Puutarhailijat 2021
Koska Suomessa kevät etenee eri tahtiin, niin olisi kiva saada yksi pysyvä ketju, jonka voisi aina kaivaa esiin ja lkea hyviä ajatuksia ja vinkkejä silloin kun itsellä sattuu olemaan menossa juuri se vaihe tai innostus.
Minulla on aina menossa jotain kokeiluja, koska yritän etsiä jokaiselle kasville optimaalista kasvatusaikaa. Kasvukausi on kumminkin niin lyhyt, että pitäisi saada aikaistettua alkupäätä etenkin kun satokasvien roudaaminen sisälle ja ulos syksyllä öiden kylmettyä on aika työlästä.
Leikkaaminen on yksi niksi aikaistaa satokautta, eli muille aloittelijoille: Älkää antako tomaatin kasvaa avomaalla 2-metriseksi, vaan leikatkaa se aiemmin ja se tuottaa aiemmin sadon valmiiksi.
Suurin saavutukseni on viime kesänä istutettu paprika (kaupan luomupaprikasta), joka on säilynyt sisällä hengissä koko vuoden.
Kesäkurpitsasta olen saanut satoa vain yhden kerran. Vinkkejä kaivataan!
Myös joidenkin kesäkukkien kanssa on niin, että kukkiminen menee niin myöhään syksyyn, että niitä on nyt esikasvatuksessa. Minulla on 2 hehkulampun kokoista kasvilamppua käytössä. Katsotaan miten käy :D
Mitä teillä on? Mitä laitatte, milloin laitatte, onko lisävaloja käytössä, jne. Haaveistakin saa kertoa!
Kommentit (1456)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan tomaattini sen takia vihreitä, että olen istuttanut liian myöhään? Onko muilla punaisia jo? Milllä ne saa punertumaan?
Vihreitä on minullakin, ja suurin osa vasta kukkii, eli ei taida montaa kirsikkatomaattia tulla. Sivuversoja en ole poistanut joten ovat aikamoisia pehkoja ja kasvavat vain kokoa eivät niinkään satoa. Osan latvoin mutta osa kasvaa edelleen kokoa, ensimmäinen kesä kun opettelen tätä. Keskellä maata asustelen.
Olen eri, mutta itsekin olen ekaa kertaa tomaattia kasvattamassa.
Minullakin on vasta muutama vihreä tomaatti, vaikka ne ovat kukkineet ahkerasti. Lajike on Tiny Tim. Etelänpuoleisella lasitetulla parvekkeella ovat olleet. Helteiden takia lämpöä ollut liikaakin, koska aurinko paahtaa vaikka olisi ne lasit auki. Kalliit tomaatit tuli kun kokeilin myös semmosta Biolanin kasvatusalustaa (säkki+vati).Voi olla, että itsekin liian myöhään vasta istutin taimet.
Minä laitoin ihan sankoon ja edullisinta puutarhamultaa mitä löysin. Lisäksi paljon kanankakkaa ja kananmunankuoria. Ehkä nyt tarvitsisivat omaa tomaattilannoitetta eli tod.näk. liikaa typpeä kun kasvavat vain kokoa. Paljon on kukkia ja olen ravistellut taimia viikoittain. Raakileita on mutta tosi pieniä. Onhan tässä vielä kesää ja syksyä jäljellä, joten jos edes muutaman saisi syödäkseen. Sulla vielä pitempi kasvukausi kun suojainen parveke, minulla katoksen alla tiiliseinän vieressä. No ainakin näistä saa nyt oppia tuleville kesille, sitä kallisarvoista kokemusta.
Täällä myös yksi vihertomaattejaan ihmettelevä. Laadukkaasta puutarhaliikkeestä ostin taimet (kun en luota omiin idättämisiin) ja pensastomaatti on kyseessä, lajia en muista. Omenan kokoisia moukkuja mutta niin vihreitä. Nämä kasvavat isossa ruukussa, altakastelu.
Kasvupaikka rivarin suurilta osin aurinkoinen takapiha Turussa. Ei ymmärrä. Lannoitettu on, kanankakkaa sun muuta. Kastelu pelaa.
Aiemmin yritin paljon huonommissa kasvuolosuhteissa (varjoisaa ja ei niin hyvä kasvualusta) ja tuli aivan upeita, keltaisia ja kirkkaan punaisia. Maistuivatkin makoisilta. Missä mentiin metsään...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Kirjoitin aiemmin niistä hajuherneen raappanoista, jotka olivat vain lötköjä suikeroita pitkällisestä esikasvatuksesta huolimatta. Ihme kyllä ne virkistyvät isossa ruukussa ulkona, ja ovat nyt ihan komeita. Mutta ei nyt mitään hirveän ihmeellisiä. Kukkia ei ole kovin paljon.
Jatkossa en aio näitä esikasvattaa. Suorakylvän, tai en laita enää ensi kesänä näitä. Kaikkeen vaivannäköön nähden olivat floppi.
Mitkä kasvit teillä on tänä vuonna onnistuneet / epäonnistuneet?
Mulla epäonnistui täysin paprika, ei lähtenyt kasvuun alkua pidemmälle.
Lyhtykoiso on vielä arvoitus, tuleeko tuosta mitään.
Tilli epäonnistui täysin, ei edes itänyt. Myöskään idänunikot eivät ole näyttäneet itäneen.
Tämähän oli Jaska Jokusen määritelmä vuoroviljelystä: siellä missä tomaatit nahistuivat viime vuonna, siellä perunat kärventyvät tänä vuonna.
Mitä floppeja teillä on ollut?Minulla taas ennätyksellisen hyvin kasvavat paprikat, tomaatit, kesäkurpitsat. Epäonnistuin avomaankurkuissa ja kesäkukkien kasvatuksessa. Tosin pelargonit siemenestä kasvatettuna alkavat nyt kukkimaan. Herukoita tulee enemmän kuin saan mahtumaan pakastimeen, mansikat oli aika pieniä suurin osa vaikka kastelin päivittäin. Omenoita vielä odottelen pari kuukautta, kovin pieniä ovat mutta määrä on valtava, osa tippuu puusta kun on niin tiheässä hedelmiä. Metsämarjoja en ole poiminut vuosiin kun ei mahdu minnekään eikä ehdi ja jaksa yksin enempää syödä, omasta pihasta tulee niin paljon syötävää.
Mulla chili ei itänyt ollenkaan ja salaatit ja lehtikaalit tosi huonosti. Kurkut kituivat aikansa mutta sitten innostuivat ja nyt pukkaa satoa. Uusi tuttavuus sitruunakurkku on kiva. Penkin reunaan heitin huolimattomasti ikivanhan pussinjämät punajuurta. Kaikki itivät, tietenkin. Omenat ovat pieniä, kirsikoita tuli hyvin. Marjapensaat roikkuvat maassa saakka ja olen ihan tuskissa marjamäärän takia.
Kukista kiinanasteri on avannut ensimmäisen kukan, kelloköynnöksessä vasta nuppuja
Mikähän taika siinäkin on että ne siemenet jotka kylvää "vasemmalla kädellä nopeasti johonkin hukkatilaan" itää parhaiten? Tämän vuoden keväällä/kesänä kyllä kaikki on itäneet hyvin, varmaan just siksi että laitoin varuilta kaikki siemenet multaan että edes pari taimea saan. Hukun taimiin ja hyvä että mahdun kulkemaan terassilla ja pihassa. Nyt olen mielissäni että osa epäonnistui, koska eivät ne olis mahtuneet enää minnekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, eikö mun cantaloupemeloni tee kuin tyttö tai poikakukkia, jokaikistä kukkaa tupsuttanut ja mehiläiset käyny mutta mikään kukka ei ala pullistumaan meloniksi. Vesimelonissa näky selkeä ero tyttö ja poikakukissa. 2 jo 20cm halkaisijaltaan mutta toi cantaloupe ei kerkiä enää hedelmiä tuottaa kun ei tärppää. (Eka melonikokeilu minulla)
Nämä voi olla ns itsesteriilejä eli vaativat toisen melonin kanssa risteytystä. Saman kasvin kukkien kesken eivät pölyty. Eli tyttö ja poika eri kasveista kun pölytät.
Jassooo hmm aina oppii uutta katsotaan miten käy, tupsuttelin kaikki tsiljoona kukkaa keskenään vesimeloninkukkien kanssa (joo en ole jaksanut enää leikellä kun söin jo ne vesimelonit, oli hyviä! niin puskevat kukkaa aina vaan lisää ja haarovat) mehiläiset ovat kyllä jo ahkerasti pörisseet sekä vesi- että cantaloupemelonin kukilla risteävästi, kypsyä eivät enää ehdi mutta jospa tärppäis, epäilen kyllä että noi kaikki kukat on poikia, ei niissä missään ole "pallukkaa".
Heh eilen kurkkasin cantaloupemelonipuskaan tarkemmin (nostelin lehtiä), löyty 8 golfpallon kokoista melonia ja 1 isompi. Näköjään se ristitupsutus toisen lajikkeen kanssa toimi, eihän ne ehdi enää kasvaa joten annan olla, kaunis se on noinkin vaikkei hedelmää tulisikaan syötäväksi asti.
.[/quote]
Tätä suosittelen minäkin, ehdoton ykkönen! Jää se sotkuinen työ kotona pois. Mehumaija on vihonviimeinen rakkine millä omenamehua kannattaa tehdä, hidasta ja kallista keitellä tuntikausia. Ämpärillisestä ei paljon mehua tule. Lajikkeestakin tietysti riippuu ja kypsyysasteesta. Ensimmäisiä kun alkaa puusta kypsänä tippumaan, ovat varmaan aika sopivia mehustettavaksi. Omenoita saa edullisesti ostettuakin tai jopa ilmaiseksi, kannattaa seurata toria ja netin myyntipalstoja. Lajikkeesta myös riippuu mihin aikaan kesästä tai syksystä ovat kypsiä.[/quote]
Jos omenat tippuu puusta on jo liiankin kypsiä . Mehustumisen suositaan hieman raakoja omenia. Kynsistä omenista tulee sakkainen mehu.
Vierailija kirjoitti:
.
Jos omenat tippuu puusta on jo liiankin kypsiä . Mehustumisen suositaan hieman raakoja omenia. Kynsistä omenista tulee sakkainen mehu.
Tietty
Kypsistä tulee tulee sakkainen mehu
LeenaK kirjoitti:
Hei. Onko neuvoa / mielipidettä siitä, että mitä kotimaisista Valkea Kuulas -omenoista kannattaa tehdä? Ja kannattaako säilöä? Jos kannattaa, niin miten? Kiitos kaikille kommenteista jo etukäteen.
Melkein mitä vaan. :) Itse teen sosetta pakastimeen. Hilloihin en ole erikoistunut, en tiedä, pitääkö siihen olla tietynlaista lajiketta, mutta soseisiin käy ihan mikä vaan. Ja soseiden teko on hyvin yksinkertaista: siemenkota pois, paloittelu kuorineen, kattilaan ja vähän vettä pohjalle. Nopea kiehautus niin, että vähän pehnevät, sokeria sekaan oman maun mukaan. Mun mielestä aika pieni määrä riittää, kolmen litran kattilaan laitan noin desin. Survimella soseeksi, jäähdytys, rasioihin ja pakastus.
Käyvät myös onenapiirakkaan, uuniomeniin, kauraomenapaistokseen ja varmaan muuhunkin leivontaan. Olen laittanut ihan pannarin päällekin siivuja ennen paistoa. Ja tietenkin hedelmäsalaattiin, vihersalaattiin ja ruokiin.
Rehellisesti en niin välitä mitä lajikkeita käytän mihinkin, mehuihin ja hilloihin on varmaan tarkempaa, mutta niitä en tee. Ja kuivattuina käytän kiinteämpiä lajikkeita, Valkeakuulas on liian jauhoinen niihin.
Vierailija kirjoitti:
Täällä myös yksi vihertomaattejaan ihmettelevä. Laadukkaasta puutarhaliikkeestä ostin taimet (kun en luota omiin idättämisiin) ja pensastomaatti on kyseessä, lajia en muista. Omenan kokoisia moukkuja mutta niin vihreitä. Nämä kasvavat isossa ruukussa, altakastelu.
Kasvupaikka rivarin suurilta osin aurinkoinen takapiha Turussa. Ei ymmärrä. Lannoitettu on, kanankakkaa sun muuta. Kastelu pelaa.
Aiemmin yritin paljon huonommissa kasvuolosuhteissa (varjoisaa ja ei niin hyvä kasvualusta) ja tuli aivan upeita, keltaisia ja kirkkaan punaisia. Maistuivatkin makoisilta. Missä mentiin metsään...
Voi olla ihan lajikekysymys miten kauan se kypsyminen kestää.
Miten ihmeessä ne itsekasvatetut kesäkurpitsatkin maistuu niiiin paljon paremmalta kuin kaupasta ostetut? Olen ylpeä kuin omasta lapsesta kun kurpitsoita poimin ja syön :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät kyllä varmasti pensastomaatteja ole, kun kerta noin isoja. Kuulostaa enemmänkin pihvitomaatilta. Itselläni kyllä nuokin ovat tämä kesänä jo kypsyneet ja syötykin jo pois. Tosin mulla on kasvihuone, pihvitomaatti ei ole ihan paras avomaalle.
Vierailija kirjoitti:
Vanha kansa tukistaa tomaattia varren tyvestä, niin alkaa punertaa. Voi olla että alkaisi muutenkin ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli vielä voisi olla toivoa? Kiva kun vastasit :)
Kaffepulla kirjoitti:
Horton kirjoitti:
Onko kellään kokemusta hortensian talvehtimisesta? Sain kesällä lahjaksi macigal hortensian( varmaan väärin kirjoitettu) ruukussa. On hyvin kasvanut ja kukkinut. Ajattelin iskeä maahan talveksi. Kukkiikohan enää ensivuonna?
Talvehtii, mutta tuskin saat kukkimaan enää. Tekevät vain lehteä. Tämä kokemus mulla.
Mulla on tehnyt yhden kukan ja lehtiä talvehtineet terassihortensiat. Enää en viitsi antaa moisille tilaa kukkapenkeistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät kyllä varmasti pensastomaatteja ole, kun kerta noin isoja. Kuulostaa enemmänkin pihvitomaatilta. Itselläni kyllä nuokin ovat tämä kesänä jo kypsyneet ja syötykin jo pois. Tosin mulla on kasvihuone, pihvitomaatti ei ole ihan paras avomaalle.
Olen tuo ihmettelijä, ja olen vahingosta viisastuneena ollut tosi tarkkana ja katsonut taimipurkista lajikkeen nimen kolmeen kertaan. Nyt en halunnut minitomaatteja ja pensastomaatteja en ole vielä edes kokeillut, kun olen olettanut, että kestää kauan kypsyä ja jäävät raakileiksi tai juurikin vihreiksi.
Olen täys tumpelo, mutta onneksi en ihan toivoton idiootti ;D Harmittaa, jos eivät kypsy tuosta, niitä on kuitenkin aika paljon ja niin mahdottoman kauniita ja "ruvettomia". "Lapamato elää täällä toivossa".
Hmp kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanha kansa tukistaa tomaattia varren tyvestä, niin alkaa punertaa. Voi olla että alkaisi muutenkin ;)
Jaahas, tukistaminen onkin täysin vierasta ;D Varren tyvestä, siitäkö melkein tomaatista vaiko alhaalta kasvin varren tyvestä? Ilmeisesti eka vaihtoehto, eli jotenkin heilautan siis. Täytynee kokeilla tämäkin. :)
Hmp kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Horton kirjoitti:
Onko kellään kokemusta hortensian talvehtimisesta? Sain kesällä lahjaksi macigal hortensian( varmaan väärin kirjoitettu) ruukussa. On hyvin kasvanut ja kukkinut. Ajattelin iskeä maahan talveksi. Kukkiikohan enää ensivuonna?
Talvehtii, mutta tuskin saat kukkimaan enää. Tekevät vain lehteä. Tämä kokemus mulla.
Mulla on tehnyt yhden kukan ja lehtiä talvehtineet terassihortensiat. Enää en viitsi antaa moisille tilaa kukkapenkeistä.
Sama. Peitekasvina hyvä, kun lumi teki tuhojaan alppiruusulle, niin täyttää aukon hienosti, komeat lehdet.
Tomaateista lehdet vähiin ja latvojen taittaminen/typistäminen/latvominen mikähän oli se oikea termi?, pistää kypsymiseen vauhtia.
degdfg kirjoitti:
Tomaateista lehdet vähiin ja latvojen taittaminen/typistäminen/latvominen mikähän oli se oikea termi?, pistää kypsymiseen vauhtia.
No niin. Kuulostaa järkevältä! Siellä onkin sellaisia oksia, joissa on kukinnot, mutta ei itse tomaatista jälkeäkään! Olen sentään varkaat osannut poistaa alusta lähtien.
Kokeillaas sitten, ekana typistetään ja sitten hieman tukistetaan!! :)
Miten tunnistaa parhaiten kypsä vesimeloni, tämä on nyt noi 17-18cm halkaisijaltaan, lajike on sugar baby.
Olen eri, mutta itsekin olen ekaa kertaa tomaattia kasvattamassa.
Minullakin on vasta muutama vihreä tomaatti, vaikka ne ovat kukkineet ahkerasti. Lajike on Tiny Tim. Etelänpuoleisella lasitetulla parvekkeella ovat olleet. Helteiden takia lämpöä ollut liikaakin, koska aurinko paahtaa vaikka olisi ne lasit auki. Kalliit tomaatit tuli kun kokeilin myös semmosta Biolanin kasvatusalustaa (säkki+vati).
Voi olla, että itsekin liian myöhään vasta istutin taimet.