Puutarhailijat 2021
Koska Suomessa kevät etenee eri tahtiin, niin olisi kiva saada yksi pysyvä ketju, jonka voisi aina kaivaa esiin ja lkea hyviä ajatuksia ja vinkkejä silloin kun itsellä sattuu olemaan menossa juuri se vaihe tai innostus.
Minulla on aina menossa jotain kokeiluja, koska yritän etsiä jokaiselle kasville optimaalista kasvatusaikaa. Kasvukausi on kumminkin niin lyhyt, että pitäisi saada aikaistettua alkupäätä etenkin kun satokasvien roudaaminen sisälle ja ulos syksyllä öiden kylmettyä on aika työlästä.
Leikkaaminen on yksi niksi aikaistaa satokautta, eli muille aloittelijoille: Älkää antako tomaatin kasvaa avomaalla 2-metriseksi, vaan leikatkaa se aiemmin ja se tuottaa aiemmin sadon valmiiksi.
Suurin saavutukseni on viime kesänä istutettu paprika (kaupan luomupaprikasta), joka on säilynyt sisällä hengissä koko vuoden.
Kesäkurpitsasta olen saanut satoa vain yhden kerran. Vinkkejä kaivataan!
Myös joidenkin kesäkukkien kanssa on niin, että kukkiminen menee niin myöhään syksyyn, että niitä on nyt esikasvatuksessa. Minulla on 2 hehkulampun kokoista kasvilamppua käytössä. Katsotaan miten käy :D
Mitä teillä on? Mitä laitatte, milloin laitatte, onko lisävaloja käytössä, jne. Haaveistakin saa kertoa!
Kommentit (1456)
Vierailija kirjoitti:
Vinkkejä paprikan taimien vahvistamiseksi.
Sirkkalehdet ovat putoilleet pikkuhiljaa pois, mutta tämä kai on normaalia?
Taimet ovat 10 cm kahta puolen korkeita.
Pitääkö niitä jo nyt lannoittaa jotenkin?
Paprikat on olleet jo muutaman viikon yötä myöten lasitetulla parvekkeella.
Ne on pitkässä (50cm) astiassa ja siellä saavat ollakin.
Kyse siis tavallisesta, makeasta paprikasta, bell pepper.
Joo, lannoitusta kehiin. Itse lannoitan chilejä jo sisällä kun ovat muutaman viikon olleet pienissä ruukuissa. Kanankakkaa jos kestät hajua tai muuten sitten sitä vaaleanpunaista kastelulannoitetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kasvihuoneessa sellaiset suorakaiteen muotoiset mustat laastipaljut, joita saa rautakaupoista. Vaihdan mullat kokonaan joka toinen vuosi kun nuo saa roudattava kasvarista ulos. Tulevaan isompaan kasvihuoneeseen harkitsen jotain muurattua tms kiinteämpää ratkaisua, mutta silloin ei multien vaihto aiemmalla tavalla onnistu. Pitää miettiä vielä.
Huomioi että uudessa huoneessa on tarpeeksi leveä ovi, mahtuu kottikärryllä kuskaamaan mullat.
Joo, noissa isommissa yleensä onkin reilu oviaukko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse siis tavallisesta, makeasta paprikasta, bell pepper.Joo, lannoitusta kehiin. Itse lannoitan chilejä jo sisällä kun ovat muutaman viikon olleet pienissä ruukuissa. Kanankakkaa jos kestät hajua tai muuten sitten sitä vaaleanpunaista kastelulannoitetta.
Kanankakka ei pahemmin haise, kun sen laittaa mullan alle.
voi doh ja face palm... ostin kaupasta pussillisen laventelin siemeniä parvekepuutarhaani enkä lukenut pussia kunnolla... olivatkin kaksivuotisia ja nyt pitäisi ruukku laittaa jääkaappiin 3-6 viikoksi kun vaativat kylmäkäsittelynkin. olisi pitänyt siemenet kylvää jo helmikuussa... no... kai sitä voi kokeilla näinkin sitten. Ensi kerralla otan silmän käteen siemenkaupoilla.
biimeksi onnistuin löytämään sellaisia laventelin siemeniä, jotka tekevät kukkaa jo ensimmäisenä vuonna, sain ihan kivan sadonkinn.
Kiitos vastanneille!
Terv. paprikankasvattaja 🙂
Jos nyt laventelia haluaa niin kannattaa ostaa valmis kasvi
Kasvimaakuulumisia
Nyt on vihdoinkin päästy kylmistä öistä ja olisi tarkoitusta urakoida tässä viikonlopun aikana kaikki esikasvatetut taimet kasvihuoneesta (maahan ja) lavoihin. Eilen pyörähdin yhdellä puutarhalla ja sieltä tarttui vielä mukaan maissia ja lehtiselleriä. Luulenpa, että nyt alkaisi olla kasvilavat ääriään myöten täynnä. 😅 Maissit laitoin valkosipulien väleihin, kun niille ei ollut muuta tilaa. Tosin olen ennenkin kasvattanut maissit menestyksekkäästi valkosipulien kanssa. Tomaatit istutin viikko sitten kasvihuoneeseen kukkivina ja innokkaimmissa on jo raakileet!
Esikasvatukset onnistui hyvin vahapapuja lukuunottamatta. En tiedä mikä meni pieleen, kun kaikki muut pavut onnistui mainiosti, mutta vahapavut vain mätäni multiinsa. Yksi ainoa iti, ja sekin taimi on viallinen. Siemeniä on vielä jäljellä ja kylvän ne suoraan maahan, vaikka odotukset ei ole kovin korkealla. En siis niille kauheasti uhraa tilaa.
Kasvihuoneeseen jääkin sitten tomaattien lisäksi, kasvihuonekurkut, vesimelonit, persiljat ja basilikat. Chilin taimiakin muuten innostuin ostamaan ja niitä pidän säiden mukaan sisällä kasvihuoneessa tai ulkona.
Peruna mulla on ollut aina maassa tai lavassa, mutta nyt ihan kokeilun vuoksi myös ämpärissä. ☺️
Porkkanat ovat hyvillä aluilla, punajuuret ja kaikenlaista kukkivaa kylvettynä, sipulit istutettu. Herneet olisi pitänyt jo laittaa, samoin salaatit ja retiisit, mutta vähän on jäänyt muiden kiireiden jalkoihin. Mutta ehtiihän tässä vielä.
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt laventelia haluaa niin kannattaa ostaa valmis kasvi
niinhän se on, mutta tykkään kasvattaa kaiken siemenestä asti.
Lumikello kirjoitti:
Kasvimaakuulumisia
Nyt on vihdoinkin päästy kylmistä öistä ja olisi tarkoitusta urakoida tässä viikonlopun aikana kaikki esikasvatetut taimet kasvihuoneesta (maahan ja) lavoihin. Eilen pyörähdin yhdellä puutarhalla ja sieltä tarttui vielä mukaan maissia ja lehtiselleriä. Luulenpa, että nyt alkaisi olla kasvilavat ääriään myöten täynnä. 😅 Maissit laitoin valkosipulien väleihin, kun niille ei ollut muuta tilaa. Tosin olen ennenkin kasvattanut maissit menestyksekkäästi valkosipulien kanssa. Tomaatit istutin viikko sitten kasvihuoneeseen kukkivina ja innokkaimmissa on jo raakileet!
Esikasvatukset onnistui hyvin vahapapuja lukuunottamatta. En tiedä mikä meni pieleen, kun kaikki muut pavut onnistui mainiosti, mutta vahapavut vain mätäni multiinsa. Yksi ainoa iti, ja sekin taimi on viallinen. Siemeniä on vielä jäljellä ja kylvän ne suoraan maahan, vaikka odotukset ei ole kovin korkealla. En siis niille kauheasti uhraa tilaa.
Kasvihuoneeseen jääkin sitten tomaattien lisäksi, kasvihuonekurkut, vesimelonit, persiljat ja basilikat. Chilin taimiakin muuten innostuin ostamaan ja niitä pidän säiden mukaan sisällä kasvihuoneessa tai ulkona.
Peruna mulla on ollut aina maassa tai lavassa, mutta nyt ihan kokeilun vuoksi myös ämpärissä. ☺️
Porkkanat ovat hyvillä aluilla, punajuuret ja kaikenlaista kukkivaa kylvettynä, sipulit istutettu. Herneet olisi pitänyt jo laittaa, samoin salaatit ja retiisit, mutta vähän on jäänyt muiden kiireiden jalkoihin. Mutta ehtiihän tässä vielä.
tänä vuonna minulla epäonnistui tomaattien kasvatus. Kaikki itivät, mutta vain kaksi jäi henkiin. Isommissa on vasta yhdet varsinaiset lehdet ja pituuttaa huikeat 7 cm. Ei sillä lailla haittaa, kun tiedän etten tänä kesänä ehdi olla paljon kotona kastelemassa tomaatteja muutenkaan. Tomaattien kohdalla tämän vuoden tein poikkeuksellisesti siten, että kylvin siemenet taimi- ja kylvömultaan. Ensi vuonna palaan sitten ihan normaalimullan ja normaalitapojeni pariin noissa tomaatin kylvöissä.
Peurat syövät koko puutarhan tyhjäksi..
Vierailija kirjoitti:
Peurat syövät koko puutarhan tyhjäksi..
Saatko aidattua?
Vierailija kirjoitti:
Kasvihuoneasiaa. Millaisia istutusastioita tai juttuja teillä on? 12neliön huone nousemassa tänä kesänä ja mietin että laittaisko lavakauluksia pari. Riittääkö yksi kerros niitä? Lisäksi joitain saaveja tai ämpäreitä kai? Entäs kasvusäkkejä? Tai onko jollain hyllyjä tai pöytiä siellä?
Tähän kaipaisin lisää kokemuksia. Millaisia kasvualustoja teillä on kasvihuoneissa? Tarvitseeko muut kuin juurekset syvemmän kasvualustan? Lähinnä ajatus oli se, että olisi helpommin muunneltavissa sisustus. Vai onko sekään tarpeen edes.
Up, missä kaikki? Pihalla vai 😁
Jep, pihahommissa! Kyllä on ollut upea viikonloppu. Mulla on nyt kaikki maassa mitä pitääkin.
Suorakylvin kesämalvikkia, krassia ja auringonkukkia paikkoihin, joissa oli vielä tilaa.
Nyt ei mahdu enää mitään mihinkään...
🇺🇦🇮🇱
Mulla alkaa ekat itsekasvatetut petuniat raotella nuppujaan... tulee sellaisia kuin oli viimekesäiset emonsakin, ainakin osasta.Nyt on pitänyt siirtää pois suorasta aurinkopaisteesta, alkoi tulla palovammoja liiasta paahteesta. Onneksi nyt on pilvistä, saavat pikkuiset vähän levätä.
Sammareissakin on nuput, ekat otan aina pois, ne oli jo sisällä kasvaessaan.
Kaffepulla kirjoitti:
Jep, pihahommissa! Kyllä on ollut upea viikonloppu. Mulla on nyt kaikki maassa mitä pitääkin.
Suorakylvin kesämalvikkia, krassia ja auringonkukkia paikkoihin, joissa oli vielä tilaa.
Nyt ei mahdu enää mitään mihinkään...
Esikasvatetut krassit on 15 sm pitkiä ja suorakylvetyt 5 senttisiä, kaupasta ostetut 20 senttisiä. En voinut vastustaa kiusausta kun kohdalle osui. 2e pikku ruukku jossa varmaan 10 tainta. Erityisen napakoita taimia. Ostin varalle, kun nuo omat kärsi vähän liian kuumasta säästä vaikka varjoon niitä siirtelinkin. Kylvin suorakylvönä hajuhernettäkin, yllättäen löytyikin tukevia taimia, parempia kuin esikasvatetut.
Päätin etten esikasvata enää krasseja enkä hajuherneitä, suorakylvö tuo sopeutuneemmat taimet.
Vierailija kirjoitti:
Pari päivää vielä ja kirsikka kukkii!
Porissa kirsikkapuu kukki jo. Nyt on enää ruskeat jämät.
Minulla kukkii kirsikka parhaimmillaan :)
Tykkään kokeilla itsetehtyjä juttuja, kuten nyt kasvatan pesusienikurkun taimia ( Luffa) .
Hyvin epätasaisesti ja hitaasti pesusienikurkun siemenet itävät.
Katsotaan mitä kasvaa ja saanko pesusieniä joululahjoiksi asti .
Nyt katsottuani farmin, kysymyksissä oli suopayrtti mainittu, josta on tehty pesuainetta.
Ohjeenkin löysin,
Onko kukaan tehnyt itse suopayrtistä, ratamosta ja ruusun terälehdistä pesuainetta ?
Kyse siis tavallisesta, makeasta paprikasta, bell pepper.