallisen" kokoisia, mitä kaupastakin yleensä ostetaan, ja sitten niitä jättejä, eli pihvitomaatteja, joita voisi verrata omenaan.

Eli siis miltä se sun kasvi näyttää, matalalta, monihaaraiselta pensaalta vai onko korkea ja yksi runkoinen ja tukea tarvitseva? Toki jos et ole varkaita poistanut, niin se runkotomaattikin voi olla melkoinen pensas, mutta silti paljon, paljon korkeampi kuin pensastomaatti. 🙂 Ja jos et ole latvonut (katkaissut latvaa) ja poistanut varkaita runkotomaatista, niin sekin kyllä hidastaa kypsymistä.

Mut tomaatit kyllä kypsyvät vielä tertussa sisälläkin ja irti leikattuina, kuten tuolla joku muukin sanoi. 🙂

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1343/1456 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan tomaattini sen takia vihreitä, että olen istuttanut liian myöhään? Onko muilla punaisia jo? Milllä ne saa punertumaan?

Joku sanoi, että liika lämpö saa tomaatin shokkiin, eikä raakileet värity. Uskon tähän, itsellä isot vihreät raakileet pihvitomaatissa, luotan että nyt alkavat valmistua.

Vierailija
1344/1456 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseasiassa monissa pensastomaateilla on tavallisen kokoiset tomaatit. Itse olen tänä kesänä kasvattanut kahta sellaista, ne ovat rotkäppchen ja tigrette cherry joista jälkimmäinen nimestään huolimatta on tehnyt isoja, keltaisia ja raidallisia tomaatteja.

Vierailija
1345/1456 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yääh heräsin kurkkujen kehrääjäpunkki ongelmaan liian myöhään, katsoin vain että lehdet kellastuu ja annoin enemmän ravinnetta. Noh sitten näin ötökät ja alkoi ankara karsiminen ja suihkuttelu. Noh siitä kosteudesta ei sitte tomsut tykänny ja niihin tuli latvamätä. Noh sain sentään pari melonia ja kesäkurpitsaa nii että en enää ikinä syö kun jokapäivä syönyt 😂

Vierailija
1346/1456 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä eka kesä uudessa kodissa. Pihalla rehottaa rönsyleinikit ja elämänlanka. Neuvoja?

Vierailija
1347/1456 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kenelläkään viinirypälelajiketta Somerset Seedless? Sen kehutaan olevan todella pakkasenkestävä. Kokemuksia?

Vierailija
1348/1456 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseasiassa monissa pensastomaateilla on tavallisen kokoiset tomaatit. Itse olen tänä kesänä kasvattanut kahta sellaista, ne ovat rotkäppchen ja tigrette cherry joista jälkimmäinen nimestään huolimatta on tehnyt isoja, keltaisia ja raidallisia tomaatteja.

Komppaan. Minulla on kasvanut pari-kolme lajiketta pensastomaattia. Kyllä niissä on ollut ihan normikokoiset tomaatit.

Vierailija
1349/1456 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kenelläkään viinirypälelajiketta Somerset Seedless? Sen kehutaan olevan todella pakkasenkestävä. Kokemuksia?

Riittääkö kasvukausi?

Vierailija
1350/1456 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei kiitti oikaisusta. 👍 Itse olen törmännyt myynnissä vain pienihedelmällisiin. Ja kun noita runkotomaatteja vain itse kasvattelen, niin en ole asiaan enempää perehtynyt. Mutta siis näinhän tämä ongelma (joka olikin vain mulla 😅) on ratkaistu.

Vierailija
1351/1456 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riittääkö kasvukausi?

Mulla on riittänyt täällä lounaassa. Vielä on rypäleet kyllä ihan vihreitä.

Vierailija
1352/1456 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä eka kesä uudessa kodissa. Pihalla rehottaa rönsyleinikit ja elämänlanka. Neuvoja?

Kitkentä, kitkentä ja kitkentä. Elämänlanka on todellinen ongelma.

Vierailija
1353/1456 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kitkentä, kitkentä ja kitkentä. Elämänlanka on todellinen ongelma.

Elämänlangalla on runsas, mutta hauras juuristo. On siis todella ongelmainen kitkeä, kun juuret menee herkästi silpuksi ja lähtee uudelleen kasvuun maahan jäävistä pienistäkin paloista. Lisäksi leviää siemenillä, eli hävittämiseen pitäisi ryhtyä ennen kuin kukinta alkaa.

Meidän tontin laidalla tuota on niin laajalla alueella, että kitkeminen olisi tolkuton urakka. On vain niitetty pari kertaa kesässä, mutta tämä ei tunnu tätä kasvia nitistävän. Seuraavaksi aion kokeilla peittämistä/ tukahduttamista biohajoavalla katekankaalla.

Vierailija
1354/1456 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä myös yksi vihertomaattejaan ihmettelevä. Laadukkaasta puutarhaliikkeestä ostin taimet (kun en luota omiin idättämisiin) ja pensastomaatti on kyseessä, lajia en muista. Omenan kokoisia moukkuja mutta niin vihreitä. Nämä kasvavat isossa ruukussa, altakastelu.

Kasvupaikka rivarin suurilta osin aurinkoinen takapiha Turussa.  Ei ymmärrä. Lannoitettu on, kanankakkaa sun muuta. Kastelu pelaa. 

Aiemmin yritin paljon huonommissa kasvuolosuhteissa (varjoisaa ja ei niin hyvä kasvualusta) ja tuli aivan upeita, keltaisia ja kirkkaan punaisia. Maistuivatkin makoisilta. Missä mentiin metsään...

Voi olla ihan lajikekysymys miten kauan se kypsyminen kestää.

Eivät kyllä varmasti pensastomaatteja ole, kun kerta noin isoja. Kuulostaa enemmänkin pihvitomaatilta. Itselläni kyllä nuokin ovat tämä kesänä jo kypsyneet ja syötykin jo pois. Tosin mulla on kasvihuone, pihvitomaatti ei ole ihan paras avomaalle.

Olen tuo ihmettelijä, ja olen vahingosta viisastuneena ollut tosi tarkkana ja katsonut taimipurkista lajikkeen nimen kolmeen kertaan. Nyt en halunnut minitomaatteja ja pensastomaatteja en ole vielä edes kokeillut, kun olen olettanut, että kestää kauan kypsyä ja jäävät raakileiksi tai juurikin vihreiksi.

Olen täys tumpelo, mutta onneksi en ihan toivoton idiootti ;D Harmittaa, jos eivät kypsy tuosta, niitä on kuitenkin aika paljon ja niin mahdottoman kauniita ja "ruvettomia". "Lapamato elää täällä toivossa".

Siis pensastomaattihan tarkoittaa nimensä mukaisesti pensasta. (Ekassa viestissä kirjoitat ostaneesi pensastomaatin taimia.) Pensastomaatista ei poisteta varkaita, vaan taimen annetaan haaroittua ja pensastua. Pensastomaatin hedelmät eli ne tomaatit ovat kirsikkatomaatin kokoisia eli niitä minitomaatteja. Jos ne sun tomaatit ovat omenan kokoisia, kuten kirjoitit aiemmin, ei ne oikein voi olla pensastomaatin hedelmiä, tai sitten on tapahtunut joku mutaatio. 😄 Tai taimipurkkiin on lipsahtanut kasvihuoneella väärä nimilappu tai väärä taimi. Paljon mahdollista, ihmiset siellä töitä tekevät ja erehdyksiä sattuu. ☺️

Sitten on runkotomaatteja, eli tomaatteja joilla on selvä YKSI runko. Näistä varkaat eli ne lehtihankoihin kasvavat varret poistetaan. Kasvi pidetään yksi runkoisena eikä anneta haaroa. Nämä ovat korkeita ja kapeita toisin kuin pensastomaatit, jotka ovat matalia ja leveitä. Runkotomaatit tekevät lajikkeesta riippuen eri kokoisia hedelmiä. Esimerkiksi niitä pieniä kirsikkatomaatteja, niitä "tavallisen" kokoisia, mitä kaupastakin yleensä ostetaan, ja sitten niitä jättejä, eli pihvitomaatteja, joita voisi verrata omenaan.

Eli siis miltä se sun kasvi näyttää, matalalta, monihaaraiselta pensaalta vai onko korkea ja yksi runkoinen ja tukea tarvitseva? Toki jos et ole varkaita poistanut, niin se runkotomaattikin voi olla melkoinen pensas, mutta silti paljon, paljon korkeampi kuin pensastomaatti. 🙂 Ja jos et ole latvonut (katkaissut latvaa) ja poistanut varkaita runkotomaatista, niin sekin kyllä hidastaa kypsymistä.

Mut tomaatit kyllä kypsyvät vielä tertussa sisälläkin ja irti leikattuina, kuten tuolla joku muukin sanoi. 🙂

No hei, ja kiva kun selvensit asiaa! :) Mun kolme tainta, pensastomaatit siis muoviruukun tuotemerkin mukaan, ovat kaikki samassa isossa ruukussa ja korkeutta kasvoivat ainakin sellaiset 1,5 metriä. Latvat kukkivat, mutta ei niihin mitään tullut, kuin ne kukat. Nämä haaroivat reilusti joka suuntaan.

Eli melkoinen pensas tuosta olisi tullut, jos en tyhmyyksissäni olisi noita "varkaita" poistanut. Voi elämä.

Katkoin nyt sitten lehtiä ja turhat oksat pois, kuten täällä vinkattiin, ja nyt on yhden palleron kylki jo kellertävä. 

Kerään ne pian talteen ja toivon että punertuvat. Joku joskus sanoi, että omena mukaan tomaattien kaveriksi, niin kypsyisivät. Onkohan tässä perää?

Kiitos tästä ketjusta, mielenkiintoista luettavaa!! :)

Vierailija
1355/1456 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi vitsit mikä kesä. Eikä positiivisessa mielessä. 😬 Ensin "tappohelteet" ja nyt vihdoinkin kun viileneni, että puutarhassa olisi järkeä tehdä jotain, niin sitten sataa vettä. Koko ajan. Joka päivä. Siltä se tuntuu. Huoh.

Sitkeästi olen yrittänyt sateesta piittaamatta tehdä keväällä kesken jääneitä hommia eteenpäin. Välillä ei vaan huumori riitä, kun sadevaatteista huolimatta on mentävä vielä sateensuojaan, kun vettä tulee kirjaimellisesti kaatamalla. 😆

Jokos olette taimialeostoksia tehneet? Entäs kukkasipuleita ostaneet? Ekaan vastaus jep, ja tokaan että valikoimaa on tullut selailtua ja suunnitelmia tehtyä. Ostopäätös vielä puuttuu.

Vierailija
1356/1456 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi vitsit mikä kesä. Eikä positiivisessa mielessä. 😬 Ensin "tappohelteet" ja nyt vihdoinkin kun viileneni, että puutarhassa olisi järkeä tehdä jotain, niin sitten sataa vettä. Koko ajan. Joka päivä. Siltä se tuntuu. Huoh.

Sitkeästi olen yrittänyt sateesta piittaamatta tehdä keväällä kesken jääneitä hommia eteenpäin. Välillä ei vaan huumori riitä, kun sadevaatteista huolimatta on mentävä vielä sateensuojaan, kun vettä tulee kirjaimellisesti kaatamalla. 😆

Jokos olette taimialeostoksia tehneet? Entäs kukkasipuleita ostaneet? Ekaan vastaus jep, ja tokaan että valikoimaa on tullut selailtua ja suunnitelmia tehtyä. Ostopäätös vielä puuttuu.

Minä luistin myös hommista helteiden takia :D

Mitä kukkasipuleita laitat?

Ostin 4 eri tulppaanilajiketta, joita laitan. Ensi vuonna sitten tyrniurakasta haaveilen. Niitä pitää kuitenkin olla useampia.

Vierailija
1357/1456 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älyttömän hyviä mökkiomenoita saatiin :)

Vierailija
1358/1456 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin kaivatte daalian juurakot pakkaselta turvaan?

Vierailija
1359/1456 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitienpäiväkukka loistaa edelleen haudalla, miten saisin kestämään talven yli? 

Vierailija
1360/1456 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole kokenut elämänlankaa erityisen työlääksi rikkakasviksi, nyhdän vain pois ohikulkiessani. Rönsyleinikki sen sijaan, se luikertaa kaikkialla. No kitkentä. Olisi siihen täsmämyrkkykin eli voikukkahävite, mutta en viitsi moisesta maksaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kaksi