Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Puutarhailijat 2021

Vierailija
18.03.2021 |

Koska Suomessa kevät etenee eri tahtiin, niin olisi kiva saada yksi pysyvä ketju, jonka voisi aina kaivaa esiin ja lkea hyviä ajatuksia ja vinkkejä silloin kun itsellä sattuu olemaan menossa juuri se vaihe tai innostus.

Minulla on aina menossa jotain kokeiluja, koska yritän etsiä jokaiselle kasville optimaalista kasvatusaikaa. Kasvukausi on kumminkin niin lyhyt, että pitäisi saada aikaistettua alkupäätä etenkin kun satokasvien roudaaminen sisälle ja ulos syksyllä öiden kylmettyä on aika työlästä.

Leikkaaminen on yksi niksi aikaistaa satokautta, eli muille aloittelijoille: Älkää antako tomaatin kasvaa avomaalla 2-metriseksi, vaan leikatkaa se aiemmin ja se tuottaa aiemmin sadon valmiiksi.

Suurin saavutukseni on viime kesänä istutettu paprika (kaupan luomupaprikasta), joka on säilynyt sisällä hengissä koko vuoden.

Kesäkurpitsasta olen saanut satoa vain yhden kerran. Vinkkejä kaivataan!

Myös joidenkin kesäkukkien kanssa on niin, että kukkiminen menee niin myöhään syksyyn, että niitä on nyt esikasvatuksessa. Minulla on 2 hehkulampun kokoista kasvilamppua käytössä. Katsotaan miten käy :D

Mitä teillä on? Mitä laitatte, milloin laitatte, onko lisävaloja käytössä, jne. Haaveistakin saa kertoa!

Kommentit (1456)

Vierailija
1041/1456 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esikaavattamani avomaakurkut kuolivat ulkona, kun tuli nuo kylmät säät. Olin jo siirtänyt ne lavakaulukseen ulos :(

Laitoin multaan suorakylvönä uusia siemeniä, mutta eivät ole lähteneet kasvuun.

Nyt pitää näköjään sitten aloittaa uusi esikasvatus niitä kotona.

Kesäkurpitsoista puolet on katkennut varrestaan, on ollut niin rajuja myrskytuulia.

Vähän epäonninen kevät ollut.

Puutarhurin tärkein sääntö: tarkkaile säätiedotusta ja lämpömittaria.

Mulla on vielä kurkut ja kesäkurpitsat yöt visusti sisätiloissa, ulkoilutan niitä vähän aikaa päivittäin.

Tomaatit ovat jo kasvihuoneessa, mutta olen muutamana kylmänä yönä järjestänyt niille lämmityksen.

Kurkut tarvitsevat 25 astetta lämpöä itääkseen, ei varmaan lähde suorakylvönä jos maa on kylmä.

Vierailija
1042/1456 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esikaavattamani avomaakurkut kuolivat ulkona, kun tuli nuo kylmät säät. Olin jo siirtänyt ne lavakaulukseen ulos :(

Laitoin multaan suorakylvönä uusia siemeniä, mutta eivät ole lähteneet kasvuun.

Nyt pitää näköjään sitten aloittaa uusi esikasvatus niitä kotona.

Kesäkurpitsoista puolet on katkennut varrestaan, on ollut niin rajuja myrskytuulia.

Vähän epäonninen kevät ollut.

Voi ei, harmi juttu :(

Vanhan sanonnan mukaan vasta 10.6. jälkeen on turvallista jättää yöksi ulos eli istuttaa herkimmät. Minulla on siksi kaikka sankoissa ja ryyyytän niitä aamulla ulos ja tarvittaessa kylmiksi öiksi sisälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1043/1456 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku naureskeli salaatin esikasvatukselleni. Tiedoksi vaan, että salaatit ovat jo nyt isompia kuin viime vuonna koko kesän jäjiltä :)

Aina kannattaa tehä kokeiluja!

Vierailija
1044/1456 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lyhyt nurmikko on hyönteisille autiomaa. Ja meillä on aika valtava hyönteiskato meneillään. Ilman hyönteisiä ei ole ihmisiäkään, että sen puoleen ei kannata kaikkea vaan lyhyelle nurmikolle vetää. Paljon parjatut voikukatkin ovat luonnolle tärkeitä, eivätkä ne leviä hallitsemattomasti vaikka niiden antaisikin kukkia, hurauttaa vain leikkurilla yli tai nyppäisee pois ennen kuin tekevät siemenet. 

Mulla on vanhan maatilan pihapiirissä menossa kunnon hyönteisprojekti. Varsinainen "pörriäisparatiisi" on risuaidalla rajattu alue, jonka toiselle puolelle piiloon jäivät nokkoset ja villiintyneet vattupuskat. Alueelta löytyy useampi hyönteishotelli ja toivottavasti pian jotain niittykasvejakin. Hommaa tosin hankaloittaa se, että alue on suuren osan ajasta varjossa niittyalueen pohja on vanhaa huussikompostia, eli aikas vahvaa. Vähän hiekkaa sekoittelin sinne viime vuonna joukkoon ja viskoin kymmenien eri niittykukkien siemeniä, josko joku siellä viihtyisi :D Jotain alkuja siellä näyttäisi olevan. Lisäksi alueelta löytyy pitkä kohopenkki, johon olen valinnut mahdollisimman pörriäisystävällisiä lajeja. Ja mongolianvaahteran istutin sinne viime vuonna myös, ainakin toistaiseksi se vaikuttaa viihtyvän.

Nyt on tekeillä myös aurinkoisen paikan niitty, ihan vain koska ah miten helppohoitoista se on. Minulle ehdotettiin kyllä kukkapenkkiä, mutta en jaksa olla jatkuvasti kastelemassa ja kitkemässä, joten menemme niityllä. Tälle alueelle siirsin myös pari isoa kiveä perhosten lämmittelypaikaksi, vanha kanto on porattu täyteen reikiä ja varmaan joku pörriäishotelli kera kivien tulee sen päälle vielä. 

Olen vain hieman liian kärsimätön tähän hommaan :D Välillä sitä toivoo, että voisi pikakelata vuoden tai pari eteenpäin ihan vain nähdäkseen miten projektit onnistuvat. 

Ihanan antaumuksellista puutarhanhoitoa ja luonnonhoitoa! Kun tilaa on niin näin pitäisi jokaisen tehdä.

Vierailija
1045/1456 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaasassa ei kuki suunnilleen mikään. Ja nytkin sataa ja on kylmä.

1046/1456 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä sinne pohjoiseen!

Itse asun ihan etelässä ja mulla on ollut tomaatit ulkona ruukuissa suojaisella seinustalla jo pari viikkoa, samoin kurkku. Hyvin näyttävät pärjäävän.

Herneet ovat avomaalla jo itäneet.

Mansikka kukkii. Viimeiset tulppaanit lopettelevat kukintaa. Akileijoissa on nuput.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
1047/1456 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvihuoneasiaa. Millaisia istutusastioita tai juttuja teillä on? 12neliön huone nousemassa tänä kesänä ja mietin että laittaisko lavakauluksia pari. Riittääkö yksi kerros niitä? Lisäksi joitain saaveja tai ämpäreitä kai? Entäs kasvusäkkejä? Tai onko jollain hyllyjä tai pöytiä siellä?

Vierailija
1048/1456 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvihuoneasiaa. Millaisia istutusastioita tai juttuja teillä on? 12neliön huone nousemassa tänä kesänä ja mietin että laittaisko lavakauluksia pari. Riittääkö yksi kerros niitä? Lisäksi joitain saaveja tai ämpäreitä kai? Entäs kasvusäkkejä? Tai onko jollain hyllyjä tai pöytiä siellä?

Mun kasvari oli pienempi, sellanen kuuden neliön muovirimpula, joten mulla toimittivat istutusaltaan virkaa pohjasta rei'itetyt muuttolaatikot ja ämpärit. Jos on lasi/kennomuovikasvari, sellanen mitä ei talveksi pureta, laittaisin itse lavakauluksia tai ihan muurikivistä n 50 cm korkeat altaat, ei olisi sitten väliksi mitä sinne istuttaa, kaikki menisi syvyyden puolesta.

Vierailija
1049/1456 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun kasvari oli pienempi, sellanen kuuden neliön muovirimpula, joten mulla toimittivat istutusaltaan virkaa pohjasta rei'itetyt muuttolaatikot ja ämpärit. Jos on lasi/kennomuovikasvari, sellanen mitä ei talveksi pureta, laittaisin itse lavakauluksia tai ihan muurikivistä n 50 cm korkeat altaat, ei olisi sitten väliksi mitä sinne istuttaa, kaikki menisi syvyyden puolesta.

Juurikin tuota syvyyttä mietin kauluksissa. Mitkäköhän kasvit tarvitsevat syvempää multatilaa?

Vierailija
1050/1456 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saskatoonille tapahtui jotakin, mutta en tiedä missä vaiheessa ja miksi. Lehdet jäivät ikään kuin puhkeamatta ja niiden alut nahistuivat.

Vierailija
1051/1456 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikasvatin krasseja ja ne ovat nyt kunnon roikaleita :D Toivottavasti innostuvat kukkimaan ajoissa :)

1052/1456 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Krassit on ihania! Mulla oli viime vuoden siemenistä itsekylväytynyt krasseja! Samoin kosmoskukkia. Pieniä taimia putkahti esiin kukkapenkissä.

Kukkiiko teillä kenelläkään jo rodorendron? Mulla on yksi joka siirrettiin viime vuonna, siinä on nuput, mutta ne eivät avaudu.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
1053/1456 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Krassit on ihania! Mulla oli viime vuoden siemenistä itsekylväytynyt krasseja! Samoin kosmoskukkia. Pieniä taimia putkahti esiin kukkapenkissä.

Kukkiiko teillä kenelläkään jo rodorendron? Mulla on yksi joka siirrettiin viime vuonna, siinä on nuput, mutta ne eivät avaudu.

Juuri ovat aukeamassa nuput rodoissa. Kaakkoisrannikolla.

1054/1456 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tiedosta. Itse olen ihan etelärannikolla. Nuput ovat tiukasti kiinni.

Ensimmäiset akileijat puhkesivat eilen kukkaan!

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
1055/1456 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kasvihuone valmistui tällä viikolla (n. 7 neliötä) ja laitoin sinne 4 lavakaulusta joista yhdessä on 2 päällekäin, muihin ei riittänyt kaupassa niitä. Ja plantagenista ostin alustat koska kasvihuoneessa on kivilattia.

Vierailija
1056/1456 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kasvihuone valmistui tällä viikolla (n. 7 neliötä) ja laitoin sinne 4 lavakaulusta joista yhdessä on 2 päällekäin, muihin ei riittänyt kaupassa niitä. Ja plantagenista ostin alustat koska kasvihuoneessa on kivilattia.

Kuulostaa hyvältä <3

Vierailija
1057/1456 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Kiitos tiedosta. Itse olen ihan etelärannikolla. Nuput ovat tiukasti kiinni.

Ensimmäiset akileijat puhkesivat eilen kukkaan!

Meillä taas akileijat ovat vielä täysin nupuissaan 😀

Vierailija
1058/1456 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kasvihuoneessa sellaiset suorakaiteen muotoiset mustat laastipaljut, joita saa rautakaupoista. Vaihdan mullat kokonaan joka toinen vuosi kun nuo saa roudattava kasvarista ulos. Tulevaan isompaan kasvihuoneeseen harkitsen jotain muurattua tms kiinteämpää ratkaisua, mutta silloin ei multien vaihto aiemmalla tavalla onnistu. Pitää miettiä vielä.

Vierailija
1059/1456 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari päivää vielä ja kirsikka kukkii!

Vierailija
1060/1456 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kasvihuoneessa sellaiset suorakaiteen muotoiset mustat laastipaljut, joita saa rautakaupoista. Vaihdan mullat kokonaan joka toinen vuosi kun nuo saa roudattava kasvarista ulos. Tulevaan isompaan kasvihuoneeseen harkitsen jotain muurattua tms kiinteämpää ratkaisua, mutta silloin ei multien vaihto aiemmalla tavalla onnistu. Pitää miettiä vielä.

Huomioi että uudessa huoneessa on tarpeeksi leveä ovi, mahtuu kottikärryllä kuskaamaan mullat.