Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puutarhailijat 2021

Vierailija
18.03.2021 |

Koska Suomessa kevät etenee eri tahtiin, niin olisi kiva saada yksi pysyvä ketju, jonka voisi aina kaivaa esiin ja lkea hyviä ajatuksia ja vinkkejä silloin kun itsellä sattuu olemaan menossa juuri se vaihe tai innostus.

Minulla on aina menossa jotain kokeiluja, koska yritän etsiä jokaiselle kasville optimaalista kasvatusaikaa. Kasvukausi on kumminkin niin lyhyt, että pitäisi saada aikaistettua alkupäätä etenkin kun satokasvien roudaaminen sisälle ja ulos syksyllä öiden kylmettyä on aika työlästä.

Leikkaaminen on yksi niksi aikaistaa satokautta, eli muille aloittelijoille: Älkää antako tomaatin kasvaa avomaalla 2-metriseksi, vaan leikatkaa se aiemmin ja se tuottaa aiemmin sadon valmiiksi.

Suurin saavutukseni on viime kesänä istutettu paprika (kaupan luomupaprikasta), joka on säilynyt sisällä hengissä koko vuoden.

Kesäkurpitsasta olen saanut satoa vain yhden kerran. Vinkkejä kaivataan!

Myös joidenkin kesäkukkien kanssa on niin, että kukkiminen menee niin myöhään syksyyn, että niitä on nyt esikasvatuksessa. Minulla on 2 hehkulampun kokoista kasvilamppua käytössä. Katsotaan miten käy :D

Mitä teillä on? Mitä laitatte, milloin laitatte, onko lisävaloja käytössä, jne. Haaveistakin saa kertoa!

Kommentit (1456)

Vierailija
1401/1456 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hopsansaa sinne se kesä meni, sato korjattu. Maissia vielä jäi mutta tähän sateen menoon homehtuu ennen kun loput tähkälöityvät kunnolla. Kasvihuoneessa vielä yrittää tomaattipuska kukkia (hundreds&thousands) ja loput munakoisot kasvaa. Kasvihuone muuten pesty ja laitettu talviteloille. Alkukesästä hyökkäsivät kirvat mutta onneksi meillä oli todella paljon myös leppäkerttuja jotka popsivat niitä suuhunsa ja kemiallisia aseita ei tarvittu. Kesäkurpitsaa tuli paljon köynnös sekä perus mutta loppukesästä iski joku härmä? Perunoihin iski rutto ja meni vähän maku, ens vuonna kaupasta kaikki, nyt meni koko uudenperunan kausi ohi kun vaan odotteli niitä omia. Kurkkua tuli paljon mutta havahduin liian myöhään kellastuviin lehtiin, tai syötin vaan enemmän lannoitetta, huomasin pian että lehdet olivatkin täys jotai seittiöttiäisiä niihin ei auttanut enää myrkyt eikä vesisuihkut joten leikkasin kaikki lehdet pois jatkoin vesisuihkuttelua ja kurkut virkistyvät kukkimaan lisää. Öttiäiset siirtyivät munakoisoihin.... ja liika kosteus aiheutti runkotomaatteihin latvamädän. Sitten meni hermo ja loput kurkut sekä tomaatit riuhtaisin menemään. Avomaankurkkujen taimet eivät ole kasvaneet 20cm suuremmiksi, siellä ne nököttää jämähtäneinä :D. Mansikoissa oli semmosia haisevia koppiksia ludeita? Ja kaikki mansikat maistu tosi pahalle. Herneet olivat ihan epämuodostuneita semmoisia aaltomaisia ja 1 herne sisällä. Ei ollut onnistunein kesä tämä ja saa nähdä jaksaako nähdä samaa esikasvatteluvaivaa ensi keväänä 😅 ehkä keskityn kukkiin, perennapenkkien viimeistelyyn ja hedelmä/marjapuskiin.

Ostin kasvihuoneesen Ansaripetopunkkeja kun vihannespunkki iski kasvihuoneeseen.

Vihannespunkki talvehtii kasvihuoneessa ja siksi kasvihuoneen pesu on tärkeä. Itselläni punkit selvisivät talven yli joten ansaripetopunkit auttoivat ja söivät kaikki vihannespunkit. Olen tilannut myös leppäkerttuja kirvoja vastaan. 😁

Vierailija
1402/1456 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aahhahahaa. Kauniit, tummanvihreät paprikani alkavat juuri kukkia! Paljon valkoisia nuppuja!

Annoin niiden kasvaa parvekelaatikossa, en karsinut, en katkonut. Nyt ovat upeita viherkasveja, mutta paprikoita en varmaan ehdi saamaan.

Tiesittekö, että nimestään (Capsicum annuum) huolimatta paprika on monivuotinen kasvi. Joten ehkä ensi vuonna tulee satoa... 👍🤞

Olen muutamat chilit ottanut talveksi sisälle. Tarvitsee melko paljon valoa ja lannoitetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1403/1456 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä myös yksi vihertomaattejaan ihmettelevä. Laadukkaasta puutarhaliikkeestä ostin taimet (kun en luota omiin idättämisiin) ja pensastomaatti on kyseessä, lajia en muista. Omenan kokoisia moukkuja mutta niin vihreitä. Nämä kasvavat isossa ruukussa, altakastelu.

Kasvupaikka rivarin suurilta osin aurinkoinen takapiha Turussa.  Ei ymmärrä. Lannoitettu on, kanankakkaa sun muuta. Kastelu pelaa. 

Aiemmin yritin paljon huonommissa kasvuolosuhteissa (varjoisaa ja ei niin hyvä kasvualusta) ja tuli aivan upeita, keltaisia ja kirkkaan punaisia. Maistuivatkin makoisilta. Missä mentiin metsään...

Voi olla ihan lajikekysymys miten kauan se kypsyminen kestää.

Eivät kyllä varmasti pensastomaatteja ole, kun kerta noin isoja. Kuulostaa enemmänkin pihvitomaatilta. Itselläni kyllä nuokin ovat tämä kesänä jo kypsyneet ja syötykin jo pois. Tosin mulla on kasvihuone, pihvitomaatti ei ole ihan paras avomaalle.

Olen tuo ihmettelijä, ja olen vahingosta viisastuneena ollut tosi tarkkana ja katsonut taimipurkista lajikkeen nimen kolmeen kertaan. Nyt en halunnut minitomaatteja ja pensastomaatteja en ole vielä edes kokeillut, kun olen olettanut, että kestää kauan kypsyä ja jäävät raakileiksi tai juurikin vihreiksi.

Olen täys tumpelo, mutta onneksi en ihan toivoton idiootti ;D Harmittaa, jos eivät kypsy tuosta, niitä on kuitenkin aika paljon ja niin mahdottoman kauniita ja "ruvettomia". "Lapamato elää täällä toivossa".

Siis pensastomaattihan tarkoittaa nimensä mukaisesti pensasta. (Ekassa viestissä kirjoitat ostaneesi pensastomaatin taimia.) Pensastomaatista ei poisteta varkaita, vaan taimen annetaan haaroittua ja pensastua. Pensastomaatin hedelmät eli ne tomaatit ovat kirsikkatomaatin kokoisia eli niitä minitomaatteja. Jos ne sun tomaatit ovat omenan kokoisia, kuten kirjoitit aiemmin, ei ne oikein voi olla pensastomaatin hedelmiä, tai sitten on tapahtunut joku mutaatio. 😄 Tai taimipurkkiin on lipsahtanut kasvihuoneella väärä nimilappu tai väärä taimi. Paljon mahdollista, ihmiset siellä töitä tekevät ja erehdyksiä sattuu. ☺️

Sitten on runkotomaatteja, eli tomaatteja joilla on selvä YKSI runko. Näistä varkaat eli ne lehtihankoihin kasvavat varret poistetaan. Kasvi pidetään yksi runkoisena eikä anneta haaroa. Nämä ovat korkeita ja kapeita toisin kuin pensastomaatit, jotka ovat matalia ja leveitä. Runkotomaatit tekevät lajikkeesta riippuen eri kokoisia hedelmiä. Esimerkiksi niitä pieniä kirsikkatomaatteja, niitä "tavallisen" kokoisia, mitä kaupastakin yleensä ostetaan, ja sitten niitä jättejä, eli pihvitomaatteja, joita voisi verrata omenaan.

Eli siis miltä se sun kasvi näyttää, matalalta, monihaaraiselta pensaalta vai onko korkea ja yksi runkoinen ja tukea tarvitseva? Toki jos et ole varkaita poistanut, niin se runkotomaattikin voi olla melkoinen pensas, mutta silti paljon, paljon korkeampi kuin pensastomaatti. 🙂 Ja jos et ole latvonut (katkaissut latvaa) ja poistanut varkaita runkotomaatista, niin sekin kyllä hidastaa kypsymistä.

Mut tomaatit kyllä kypsyvät vielä tertussa sisälläkin ja irti leikattuina, kuten tuolla joku muukin sanoi. 🙂

Olen nähnyt pensastomaatteja myytävän runkotomaatteina. Välillä on myös lajit menneet sekaisin kaupassa.

Vierailija
1404/1456 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin on paras aika laittaa kukkasipulit maahan?

Vierailija
1405/1456 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän vanha vastaus, mutta minä säilytän daalian juurakot autotallissa. Lämpö siellä n. 10. Kellarikin olisi, mutta en ole viime vuosina viitsinyt kömytä sinne 😃

Daaliani ovat vanhaa lajiketta ja olleet minulla jo yli 40 vuotta. Tänä kesänä kasvoivat ennätyskorkeiksi, jotain 170cm ja kukkivat runsaasti punaisine kukkineen. Olen jakanut joka kevät juurakoita ympäri kylää ja itsellä aina neljä suurta puskaa rivissä. Riittää maljakkoonkin 😊

Mutta erittäin ajankohtainen vastaus. ☺️

Mitä teet juurakoille, kopsutteletko mullat kuinka tarkkaan pois vai ihan multineen päivineen varastoon? Missä säilytät: muovilaatikossa, pahvilaatikossa, paperipussissa tai jotenkin muuten? Käytätkö ympärillä turvetta (mitä turvetta?), sahanpurua, sanomalehteä tms?

Vierailija
1406/1456 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten vasta kun ilma ja maa jäähtyy ihan kunnolla. Nyt jos istutat, niin vaarana on, että lähtevät jo kasvuun. Itse vähän Keski-Suomea alempana olen istuttanut tulppaanit aikaisintaan lokakuun puolessa välissä, joskus vasta marras tai joulukuulla, jos talvea ei ole näkynyt. Narsissit ja kaikki pikkusipulit tykkää tulppaaneja aikaisemmasta istutuksesta.

Vierailija
1407/1456 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istutatteko tulppaanin ym sipulit sellaisenaan vai annatteko olla hetken hiilivedessä heräämässä ennen istutusta? Istututuspaikka on hiekkainen rinne, johon on sekoitettu puutarhamultaa.

Vierailija
1408/1456 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ennätä auringonkukat, vaikka lsitoin alku kesästä! Myöskään gladiolokukset ei ennätä. Kumma kesä.

Samettikukista tuli karsean pieniä ja kituvia. En ole onnistunut puutarha hommissa tänä vuonna.

Vierailija
1409/1456 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten vasta kun ilma ja maa jäähtyy ihan kunnolla. Nyt jos istutat, niin vaarana on, että lähtevät jo kasvuun. Itse vähän Keski-Suomea alempana olen istuttanut tulppaanit aikaisintaan lokakuun puolessa välissä, joskus vasta marras tai joulukuulla, jos talvea ei ole näkynyt. Narsissit ja kaikki pikkusipulit tykkää tulppaaneja aikaisemmasta istutuksesta.

Tammikuussa joskus kaivettu vasta meillä, Helsinki

Vierailija
1410/1456 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hopsansaa sinne se kesä meni, sato korjattu. Maissia vielä jäi mutta tähän sateen menoon homehtuu ennen kun loput tähkälöityvät kunnolla. Kasvihuoneessa vielä yrittää tomaattipuska kukkia (hundreds&thousands) ja loput munakoisot kasvaa. Kasvihuone muuten pesty ja laitettu talviteloille. Alkukesästä hyökkäsivät kirvat mutta onneksi meillä oli todella paljon myös leppäkerttuja jotka popsivat niitä suuhunsa ja kemiallisia aseita ei tarvittu. Kesäkurpitsaa tuli paljon köynnös sekä perus mutta loppukesästä iski joku härmä? Perunoihin iski rutto ja meni vähän maku, ens vuonna kaupasta kaikki, nyt meni koko uudenperunan kausi ohi kun vaan odotteli niitä omia. Kurkkua tuli paljon mutta havahduin liian myöhään kellastuviin lehtiin, tai syötin vaan enemmän lannoitetta, huomasin pian että lehdet olivatkin täys jotai seittiöttiäisiä niihin ei auttanut enää myrkyt eikä vesisuihkut joten leikkasin kaikki lehdet pois jatkoin vesisuihkuttelua ja kurkut virkistyvät kukkimaan lisää. Öttiäiset siirtyivät munakoisoihin.... ja liika kosteus aiheutti runkotomaatteihin latvamädän. Sitten meni hermo ja loput kurkut sekä tomaatit riuhtaisin menemään. Avomaankurkkujen taimet eivät ole kasvaneet 20cm suuremmiksi, siellä ne nököttää jämähtäneinä :D. Mansikoissa oli semmosia haisevia koppiksia ludeita? Ja kaikki mansikat maistu tosi pahalle. Herneet olivat ihan epämuodostuneita semmoisia aaltomaisia ja 1 herne sisällä. Ei ollut onnistunein kesä tämä ja saa nähdä jaksaako nähdä samaa esikasvatteluvaivaa ensi keväänä 😅 ehkä keskityn kukkiin, perennapenkkien viimeistelyyn ja hedelmä/marjapuskiin.

Ostin kasvihuoneesen Ansaripetopunkkeja kun vihannespunkki iski kasvihuoneeseen.

Vihannespunkki talvehtii kasvihuoneessa ja siksi kasvihuoneen pesu on tärkeä. Itselläni punkit selvisivät talven yli joten ansaripetopunkit auttoivat ja söivät kaikki vihannespunkit. Olen tilannut myös leppäkerttuja kirvoja vastaan. 😁

Mahtavaa! Kiitos kun jaoit!

Vierailija
1411/1456 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kyllä nykyään hankala arvioida ilmastonmuutoksen takia. Pitää seurata sääennusteita ja intuitiota. Syvyys on myös tärkeä.

Vierailija
1412/1456 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kyllä nykyään hankala arvioida ilmastonmuutoksen takia. Pitää seurata sääennusteita ja intuitiota. Syvyys on myös tärkeä.

Tuo maa jäätyy ohje on väärä.

Osa sipuleista tarvitsee aikaa juurtuakseen.

Sipulikukkien istutusaika on syys–lokakuu, kun maa on viilennyt. Pohjoisessa Suomessa sipulit istutetaan mieluiten syyskuussa.

Mitä pienempi sipuli, sitä aikaisempi istutus. Isoista sipulikukista narsissit on hyvä istuttaa samaan aikaan pikkusipulien kanssa. Tulppaaneja voi istuttaa roudan tuloon saakka.

Sipuleita ei kannata ostaa varastoon. Jos et pysty istuttamaan sipuleita heti, säilytä ne viileässä paikassa. Varsinkin pikkusipulit kuivuvat/nahistuvat herkästi lämpimässä. Herkimpiä kuivumaan ovat talventähdet, lumikellot ja kevätlumipisarat eli kevätkellot.

https://www.kotipuutarha.fi/puutarhanhoito/sipulikukkien-istutus/

Vierailija
1413/1456 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaako joku kasvien periytymistiedettä? Miksi tuottavan puun hedelmistä ei tulee samaa lajiketta?

se silloin pölyyttyny toisella. jos vaan omalla geeneillä pölyyttyy niin on suurempi

mahdollisuus saada sama. Tää on kiinni lajikkeesta.

Kopion saa tottakai juurruttumalla pistokkaasta

Vierailija
1414/1456 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo maa jäätyy ohje on väärä.

Osa sipuleista tarvitsee aikaa juurtuakseen.

Sipulikukkien istutusaika on syys–lokakuu, kun maa on viilennyt. Pohjoisessa Suomessa sipulit istutetaan mieluiten syyskuussa.

Mitä pienempi sipuli, sitä aikaisempi istutus. Isoista sipulikukista narsissit on hyvä istuttaa samaan aikaan pikkusipulien kanssa. Tulppaaneja voi istuttaa roudan tuloon saakka.

Sipuleita ei kannata ostaa varastoon. Jos et pysty istuttamaan sipuleita heti, säilytä ne viileässä paikassa. Varsinkin pikkusipulit kuivuvat/nahistuvat herkästi lämpimässä. Herkimpiä kuivumaan ovat talventähdet, lumikellot ja kevätlumipisarat eli kevätkellot.

https://www.kotipuutarha.fi/puutarhanhoito/sipulikukkien-istutus/

Jäätyy onkin väärä, mutta JÄÄHTYY on ihan oikea. 😉 T. Ekan viestin ihan oikeilla ohjeilla kirjoittanut ja onnistuneesti sipulikukkia laidasta laitaan istutellut puutarhuri. Tosin olen myös rautakangella tökkinyt alelaarin sipuleita pinnasta jäätyneeseen maahan ja nämäkin ovat kukkineet, vähän myöhemmin vain. Olen istuttanut jopa tammikuussa ruukkuihin varastoon unohtuneita. 😉 Jos tuntuu, että istutus jäi vähän turhan myöhäiseksi, niin lehtiä vaan päälle, siellä ne juurtuu, kun lehdet eristää ja maa ei pääse jäätymään liian nopeasti. Että suurin virhe on liian aikaisin istuttamisen, ei liian myöhään.

Vierailija
1415/1456 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän vanha vastaus, mutta minä säilytän daalian juurakot autotallissa. Lämpö siellä n. 10. Kellarikin olisi, mutta en ole viime vuosina viitsinyt kömytä sinne 😃

Daaliani ovat vanhaa lajiketta ja olleet minulla jo yli 40 vuotta. Tänä kesänä kasvoivat ennätyskorkeiksi, jotain 170cm ja kukkivat runsaasti punaisine kukkineen. Olen jakanut joka kevät juurakoita ympäri kylää ja itsellä aina neljä suurta puskaa rivissä. Riittää maljakkoonkin 😊

Mitä teet juurakoille, kopsutteletko mullat kuinka tarkkaan pois vai ihan multineen päivineen varastoon? Missä säilytät: muovilaatikossa, pahvilaatikossa, paperipussissa tai jotenkin muuten? Käytätkö ympärillä turvetta (mitä turvetta?), sahanpurua, sanomalehteä tms?

Yritän kaivaa ne ylös kuivalla säällä, ettei tulis niin paljon multaa mukaan. Kopistelen enimmät pois, mutta ei mitenkään tarkkaan. Kottikärryissä ovat muutamiapäiviä juuret ylöspäin. En tiedä miksi😃 Muistan jostain lukeneeni sellaisen ohjeen. Ehkä niistä leikatuista varrenjämistä vesi poistuu tms?

Kottikärryt pidän autotallissa, ettei pakkanen vie juurakoitani. Lopullinen säilytys tapahtuu isossa muovilaatikossa. Siellä juurakot vaan ihan silleen. En ole ikinä laittanut mitään puruja tai muuta. Kellarissa säilyisivät taatusti, mutta autotallissakin on selvinneet. Aina on keväällä kasvuun lähteny. Ja suoraan maahan istutan, ei mitään esikasvatuksia. Harsoa kyllä aluksi päällä niin on lämpösempää 😊

Vierailija
1416/1456 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritän kaivaa ne ylös kuivalla säällä, ettei tulis niin paljon multaa mukaan. Kopistelen enimmät pois, mutta ei mitenkään tarkkaan. Kottikärryissä ovat muutamiapäiviä juuret ylöspäin. En tiedä miksi😃 Muistan jostain lukeneeni sellaisen ohjeen. Ehkä niistä leikatuista varrenjämistä vesi poistuu tms?

Kottikärryt pidän autotallissa, ettei pakkanen vie juurakoitani. Lopullinen säilytys tapahtuu isossa muovilaatikossa. Siellä juurakot vaan ihan silleen. En ole ikinä laittanut mitään puruja tai muuta. Kellarissa säilyisivät taatusti, mutta autotallissakin on selvinneet. Aina on keväällä kasvuun lähteny. Ja suoraan maahan istutan, ei mitään esikasvatuksia. Harsoa kyllä aluksi päällä niin on lämpösempää 😊

Kiitos vastauksesta! Tästä oli apua. ☺️

1417/1456 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulipa ostettua tänään Lidlistä sipuleita. Narsisseja ja tulppaaneja tykkään laittaa joka vuosi enemmän ja enemmän ja uusiin paikkoihin. Krookuksia en laita enää, jänekset syövät ne kuitenkin. Ajattelin nyt laittaa myös skilloja.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
1418/1456 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Tulipa ostettua tänään Lidlistä sipuleita. Narsisseja ja tulppaaneja tykkään laittaa joka vuosi enemmän ja enemmän ja uusiin paikkoihin. Krookuksia en laita enää, jänekset syövät ne kuitenkin. Ajattelin nyt laittaa myös skilloja.

Mulla myös ostettuna kassillinen erilaisia sipulikukkia ja toinen tilattuna, mutta niitä odottelen vielä. ☺️ Vähän vielä joutuu odottamaan sitäkin, että pääsee Istuttamaan.

Mulla on joku tihulainen pihassa, joka kaivaa joka syksy vastaistutettuja sipuleita ylös maasta. Vanhat saa olla rauhassa. Myyrästä ei ole kyse, vaan joku isompi tyyppi. Viime talven aikana meni kyllä ihan myyränkin suihin tulppaaneja. Hänellä oli erittäin kallis maku ja parhaiten kelpasi hienoimmat ja erikoisimmat kerrotut lajikkeet. 😄

Vierailija
1419/1456 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisko tähän edes joitain sipulilajikkeita, siis tulppaanit jne, mitkä ei olis rusakoiden yms. suosiossa? 

Onko jotain mitä ei ehdottomasti kannata laittaa? Olen ummikko enkä tiedä näistä mitään, mutta ois kiva kokeilla pikkurivarin pihalle kokeeksi.

Joku oli nyrhinyt (peura?) jopa norjan angervon oksia ja syreenin, eli syöjiä on, metsä vieressä. 

Näitä pitkäkorvaisia loikkijoita kohtalaisesti näyttäis olevan. Ei viitsis niitä ruokkia. Kiva jos viitsit vinkata! :)

Vierailija
1420/1456 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

Mulla myös ostettuna kassillinen erilaisia sipulikukkia ja toinen tilattuna, mutta niitä odottelen vielä. ☺️ Vähän vielä joutuu odottamaan sitäkin, että pääsee Istuttamaan.

Mulla on joku tihulainen pihassa, joka kaivaa joka syksy vastaistutettuja sipuleita ylös maasta. Vanhat saa olla rauhassa. Myyrästä ei ole kyse, vaan joku isompi tyyppi. Viime talven aikana meni kyllä ihan myyränkin suihin tulppaaneja. Hänellä oli erittäin kallis maku ja parhaiten kelpasi hienoimmat ja erikoisimmat kerrotut lajikkeet. 😄

Mistä tiedät, ettei ole myyrä....meilläkin on maassa suoria reikiä ilman mitään kasaa. Reikä on isompi kuin ne myyrien tekemät. On toki myyriäkin , viime sysksynä tuli kontiaisia, mutta on osa ainakin 'hävinnyt'

Ostin sellaisen piipparin 40 e hintaan, tiedä sitten auttaako vai ei, mutta istutus alan mukaan laskettuna pitäisi olla ainakin 3 kpl. Pari häipyi muilla keinoin....lapiolla.

Sitä kyllä ihmettelen, mikä niitä suuria reikiä tekee...ei pitäisi rottiakaan olla, kun ei mitään syömäkelpoista ole saatavilla. Eikä vesimyyrääkään ole, koska sipulit on syömättä, vaikka niitä pintaan kaivaakin joku.

Tuntuu että paraiten toimii joku kuitukangasliinasta leikattu suikale joka on uitettu jossain pahanhajuisessa...koivutisle saattaa auttaa osaltaan tai sitten radikaalimpi valinta polttoaineitten valillä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän neljä