Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hirveä väsyttävä ja aivosumuinen olo. Ferritiini 54?

Vierailija
17.03.2021 |

Onko tämä liian matala arvo ferritiinille vaikka onkin viitteissä? Jostain luin että ferritiini vielä tuossa paikkeilla on huono.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihduta ja mene töihin.

Vierailija
22/37 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla 16 ja saan kohta suonen sisäistä hoitoa. Mikähän tän "anemian" yleisyyden nyt aiheuttaa. Onko mittausvirhe vai joku lisäaine?

Missä saa noinkin hyvällä arvolla iv:nä rautaa? Yleensä saa jos 5 tai alle.

Sain vasta arvolla 2 ja Hb oli 80, tuli tarpeeseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli 8 ja juostessa kunto tuntui loppuvan aika nopeasti ja sydän muljui. Nyt on 18 ja sydän on paljon rauhallisempi.

Vierailija
24/37 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy verikokeissa. Voi olla vaikka b12 vitamiinin puutosta.

Vierailija
25/37 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ne viitearvot ovat yleisesti aivan liian matalat, raudanpuute on täällä tosi uusi juttu vasta, eikä sitä oteta tosissaan.

Aikansa muoti-ilmiö. 80-luvulla se oli hiivasyndrooma, 90-luvulla haluttiin mittauttaa verestä homevasta-aineita, ja jossain vaiheessa pistettiin kilpirauhasen vajaatoiminnan piikkiin ihan samat oireet, mitä nyt "raudanpuutteeseen".

Paitsi että raudanpuute vaikuttaa myös kilpirauhaseen että sinällään siinä ollaan ehkä haukuttu koko ajan väärää puuta.

Vierailija
26/37 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli _erittäin_ runsaat kuukautiset nelikymppiseksi saakka sillä seurauksella, että ferritiini oli 9 ja hemoglobiini hieman viitearvojen alapuolella. Oloni oli kieltämättä huono, ja minulla oli pitkälti kaikki ne oireet joita raudanpuutteeseen katsotaan kuuluvaksi loputonta väsymystä, hiustenlähtöä ja sydämentykytyksiä myöten. Kun minulle laitettiin tuossa vaiheessa kierukka ja säännöllinen verenhukka käytännössä loppui, rauta-arvot alkoivat hiljalleen parantua. Silti rautakuurin jälkeenkään en ole saanut ferritiiniä vuodessa yli 20:n. Rauta imeytyy suun kautta otettuna melko huonosti ja arvojen normalisoituminen vie pitkään. 

Minusta on huolestuttavaa, että ferritiinin mittaamista pidetään Suomessa yleisesti "muoti-ilmiönä". Halveksunnan voi ihan kuulla joidenkin lääkärien äänestä. Toisaalta toiset lääkärit pitävät sen riittävän suurta arvoa merkityksellisenä ja tunnustavat alhaisen ferritiinin aiheuttavan monenlaisia oireita. Uskon, että jotkut ihmiset reagoivat herkemmin alhaiseen ferritiiniin kuin toiset. Mielestäni kaikille, joilla on siihen sopivia oireita JA ferritiini todistetusti viitearvojen alapuolella eli < 30 µg/l, tulisi antaa mahdollisuus saada rautaa suonensisäisesti, jos arvot eivät esimerkiksi vuodessa korjaannu tablettimuotoisella rautavalmisteella.

Vierailija
27/37 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa hyvältä, minulla on ferritiini ollut 8 ja useamman vuoden. Ei vaan tunnu nousevan, nyt taas kolmen kuukauden rautakuurilla 200 mg /päivä. 

Vierailija
28/37 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras rautavalmiste on Sideral. Googlatkaa.

Vierailija
29/37 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytätkö maskia?

Vierailija
30/37 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa hyvältä, minulla on ferritiini ollut 8 ja useamman vuoden. Ei vaan tunnu nousevan, nyt taas kolmen kuukauden rautakuurilla 200 mg /päivä. 

Täällä kohtalotoveri. Minulla ollut vuosia ferritiini alle 10 ja hemoblogiini häilyy anemian rajamailla. Rautakuureja suun kautta menee isolla annostuksella aika-ajoin, eipä ole vaikutuksia näkynyt. Raudanpuutteeseen kuuluvat oireet löytyvät myös. Jotenkin raivostuttavaa miten tämä jakaa lääkäreitä, minulle esimerkiksi viimeksi sanoi että ferritiiniarvo 10 on ihan tarpeeksi hyvä. Joka vuosi epäilevät minulla kuitenkin kilpirauhasen vajaatoimintaa, ja se onkin mitattu monia kertoja, arvoissa ei mitään vikaa. Noin yleisesti ottaen olen hyvässä kunnossa oleva kolmekymppinen urheilija.

Vierailija
31/37 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paras rautavalmiste on Sideral. Googlatkaa.

En sanoisi paras, mutta vähiten epätoivottuja vatsavaivoja aiheuttava tähän asti. Siinä on vähemmän rautaa muihin valmisteisiin nähden. Mutta ainoa jota olen voinut syödä, muut valmisteet aiheuttaneet hyvin kivuliaita vatsavaivoja ja ripulia. Nyt 20+ päivää takana eli vasta alussa, vajaan kk syönyt. Jatkuvan hormonilääkityksen avulla n. 8kk 12,5 ferri arvo, katsotaan auttaako Seridal nostamaan arvoa.

32/37 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vinkeistänne! Obsidan tosiaan aiheutti ripulia.

Kuuluuko anemian oireisiin myös kuiva iho? Ainakin kilppariin kuuluu, yritän hoitaa sitäkin. Estrogeeni on auttanut paljon ihooni, mutta ei kokonaan.

N-43

33/37 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söisin verilettuja raudan nostoon, mutta niissä on gluteiinia ja kaiketi turvottavaa suolaa. En ilkeä tehdä itse irtoverestä? Ei ole todettu keliakiaa, mutta esim ruis närästää ja samoin maito. En käytä närästyslääkkeitä.

N-43 

34/37 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

B-12 ja raudanpuute voivat myös aiheuttaa kipuja raajoissa/jaloissa.

N-43

Vierailija
35/37 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli ferritiini aikanaan 9 sairauden vuoksi ja aivan normaalia elämää pystyin elämään sen kanssa.

Sama täällä, ferritiini 7 eikä todellakaan ollut mitään aivosumua tai väsymystä.

Vierailija
36/37 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verilettuja 100 g joka pv jos ei muu sovi.saa 40mg rautaa, siis puoli pakettia valmislettuja.

Vierailija
37/37 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä35319 kirjoitti:

Söisin verilettuja raudan nostoon, mutta niissä on gluteiinia ja kaiketi turvottavaa suolaa. En ilkeä tehdä itse irtoverestä? Ei ole todettu keliakiaa, mutta esim ruis närästää ja samoin maito. En käytä närästyslääkkeitä.

N-43 

Ei ole ollenkaan ilkeää tehdä itse, helppoa myös.