Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puutarhailijat 2021

Vierailija
18.03.2021 |

Koska Suomessa kevät etenee eri tahtiin, niin olisi kiva saada yksi pysyvä ketju, jonka voisi aina kaivaa esiin ja lkea hyviä ajatuksia ja vinkkejä silloin kun itsellä sattuu olemaan menossa juuri se vaihe tai innostus.

Minulla on aina menossa jotain kokeiluja, koska yritän etsiä jokaiselle kasville optimaalista kasvatusaikaa. Kasvukausi on kumminkin niin lyhyt, että pitäisi saada aikaistettua alkupäätä etenkin kun satokasvien roudaaminen sisälle ja ulos syksyllä öiden kylmettyä on aika työlästä.

Leikkaaminen on yksi niksi aikaistaa satokautta, eli muille aloittelijoille: Älkää antako tomaatin kasvaa avomaalla 2-metriseksi, vaan leikatkaa se aiemmin ja se tuottaa aiemmin sadon valmiiksi.

Suurin saavutukseni on viime kesänä istutettu paprika (kaupan luomupaprikasta), joka on säilynyt sisällä hengissä koko vuoden.

Kesäkurpitsasta olen saanut satoa vain yhden kerran. Vinkkejä kaivataan!

Myös joidenkin kesäkukkien kanssa on niin, että kukkiminen menee niin myöhään syksyyn, että niitä on nyt esikasvatuksessa. Minulla on 2 hehkulampun kokoista kasvilamppua käytössä. Katsotaan miten käy :D

Mitä teillä on? Mitä laitatte, milloin laitatte, onko lisävaloja käytössä, jne. Haaveistakin saa kertoa!

Kommentit (1456)

Vierailija
1101/1456 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsin nyt syömään salaattia :)

1102/1456 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaisiko joku kertoa, mikä rutto on iskenyt idänunikoihini?

Ovat kasvaneet ja kukkineet monta vuotta upeasti. Sitten lehtiin alkoi ilmestyä tumman punaruskeita pisteitä jotka hiljalleen laajenevat ja lopulta tappavat lehdet. Nuput aukeavat huonosti ja kukka on pieni, muotopuoli ja osittain oudon värinen.

Tämä on nyt kolmatta kesää riesana.

En osaa vastata tähän, mutta kysyisin, leviääkö idänunikko voimakkaasti? Jos kylvän sitä tänä kesänä, saanko ensi vuonna kukkia?

Näin pellolla idänunikkoja, ja ihastuin. Noita on pakko saada pihaan!

🇺🇦🇮🇱

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1103/1456 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suopayrtti, pesusienikurkku kirjoitti:

Tykkään kokeilla itsetehtyjä juttuja, kuten nyt kasvatan pesusienikurkun taimia ( Luffa) .

Hyvin epätasaisesti ja hitaasti pesusienikurkun siemenet itävät.

Katsotaan mitä kasvaa ja saanko pesusieniä joululahjoiksi asti .

Nyt katsottuani farmin, kysymyksissä oli suopayrtti mainittu, josta on tehty pesuainetta.

Ohjeenkin löysin,

Onko kukaan tehnyt itse suopayrtistä, ratamosta ja ruusun terälehdistä pesuainetta ?

Tilasin suopayrtin taimia.

En löytänyt mistään puutarhamyymälöistä, lähiseuduilta.

Vanha perenna, jota olisi voinut löytää kunkun pihaltakin.

Muistan kuinka silloin ennen vanhaan suopayrttiä/saippuakukkaa/rohtosuopayrttiä

kasvoi meillä saunan seinustalla.

Meillä ennen kotona, siis minun kakarana ollessa, 60v. sitten sitä kasvoi seinustalla, sittemmin en ole nähnyt, ennenkuin muutimme 40v. sitten nykyiseen talomme, siinä lähellä oli autiotalo, siellä kasvoi. Toin sitä meille ja levisi niin kovin että oli pakko luopua, muutoin sitä olisi koko piha täynnä. Varmaan johonkin altaaseen olisi pitänyt tuolloin laittaa. Mutta on siinä hieno tuoksu. 

Nyt  jos ottaisin sitä, kasvattaisin altaassa.

Vierailija
1104/1456 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suopayrtti, pesusienikurkku kirjoitti:

Tykkään kokeilla itsetehtyjä juttuja, kuten nyt kasvatan pesusienikurkun taimia ( Luffa) .

Hyvin epätasaisesti ja hitaasti pesusienikurkun siemenet itävät.

Katsotaan mitä kasvaa ja saanko pesusieniä joululahjoiksi asti .

Nyt katsottuani farmin, kysymyksissä oli suopayrtti mainittu, josta on tehty pesuainetta.

Ohjeenkin löysin,

Onko kukaan tehnyt itse suopayrtistä, ratamosta ja ruusun terälehdistä pesuainetta ?

Tilasin suopayrtin taimia.

En löytänyt mistään puutarhamyymälöistä, lähiseuduilta.

Vanha perenna, jota olisi voinut löytää kunkun pihaltakin.

Muistan kuinka silloin ennen vanhaan suopayrttiä/saippuakukkaa/rohtosuopayrttiä

kasvoi meillä saunan seinustalla.

Meillä ennen kotona, siis minun kakarana ollessa, 60v. sitten sitä kasvoi seinustalla, sittemmin en ole nähnyt, ennenkuin muutimme 40v. sitten nykyiseen talomme, siinä lähellä oli autiotalo, siellä kasvoi. Toin sitä meille ja levisi niin kovin että oli pakko luopua, muutoin sitä olisi koko piha täynnä. Varmaan johonkin altaaseen olisi pitänyt tuolloin laittaa. Mutta on siinä hieno tuoksu. 

Nyt  jos ottaisin sitä, kasvattaisin altaassa.

Niin minäkin ajattelin, että istutan reunalliseen penkkiin tai sitten karkaavat taimet ajetaan ruohonleikkuun yhteydessä matalaksi.

Paikka on kuitenkin ulkosaunan lähellä, sopii tunnelmaan.

Sitten kun kasvi kukkii, aijon kokeilla sitä saippuan tekoa. Tarveaineet löytyy omasta pihasta.

Löysin toisenkin pesuaine-ohjeen, jossa käytettiin suopayrtin juuria, mutta koska ne on myrkyllisiä, en lähde sitä koettamaan. Teen sen sillä kukista -ohjeella.

Perhoset muuten rakastaa suopayrttiä.

Vierailija
1105/1456 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä kokemusta pihasyreenin kasvunopeudesta? Mulla on saatuna yksi n. 1m korkea yksilö ja mietin, kannattaako siitä alkaa odotella näkösuojaa vai pitäisikö keksiä jotain muuta. Olen ensimmäisen pihani kimpussa ja tuntuu mahdottomalta löytää tietoa, kuinka nopeasti mikäkin kasvaa.

Kasvaa ensin hitaasti (muutamat vuodet) mutta sen jälkeen vaihti kiihtyy. Eli ei nopein vaihtoehto jos heti tarvitsee näkösuojaa tms., mutta ihana myöhempimä vuosina. Mulla ihana sireeniaita kukkii juuri nyt, eri lajeja joten kukinta kestää pitkään. Osa kukkii aikaisemmin ja osa myöhemmin.

Vierailija
1106/1456 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päätin etten esikasvata enää krasseja enkä hajuherneitä, suorakylvö tuo sopeutuneemmat taimet.

Päädyin samaan.

Ekaa kertaa yritin esikasvattaa -ja ylipäänsä kasvattaa- hajuherneitä. Aivan maailmanlopun idätysprojekti!

Maaliskuussa kylvin ja nyt 3kk jälkeen mulla on pitkiä, nauhamaisia velttona roikkuvia taimia. Istutin ne nyt ulos, saa nähdä tuleeko niistä mitään.

Krasseja olen kasvattanut aina ja ne suorakylvän aina! Ovat niin pomminvarmoja.

Sama täällä, esikasvatuksella on tullut honteloita taimia, suorakylvöllä parempi tulos. Krassi, kehäkukka, kosmos ovat onnistuneet hyvin suorakylvönä.

Vierailija
1107/1456 |
12.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istutimme pihaa reunustamaan aronia-aitaa. Voiko johonkin nurkkaan tehdä myös jonkin istutusryhmän? Kuinka lähelle pensasaitaa voisi tehdä perennapenkin tai istuttaa muuten kasveja?

Vierailija
1108/1456 |
12.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suopayrtistä tuli jostain syystä mieleen humala. Eikös se oo köynnös? Onko kellään kokemusta minkälainen hoidettava tuo on?

Vierailija
1109/1456 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kasvihuoneessa sellaiset suorakaiteen muotoiset mustat laastipaljut, joita saa rautakaupoista. Vaihdan mullat kokonaan joka toinen vuosi kun nuo saa roudattava kasvarista ulos. Tulevaan isompaan kasvihuoneeseen harkitsen jotain muurattua tms kiinteämpää ratkaisua, mutta silloin ei multien vaihto aiemmalla tavalla onnistu. Pitää miettiä vielä.

Huomioi että uudessa huoneessa on tarpeeksi leveä ovi, mahtuu kottikärryllä kuskaamaan mullat. 

Pitkäaikainen haaveeni kasvihuoneesta on toteutumassa, syksyllä ehkä pohjat ja keväällä kasvari. Millaisia ohjeita te konkarit antaisitte, pohjasta, alustoista, mullasta, koosta, saatavista härpäkkeistä. Nuo muoviset altaa kuulostavat käteviltä, mutta olen sellainen myrkkyjen ja muovin välttelijä. Pelkään aina, että jotain liukenee muovista, vähintään elintarvikemuovia pitäisi olla.

Olen melko aloittelija hyötykasvien viljelyssä, pari vuotta on ollut 12-15 lavakaulusta, omenapuita, marjapensaita (hunajamarjaakin :)) yms. Eilen istutin viinirypäleen ulos, kun on aurinkoinen rinnepaikka. Tämä, on niin kiva ja hyödyllinen harrastus ja kuntosali kaupan päälle.

Etukäteen kiittäen ja satoisaa kesää kaikille! Kiva, että täällä on tällainen ketju!

Vierailija
1110/1456 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

dfsfs kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kasvihuoneessa sellaiset suorakaiteen muotoiset mustat laastipaljut, joita saa rautakaupoista. Vaihdan mullat kokonaan joka toinen vuosi kun nuo saa roudattava kasvarista ulos. Tulevaan isompaan kasvihuoneeseen harkitsen jotain muurattua tms kiinteämpää ratkaisua, mutta silloin ei multien vaihto aiemmalla tavalla onnistu. Pitää miettiä vielä.

Huomioi että uudessa huoneessa on tarpeeksi leveä ovi, mahtuu kottikärryllä kuskaamaan mullat. 

Pitkäaikainen haaveeni kasvihuoneesta on toteutumassa, syksyllä ehkä pohjat ja keväällä kasvari. Millaisia ohjeita te konkarit antaisitte, pohjasta, alustoista, mullasta, koosta, saatavista härpäkkeistä. Nuo muoviset altaa kuulostavat käteviltä, mutta olen sellainen myrkkyjen ja muovin välttelijä. Pelkään aina, että jotain liukenee muovista, vähintään elintarvikemuovia pitäisi olla.

Olen melko aloittelija hyötykasvien viljelyssä, pari vuotta on ollut 12-15 lavakaulusta, omenapuita, marjapensaita (hunajamarjaakin :)) yms. Eilen istutin viinirypäleen ulos, kun on aurinkoinen rinnepaikka. Tämä, on niin kiva ja hyödyllinen harrastus ja kuntosali kaupan päälle.

Etukäteen kiittäen ja satoisaa kesää kaikille! Kiva, että täällä on tällainen ketju!

Sanoisin ettei alle 12 neliön huonetta kannata hankkia. Tila ei kuumene liikaa ja mahtuu kunnolla kasvia sekä voi laittaa tuolin nurkkaan missä ihastella kasvatuksia.

Mikäli kiinnostaa laittaa monivuotisia esim viiniköynnöstä, niin osaan kasvihuonetta maapohjaan kosketus olisi hyvä jättää.

Vierailija
1111/1456 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

dfsfs kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos et halua muovisia altaita, joita moni käyttää niin kestävin vaihtoehto lienee muuratut altaat. Toisena sitten puiset, mitkä käsittelet punamullalla - oletan että et ehkä halua kyllästettyäkään? Puiset sitten pitää varautua uusimaan jollain aikavälillä. Metalliset voi teettää jollain paikallisella pajalla mittojen mukaan.

Vierailija
1112/1456 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

dfsfs kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos et halua muovisia altaita, joita moni käyttää niin kestävin vaihtoehto lienee muuratut altaat. Toisena sitten puiset, mitkä käsittelet punamullalla - oletan että et ehkä halua kyllästettyäkään? Puiset sitten pitää varautua uusimaan jollain aikavälillä. Metalliset voi teettää jollain paikallisella pajalla mittojen mukaan.

Kaupasta ostettu punamultamaali ei sovellu kasvatusaltaisiin eikä oikeastaan mikään muu kuin patio, koska kaikissa on homeenestoaineita ja niitä ei suositella. Kysyin tätä maslifirmasta joskus ja jos he eivät yritä myydä aineitaan, niin uskon ettei kannata.

Itsellä on pinnoitettua vaneria ja tuskin sekään terveellistä on.

Vierailija
1113/1456 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun kasvimaalla on erikoisia tuholaisia. Suorakylvetyistä siemenistä kasvaneet on kaikki syöty, mansikkakin täynnnä reikiä mutta esim lehtisalaatti ja herneet ei oo kelvannu. Ei myöskään tilli tai persilja. Niin ja en tiiä mikä niitä syö, etanoita ei oo näkyny.

Jos esim. salaattipenkkiin laittaa sinne väleihin samettiruusua kasvamaan, monet tuholaiset kiertävät kasvit kaukaa. 

Vierailija
1114/1456 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihdoin satoi!

Aikalailla viikkoon mennyt letkun varressa.

Ja tuholaistorjunnassa. Kaalimaalta löytyi harson alta pieniä etanoita! Otin harson pois ja nyt pelkään kirppoja.

Jostain on täksi vuodeksi ilmestynyt lehtokotiloita. Voiko niitä torjua muuten kuin keräämällä?

Omena-ja päärynäpuiden lehdistä osa käpristyy :(

Salaatti on syöntikokoista, mutta pinaatti ei oikein tykkää lämpimästä. Retiisi meni etanoille. Tulppaanit ovat lakastuneet, koska ne uskaltaisi leikata matalaksi?

Vierailija
1115/1456 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi ihan sata kysymystä jollekin osaavammalle:

Miksi ruusut eivät kasva? Kaipaavatko vettä, lannoitetta, katetta? Pieniä vuodesta toiseen.

Mihin voin käyttää leikattua nurmikkoa katteeksi? Vadelma tykkää, mikä muu?

Voiko koivun juuristo imeä kaiken elinvoiman lähistön viinimarjapensaista?

Kuinka lähellä pionia voi olla muita perennoja?

Minkä kokoisena porkkana harvennetaan?

Tarvitseeko kasvimaa kesällä uutta lannoitusta?

Vierailija
1116/1456 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, kiitos neuvoista. Painekyllästettyä en ole käyttänyt. Tuo muuraaminen kiinnostaa, tiili-lattiakin olisi kivan näköinen, mutta betoni-laatat taitavat olla edullisempi vaihtoehto. Pitääkin jättää nurkka auki, jotta saan yhden viiniköynnöksen sinne. Automaattisesti tuulettuva ja kastelu ainakin lähelle, jos budjetti vaan riittää. Aviomies on taitava käsistään ja olen miettinyt myös itsetehtyä vaihtoehtoa.

Yllätyin, kun keväällä löytyi yhdestä lavakauluksesta lumen alta harso (voi minua huolimatonta) ja sen alta vihreitä lehtikaalin taimia. Nyt ne kukkivat ja tekevät siementä. Taitaa olla joko monivuotinen tai kaksivuotinen kasvi. Myös oregano ja sitruunamelissa puskivat vahvoina esille viime kesän istutuksina. 

Yksi yrtti on minulle vaikea, vaikka muille helppo: Tilli, ei vaan jaksa kasvaa. Laitan nyt kanankakkaa, jospa se auttaa. Lannoitteina käytän vain luomusellaisia, ehkä vähän sadossa menettää, mutta näillä mennään. 

Vierailija
1117/1456 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä pihassa sellaisia kasveja, joista aiemmin ette pitäneet (ja nyt pidätte)?

Huomaan, että äitini iskosti minuun varsin tiukasti, mitkä kukat ovat kauniita jne. Aika pitkään meni, ennenkuin aikuisena hoksasin kyseenalaistaa, mistä makuni on peräisin. Esim. neilikka oli jostain syystä äidin inhokkilistalla(?)

Itse aiemmin ajattelin, että laukat ovat rumia. Nyt olen muuttanut mieltäni ja haluaisin niitä lisää pihaan.

Vuorenkilvelle ja havuille en ole toistaiseksi lämmennyt.

Vierailija
1118/1456 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilli on vaikea! En käsitä, miten muut saavat siitä niin komeita puskia!

Vierailija
1119/1456 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääsin nyt syömään salaattia :)

👍

Itse hain tänään ensimmäisen salaatinlehden leivän päälle. Ennen juhannusta sitten onkin niin paljon kuin haluaa ottaa.

Vierailija
1120/1456 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilli on vaikea! En käsitä, miten muut saavat siitä niin komeita puskia!

Tilli on tosiaankin haasteellinen kasvatettava. Itse kylvän tiheäkylvönä suoraan maahan tai sitten johonkin laatikkoon n.15cm. multatilaan. 

Aina olen tilliä saanut mutta kyllä siinä työtä on.

Myös korianterin kanssa on vaikeuksia, aina. Rucolan kanssa onnistun helpommin. Hiukan varjoon että kukkiin myöhemmin. Valmiit taimet toki. Maassa kasvatan . Ruukussa kukkii niin herkästi varmaan kun kärsii kuivuudesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi viisi