Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka pitkää päivää lapsenne ovat päiväkodissa?

Vierailija
17.03.2021 |

Ja minkä ikäiset lapset

Kommentit (283)

Vierailija
181/283 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja isä oli baarissa vai?

Olisko kuitenkin ihan töissä ollut 😆

No, yleensä kai vanhemmat kuitenkin lomailee samaan aikaan...

No eikö SE nyt av-logiikalla ole pahin mahdollinen ratkaisu, että vanhemmat polttaa kaikki lomansa yhtä aikaa sen sijaan että olisivat lomalla vähän vuorotellen jotta lapsirievut olisi mahdollisimman pienen osan vuodesta kärsimässä päiväkodeissa?

Kyllä normaalit perheet lomailee samaan aikaan ja reissaa ja mökkeilee yhdessä. Yleensä on vielä isovanhemmatkin, joiden luona lapset jonkun aikaa lomailee sitten vielä erikseen.

Kyllä normaalit perheet ajattelee lapsensa etua ja limittää lomiaan, niin että lapset saavat pidemmän loman. Vaikkapa kolme viikkoa yhtä aikaa ja viikko eri aikaan. Tai no, ainakin näin toimivat minun tuttavapiirissäni normaalit perheet. Eikä kaikki edes saa lomiaan yhtä aikaa, kas kun kaikissa työpaikoissa ei koko henkilökunta voi olla heinäkuussa lomalla.

Vierailija
182/283 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en myöskään ymmärrä tätä syyllistämisen kulttuuria. Kärsin itse vakavasta työuupumuksesta sekä lievästä masennuksesta, ja jos siitä pitää jotain hyvää löytää, niin olen ainakin oppinut olemaan syyllistämättä muita omista ratkaisuistaan.

Meidän lasten hoitoaika on 7.45-16.30. Jos joskus on mahdollisuus lähteä aikaisemmin töistä, en yleensä kiirehdi hakemaan lapsia vaan saatan tehdä

hetken jotakin hyödyllistä tai vaikka ihan vain LEVÄTÄ. Tätä olen yrittänyt harjoitella tekemään hyvällä omalla tunnolla, vaikka vaikeaa onkin. Mutta toipumisen ja oman jaksamisen vuoksi välttämätöntä.

Minäminäminä... Mikä on hyödyllisempää tekemistä, kuin omien lastensa kanssa oleminen? Entä missä välissä lapsesi saavat levätä? Päiväkotiarki on todella uuvuttavaa lapselle, parhaimmillaan saa olla muutaman tunnin päivästä 8 hengen "pienryhmässä". Jaksaisitko itse tehdä aina yhtä pitkää työpäivää kuin lapsesi ovat hoidossa?

Sinä voisit hieman harjoitella myös myötätuntoa. Mitä saat tuosta syyllistämisestä? Ihmisillä on erilaisia elämäntilanteita ja haasteita, sitä on ilmeisesti vaikea ymmärtää. Onko väärin laittaa joskus tukiverkottomana itsensä etusijalle, jotta jaksaa olla äiti lapsille?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/283 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en myöskään ymmärrä tätä syyllistämisen kulttuuria. Kärsin itse vakavasta työuupumuksesta sekä lievästä masennuksesta, ja jos siitä pitää jotain hyvää löytää, niin olen ainakin oppinut olemaan syyllistämättä muita omista ratkaisuistaan.

Meidän lasten hoitoaika on 7.45-16.30. Jos joskus on mahdollisuus lähteä aikaisemmin töistä, en yleensä kiirehdi hakemaan lapsia vaan saatan tehdä

hetken jotakin hyödyllistä tai vaikka ihan vain LEVÄTÄ. Tätä olen yrittänyt harjoitella tekemään hyvällä omalla tunnolla, vaikka vaikeaa onkin. Mutta toipumisen ja oman jaksamisen vuoksi välttämätöntä.

Minäminäminä... Mikä on hyödyllisempää tekemistä, kuin omien lastensa kanssa oleminen? Entä missä välissä lapsesi saavat levätä? Päiväkotiarki on todella uuvuttavaa lapselle, parhaimmillaan saa olla muutaman tunnin päivästä 8 hengen "pienryhmässä". Jaksaisitko itse tehdä aina yhtä pitkää työpäivää kuin lapsesi ovat hoidossa?

Sinä voisit hieman harjoitella myös myötätuntoa. Mitä saat tuosta syyllistämisestä? Ihmisillä on erilaisia elämäntilanteita ja haasteita, sitä on ilmeisesti vaikea ymmärtää. Onko väärin laittaa joskus tukiverkottomana itsensä etusijalle, jotta jaksaa olla äiti lapsille?

No eihän nyt äidillä saa koskaan olla vapaapäivää, pitää jaksaa olla 24/7 valmiudessa vuoden ympäri, muussa tapauksessa niitä lapsia ei olisi koskaan pitänyt tehdäkään. Mielellään pitäisi yhtä aikaa käydä töissä ja hoitaa lapset kotona, valmistaa aina terveelliset ateriat tuoreista aineksista, olla perillä kaikista uusista suosituksista ja kaiken muun lisäksi pitää itsestään huolta ja miellyttää miestään myös. Kaikki tämä tietenkin hymyssä suin, koskaan ei saa valittaa.

Vierailija
184/283 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

klo 7 - 17.30

Järkyttävä päivä 😶 Olen mykistynut.

Jos ei pääse töistä aiemmin niin ei pääse töistä aiemmin. Olin aikoinaan itsekin suunnilleen yhtä pitkiä päiviä pk:ssa kun vanhemmat ei päässeet yksinkertaisesti hakemaan aiemmin.

Vierailija
185/283 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

4h/pvä

Vierailija
186/283 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

7.45 - 15.15 ja lapsi on 4 v.

Vierailija
187/283 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

klo 7 - 17.30

Jos ei pääse töistä aiemmin niin ei pääse töistä aiemmin. Olin aikoinaan itsekin suunnilleen yhtä pitkiä päiviä pk:ssa kun vanhemmat ei päässeet yksinkertaisesti hakemaan aiemmin.

Tai sitten järjestää työnsä niin, ettei tuollaisia päiviä tule? -eri

Vierailija
188/283 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muakin pelottaa tämä päivähoitoasia, kun sitten kun aika koittaa niin lapsi joutuu olemaan päivähoidossa ainakin 6:30-17:00. Itse käytän autoa pitkän työmatkan takia, mies menee pyörällä töihin kun on 20min pyöräilymatka, julkisilla kestäisi pidempään. Jos päivähoitopaikka olisi toisella puolella kaupunkia, mikä on täysin mahdollista ja odotettavissakin, niin ajallisesti minä olisin siltikin aiemmin lasta hakemassa mitä mies suoraan töistä julkisilla. Olemme molemmat sellaisissa töissä, mistä ei pysty tekemään osapäivätyötä, itselläni työn luonteen vuoksi ja miehellä rahallisesti, hänellä parempi palkka jota tässä perheessä tarvitaan kokonaan.

Vierailija
189/283 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

klo 7 - 17.30

Niin oltiin minä ja siskonikin, tosin perhepäivähoidossa. Isä oli töissä 300km päässä ja äiti tunnin ajomatkan päässä. Ei ollut paljon vaihtoehtoja. Silloin oli ysärin alku, joten työtä oli otettava vastaan sieltä mistä sai, äiti kuulemma kyllä haki työpaikkoja lähempää isää, mutta ei tärpännyt. Samankaltainen tilanne on monilla nykyäänkin, ei niitä työpaikkoja voi noin vain valita saati sanella omia työaikojaan. Joillain aloilla ehkä onnistuu, läheskään kaikilla ei.

Vierailija
190/283 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muakin pelottaa tämä päivähoitoasia, kun sitten kun aika koittaa niin lapsi joutuu olemaan päivähoidossa ainakin 6:30-17:00. Itse käytän autoa pitkän työmatkan takia, mies menee pyörällä töihin kun on 20min pyöräilymatka, julkisilla kestäisi pidempään. Jos päivähoitopaikka olisi toisella puolella kaupunkia, mikä on täysin mahdollista ja odotettavissakin, niin ajallisesti minä olisin siltikin aiemmin lasta hakemassa mitä mies suoraan töistä julkisilla. Olemme molemmat sellaisissa töissä, mistä ei pysty tekemään osapäivätyötä, itselläni työn luonteen vuoksi ja miehellä rahallisesti, hänellä parempi palkka jota tässä perheessä tarvitaan kokonaan.

Suosittelen vielä harkitsemaan osapäivää. Varmaankin voit itse ainakin esittää tätä työnantajallesi. Jos miehesi tekee edes 80% päivää, niin verotuksen keventyessä ero ei ole montaa satasta. Kyseessä on kuitenkin lapsesi hyvinvointi.

Vierailija
191/283 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

8-16 aika tarkalleen. Mies tekee lyhyempää päivää, jotta onnistuu. Minusta se on silti liian pitkä päivä. Yritämme järjestää sen hiukan lyhyemmäksi.

192/283 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika 5,5v on klo 8-16/17, riippuen miten mies pääsee hakemaan. 

Vierailija
193/283 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työtön mutta jos työkkäri pakottaa ottamaan työn vastaan 1,5h matkan päästä niin lapset joutuu olemaan lähes 12h päiväkodissa. Ihan hirveää.

Vierailija
194/283 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varhaiskasvatuslaki määrittelee pykälässä 9

Varhaiskasvatus saa pääsääntöisesti kestää enintään kymmenen tuntia yhtäjaksoisesti, lukuun ottamatta vuorohoitoa, jossa päivittäinen kesto on lapsen tarpeen mukainen. 

Vierailija
195/283 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

klo 7 - 17.30

Työnteko on aina kamala asia.

Jos haluan elättää perheeni, pitää käydä töissä. Työpaikka ei ole kodin vieressä ja julkisilla matkaan koti-hoitopaikka-työ menee suuntaansa vähän yli tunti, vaikka töihin ei ole kuin 16 km. Hoitopaikka on harmillisesti 8 km päässä kodista aivan eri suuntaan kuin työpaikka.

Minulla on päivätyö klo 8-16, päiväkoti oli kodin vierellä, mutta työmatka puoli tuntia. Lapsen hoitopäivä oli siis klo 7.30-16.30, lapsi oli usein ensimmäinen aamulla ja viimeinen lapsi iltapäivällä. Ihmettelin, tekevätkö kaikki muut vanhemmat jotenkin lyhennettyä työaikaa vai onko kaikilla joku mummo, joka hakee lapset aikaisemmin pois hoidosta.

Nämä järkyttyneet ja mykistyneet taitavat olla niitä, joiden lapset ovat hoidossa subjektiivisen oikeuden perusteella eivätkä vanhempien työssäkäynnin vuoksi.

Vierailija
196/283 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

wannabe-vaari kirjoitti:

Kahdeksan tuntia joka päivä, mutta jää ihan näillä hetkillä äitiyslomalle.

Minä olin lapsena perhepäivähoitajan hoidossa 24/7 😂

Vierailija
197/283 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei onnistu meidän kunnassa. Yli 10 tuntia katsotaan 2 hoitopäiväksi. Onneksi meillä rajoitettu hoitoa. Joku järki...

Vierailija
198/283 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mielummin työttömänä kuin laitan lapseni aamuvarhaisesta pitkälle iltapäivään päivähoitoon. Pienet lapset ansaitsevat hyvän lapsuuden ja läsnäolevia vanhempia. Isompien lasten kohdalla tilanne on jo vähän erilainen.

Vierailija
199/283 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

1v 2kk ja 3v lapset. Nuorempi lapsi on päiväkodissa klo 07.30- 12 jolloin isovanhemmat hakevat kotiin ja 3v jatkaa päivää klo 15-17 asti kun minä tai mies haemme. Joskus isovanhemmat ottavat myös isomman mukaansa, mutta useimmiten kahden lapsen hoito, varsinkin Ylivieskaan 3 vuotiaan on heille liian kuormittavaa. Olen itse kolmivuorotyössä joten arkivapaalla lapset aina kotona kanssani ellei ole jotain pakollista pankki tai lääkärimenoa.

Vierailija
200/283 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 2,5v poika on hoidossa 25h/viikko eli usein 3 päivää 5h. Muuten isovanhemmat hoitavat kun minä ja mies olemme töissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi seitsemän