Puutarhailijat 2021
Koska Suomessa kevät etenee eri tahtiin, niin olisi kiva saada yksi pysyvä ketju, jonka voisi aina kaivaa esiin ja lkea hyviä ajatuksia ja vinkkejä silloin kun itsellä sattuu olemaan menossa juuri se vaihe tai innostus.
Minulla on aina menossa jotain kokeiluja, koska yritän etsiä jokaiselle kasville optimaalista kasvatusaikaa. Kasvukausi on kumminkin niin lyhyt, että pitäisi saada aikaistettua alkupäätä etenkin kun satokasvien roudaaminen sisälle ja ulos syksyllä öiden kylmettyä on aika työlästä.
Leikkaaminen on yksi niksi aikaistaa satokautta, eli muille aloittelijoille: Älkää antako tomaatin kasvaa avomaalla 2-metriseksi, vaan leikatkaa se aiemmin ja se tuottaa aiemmin sadon valmiiksi.
Suurin saavutukseni on viime kesänä istutettu paprika (kaupan luomupaprikasta), joka on säilynyt sisällä hengissä koko vuoden.
Kesäkurpitsasta olen saanut satoa vain yhden kerran. Vinkkejä kaivataan!
Myös joidenkin kesäkukkien kanssa on niin, että kukkiminen menee niin myöhään syksyyn, että niitä on nyt esikasvatuksessa. Minulla on 2 hehkulampun kokoista kasvilamppua käytössä. Katsotaan miten käy :D
Mitä teillä on? Mitä laitatte, milloin laitatte, onko lisävaloja käytössä, jne. Haaveistakin saa kertoa!
Kommentit (1456)
kölökölö kirjoitti:
Ok, kiitos neuvoista. Painekyllästettyä en ole käyttänyt. Tuo muuraaminen kiinnostaa, tiili-lattiakin olisi kivan näköinen, mutta betoni-laatat taitavat olla edullisempi vaihtoehto. Pitääkin jättää nurkka auki, jotta saan yhden viiniköynnöksen sinne. Automaattisesti tuulettuva ja kastelu ainakin lähelle, jos budjetti vaan riittää. Aviomies on taitava käsistään ja olen miettinyt myös itsetehtyä vaihtoehtoa.
Yllätyin, kun keväällä löytyi yhdestä lavakauluksesta lumen alta harso (voi minua huolimatonta) ja sen alta vihreitä lehtikaalin taimia. Nyt ne kukkivat ja tekevät siementä. Taitaa olla joko monivuotinen tai kaksivuotinen kasvi. Myös oregano ja sitruunamelissa puskivat vahvoina esille viime kesän istutuksina.
Yksi yrtti on minulle vaikea, vaikka muille helppo: Tilli, ei vaan jaksa kasvaa. Laitan nyt kanankakkaa, jospa se auttaa. Lannoitteina käytän vain luomusellaisia, ehkä vähän sadossa menettää, mutta näillä mennään.
Omat kasvulaatikot olen käsitellyt Osmo colorilla. Kasvihuoneessa on harkkopenkit.
https://www.osmocolor.com/puuoljy/ecogarden
Puusta tehdyt kasvilaatikot imevät ja haihduttavat kosteutta kasvualustasta reippaaseen tahtiin. Jos ei muovia pelkää niin halvinta lautaa, ei mitään käsittelyjä, vaan nitoo muovin sisäpuolelle ja taittaa vielä yläreunan päälle ja lauta/rima päälle lappeelleen. Käsittelemätönkin lauta kestää 10 vuotta kunhan on nokkela ja kun naulaa lautoja yhteen niin aina joku 5mm. rako jollain konstilla (luovuutta, hei!) ettei liitokset ole märkinä.
Samoin saviruukut on kovia kuivattamaan kasvualustaa, enkä niitä käytä. Myös turveruukut nou nou!
Hoidan puutarhaani päivittäin, mutta valojen asentamiseen en ole saanut mieheltäni lupaa.
Mitenhän koristearonia-aidan korkeuskasvua (nyt n 160cm) saisi vauhditettua? Olen kalkinnut ja lannoittanut keväällä. Mies meni leikkaamaan/tasaamaan viime kesänä jo korkeussuunnastakin, kai se silti kasvaa ylöspäin..?
Vierailija kirjoitti:
Mitenhän koristearonia-aidan korkeuskasvua (nyt n 160cm) saisi vauhditettua? Olen kalkinnut ja lannoittanut keväällä. Mies meni leikkaamaan/tasaamaan viime kesänä jo korkeussuunnastakin, kai se silti kasvaa ylöspäin..?
Eihän se tuon korkeammaksi edes kuulukaan kasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oho, kävin googlailemassa korkeutta ja lupailevat jopa 3 metriä, mutta meillä on ollut n. 20v kasvamassa vapaasti eikä tuon 160cm yli ole kasvaneet, vaikka paikka onkin hyvä ja maa voimakas.
Vierailija kirjoitti:
Tilli on vaikea! En käsitä, miten muut saavat siitä niin komeita puskia!
Kaikkein parhaiten onnistuu kun käyttää kaupasta ostettua multaa, näin ainakin minulla kun on savimaa. Nyt kylvin tilliä ruukkuihin, hyvin onnistui eikä tule rikkaruohoja.
Vierailija kirjoitti:
Suopayrtistä tuli jostain syystä mieleen humala. Eikös se oo köynnös? Onko kellään kokemusta minkälainen hoidettava tuo on?[/quote
Saippuakukka, suopayrtti, rohtosuopayrtti.
Perenna.
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päätin etten esikasvata enää krasseja enkä hajuherneitä, suorakylvö tuo sopeutuneemmat taimet.
Päädyin samaan.
Ekaa kertaa yritin esikasvattaa -ja ylipäänsä kasvattaa- hajuherneitä. Aivan maailmanlopun idätysprojekti!
Maaliskuussa kylvin ja nyt 3kk jälkeen mulla on pitkiä, nauhamaisia velttona roikkuvia taimia. Istutin ne nyt ulos, saa nähdä tuleeko niistä mitään.
Krasseja olen kasvattanut aina ja ne suorakylvän aina! Ovat niin pomminvarmoja.
Opin tänä keväänä puutarhablogeista että tuoksuherne kestää jopa 8 astetta pakkasta! Eli jos esikylvää, niin mahdollisimman nopeasti keväällä ulos. Itsellä kävi jopa niin, että kun sisällä osa ei itänyt ollenkaan, niin vein purkit ulos huhtikuussa (täällä pohjoisessa vielä pakkasöitä oli useitakin) ja vähän oikeastaan unohdin koko purkit terassin nurkalle. Kesäkuun alussa oli melkoinen yllätys kun unohdetuista purkeista pukkasi tanakkaa versoa vaikka kuinka! Nyt eka kertaa näyttää että onnistui tuoksuherneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öö, meillä toisessa kohdassa tonttia on jo yli 2 m ja puistoissa hyvinkin kolmemetrisiä olen nähnyt..
mietityttää lähinnä tuo leikkausasia, hidastaako mutta ei kai pysäytä ylöspäin kasvamista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öö, meillä toisessa kohdassa tonttia on jo yli 2 m ja puistoissa hyvinkin kolmemetrisiä olen nähnyt..
mietityttää lähinnä tuo leikkausasia, hidastaako mutta ei kai pysäytä ylöspäin kasvamista?
Ei pysäytä. Alkaa haaromaan leikkauskohdastansa ja tuuhenee vaan.
Kanankakasta oli jo omaa kysymystä sivuava kysymys sivulla 18, itse kysyisin, että laitatteko kesäkukkia istuttaessa kanankakan kasana juuripaakun alle, sivulle vai lähemmäs pintaa vai levitättekö hujanhajan tai jotenkin muutoin..?
Kädenvääntöä nyt aiheesta muutaman kanssa. Itse laitan töissäkin noin paakun yläosan tasolle niin kanankakan kuin nekonkin, koska eikös ne ravinteet mene alaspäin, jolloin myös juuret saavat ravinteita, kun muutoin juurten alapuolella ollessa ravinteet menevät alaspäin "koskettamatta" juuria ?
Lisäksi kysyisin, miten paljon nypitte kevätkukkia ja kesäkukkia yleensä? Minulle opetettu koulussa ja töissä, että mitä enemmän nyppii, sitä enemmän kukkii ja kukinta kestää pidempään, koska ei ala siementämään. Todennut runsaan nyppimisen käytännössäkin, esim orvokit, petuniat, pelargonit, cannat, marketat, samettikukat, ahmeraliisat yms. kukkivat itselläni pitkälle syksyyn, jopa marraskuulle jos sää suotuisa. Kädenvääntöä tästä nyppimisen tarpeellosuudestakin.
Otin vanhan hiekkalaatikon puutarhakäyttöön. Päätin aloittaa mansikan taimilla ja sokeriherneillä. Tätä ennen en ole itse kasvattanut kuin pääsiäisruohoa. Ai että jännittää! Onko vinkkejä ensikertalaiselle herneiden ja mansikoiden hoitoon? Vähän mietityttää tuleeko noista oikeasti yhtäkään hernettä, mutta jää nähtäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Kanankakasta oli jo omaa kysymystä sivuava kysymys sivulla 18, itse kysyisin, että laitatteko kesäkukkia istuttaessa kanankakan kasana juuripaakun alle, sivulle vai lähemmäs pintaa vai levitättekö hujanhajan tai jotenkin muutoin..?
Kädenvääntöä nyt aiheesta muutaman kanssa. Itse laitan töissäkin noin paakun yläosan tasolle niin kanankakan kuin nekonkin, koska eikös ne ravinteet mene alaspäin, jolloin myös juuret saavat ravinteita, kun muutoin juurten alapuolella ollessa ravinteet menevät alaspäin "koskettamatta" juuria ?
Lisäksi kysyisin, miten paljon nypitte kevätkukkia ja kesäkukkia yleensä? Minulle opetettu koulussa ja töissä, että mitä enemmän nyppii, sitä enemmän kukkii ja kukinta kestää pidempään, koska ei ala siementämään. Todennut runsaan nyppimisen käytännössäkin, esim orvokit, petuniat, pelargonit, cannat, marketat, samettikukat, ahmeraliisat yms. kukkivat itselläni pitkälle syksyyn, jopa marraskuulle jos sää suotuisa. Kädenvääntöä tästä nyppimisen tarpeellosuudestakin.
Tuosta varastolannoituksen teosta en ole huomannut eroa, miten sen tekee. Olen tehnyt milloin mitenkin, riippuen vähän ruukun koosta ja kasvista, joskus sivuun, joskus pohjalle. Kyllä ne kasvavat juuret lannoitteen löytää. Ja sehän se varstolannoituksen idea on, että kun kasvi kasvaa, niin se sitten saa lisälannoitusta. Kuihtuneiden kukkien nyppiminen on kyllä ihan ehdotonta, jos haluaa pitkää kukintaa. Voihan sitä jättää muutaman kehittymään siemeniksi, jos niitä haluaa kerätä (esim orvokit), mutta lyhyeksi jää kukinnan ilo, jos ei yhtään nypi.
Vierailija kirjoitti:
Opin tänä keväänä puutarhablogeista että tuoksuherne kestää jopa 8 astetta pakkasta! Eli jos esikylvää, niin mahdollisimman nopeasti keväällä ulos. Itsellä kävi jopa niin, että kun sisällä osa ei itänyt ollenkaan, niin vein purkit ulos huhtikuussa (täällä pohjoisessa vielä pakkasöitä oli useitakin) ja vähän oikeastaan unohdin koko purkit terassin nurkalle. Kesäkuun alussa oli melkoinen yllätys kun unohdetuista purkeista pukkasi tanakkaa versoa vaikka kuinka! Nyt eka kertaa näyttää että onnistui tuoksuherneet.
No just! Tein siis kaiken väärin, kun luin, että ovat kovin kylmänarkoja. Ensi vuonna kokeilen suorakylvöä. Tämän vuotiset taimet eivät lähteneet ulos istutettuna kasvuun.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Otin vanhan hiekkalaatikon puutarhakäyttöön. Päätin aloittaa mansikan taimilla ja sokeriherneillä. Tätä ennen en ole itse kasvattanut kuin pääsiäisruohoa. Ai että jännittää! Onko vinkkejä ensikertalaiselle herneiden ja mansikoiden hoitoon? Vähän mietityttää tuleeko noista oikeasti yhtäkään hernettä, mutta jää nähtäväksi.
Herneet onnistuvat aina, ne on helppoja.
Onko sinulla ihan uudet mansikantaimet? Ne eivät aina ekana vuonna tuota marjaa. Muista lannoittaa ja poista rönsyt, muuten energia menee niihin.
🇺🇦🇮🇱
Mulla on hirveästi lehtokotiloita ja pieniä vaaleita etanoita. Kaikki kasvit, varsinkin taimet, ovat reikäisiä tai kokonaansyötyjä. Tilanne on päässyt todella pahaksi.
Ostin etanamyrkkyä, sellaista pientä valkoista raetta, ja sirottelin ihan joka paikkaan. Toivottavasti se tekisi niistä selvän. Olen jo epätoivon partaalla tässä ja tullut melko verenhimoiseksi niitä kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on hirveästi lehtokotiloita ja pieniä vaaleita etanoita. Kaikki kasvit, varsinkin taimet, ovat reikäisiä tai kokonaansyötyjä. Tilanne on päässyt todella pahaksi.
Ostin etanamyrkkyä, sellaista pientä valkoista raetta, ja sirottelin ihan joka paikkaan. Toivottavasti se tekisi niistä selvän. Olen jo epätoivon partaalla tässä ja tullut melko verenhimoiseksi niitä kohtaan.
Korkeat kasvulaatikot ja kuparireunanauha. Kasvamaan ympärille sepelireunus ja nurmikko lyhyenä.
Miten hoidatte puutarhaa näin helteellä?
Savimaa? Tilli tykkää kosteasta ja menevästä mullasta. Liiallinen typpilannoitus?