Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puutarhailijat 2021

Vierailija
18.03.2021 |

Koska Suomessa kevät etenee eri tahtiin, niin olisi kiva saada yksi pysyvä ketju, jonka voisi aina kaivaa esiin ja lkea hyviä ajatuksia ja vinkkejä silloin kun itsellä sattuu olemaan menossa juuri se vaihe tai innostus.

Minulla on aina menossa jotain kokeiluja, koska yritän etsiä jokaiselle kasville optimaalista kasvatusaikaa. Kasvukausi on kumminkin niin lyhyt, että pitäisi saada aikaistettua alkupäätä etenkin kun satokasvien roudaaminen sisälle ja ulos syksyllä öiden kylmettyä on aika työlästä.

Leikkaaminen on yksi niksi aikaistaa satokautta, eli muille aloittelijoille: Älkää antako tomaatin kasvaa avomaalla 2-metriseksi, vaan leikatkaa se aiemmin ja se tuottaa aiemmin sadon valmiiksi.

Suurin saavutukseni on viime kesänä istutettu paprika (kaupan luomupaprikasta), joka on säilynyt sisällä hengissä koko vuoden.

Kesäkurpitsasta olen saanut satoa vain yhden kerran. Vinkkejä kaivataan!

Myös joidenkin kesäkukkien kanssa on niin, että kukkiminen menee niin myöhään syksyyn, että niitä on nyt esikasvatuksessa. Minulla on 2 hehkulampun kokoista kasvilamppua käytössä. Katsotaan miten käy :D

Mitä teillä on? Mitä laitatte, milloin laitatte, onko lisävaloja käytössä, jne. Haaveistakin saa kertoa!

Kommentit (1456)

Vierailija
1081/1456 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Jep, pihahommissa! Kyllä on ollut upea viikonloppu. Mulla on nyt kaikki maassa mitä pitääkin.

Suorakylvin kesämalvikkia, krassia ja auringonkukkia paikkoihin, joissa oli vielä tilaa.

Nyt ei mahdu enää mitään mihinkään...

Minä kylvin viikko sitten malvikkia, kehäkukkaa, pensaskrassia, ketoneilikkaa, ruiskaunokkia ja jotain unikkoa. Ja nyt huomasin että hitto vie, joku siellä on itänytkin penkissä😍 ensimmäistä kertaa kesäkukkia istuttelen. Ennen olen ostanut valmiit kukat. Kiva nähdä miten noiden kanssa käy!

Vierailija
1082/1456 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylvöt ja taimien istutukset tehty melkein, siis syötävien kasvien osalta. Koristekukat vielä odottaa multaa. Raparperin ostin eilen ja sekin pitäisi vielä saada maahan. Pari perunaakin työnnän vielä johonkin. Muutama kyssäkaalin, herneen ja kesäkurpitsan taimi on visusti tallessa reservinä, jos tänään istutetut taimet kuolla kupsahtaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
1083/1456 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päätin etten esikasvata enää krasseja enkä hajuherneitä, suorakylvö tuo sopeutuneemmat taimet.

Päädyin samaan.

Ekaa kertaa yritin esikasvattaa -ja ylipäänsä kasvattaa- hajuherneitä. Aivan maailmanlopun idätysprojekti!

Maaliskuussa kylvin ja nyt 3kk jälkeen mulla on pitkiä, nauhamaisia velttona roikkuvia taimia. Istutin ne nyt ulos, saa nähdä tuleeko niistä mitään.

Krasseja olen kasvattanut aina ja ne suorakylvän aina! Ovat niin pomminvarmoja.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
1084/1456 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päätin etten esikasvata enää krasseja enkä hajuherneitä, suorakylvö tuo sopeutuneemmat taimet.

Päädyin samaan.

Ekaa kertaa yritin esikasvattaa -ja ylipäänsä kasvattaa- hajuherneitä. Aivan maailmanlopun idätysprojekti!

Maaliskuussa kylvin ja nyt 3kk jälkeen mulla on pitkiä, nauhamaisia velttona roikkuvia taimia. Istutin ne nyt ulos, saa nähdä tuleeko niistä mitään.

Krasseja olen kasvattanut aina ja ne suorakylvän aina! Ovat niin pomminvarmoja.

Mulla on myös kauhea pöheikkö tuoksuhernettä suorakaiteen mallisessa ruukussa. Käänsin vaan ne pitkät suirot sinne ruukun päälle😁 epäilen kukkimista ja mietin, pitäiskö leikata vaan poikki 10cm korkeudelta. Ekaa kertaa kokeilussa myös.

Vierailija
1085/1456 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä kokemusta pihasyreenin kasvunopeudesta? Mulla on saatuna yksi n. 1m korkea yksilö ja mietin, kannattaako siitä alkaa odotella näkösuojaa vai pitäisikö keksiä jotain muuta. Olen ensimmäisen pihani kimpussa ja tuntuu mahdottomalta löytää tietoa, kuinka nopeasti mikäkin kasvaa.

Vierailija
1086/1456 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä kokemusta pihasyreenin kasvunopeudesta? Mulla on saatuna yksi n. 1m korkea yksilö ja mietin, kannattaako siitä alkaa odotella näkösuojaa vai pitäisikö keksiä jotain muuta. Olen ensimmäisen pihani kimpussa ja tuntuu mahdottomalta löytää tietoa, kuinka nopeasti mikäkin kasvaa.

Kasvaa suht nopeasti korkeutta, mutta näkösuojaa varten kannattaa istuttaa vierekkäin niitä useampia

Vierailija
1087/1456 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kylvöhommat yli puolenvälin. Vielä pitäisi muutama juttu maahan saada palstalla, ja kotipihaan kesäkukkia. Tehtiin pihalle uusi penkki jota varten tilailin siemeniä ja vasta tällä viikolla tulivat postista. Saa nähdä toimivatko nuo kuinka, pitäisi olla monivuotisia. Saatiin palsta tosi myöhään tänä vuonna ja kiirettäkin on pitänyt, joten peruna ja sipuli pitää vielä lyödä maahan. Saatan ostaa vielä kurkuntaimen sekä lehtikaalia, muuten saa sitten olla. Onneksi on näin ihanan lämmin niin varmasti ne mitkä ovat lähteäkseen, lähtevät vauhdilla.

Vierailija
1088/1456 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kasvimaalla on erikoisia tuholaisia. Suorakylvetyistä siemenistä kasvaneet on kaikki syöty, mansikkakin täynnnä reikiä mutta esim lehtisalaatti ja herneet ei oo kelvannu. Ei myöskään tilli tai persilja. Niin ja en tiiä mikä niitä syö, etanoita ei oo näkyny.

Vierailija
1089/1456 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kenelläkään käytössä biolanin kastelualtaat ja niihin kasvusäkit kurkuilla tai tomaateilla kasvihuoneessa? Sain kaksi tuollaista allasta ja nyt pitäisi päättää mitä niihin laitan.

Vierailija
1090/1456 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua, pikkuisessa kasvihuoneessani on lämpöä 50 astetta (mittarin asteikko loppuu siihen, voi olla enemmänkin). Millä sitä voisi viilentää?

Onko teillä munakoiso ulkona vai kasvihuoneessa? Kumpaan kannattaisi istuttaa esikasvatetut taimet?

Vierailija
1091/1456 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluisiko isokukkaisten orvokkien kukkia läpi kesän vai lopettavatko alkukesällä? Ne näyttävät ihan nahistuneilta, vaikka olen kastellut.

Suhtaudutteko harjaneilikkaan rikkarohona vai hyvänä kukkana? Viime vuonna niitä ilmestyi muutama pihaan ja nyt niitä on ehkä 50 eri puolilla, tunkevat lavakauluksiinkin.

Yhdessä kohdassa maata ei kasva mikään. Siinä on kai liian kosteaa ja ehkä maa jotenkin jäätyy haitallisesti talvella, olen ihan luopunut toivosta saada mitään kasvamaan. Siinä nyt kuollut jo villiviini, köynnösruusu, humala jne. Onko jotain köynnöstä, joka viihtyisi märässä ja routivassa maassa?

Toisessa kohdassa taas on kivikova, kuiva savimaa ja siinä on vaikea saada edes ruohoa kasvamaan. Norjanangervoa yritän ja hanhikkia ja katajaa sekä tarhakurtturuusua, mutta ne ovat kituliaan näköisiä. Millä sellaisen huonon paikan olosuhteita voisi vähän parantaa?

Vierailija
1092/1456 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuuluisiko isokukkaisten orvokkien kukkia läpi kesän vai lopettavatko alkukesällä? Ne näyttävät ihan nahistuneilta, vaikka olen kastellut.

Suhtaudutteko harjaneilikkaan rikkarohona vai hyvänä kukkana? Viime vuonna niitä ilmestyi muutama pihaan ja nyt niitä on ehkä 50 eri puolilla, tunkevat lavakauluksiinkin.

Yhdessä kohdassa maata ei kasva mikään. Siinä on kai liian kosteaa ja ehkä maa jotenkin jäätyy haitallisesti talvella, olen ihan luopunut toivosta saada mitään kasvamaan. Siinä nyt kuollut jo villiviini, köynnösruusu, humala jne. Onko jotain köynnöstä, joka viihtyisi märässä ja routivassa maassa?

Toisessa kohdassa taas on kivikova, kuiva savimaa ja siinä on vaikea saada edes ruohoa kasvamaan. Norjanangervoa yritän ja hanhikkia ja katajaa sekä tarhakurtturuusua, mutta ne ovat kituliaan näköisiä. Millä sellaisen huonon paikan olosuhteita voisi vähän parantaa?

Nypi se orvokki ja lyhennä kasvusto. Lannoita kun kastelet. Lähtee uuteen kukintaan. Mun mies on töissä rautakaupassa ja tuo mulle myymälän viimeiset, kenellekään kelpaamattomat, lähes kuolleet orvokit ilmaiseksi. Minä niitä sitten elvyttelen ja saan yleensä kaikki kukkimaan nätisti. Leikkaan alas ja lannoitan.

Vierailija
1093/1456 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvihuoneasiaa. Millaisia istutusastioita tai juttuja teillä on? 12neliön huone nousemassa tänä kesänä ja mietin että laittaisko lavakauluksia pari. Riittääkö yksi kerros niitä? Lisäksi joitain saaveja tai ämpäreitä kai? Entäs kasvusäkkejä? Tai onko jollain hyllyjä tai pöytiä siellä?

Tähän kaipaisin lisää kokemuksia. Millaisia kasvualustoja teillä on kasvihuoneissa? Tarvitseeko muut kuin juurekset syvemmän kasvualustan? Lähinnä ajatus oli se, että olisi helpommin muunneltavissa sisustus. Vai onko sekään tarpeen edes.

Yksikerroksista kyllä saa olla kastelemassa usein ja lisäksi se kannattaisi kattaa jollakin. Syvyys sinänsä kyllä riittäisi tomaateille, kurkulle, yrteille ym. Vrt. kasvusäkki. Eli jos olet päivittäin paikalla tarkkailemassa ja kastelemassa, niin voi toimia, mutta helpommalla kyllä pääsee, kun tekee korkeammat laidat tai käyttää muita isoja astioita.

Minulla on kaksi isoa suorakaiteen mallista muovista istutusallasta tomaateille (juurella kasvatan basilikat ja persiljaa). Ne on lähinnä tarkoitettu kesäkukille, mutta ovat just sopivan mittaiset mun kasvihuoneeseen (kaksi peräkkäin). Tilavuutta yhdellä on noin 150 l ja kastella tarvitsee keskimäärin kerran viikkoon. Pohjalle laitan kevytsoraa ja turvemultaa meni nyt noin 120 l/ laatikko. Lisäksi käytän Biolanin kasvusäkkejä. Kasvusäkeissä kasvatan kurkut.

Vaihdan kasvualustat joka vuosi ja pesen altaat syksyisin, kevytsorat otan talteen ja käytän uudelleen. Just tämän pesun ja multien vaihdon takia olen pitänyt noita irrallisia astioita kätevinä.

Jos kasveissa ei ole ollut tauteja ja tuholaisia, niin samat kasvualustathan voisi käyttää useamminkin ja vaihtaa/ lisätä keväisin vain pintamultaa. Itse vaan tykkään vaihtaa tuoreet vuosittain. On ne kyllä aina syksyllä aivan täynnä juurtakin ja pienempi todennäköisyys on saada mitään tauteja tai tuholaisia riesaksi, kun syksyisin saa tyhjennettyä kasvihuoneen kokonaan ja pestyä kaikki astiat.

Aika moni käyttää myös suorakaiteen mallisia laastipaljuja istutusastioina.

Vierailija
1094/1456 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lumikello kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvihuoneasiaa. Millaisia istutusastioita tai juttuja teillä on? 12neliön huone nousemassa tänä kesänä ja mietin että laittaisko lavakauluksia pari. Riittääkö yksi kerros niitä? Lisäksi joitain saaveja tai ämpäreitä kai? Entäs kasvusäkkejä? Tai onko jollain hyllyjä tai pöytiä siellä?

Tähän kaipaisin lisää kokemuksia. Millaisia kasvualustoja teillä on kasvihuoneissa? Tarvitseeko muut kuin juurekset syvemmän kasvualustan? Lähinnä ajatus oli se, että olisi helpommin muunneltavissa sisustus. Vai onko sekään tarpeen edes.

Yksikerroksista kyllä saa olla kastelemassa usein ja lisäksi se kannattaisi kattaa jollakin. Syvyys sinänsä kyllä riittäisi tomaateille, kurkulle, yrteille ym. Vrt. kasvusäkki. Eli jos olet päivittäin paikalla tarkkailemassa ja kastelemassa, niin voi toimia, mutta helpommalla kyllä pääsee, kun tekee korkeammat laidat tai käyttää muita isoja astioita.

Minulla on kaksi isoa suorakaiteen mallista muovista istutusallasta tomaateille (juurella kasvatan basilikat ja persiljaa). Ne on lähinnä tarkoitettu kesäkukille, mutta ovat just sopivan mittaiset mun kasvihuoneeseen (kaksi peräkkäin). Tilavuutta yhdellä on noin 150 l ja kastella tarvitsee keskimäärin kerran viikkoon. Pohjalle laitan kevytsoraa ja turvemultaa meni nyt noin 120 l/ laatikko. Lisäksi käytän Biolanin kasvusäkkejä. Kasvusäkeissä kasvatan kurkut.

Vaihdan kasvualustat joka vuosi ja pesen altaat syksyisin, kevytsorat otan talteen ja käytän uudelleen. Just tämän pesun ja multien vaihdon takia olen pitänyt noita irrallisia astioita kätevinä.

Jos kasveissa ei ole ollut tauteja ja tuholaisia, niin samat kasvualustathan voisi käyttää useamminkin ja vaihtaa/ lisätä keväisin vain pintamultaa. Itse vaan tykkään vaihtaa tuoreet vuosittain. On ne kyllä aina syksyllä aivan täynnä juurtakin ja pienempi todennäköisyys on saada mitään tauteja tai tuholaisia riesaksi, kun syksyisin saa tyhjennettyä kasvihuoneen kokonaan ja pestyä kaikki astiat.

Aika moni käyttää myös suorakaiteen mallisia laastipaljuja istutusastioina.

Kiitos vastauksesta! Hyvä pointti tuo kastelu, ei olisi tullut itsellä mieleen 🤦‍♀️ ehkä laitan yhden kaksikerroksisen ja pari yksikerroksista. Mulla on myös noita rakennuspaljuja käytössä. Helppo liikutella.

Vierailija
1095/1456 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Apua, pikkuisessa kasvihuoneessani on lämpöä 50 astetta (mittarin asteikko loppuu siihen, voi olla enemmänkin). Millä sitä voisi viilentää?

Onko teillä munakoiso ulkona vai kasvihuoneessa? Kumpaan kannattaisi istuttaa esikasvatetut taimet?

Onko se sun kasvihuone kennolevyä tmv? Jos on, niin kannattaa irrottaa yksi seinälevy, päädystä vaikka, että tulee läpiveto. Tai sitten vähän raottaa kattolevystä alareunaa ja laittaa joku palikka sinne väliin. Olen omaa liiaksi kuumenevaa kasvihuonetta jäähdyttänyt näin.

Vierailija
1096/1456 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kenelläkään käytössä biolanin kastelualtaat ja niihin kasvusäkit kurkuilla tai tomaateilla kasvihuoneessa? Sain kaksi tuollaista allasta ja nyt pitäisi päättää mitä niihin laitan.

Niihin voi laittaa melkein mitä vaan: kasvihuonekurkkua, tomaatteja, chiliä, paprikaa, munakoisoa, vesimeloneja, kesäkurpitsaa... Yrteille on oma kasvusäkkinsä myös.

Vierailija
1097/1456 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaisiko joku kertoa, mikä rutto on iskenyt idänunikoihini?

Ovat kasvaneet ja kukkineet monta vuotta upeasti. Sitten lehtiin alkoi ilmestyä tumman punaruskeita pisteitä jotka hiljalleen laajenevat ja lopulta tappavat lehdet. Nuput aukeavat huonosti ja kukka on pieni, muotopuoli ja osittain oudon värinen.

Tämä on nyt kolmatta kesää riesana.

Vierailija
1098/1456 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suopayrtti, pesusienikurkku kirjoitti:

Tykkään kokeilla itsetehtyjä juttuja, kuten nyt kasvatan pesusienikurkun taimia ( Luffa) .

Hyvin epätasaisesti ja hitaasti pesusienikurkun siemenet itävät.

Katsotaan mitä kasvaa ja saanko pesusieniä joululahjoiksi asti .

Nyt katsottuani farmin, kysymyksissä oli suopayrtti mainittu, josta on tehty pesuainetta.

Ohjeenkin löysin,

Onko kukaan tehnyt itse suopayrtistä, ratamosta ja ruusun terälehdistä pesuainetta ?

Tilasin suopayrtin taimia.

En löytänyt mistään puutarhamyymälöistä, lähiseuduilta.

Vanha perenna, jota olisi voinut löytää kunkun pihaltakin.

Muistan kuinka silloin ennen vanhaan suopayrttiä/saippuakukkaa/rohtosuopayrttiä

kasvoi meillä saunan seinustalla.

Vierailija
1099/1456 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peurat syövät koko puutarhan tyhjäksi..

Saatko aidattua?

Pitäisi nyt ainakin saada kasvimaan aidattua, mutta tietysti tämä turhauttaa aika paljon.. Pitää oikeasti olla kunnon aita. 

Vierailija
1100/1456 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peurat syövät koko puutarhan tyhjäksi..

Saatko aidattua?

Pitäisi nyt ainakin saada kasvimaan aidattua, mutta tietysti tämä turhauttaa aika paljon.. Pitää oikeasti olla kunnon aita. 

Kyllä. Ystävät aitasivat koko tontin 2m korkealla metalliruutuaidalla peurojen takia. Ei kaunis mutta ainoa keino pitää ne loitolla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kahdeksan