Puutarhailijat 2021
Koska Suomessa kevät etenee eri tahtiin, niin olisi kiva saada yksi pysyvä ketju, jonka voisi aina kaivaa esiin ja lkea hyviä ajatuksia ja vinkkejä silloin kun itsellä sattuu olemaan menossa juuri se vaihe tai innostus.
Minulla on aina menossa jotain kokeiluja, koska yritän etsiä jokaiselle kasville optimaalista kasvatusaikaa. Kasvukausi on kumminkin niin lyhyt, että pitäisi saada aikaistettua alkupäätä etenkin kun satokasvien roudaaminen sisälle ja ulos syksyllä öiden kylmettyä on aika työlästä.
Leikkaaminen on yksi niksi aikaistaa satokautta, eli muille aloittelijoille: Älkää antako tomaatin kasvaa avomaalla 2-metriseksi, vaan leikatkaa se aiemmin ja se tuottaa aiemmin sadon valmiiksi.
Suurin saavutukseni on viime kesänä istutettu paprika (kaupan luomupaprikasta), joka on säilynyt sisällä hengissä koko vuoden.
Kesäkurpitsasta olen saanut satoa vain yhden kerran. Vinkkejä kaivataan!
Myös joidenkin kesäkukkien kanssa on niin, että kukkiminen menee niin myöhään syksyyn, että niitä on nyt esikasvatuksessa. Minulla on 2 hehkulampun kokoista kasvilamppua käytössä. Katsotaan miten käy :D
Mitä teillä on? Mitä laitatte, milloin laitatte, onko lisävaloja käytössä, jne. Haaveistakin saa kertoa!
Kommentit (1456)
Vierailija kirjoitti:
Tyhmä kysymys, mutta levitetäänkö se kanankakka rakeina maan pinnalle, vai pitääkö se liuottaa kasteluveteen?
Minä olen tökkinyt kanankakkaa mullan alle. Liukenee siitä sitten kun kastelee tai sataa.
Joo jos ri halua paskapommin liukenevat heti maahan vaan vähitellen niin sitten maahan kuoppiin.
Vierailija kirjoitti:
Osaako kukaan auttaa kesäkurpitsan kanssa? Minulla käy joka vuosi niin että niihin tulee härmä vasta kun ovat tuottaneet pari hedelmää. Siinä sitten menee koko kasvi. Seuraavaksi härmä tuhoaa muut kurpitsat ja avomaankurkut. Ennen tartuntaa kasvit kasvavat hyvin ja tuottavat hyvin. Alkaa turhautuminen iskeä, viime vuonna vaihdoin kaikki mullatkin kun ajattelin josko se muhisi maassa mutta ei auta, yhtä huonosti kävi taas.
Kasvatan lavoilla, tontti on aurinkoinen ja ykkösvyöhykkeellä.
Meillä härmä kyllä iskee elokuun lopussa. Mutta sitä ennen tuottaa hulluna kesäkurpitsaa, yli tarpeen.
Joo lannoitus ja reilusti - kilo kanankakkaa taimen ympärille. Ja kokeile eri lajikkeita.
Kalkitus ja lannoitus kuntoon siin saat kyllä kesäkurpitsaa reilusti
Miten saa siemenestä kasvatetuista tanakoita taimia? Esikasvatetuista tuli viime vuonna pitkiä honteloita jotka hädintuskin ehtivät kukkia. Suoraan maahan istutetut onnistui paremmin. Kaupan valmiit taimet ovat ihanan terhakoita ja kukkivat aikaisin. Haluan kasvattaa samanlaisia itse!
Vierailija kirjoitti:
Miten saa siemenestä kasvatetuista tanakoita taimia? Esikasvatetuista tuli viime vuonna pitkiä honteloita jotka hädintuskin ehtivät kukkia. Suoraan maahan istutetut onnistui paremmin. Kaupan valmiit taimet ovat ihanan terhakoita ja kukkivat aikaisin. Haluan kasvattaa samanlaisia itse!
Liian vähän valoa. Kannattaa hankkia kasvivalo.
Olemme polttaneet kaminassa muuten puita, mutta käyttäneet erilaisia kaupan sytytysploja paljon. Voikohan sitä tuhkaa laittaa syötäville kasveille ollenkaan? Siinähän on jotain palavaa nestettä tai parafiinia tms mitä kaikkia kemikaaleja, kirjainyhdisteitä ja jopa formaldehydiä.
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Muuten, nyt kun tuota lunta on vielä, mietin, kannattaisiko kylvää kukkia, jotka vaativat kylmäkäsittelyn itääkseen.
Mitä suosittelisitte?Yleensä kylmäkäsittelyssä puhutaan ainakin viikoista ja mulla esim täällä lounaassa ei ole enää lainkaan lunta tontilla. Jos arvioit, että menee huhtikuun lopulle ennen kuin sulla lumet sulaa, voit vielä koittaa kylvää kylmäkäsiteltäviä siemeniä mutta yleensä ne laitetaan ulos keskitalvella.
Jääkaapissakin voi kylmäkäsitellä siemenet.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä minullekin käy juuri näin joten olen päättänyt valita lähinnä suorakylvettäviä siemeniä. Nopeasti kasvavia olen laittanut esikasvatukseen huhtikuun lopussa (esim. Krassi tai kesäkurpitsa). Saa ne sitten nopsaan siirrettyä ulos kasvikaappiin. Mielestäni valo ja ei liian korkea sisälämpötila ovat tärkeitä eikä meillä kotona oikein onnistu nämä olosuhteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko jollain hyviä neuvoja rosmariinin ja tähkälaventelin kasvattamiseen? Olen koittanut ruukussa kasvattaa aurinkoisella ikkunalaudalla (etelän suuntaan) , hiekkapitoisessa kalkitussa mullassa mutta kuivuvat ja käpristyvät kokoon. Rosmariinia olen sumutellut suihkepullolla. Kastelu noin 4pv välein, välillä harvemminkin. Pitäisikö kastella useammin tms.? Miten olette saaneet omanne (ruukussa) menestymään?
Tarkoitatko nyt talvehtimiskautta? Siemenestä kasvatettu? Eli ensimmäisen kesän jälkeen sisälle siirrettynä käpristyy vai jo esikasvatusvaiheessa ennen kesää sisällä? Vai ulkona ensimmäisenä kesänä?
Tarkoitan ihan tätä keväistä kasvukauden alkua. Molemmat ihan ostotaimesta, ruukutettu vain isompaan pottiin tuohon "sopivampaan" multaseokseen. "Viihtyvät kuivassa, ei tarvitse kastella paljoa", mutta kuinka usein pitäisi? Nyt ovat 25cm orthexin altakasteluruukuissa, mutta kestää vielä tovi ennen kuin juuret yltävät vesisäiliöön saakka. Viime vuonna käpristelivät ja kuivuivat pystyyn myös, noin 3 kertaa viikossa kevyesti kastellen, sitten harvemmin. En selvästi osaa tuota kasteluhommaa mutta nitä teen väärin ?
Rosmariini ja laventeli ovat hankalimmasta päästä sisäkasvatteja. Olosuhteet ei ole niille sopivat.
Osaatko sanoa, onnistuisiko lasittamattomalla parvekkeella kesäaikaan?
(Sirsin toisesta ketjusta oman viestini)
Kuorin viimeisen kurpitsan, että osasi olla kova kuori. Sitä ei uskoisi, miten kovan kuoren voi kasvi pyöräyttää hedelmään. Pitää olla tarkkana, ettei viillä sormiinsa.
Onko jollain mielipide hyvästä ja tuotteliaasta talvikurpitsasta? On loppuneet sweet maman siemenet, enkä jaksa tilata lisää hyötykasviyhdistykseltä. On ihan huippu hyvä.
Lähikaupasta löytyi Uchiki Kurin siemeniä mutta ei taida olla kovin tuottava kasvi?
Vierailija kirjoitti:
(Sirsin toisesta ketjusta oman viestini)
Kuorin viimeisen kurpitsan, että osasi olla kova kuori. Sitä ei uskoisi, miten kovan kuoren voi kasvi pyöräyttää hedelmään. Pitää olla tarkkana, ettei viillä sormiinsa.
Onko jollain mielipide hyvästä ja tuotteliaasta talvikurpitsasta? On loppuneet sweet maman siemenet, enkä jaksa tilata lisää hyötykasviyhdistykseltä. On ihan huippu hyvä.
Lähikaupasta löytyi Uchiki Kurin siemeniä mutta ei taida olla kovin tuottava kasvi?
Nämä [url=https://www.plantagen.fi/kurpitsa-jaune-de-paris-monivarinen-520050.htm…] on nyt jonkin verran kestäneet hallaa. Tosiaan uchiki ei ole parhaiten tuottavin kasvi.
Vierailija kirjoitti:
Itse taas en laittaisi savimaahan hiekkaa. Maaperästä tulee sellaista betonin kaltaista, ihan mahdotonta jankkia. Naapuripalstalainen kantoi saavikaupalla hienoa hiekkaa alueelleen, ja lopetti sittemmin viljelyn. Jäljellä on kivikova alusta, savi ei ole mihinkään kadonnut, etenkin sateella betoni kuvaa parhaiten. Kuivuessaan palsta on edelleen harmaata kivikovaa kokkaretta, jossa on hiekkaa seassa.
Parhaan tuloksen saa kompostilla, turpeella ja kaikella ilmavalla materiaalilla. Kippaa maahan haravoimasi lehdet, pienet oksat, lemmikkien olki- ja heinäkuivikkeet, hiukan puolitekoinen kompostikin käy. Lannoittaa voi rohkeimmat pissalla. Kunhan vain lisäämäsi aines on "elävää". Muutaman ensimmäisen vuoden ajan savi imee kaikki parannusaineet, mutta pikku hiljaa muutos alkaa näkyä. Itse kannan savipeltooni myös lieroja, kompostista niitä onneksi saakin mullan mukana muutaman sangollisen.
Liian hieno hiekka ei toimi. Karkealla hiekalla saa kuitenkin pysyvää ilmavuutta saveen. Pelkkä eloperäinen aines katoaa savesta nopeasti.
Sään salliessa muistakaa yllättää naapurinne vapunpäivänä.
https://www.holidayscalendar.com/event/world-naked-gardening-day/
Tietysti voitte etukäteen sopia yhteistoiminnasta.
Luumupuuni ympärys on nyt sula. Onneksi laitoin siihen haketta suojaksi.
Tulppaanit ja krookukset pinnistävät jo maasta täällä Uudellamaalla, mahtavaa!
🇺🇦🇮🇱
Mun omat dahlian siemenet itää! 20 jo noussut. Jännää nähdä mitä niistä tulee. Jokainen on ilmeisesti uniikki ja voi olla minkä värinen vaan ja minkä muotoinen vaan
En jaksa lukea koko ketjua läpi, joten kysyn vain röyhkeästi suosituksia. Haluaisin mahd. helppoja kukkia, tyyliä siemenet ulos multaan, kastelua ja ne kasvavat. Ei mitään ylimääräistä lannoitusta, trimmausta tai säilytystä vaativaa. Minulla on esikasvatuksessa jotain, mutta pihalla on tilaa ja haluan päästä niiden osalta helpolla... :D
Krassi toimii aina. Kasvaa vauhdilla ja ei tarvitse esikasvattaa.
🇺🇦🇮🇱
Jos levittää rakeet vaan maan pinnalle niin haisee paska niin että naapurit valittaa, kokemusta on :D Eli liuota veteen.