Puutarhailijat 2021
Koska Suomessa kevät etenee eri tahtiin, niin olisi kiva saada yksi pysyvä ketju, jonka voisi aina kaivaa esiin ja lkea hyviä ajatuksia ja vinkkejä silloin kun itsellä sattuu olemaan menossa juuri se vaihe tai innostus.
Minulla on aina menossa jotain kokeiluja, koska yritän etsiä jokaiselle kasville optimaalista kasvatusaikaa. Kasvukausi on kumminkin niin lyhyt, että pitäisi saada aikaistettua alkupäätä etenkin kun satokasvien roudaaminen sisälle ja ulos syksyllä öiden kylmettyä on aika työlästä.
Leikkaaminen on yksi niksi aikaistaa satokautta, eli muille aloittelijoille: Älkää antako tomaatin kasvaa avomaalla 2-metriseksi, vaan leikatkaa se aiemmin ja se tuottaa aiemmin sadon valmiiksi.
Suurin saavutukseni on viime kesänä istutettu paprika (kaupan luomupaprikasta), joka on säilynyt sisällä hengissä koko vuoden.
Kesäkurpitsasta olen saanut satoa vain yhden kerran. Vinkkejä kaivataan!
Myös joidenkin kesäkukkien kanssa on niin, että kukkiminen menee niin myöhään syksyyn, että niitä on nyt esikasvatuksessa. Minulla on 2 hehkulampun kokoista kasvilamppua käytössä. Katsotaan miten käy :D
Mitä teillä on? Mitä laitatte, milloin laitatte, onko lisävaloja käytössä, jne. Haaveistakin saa kertoa!
Kommentit (1456)
Kaadoin naapurin Tuijan, kun sen mies oli työmatkalla.
Siinä tärkeimmät puutarhailut;)
Vierailija kirjoitti:
Onko luumupuu-tietäjiä paikalla? Mikä olisi hyvä itsepölytteinen laji III vyöhykkeelle? Ei haittaa vaikka sato kypsyisi myöhään, syyskuussa, mutta syönti- ei säilöntä hedelmää etsin. Nythän on mainostettu uusia kylmänkestäviä aprikoosejakin mutta taitavat olla kuitenkin liian eksoottisia..
Olen ollut useina vuosina gambiassa "rantalomalla" siellä olen tutustunut luumunuijiin, hyvinkin
läheisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskaltaudun kysymään täältä...
-poika halusi aloittaa chilien kasvatuksen, kylvettiin pääsiäisenä (suippo cayenne-laji Nelson Gardenilta). Nyt taimet ovat 5-6 cm ja ollaa siirretty isompiin purkkeihin, yritän käyttää kaiken auringon valon mitä on.
Onko mitään toivoa saada satoa edes syksyllä?-haaveilen pihalla yhteen kohtaan hortensiaa, ja pallohortensia on suosikkini. Onko tuhoontuomittu ajatus laittaa se yhteen kohtaan jossa on auringonpaahde koko päivän ajan?
Huhuu, onko kellään tietoa ainakin tuosta pallohortensiasta? :)
Pallohortensia on puolivarjon kasvi. En kyllä suosittelisi paahteeseen laittamaan. Vaatii myös happaman ja kostean maaperän.
Aamun, aamupäivän ja illan aurinko on lempeämpää ja saa paistaa suoraan päälle, sellainen paikka menee ns. puolivarjosta. Kunhan se keskipäivän ja alkuillan välinen terävin valo ei pääse paahtamaan ja kasvi on sen aikaa esimerkiksi rakennuksen varjossa. Myös puiden takaa siivilöityvä valo on sopivaa.
Mun lapsi kasvatti myös viime vuonna chilejä. :) Ne kitui koulun ikkunalaudalla koulusulun ajan ja kotiin toi toukokuun lopulla. Kasvoivat todella pienessä multamäärässä viilipurkeissa ilman lannoitusta (oli niille ope vettä käynyt antamassa), ja ruukutin ne heti, kun toi kotiin. Kesän olivat kasvihuoneessa ja satoa saatiin syksyllä ihan hyvin ja kypsyäkin ehtivät. Itse en ole chilien kasvattaja, mutta koska näinkin onnettomista lähtökohdista saatiin satoa, niin uskon että teilläkin on varmasti hyvät mahikset! 😄
Onnistuu, mutta kannattaa huomata että Suomessa kasvavat ovat pienempiä kuin kaupasta ostetut, niissä on isot siemenet ja maku on erilainen (en sano että maku on huonompi, mutta huomattavan erilainen).
Vierailija kirjoitti:
Onnistuu, mutta kannattaa huomata että Suomessa kasvavat ovat pienempiä kuin kaupasta ostetut, niissä on isot siemenet ja maku on erilainen (en sano että maku on huonompi, mutta huomattavan erilainen).
Ei sitten pistänytkään vanhan jatkoksi, kyse siis viinirypäleistä Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Mää oon ihan pulassa mun kasvien kanssa, viimevuonna laitoin viikolleen samaan aikaan mutta nyt on kasvilednauhat ollu mukana ilmeisesti vauhdittamassa hommaa. Kahteen kertaan vaihettu ruukut isompiin. Tomaatit puskee kukkaa, kurkuissa ekat kukat, jättisamettikukissa kukkaruusuke. Melonit metrisiä.... Ja ilmoittivat että tilattu kasvihuone viivästyy koronan takia kuukaudella :( kohta noita on vaikea liikutella vaikka korkeissa smartstore laatikoissa ovatkin. Saas nähdä selviävätkö hengissä :D
Voi ei tuo kasvihuone! Olisiko hullu idea ostaa väliaikaiseksi sellainen kevyt tunnelikasvihuone (metalliputkea ja muovipressu)? Senhän saa vaikka pakattua varastoon käytön jälkeen. On jatkossakin ihan kätevä lisätila taimien kasvatuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mää oon ihan pulassa mun kasvien kanssa, viimevuonna laitoin viikolleen samaan aikaan mutta nyt on kasvilednauhat ollu mukana ilmeisesti vauhdittamassa hommaa. Kahteen kertaan vaihettu ruukut isompiin. Tomaatit puskee kukkaa, kurkuissa ekat kukat, jättisamettikukissa kukkaruusuke. Melonit metrisiä.... Ja ilmoittivat että tilattu kasvihuone viivästyy koronan takia kuukaudella :( kohta noita on vaikea liikutella vaikka korkeissa smartstore laatikoissa ovatkin. Saas nähdä selviävätkö hengissä :D
Voi ei tuo kasvihuone! Olisiko hullu idea ostaa väliaikaiseksi sellainen kevyt tunnelikasvihuone (metalliputkea ja muovipressu)? Senhän saa vaikka pakattua varastoon käytön jälkeen. On jatkossakin ihan kätevä lisätila taimien kasvatuksessa.
Nimimerkki unohtui, jos sen väliä... :)
Lumikello kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lumikello kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toissatalvena taisi jo villiviini paleltua, viime kesä oli niin näivettyneen näköinen.
Kannattaakohan enää odotella elpymistä ?
Samassa paikassa ollut aiemmin humaljaa , joka puolestaan kärähti auringon paisteesta.
Pohjois PohjanmaaVoisiko syynä olla liian ohut ja kuiva maakerros/ pieni istutuskuoppa, jolloin juuret pääsee kuivumaan? Viittaisi tuohon humalan kärähtämiseen ja ehkä myös villiviinin huonoon talvenkestoon. Onko köynnökset rakennuksen tai muun rakennelman lähellä ja mahdollisesti routaeristeen päällä, joka haittaa myös juuriston kasvua?
Villiviinit (köynnökset yleisesti) tartteis vähintään puolisen metriä multavaa ja kosteutta pidättävää maata juurilleen. Vanhempana villiviini menestyy kyllä kuivemmassakin, kun on ensin asettunut paikalleen ja juuristo on kasvanut syvälle maahan.
Eli istutus noin 50x50x50 kuoppaan, jossa hyvää kalkittua multaa sekoitettuna paikalla olevaan maahan ja kuoppa ainakin metrin päähän rakennuksesta. Kastelu kerran viikossa kerralla reilusti, että multa varmasti kastuu koko juuriston syvyydeltä. Jos maa on pitkään jatkuneiden sateiden takia märkää, niin silloin ei tietysti kannata hukuttaa kasvia. Parina seuraavana kesänä kastelu tarpeenmukaan, jos tulee pitkiä sateettomia jaksoja, tai sade on hyvin vähäistä. Jos kasvilla on kaikki hyvin, niin yleensä pari-kolme vuotta istutuksesta juurtuminen on riittävää pärjätäkseen omillaan.
Sekin vaikuttaa menestymiseen, onko se sun villiviini imukärhi-vai säleikkövilliviini? Imukärhivilliviinin menestyminen jää kolmosvyöhykkeen tienoille, säleikkövilliviini menee vielä vitosella. Pohjois-Pohjanmaa taitaa olla vitosta? Toki se oman pihan pienilmasto vaikuttaa myös kasvien menestymiseen, ja jos olosuhteet ovat ankarat, se vitonenkaan ei välttämättä riitä. Ja toissatalvi taisi olla vähäluminen sielläkin.
Jos kasvissa on vielä elonmerkkejä, se voi hyvinkin olla pelastettavissa. Jos tuntuu, että nykyisellä paikalla kasvuolot ei ole parhaat, niin niitä kannattaa tietenkin parantaa ja istuttaa taimi uudestaan. Tai jos nykyiselle paikalle ei sen parempia olosuhteita saa, niin voi miettiä, voisiko kasville löytyä parempi paikka jostain muualta? Villiviininhän voi istuttaa myös maanpeitteeksi tai kiipeilemään vaikka ison kiven päälle.
Toisaalta, uusi taimi maksaa kympin luokkaa, jos tuntuu, ettei vanhan elvyttäminen maksa vaivaa... Tietenkin uudenkin taimen kohdalla kannattaa siihen kasvupaikkaan panostaa, että juurtuminen lähtee hyvin käyntiin.
Alkutalvesta voi olla tarpeen laittaa esimerkiksi havuja talvisuojaksi, jos näyttää ettei lunta tule, mutta pakkasia on.
Keneltä tahansa, jolla on villiviiniä saa todennäköisesti runsain mitoin köynnöksen pätkiä, jotka lähtevät kasvuun ihan vain tökkäämällä maahan. Olen kaikki tuttavat kyllästänyt villiviinillä 🙂
Siitä on myös hankala päästä eroon....ja se halu tulee, varsinkin jos sen on istuttanut niin, että muita kukkia/pensaita on samassa istutusalueessa. Juuret imee ravinteet muiden kasvien alla kulkiessaan . Näkyy niiden surkeana kasvuna. Kun kaivaa katsoakseen, mikä on syynä, niin eikös vaan se villiviinin ranteenpaksuinen juuri....ne on jopa yli 5 m. pituisia. Kun saa otteen kiinni kunnolla, niin tulee kuin käärmettä vetämällä osa niistä pois, mutta valta osan joutuu ihan kaivamaan. Ja pienikin juurenpala, niin kasvaa uudelleen.
Tyhmyyttäni laitoin 40m matkalle aitaa vasten, aidan edessä on suuri istutusalue, n. 4-7metrin leveydeltä.
Koko kesä meni peratessa niitä juuria muiden kasvien alta ja muita uudelleen istuttaessa.
Muutama juurenpalasta lähtenyt nousi, mutta onneksi sain ne vetämällä irti.
Jos on sellainen paikka, jossa ei muita kasveja ole, niin hyvähän tuo on, peittää nopsaan ja hieno punainen pari päivää syksyllä.
Tilalla on nyt lumikärhöä ja kiinan laikkuköynnöstä, josta niitä pikku kiivejä voi napsia loppukesästä. Hilloakin olen tehnyt muutama vuosi sitten.
Oi, tuo aita olisi ollut upea! Harmi kun perennat eivät pärjänneet juuristokilpailussa.
Mulla on navetan päädyssä vuosikymmeniä vanha imukärhivilliviini ja sen alla kapeassa penkissä saniaisia, keltapäivänliljoja, ukonhattuja, varjoliljoja, akileijoja ja jalopähkämöitä. Näillä yhteiselo sujuu ja kaikki kasvaa rehevästi.
Mullakin on haaveissa kiinanlaikkuköynnös, kunhan sille keksisin paikan. Onko sulla yksikotista 'Annikkia' vai hede- ja emiyksilöt erikseen? Olen miettinyt, että kuinkahan paljon siihen Annikkiin tulee lehtiin laikkuja? Olisi kiva kuulla kokemuksia, jos jollain tuota on. Kiva olisi saada satoa, mutta sitten se hedekasvin laikkuisuus oli just se mikä viehättää. Ehkäpä täytyy harkita molempia. :)
Taitaa olla muita kuin Annikkia. En muista enää on jo olleet yli 10v. Laikkuja tulee noihin kaikiin ja niitä marjoja myös.
Enemmäkin saisi laikkuja tulla, taitaa jotenkin riippua iästä, oli yksi, jonka luulin vihreä olevan, mutta viimekesänä siinäkin laikut oli. Niitä on muistaakseni 7 istutettuna ja loput on lumikärhöä sekä viinikärhö Plena Elegancea.Siitä sain tänäkeväänä pari taimea 'omaa tuotantoa' kun varret oli juurtuneet. Irrotin ne ja laitoin ruukkuun juurtumaan.
Terassi ympäri on tarkoitus uusi köynnös viritelmä monen värisiä ja eriaikaan kukkivia laittaa.
Ei ole tilaus vielä tullut.
Betoniverkosta kiipeilyalusta tehtiin, tuli yllättävän hyvän näköistä.
Pari muutakin härpäkettä siitä verkosta tulee, kunhan aikaan saadaan.Malli tehtiin jo viimekesänä.
Miten hoidatte amppelitomaatin taimia? Pitääkö latvoa? Varkaita ilmeisesti ei poisteta. Entä lannoitus?
Höh, taitaa olla kuollut mun ruukkupensasmustikka :( istutin vielä termoruukkuun ja olin toiveikas että tänä kesänä tulis jo satoa. Ihan koppurat oksat napsahtelee noin vaan poikki. Vai tekeeköhän se uudet kokonaan 🤔 Samassa tilassa (puusaunan pukutila) säilötty muoviruukussa villiviiniä ja se puskenut jo 3 kevättä aina uudet lehdet. Harmittaa tuo mustikka, se ei syksyllä tiputtanut edes lehtiään onko se nyt sitä "tuleentumista".
Lumikello kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nytonongelma kirjoitti:
Itsellä esikasvatus siemenistä onnistui tänä vuonna ensimmäistä kertaa kunnolls, kun tajusin vihdoin laittaa taimimultaa mustanmullan sijaan. Ongelmana on nyt vaan se, että ruusupavut ovat jo puolimetrisiä ja alkaa olla ongelmaa, miten tuen, kun pitäisi saada liikuteltua. IV-vyöhykkeellä ollaan ja varmasti kuukauden päivät pitäisi vielä sisällä pitää. Ei kasvihuonetta eikä lasitettua terassia, mihin saisi. Nehän kasvaa tätä vauhtia jo parimetrisiksi. Voisko katkaista, haarooko sitten vaan vai saanko pituutta tällä keinolla sitten tarpeeksi, kun kelit sallii???
Mustamulta on kyllä liian voimakasta ja siinä myös saattaa olla tuholaisia valmiina, jotka hennot juuret pistelee mieluusti poskeensa.
Musta Multa ja kaikki muutkin ns. puutarhamullat ovat tosiaan aivan liian ravinteikkaita kylvöihin. Liian ravinteikasta multa estää siemenen itämisen. Mutta tuholaisia?! 😲 Olen käyttänyt Biolanin Mustaa Multaa parikymmentä vuotta ja tuholaisongelmia ei kyllä ole ollut.
Vinkkinä muuten, että just tuon ravinteikkuuden takia Musta Multa on ihan älyttömän hyvä multakate vaikka uusien istutusten juurelle, koska siinä ei rikkakasvien siemenet idä. Toimii niin, että pussin sisältö laitetaan kottikärryyn (tai saaviin...) ja sekaan kaadetaan vettä, sekoitetaan hyvin ja tämä sitten leviteään kerrokseksi kasvien juurelle. Itse kokeilin tämän vadelman taimille ja toimii!
Mustassa mullassa, niissä pihamulliksi tarkoitetuissa 45l säkeissä kyllä on jotain tuholaismunia, sellaisia oranssinkeltaisia. Kun littaa ne, niin on nestehyytelöä sisällä. Samanlaisia on myös maassa joissakin paikoissa kun kaivelee istutuksia.Välillä näkee myös niitä komposteidessa kuivahtaneita , vähän ryppyisiä munia. Kaikki osat ei kuitenkaan niissä multakasoissa kompostoidu tarpeeksi kuumaksi, että ne munat tuhoutuisivat.
Katsopa , kun pussin avaat, saattaa löytyä oranssinkeltaisia pallukoita, jotkun luulee lannoikkeeksi.
Ne, mitlä on tarkoitettu sisäkukille, on käsitelty niin, ettei niissä pitäisi mitään olla.
Mustamulta on paras kaikista myydyistä mullista, sitä olen käyttänyt kymmeniä vuosia.
Erään toisen valmistajan taimikasvatusmullasta pölähti pikkukärpäsiä, kun pussin avasin, en kyllä käyttänyt sitä kylvöihin, olisi ollut tuhoon tuomittu koko kylvö, niiden tuholaistuoukkien takia, joita ne pikku lentelijät tietysti oli sinne pussiin munineet.
Vierailija kirjoitti:
Lumikello kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nytonongelma kirjoitti:
Itsellä esikasvatus siemenistä onnistui tänä vuonna ensimmäistä kertaa kunnolls, kun tajusin vihdoin laittaa taimimultaa mustanmullan sijaan. Ongelmana on nyt vaan se, että ruusupavut ovat jo puolimetrisiä ja alkaa olla ongelmaa, miten tuen, kun pitäisi saada liikuteltua. IV-vyöhykkeellä ollaan ja varmasti kuukauden päivät pitäisi vielä sisällä pitää. Ei kasvihuonetta eikä lasitettua terassia, mihin saisi. Nehän kasvaa tätä vauhtia jo parimetrisiksi. Voisko katkaista, haarooko sitten vaan vai saanko pituutta tällä keinolla sitten tarpeeksi, kun kelit sallii???
Mustamulta on kyllä liian voimakasta ja siinä myös saattaa olla tuholaisia valmiina, jotka hennot juuret pistelee mieluusti poskeensa.
Musta Multa ja kaikki muutkin ns. puutarhamullat ovat tosiaan aivan liian ravinteikkaita kylvöihin. Liian ravinteikasta multa estää siemenen itämisen. Mutta tuholaisia?! 😲 Olen käyttänyt Biolanin Mustaa Multaa parikymmentä vuotta ja tuholaisongelmia ei kyllä ole ollut.
Vinkkinä muuten, että just tuon ravinteikkuuden takia Musta Multa on ihan älyttömän hyvä multakate vaikka uusien istutusten juurelle, koska siinä ei rikkakasvien siemenet idä. Toimii niin, että pussin sisältö laitetaan kottikärryyn (tai saaviin...) ja sekaan kaadetaan vettä, sekoitetaan hyvin ja tämä sitten leviteään kerrokseksi kasvien juurelle. Itse kokeilin tämän vadelman taimille ja toimii!
Mustassa mullassa, niissä pihamulliksi tarkoitetuissa 45l säkeissä kyllä on jotain tuholaismunia, sellaisia oranssinkeltaisia. Kun littaa ne, niin on nestehyytelöä sisällä. Samanlaisia on myös maassa joissakin paikoissa kun kaivelee istutuksia.Välillä näkee myös niitä komposteidessa kuivahtaneita , vähän ryppyisiä munia. Kaikki osat ei kuitenkaan niissä multakasoissa kompostoidu tarpeeksi kuumaksi, että ne munat tuhoutuisivat.
Katsopa , kun pussin avaat, saattaa löytyä oranssinkeltaisia pallukoita, jotkun luulee lannoikkeeksi.
Ne, mitlä on tarkoitettu sisäkukille, on käsitelty niin, ettei niissä pitäisi mitään olla.
Mustamulta on paras kaikista myydyistä mullista, sitä olen käyttänyt kymmeniä vuosia.
Erään toisen valmistajan taimikasvatusmullasta pölähti pikkukärpäsiä, kun pussin avasin, en kyllä käyttänyt sitä kylvöihin, olisi ollut tuhoon tuomittu koko kylvö, niiden tuholaistuoukkien takia, joita ne pikku lentelijät tietysti oli sinne pussiin munineet.
Erikoista. Täytyypä katsoa seuraavan kerran ihan ajatuksella. Olen kuitenkin käyttänyt Mustaa Multaa ruukuissakin, eli hyvin "lähietäisyydeltä" käsitellyt, mutta en ole huomannut mitään ylimääräistä. Ja ainakaan mitään haittaa ei ole aiheutunut kasveille, ei edes kasvihuoneessa taimille.
Minunkin mielestä Musta Multa on parasta ja lähimpänä oikeaa multaa, kun tosiaankin on kompostoitu ennen säkitystä.
Mutta täytyypä tätä tarkkailla ihan mielenkiinnosta jatkossa. Oletko koskaan ollut Biolaniin yhteydessä, ja selvittänyt, minkä hyönteiset munista voisi olla kyse? Onko ne pyöreitä vai pitkulaisia? Tuosta väristä mulle tulee mieleen kärpäsen koteloitunut toukka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lumikello kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nytonongelma kirjoitti:
Erikoista. Täytyypä katsoa seuraavan kerran ihan ajatuksella. Olen kuitenkin käyttänyt Mustaa Multaa ruukuissakin, eli hyvin "lähietäisyydeltä" käsitellyt, mutta en ole huomannut mitään ylimääräistä. Ja ainakaan mitään haittaa ei ole aiheutunut kasveille, ei edes kasvihuoneessa taimille.
Minunkin mielestä Musta Multa on parasta ja lähimpänä oikeaa multaa, kun tosiaankin on kompostoitu ennen säkitystä.
Mutta täytyypä tätä tarkkailla ihan mielenkiinnosta jatkossa. Oletko koskaan ollut Biolaniin yhteydessä, ja selvittänyt, minkä hyönteiset munista voisi olla kyse? Onko ne pyöreitä vai pitkulaisia? Tuosta väristä mulle tulee mieleen kärpäsen koteloitunut toukka.
Ne on pyöreitä, kellanoranssisia, kooltaan kuin ne lasipäiset nuppineulan päät.
Samanlaisia löytyy joskus maata kaivellessa, melko pinnassa, ovat muutaman kymmenen kappaleen esiintymiä.En ole Biolanilta kysellyt.Siellä on niin suuret alueet sitä valmistuvaa multaa, että johonkin aina sattuu jäämään 'jotain' , vähemmän kypsynyttä kompostia.
Kukkaruukkuihin ulos olen kyllä sitä käyttänyt 40v, eikä ole mitään tuhoja koskaan ollut, mutta niihin kesäkukka kylvöihin kyllä käytän taimimultaa Biolanilta, nyt myös sitä kasvusammalta, joka osoittautui paljon paremmaksdi kuin kuvittelinkaan.
En ota riskiä, että esikasvatetut syö joku tuholaistoukka, ja siksi käytän tarkoitukseen sopivaa pohjaa.
Harsosääsken toukat on sellaisia, jotka helposti iskee pikkutaimiin. Jos näkyy pienenpieniä lentäviä 'kärpäsiä', niin kannattaa kasoa multaa silläsilmällä, että siellä saattaa jokin lähes läpinäkyvä 3-5mm pituinen mönkiä pinnassa kastelun jälkeen.Taimet nahistuu hiljalleen ja kuihtuu, kun nuo prkleet syö juuret.
Jos niitä on vain vähän, ne voi kerätä pois hammastikulla. Näkyvät kastellessa ja heti sen jälkeen.
Eniten kammoankin juuri niitä, ettei niiden munia olisi taimimullissa.
Mitä matalia perennoja teillä on kärhöjen alla? Olen tekemässä ensimmäistä kärhöpenkkiä, ja jostain istutusohjeesta luin, että olisi hyvä laittaa kärhöjen juurille matalia perennoita, koska kärhö ei kai tykkää jos juuristoalue on paljaana (tai jotain?). Eli mitä kannattaisi hankkia kärhöjen kaveriksi?
Vierailija kirjoitti:
Mitä matalia perennoja teillä on kärhöjen alla? Olen tekemässä ensimmäistä kärhöpenkkiä, ja jostain istutusohjeesta luin, että olisi hyvä laittaa kärhöjen juurille matalia perennoita, koska kärhö ei kai tykkää jos juuristoalue on paljaana (tai jotain?). Eli mitä kannattaisi hankkia kärhöjen kaveriksi?
Mulla on keijuangervo pensasta, kuunlijaa syysleimukukkaa. Uuteen terassin ympärille tulevaan kärhöviidakkoon en ole vielä miettinyt, mitä laitan. Jotain, mitä pihalta löytyy, aina on jotain kasvanut niin runsaasti, että tarvii uuden paikan......kunhan nyt tulisi ne kärhöt+muut mukavat sieltä viherpeukaloilta.Paikka on jo valmis käytävineen kaikkineen. Parempi puolisko tänään viimeisen askelman kävi tekemässä, vaikka jäätävän kylmää olikin,itse en ulos tänään mennyt.
Esikasvatetut salaatit ovat kohta syötävän kokoisia! Kerrankin onnistui!!!
Meillä alkoi kasvihuoneen pystytys eilen kun pyöritettiin ruuvipaalut maahan. Tuntuu kyllä mahtavalle projekti viimein etenee, vähän epäilytti että kerkeekö se tälle kasvukaudelle.
Löysin vihdoin paprikan luomusiemeniä :)
Ärsyttää maksella saman verran tai enemmän postikuluja kuin siementen hinta on, joten en tilannut netistä. Onneksi nyt löytyi kaupasta!
Vierailija kirjoitti:
Meillä alkoi kasvihuoneen pystytys eilen kun pyöritettiin ruuvipaalut maahan. Tuntuu kyllä mahtavalle projekti viimein etenee, vähän epäilytti että kerkeekö se tälle kasvukaudelle.
Oi ihanaa! Mukavaa kuulla unelmien toteutuvan!
Mustamulta on mulla käytössä kun istutan uudemman kerran pikkutaimet. Sitä pohjalle purkkiin kolmannes