Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puutarhailijat 2021

Vierailija
18.03.2021 |

Koska Suomessa kevät etenee eri tahtiin, niin olisi kiva saada yksi pysyvä ketju, jonka voisi aina kaivaa esiin ja lkea hyviä ajatuksia ja vinkkejä silloin kun itsellä sattuu olemaan menossa juuri se vaihe tai innostus.

Minulla on aina menossa jotain kokeiluja, koska yritän etsiä jokaiselle kasville optimaalista kasvatusaikaa. Kasvukausi on kumminkin niin lyhyt, että pitäisi saada aikaistettua alkupäätä etenkin kun satokasvien roudaaminen sisälle ja ulos syksyllä öiden kylmettyä on aika työlästä.

Leikkaaminen on yksi niksi aikaistaa satokautta, eli muille aloittelijoille: Älkää antako tomaatin kasvaa avomaalla 2-metriseksi, vaan leikatkaa se aiemmin ja se tuottaa aiemmin sadon valmiiksi.

Suurin saavutukseni on viime kesänä istutettu paprika (kaupan luomupaprikasta), joka on säilynyt sisällä hengissä koko vuoden.

Kesäkurpitsasta olen saanut satoa vain yhden kerran. Vinkkejä kaivataan!

Myös joidenkin kesäkukkien kanssa on niin, että kukkiminen menee niin myöhään syksyyn, että niitä on nyt esikasvatuksessa. Minulla on 2 hehkulampun kokoista kasvilamppua käytössä. Katsotaan miten käy :D

Mitä teillä on? Mitä laitatte, milloin laitatte, onko lisävaloja käytössä, jne. Haaveistakin saa kertoa!

Kommentit (1456)

Vierailija
801/1456 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista:)

Vierailija
802/1456 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin kasvattaa parvekkeella taikinanmarjapensasta, lempikasvini. Onkohan pensaiden kasvatus parvekkeiila yleistä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
803/1456 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uuden ympärivuotisessa käytössä olevan kesämökkimme terassin ympärys kaipaa jotakin vihreää. Mikä kasvi viihtyisi, kun paikka on melko aurinkoinen? Olen kärsimätön kasvien hoitaja joten ei saisi olla liian vaativa. Mielellään sellainen, joka antaisi myös suojaa, sillä anopin mökki on vieressä :D

Onko siis paahteinen vai vaan aurinkoinen? Tykkäätkö korkeista heinistä?

Vierailija
804/1456 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Herkempiä hedelmäpuita neuvotaan suojaamaan pakkaselta ja käärimään ne talveksi esim. suojahuopaan. Auttaako tämä tosiaan jotain? Sama lämpö siellä huovan sisällä on kuin ulkopuolellakin, eihän se puu mitään lämpöä kehitä minkä eristehuopa sitten säilyttäisi ulkoilmaa paremmin.

Vähän samanlainen juttu on se lehtien kasaaminen jonkin perennan päälle, yhtä paljon pakkasta on lehtien allakin ja etanoille/kotiloille vielä hyväpaikka talvehtia

Joku taika siinä on kuitenkin oltava, sillä paljaaltaan paleltuu ja peitettynä ei.

Vierailija
805/1456 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikasvattamani tomaatit voivat oudon huonosti, niiden lehdet käpristyvät ja kuihtuvat, vaikka kastelen ja lannoitan samoin kuin viime vuonna, jolloin ne voivat hyvin. Mistä se voi johtua?voiko syy olla mullassa, siinä oli ilmeisesti hirveästi kukkakärpäsentoukkia tms. Kukkakärpäsiä on tuhottomasti, jo 10 kpl kärpästeippipaloja kulunut ja yhä riittää.

Mitä sille huonolle mullalle pitäisi tehdä, tuhoutuuko ne hyöteisten munat tms lehtikompostissa?

Vierailija
806/1456 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uuden ympärivuotisessa käytössä olevan kesämökkimme terassin ympärys kaipaa jotakin vihreää. Mikä kasvi viihtyisi, kun paikka on melko aurinkoinen? Olen kärsimätön kasvien hoitaja joten ei saisi olla liian vaativa. Mielellään sellainen, joka antaisi myös suojaa, sillä anopin mökki on vieressä :D

Osan päivästä ehkä jopa paahteinen, mutta ison osan päivänvalon aikaan aurinko paistaa mökin takaa. Olen mieltynyt havukasveihin ja isolehtisiin, sellaisiin "muhkeampiin".

Vierailija
807/1456 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osan päivästä ehkä jopa paahteinen, mutta ison osan päivänvalon aikaan aurinko paistaa mökin takaa. Olen mieltynyt havukasveihin ja isolehtisiin, sellaisiin "muhkeampiin".

No sitten laitat niitä :)

Vierailija
808/1456 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysin pussillisen tulppaaninsipuleita, mitkä unohdin laittaa syksyllä maahan. Kukkiiko ne jos ne laittaa nyt vai vaatiiko jonkun kulmän kauden?

Vierailija
809/1456 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin kasvattaa parvekkeella taikinanmarjapensasta, lempikasvini. Onkohan pensaiden kasvatus parvekkeiila yleistä?

Minulla on jo kolme talvea selvinnyt norjanangervo parvekkeella termoruukussa.

Vierailija
810/1456 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Multaa reilusti, lannoitus rodo/havulannoitteella.

Paikkoja kaksi, toinen suojaisa ja aurinkoinen, toinen talojen välissä, varjoisampi. Toiset olleet 5v, toiset kaksi vuotta.

Puhutaanko tässä nyt niistä pensasmustikoista, jotka eivät tuota satoa?

Jokatapauksessa, minulla pensasmustikoiden kanssa ihan sama juttu: rodomultaan istutettu, lannoitettu ohjeiden mukaan, aurinkoinen paikka, ei juurikaan satoa..  Olen nyt ajatellut siirtää pensaat nyt ruukkuun ja terassille, jotta saan lisään tilaan kasvimaalle jollekin satoisammalle kasville. Ne pensaat eivät edes erityisen kauniita. Joku sanoi, että hänellä pensasmustikka oli ruukkuun siirron jälkeen alkanut tuottaa satoa..

Vierailija
811/1456 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä jo neljättä vuotta parvekkeella kaksi koivua ja yksi hopeapaju, tulivat ihan sellaisina pikkaisina viiden sentin taimina.  Kolmatta kesäänsä alottelee Lidlistä ostettu pensasmustikka, hallanarka näin keväällä, joten ruukkua tarvitsee nostella sisään yöksi tai tosi viileillä keleillä, koska lasitetulla partsilla on työntänyt jo reilusti lehteä.

Nuo kaikki ovat ihan saviruukuissa, jotka laitan talveksi termokassiin ja ruukun alle vielä styrokslaatan, koska parvekkeen lasituspinta on tosi kylmä.

Olen lukenut, että pikkutöyhtöangervo ja minisyreeni menestyisi hyvinkin parvekkeella.

Vierailija
812/1456 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän pensaat ja puut termoruukuissa selviää parvekkeella.

Ongelmaksi muodostuu lähinnä ennemmin tai myöhemmin,tilanpuute juurille.

Ellei kysymyksessä ole jalostettu pikkupuu.Ei koivu montaavuotta kukkaruukussa elä😂

Vierailija
813/1456 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän pensaat ja puut termoruukuissa selviää parvekkeella.

Ongelmaksi muodostuu lähinnä ennemmin tai myöhemmin,tilanpuute juurille.

Ellei kysymyksessä ole jalostettu pikkupuu.Ei koivu montaavuotta kukkaruukussa elä😂

Eikö koivusta voi tehdä bonzaita?

Vierailija
814/1456 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko olette aloittaneet kevätistutukset ja saanet puutarhatilauksenne?

Vierailija
815/1456 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istutin muutama vuosi sitten takapihan terassin ympärille ihania lilanpunaisia matalakasvuisia kurjenpolvia, jotka ovat helppohoitoisia perennoja ja kukkivat koko kesän kesäkuusta elokuulle. Paikka on aurinkoinen.

Vierailija
816/1456 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin pikkutalvioita perennaksi. Osaako joku kertoa saako niitä lisättyä hyvin pistokkaista ? 

Vierailija
817/1456 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Multaa

reilusti, lannoitus rodo/havulannoitteella.

Paikkoja kaksi, toinen suojaisa ja aurinkoinen, toinen talojen välissä, varjoisampi. Toiset olleet 5v, toiset kaksi vuotta.

Puhutaanko tässä nyt niistä pensasmustikoista, jotka eivät tuota satoa?

Jokatapauksessa, minulla pensasmustikoiden kanssa ihan sama juttu: rodomultaan istutettu, lannoitettu ohjeiden mukaan, aurinkoinen paikka, ei juurikaan satoa..  Olen nyt ajatellut siirtää pensaat nyt ruukkuun ja terassille, jotta saan lisään tilaan kasvimaalle jollekin satoisammalle kasville. Ne pensaat eivät edes erityisen kauniita. Joku sanoi, että hänellä pensasmustikka oli ruukkuun siirron jälkeen alkanut tuottaa satoa..

Onko varmasti kahta eri lajiketta?

Vierailija
818/1456 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostin pikkutalvioita perennaksi. Osaako joku kertoa saako niitä lisättyä hyvin pistokkaista ? 

Hyvin onnistuu. Minulla oli iso alue maanpeitteenä. Yksi lumeton talvi, kovat pakkaset ja koko alue tuhoutui. Tosin paljon muitakin perennoja hävisi ja mm. kaikki narsissit. : (

Vierailija
819/1456 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä jo neljättä vuotta parvekkeella kaksi koivua ja yksi hopeapaju, tulivat ihan sellaisina pikkaisina viiden sentin taimina.  Kolmatta kesäänsä alottelee Lidlistä ostettu pensasmustikka, hallanarka näin keväällä, joten ruukkua tarvitsee nostella sisään yöksi tai tosi viileillä keleillä, koska lasitetulla partsilla on työntänyt jo reilusti lehteä.

Nuo kaikki ovat ihan saviruukuissa, jotka laitan talveksi termokassiin ja ruukun alle vielä styrokslaatan, koska parvekkeen lasituspinta on tosi kylmä.

Olen lukenut, että pikkutöyhtöangervo ja minisyreeni menestyisi hyvinkin parvekkeella.

Pensasmustikka tarvitsee toisen lajikkeen pölytykseen.

Vierailija
820/1456 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peronpuo kirjoitti:

Kaadoin naapurin Tuijan, kun sen mies oli työmatkalla.

Siinä tärkeimmät puutarhailut;)

Rehottiko pensas?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kolme