Kuinka pitkää päivää lapsenne ovat päiväkodissa?
Kommentit (283)
Näitä koko aukioloajan hoidossa olevia kannattaa ainakin makuuttaa se pari tuntia, ainakin ruualta välipalaan, että jaksavat olla.
Vierailija kirjoitti:
Olen pari kertaa vienyt lapsen hoitoon omana lomapäivänä. Kyse on ollut esim loman ensimmäisestä päivästä jolloin olen siivonnut kotia ja käynyt vaikka kampaajalla. Sen jälkeen on ollut 4vko lomaa lapsen kanssa. Saa kivittää. :D lapseni on hoidossa 8-16 mikä tarkoittaa että hän on minun ja isänsä kanssa 6h hereilläoloajasta arkisin ja koko 12h viikonloppuisin. Ja ihan oikea, hyvä ja rakastava äiti olen.
Ja isä oli baarissa vai?
Vierailija kirjoitti:
Olen pari kertaa vienyt lapsen hoitoon omana lomapäivänä. Kyse on ollut esim loman ensimmäisestä päivästä jolloin olen siivonnut kotia ja käynyt vaikka kampaajalla. Sen jälkeen on ollut 4vko lomaa lapsen kanssa. Saa kivittää. :D lapseni on hoidossa 8-16 mikä tarkoittaa että hän on minun ja isänsä kanssa 6h hereilläoloajasta arkisin ja koko 12h viikonloppuisin. Ja ihan oikea, hyvä ja rakastava äiti olen.
Meillä on ollut jopa 1-2 viikkoa limittäin. Vanha okt vaatii remppaa, ja se on tosi vaikea tehdä 3 päiväkoti-ikäistä jaloissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset 3 ja 5v ja hoidossa 6.40-16. Päiväkoti on kodin vieressä ja vaikka työpaikalle on vain 6km, tuon lyhyempään päivään en vain pysty. Kuljen töihin pyörällä noin 15-20min. Omalla autolla aika lyhentyisi ehkä 5min, koska parkkipaikan etsimiseen ja parkista töihin kävelyyn kuluu aikaa. Ja iltapäivällä joutuisi ruuhkaan.
Kokeilin tehdä osittaista työaikaa aiemmin mutta jouduin tekemään samat työt lyhyemmässä ajassa ja huonommalla palkalla. Olin niin puhki iltaisin että aloin kiukutella lapsille. Oli pakko palata täyteen työaikaan.Siis kuinka pitkä työpäivä sinulla on, jos lapset ovat lähes 9,5h hoidossa, vaikka matkoihin menee vain 30-40min päivässä?
Kyllähän 8h työpäivä +30min ruokatunti on ihan normaali työpäivän pituus. Tuo 15-20minuuttia on siihen pyöräilyyn kuluva aika ja sen jälkeen pitää vielä vaihtaa työvaatteet. Tämä aika ei sisälly työaikaan.
Ja missä on lasten toinen vanhempi? Eikö normiperheissä nämä haut ja viennit jaeta...
No meillä ei ole sitä toista vanhempaa. Ja muutenkin kyllä sanoisin, että aika normiperhe alkaa kyllä yhden vanhemman perhekin olemaan.
[/quote]
Ja isä oli baarissa vai?[/quote]
Olisko kuitenkin ihan töissä ollut 😆
Vuorotyö molemmilla, lapsi on n. 4-8h päivässä hoidossa vuoroista riippuen.
Minä vein joskus vapaapäivänäni lapset päiväkotiin klo 8-12 ja käytin sen ajan itseeni. Klo 12 hain heidät kotiin ja mentiin uimaan tai tehtiin muuta kivaa yhdessä. Olen totaaliyksinhuoltaja ilman tukiverkkoja enkä suostu potemaan huonoa omatuntoa tuosta. Lapset ovat nyt jo koululaisia ja hyvin tuntuvat selviytyneen tuosta.
Tuolla joku taas halveksuen puhui meistä päiväkotien työntekijöistä. Uskomatonta. Mä hoidan, opetan ja kasvatan, pidän sylissä, lohdutan ja hauskuutan sinun lastasi kaiket päivät ja vietän hänen kanssaan suurimman osan hänen valveillaoloajastaan parhaani tekien. Olen sinulle ystävällinen ja ymmärtäväinen, vaikka välillä tulet hakemaan lapsen paljon sovittua aikaa myöhempään tai unohdat tuoda lapsellesi kurahousut sadepäivänä - minä haen lainahousut lapsellesi, jotta hän pääsee muiden mukana ulos. Parhaani teen, jotta SINUN lapsellasi on päiväkodissa hyvä olla, mutta sinä vain halveksit ja ylenkatsot minua.
Vierailija kirjoitti:
Ja isä oli baarissa vai?
No, yleensä kai vanhemmat kuitenkin lomailee samaan aikaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja isä oli baarissa vai?
No eikö SE nyt av-logiikalla ole pahin mahdollinen ratkaisu, että vanhemmat polttaa kaikki lomansa yhtä aikaa sen sijaan että olisivat lomalla vähän vuorotellen jotta lapsirievut olisi mahdollisimman pienen osan vuodesta kärsimässä päiväkodeissa?
Eskari on hoidossa 7.45-16, pk kodin vieressä ja tehdään etätöitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja isä oli baarissa vai?
No eikö SE nyt av-logiikalla ole pahin mahdollinen ratkaisu, että vanhemmat polttaa kaikki lomansa yhtä aikaa sen sijaan että olisivat lomalla vähän vuorotellen jotta lapsirievut olisi mahdollisimman pienen osan vuodesta kärsimässä päiväkodeissa?
Kyllä normaalit perheet lomailee samaan aikaan ja reissaa ja mökkeilee yhdessä. Yleensä on vielä isovanhemmatkin, joiden luona lapset jonkun aikaa lomailee sitten vielä erikseen.
07.30 - 16.30
Tarha on suht kaukana kotoa ja meillä vain yksi auto, joten autoileva vanhempi hoitaa logistiikan. Tuon vähemmällä ei oikein pääse jos pitää 8h tehdä töitä. Lapsi viihtyy tarhassa, joten en näe asiassa ongelmaa. Toki joskus on mukava järjestää aikaisempi nouto, jotta jää enemmän aikaa illalla puuhata yhdessä.
[/quote]
Kyllä normaalit perheet lomailee samaan aikaan ja reissaa ja mökkeilee yhdessä. Yleensä on vielä isovanhemmatkin, joiden luona lapset jonkun aikaa lomailee sitten vielä erikseen.[/quote]
Voi normaali perhe sentään. Vai että mökkeileekin. Kukin saa tehdä niin kuin hyvältä tuntuu. Ja isovanhempiakin on aika moneen junaan, eläviä ja kuolleita, luotettavia ja juoppoja, töissä ja eläkkeellä.
Meillä ainakin tosi moni lapsi haetaan jo 15 mennessä myös 3-5-vuotiaiden ryhmissä. Pisimpään näyttää olevan pienten ryhmässä 2-vuotiaat. Ehkä johtuu myös viihtymisestä. Olen ihmetellyt mennessä joskus hakemaan miten suurin osa jo haettu 15 ennen. Mutta toki ilta päivä ulkoilu on hyvästä jos on asiat hyvin ja kavereiden kanssa leikit sujuu. Silti kohteliasta yleensä hakea aiemmin kuin 16 jos ei ole tarvetta. Meille joskus sanottu 7.15 tunneista et on poikkeus/päivystys aikoja ja yleensä onkin vain koko 1-3 lasta tuohon aikaan. On myös epäkohteliasta laittaa tuontiaika 06 jos ei jaksakaan herätä ja hoitaja tulee turhaan paikalle! Eikö 20 tuntia ylittävästä hoitopäivästä mene tieto lastensuojeluun? Esim yrittäjien lapsia käy sääli jos ovat vain hoidossa ja suoraan nukkumaan. Viikonloppuina sitten miten sitä taas onkaan aikaa...Aamuheräämiset on lapsillekin raskaita. Älytöntä viedä 08 jos on kotona kun paras uniaika on 7-9 aamulla. Mutta moni asia toimii työssä käyvien rytmiin. Silti tuo aika tulisi itse voida valita 07-10 välillä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä normaalit perheet lomailee samaan aikaan ja reissaa ja mökkeilee yhdessä. Yleensä on vielä isovanhemmatkin, joiden luona lapset jonkun aikaa lomailee sitten vielä erikseen.
Voi normaali perhe sentään. Vai että mökkeileekin. Kukin saa tehdä niin kuin hyvältä tuntuu. Ja isovanhempiakin on aika moneen junaan, eläviä ja kuolleita, luotettavia ja juoppoja, töissä ja eläkkeellä.
Mikäs vika mökkeilyssä? Korona-aikaan ihan hyvää lomailua. Eipäs kauheasti muuallekaan voi lähteä... Normaalisti toki matkustettais myös.
Vierailija kirjoitti:
Milli555 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Klo 9-15, kaksoset melkein 5v.
Kolmesti viikossa on ”pakko”, kaksi päivää olen kotitoimistossa ja lapset saavat olla kotona, jos haluavat. Yleensä menevät ainakin neljäntenä päivänä, kun se on lelupäivä.
Miten saat tehtyä työt kun lapset on kotona? Haluaisin et meilläkin olis näin, mut ei onnistu.
En ole sama kirjoittaja, mutta tuo riippuu niin täysin lapsen luonteesta.
Mä olen yksinhuoltaja ja silloin 3-vuotias lapseni oli kotona viime kevään koronasulun aikana. Se meni uskomattoman hyvin. Aloitin töitä lapsen vielä nukkuessa, ja lisäksi hän oli jo silloin sellainen tyyppi, että kun iskee eteen vesivärit ja nipun paperia, siinä voi mennä tunti. Tai värikkäitä papereita, sakset ja liimaa. Tai värityskirjan. Tai Oppi ja ilo -vihkosia. Hän puuhailee tyytyväisenä sitä samaa hommaa tunnin-puolitoista.
Kaksosilla on lisäksi leikkiseuraa toisistaan. Jos mun lapsia olisi kaksi, olisi ihan tajuttoman helppoa saada kaikki työt tehtyä. :D
Minä olen tuo alkuperäinen kirjoittaja, ja siis juuri näin kuten toinen kirjottaja toteaakin: riippuu ihan lasten (ja työn...) luonteesta. Mulla esim. työssä on kyse tavallaan tutkijan työn kaltaisesta toiminnasta., jota on helppo jakaa osiin ja tauottaa. Olisi varmasti aivan eri asia, jo joutuisi vaikka etäopettamaan tai hoitamaan jatkuvasti videopuheluita... Mulla on kaksi lasta juuri tuollaista ”anna sille sakset, liima ja paperia, niin se on tunniksi työllistetty” -mallia.
Kotipäivinä esim. aloitan hommat lasten vielä nukkuessa. Jonkin pätkän saan tehtyä lasten ollessa askartelemassa. Sitten käyn aloittamassa heille junaleikin, jota he jatkavat itse. Ruoanlaitot ym teemme yhdessä. Jos on tosi kriittinen kohta, joka vaatii keskittymistä, heitän lapset ammeeseen, kylpyvaahtoa perään ja istun ovensuussa niin, että näen lapset tietokoneen reunan yli. Tai kesällä annan heille parvekkeelle vesileikin, sen parissa viihtyisivät varmaan koko päivän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja isä oli baarissa vai?
Onko tullut mieleen, että kaikki vanhemmat ei aina pidä yhtä aikaa kaikkia lomiaan, lapsikin voi sillä tavalla saada pidemmän loman? Eiköhän se isä ole ollut töissä silloin, jos lapsi oli hoidossa.
Kahdeksan tuntia joka päivä, mutta jää ihan näillä hetkillä äitiyslomalle.