Miksi puhutaan niin vähän lasten saannin huonoista puolista?
Miksi tälläkään palstalla saatikka mediassa tuodaan äärimmäisen vähän esille lasten saannin huonoja puolia?
Siitä kun työmäärä moninkertaistuu, viikonloput ja lomat loppuvat ja muuttuvat ikuiseksi työksi, ei voi enää tehdä spontaaneja mukavia asioita, ei saa nukkua ja rentoutua kuin hyvin harvoin, ei voi pelata, katsoa elokuva- tai sarjamaratonia vaikka 12 tuntia putkeen, ei voi laittaa illallista tai treenailla vaikka yöllä jos huvittaa? Yöllä ja illalla pitää olla hiljaa lasten nukkuessa eikä kuunnella musiikkia tai pelien tai elokuvien ääniä tai soitella ihmisille, ei voi mennä monien tuntien retkille/terassille/patikoimaan/ravintolaan/kaupungille jne. ilman että kaikki vaatii lisäjärjestelyitä, suunnittelua, aikatauluttamista, lisätavaroiden mukaan ottamista jne.
Miksi niin harvoin puhutaan näistä asioista? Varmasti joukossa on muitakin ihmisiä, jotka halusivat lapsia ja tiesivät että tällaiset asiat muuttavat elämän vittumaiseksi ja nyt vain yrittävät sinnitellä kaikkien näiden paskojen asioiden yli. Puhumattakaan niistä ihmisistä, joille osa näistä asioista tuli yllätyksenä. Miksi niin harva ei valita tällaisista asioista, koska valittaminenhan on mukavaa ja tuo hyvän olon, varsinkin anonyymisti?
Kommentit (182)
Ai kun ei voi enää PELATA?!
Sinun ei kuule kannata tehdä lapsia. Se on just noin vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Pitää olla aika jäätävän tyhmä, jos nuo asiat tulevat yllätyksenä. Ja toisekseen, vähän mielikuvitusta käyttämällä kaikkea kivaa voi tehdä edelleenkin, ehkä vähemmän ja ei aina niin spontaanisti kuin ennen, mutta ei ne kivat todellakaan siihen lopu. Mutta valittaminenhan on aina helpompaa kuin se, että keksisi luovia ratkaisuja uusiin ja joskus yllättäviinkin elämäntilanteisiin.
Sinun voi olla vaikeata ymmärtää, että jos itse määrittelee suurimmaksi osaksi kivoiksi sellaiset asiat kuten opiskelu, itsensä kehittäminen, yksin treenaaminen, monen tunnin terassit, liiketoiminnan harjoittaminen, valtavan pitkät patikkamatkat tai kaupunkikävelyt, pitkät ravintolaillalliset, sarjamaratonien katselut, pitkät keskustelut, pitkät nukkumiset aamulla, niin silloin ei ole kompromisseja tehtävissä. Ainoa mitä voi tehdä, on luopua perhe-elämästä ja sehän vasta ikävä vaihtoehto onkin. Ei siis auta kuin sinnitellä paskojen aikojen yli ja valittaa (koska siitä tulee hyvä olo).
Tuo on luonnekysymys. En tiedä, johtuuko hormoneista vai mistä, mutta jotkut selvästi nauttivat vanhemmuudesta. He kokevat palkitsevaksi sen, kun voi katsoa omaa lasta, nähdä hänen hymynsä ja puuhata lapsen kanssa, nähdä, kuinka hän kasvaa ja oppii. Heille tuo on niin suuri ilo, että unohtuu sairaudet, korvatulehdukset, uhmaiät ja muut vaikeudet.
Toiset taas kokevat voimakkaammin huolet ja stressin.
Etukäteen ei voi tietää, kumpaan vanhempien ryhmään kuuluu.
Tällä menolla Suomesta loppuu vauvat.
Kaikki ihmiset eivät ole laiskoja. Ei nuo puuhat nyt niin pahalta tunnu. Oikeesti :)
Vierailija kirjoitti:
Tuo on luonnekysymys. En tiedä, johtuuko hormoneista vai mistä, mutta jotkut selvästi nauttivat vanhemmuudesta. He kokevat palkitsevaksi sen, kun voi katsoa omaa lasta, nähdä hänen hymynsä ja puuhata lapsen kanssa, nähdä, kuinka hän kasvaa ja oppii. Heille tuo on niin suuri ilo, että unohtuu sairaudet, korvatulehdukset, uhmaiät ja muut vaikeudet.
Toiset taas kokevat voimakkaammin huolet ja stressin.
Etukäteen ei voi tietää, kumpaan vanhempien ryhmään kuuluu.
Ahaa!! No nyt! Tämä on ensimmäinen looginen, järkeenkäypä vastaus. TÄMÄ VASTAUS auttoi minuakin nyt ymmärtämään perusteita tälle asialle. Kiitos!
Koska se on tabu. Etenkin naisten tulee vaan leijua hattarapilvissä ja haluta lapsia kuin hullu tikkaria. Missään nimessä ei saa sanoa, että niistä on vaivaa tai niitä ei halua. Myös äitien väkivalta lapsiaan kohtaan on tabu. Kaikki on suurta äitimyyttiä jossa naiset on pullantuoksuisia synnytyskoneita.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ihmiset eivät ole laiskoja. Ei nuo puuhat nyt niin pahalta tunnu. Oikeesti :)
Laiskoja? Mistä ihmeestä sellaista keksit? Itse olen ainakin erittäin aikaansaava ja saavuttanut monia asioita. Se, että kokee em. asiat ikävinä LISÄtöinä kaiken muun elämän lisäksi, ei tee kenestäkään laiskaa.
Vierailija kirjoitti:
Koska se on tabu. Etenkin naisten tulee vaan leijua hattarapilvissä ja haluta lapsia kuin hullu tikkaria. Missään nimessä ei saa sanoa, että niistä on vaivaa tai niitä ei halua. Myös äitien väkivalta lapsiaan kohtaan on tabu. Kaikki on suurta äitimyyttiä jossa naiset on pullantuoksuisia synnytyskoneita.
Luetko sä koskaan mitään lehtiä? Katsotko uutisia? En oikein ymmärrä, miten se voi olla tabu, kun koko ajan puhutaan niistä vanhemmuuden nurjista puolista, paljon enemmän kuin hyvistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka niin? Eihän nykyään muusta puhutakkaan, kuin lapsensaannin huonoista puolista, niin täällä, kuin myös mediassa.
Minustakin vain huonoista puolista puhutaan. Itse yllätyin iloisesti ensimmäisen lapsen saatuani miten ihanaa elämä on, koska odotin maailmanloppua median ja yleisen keskustelun takia.
Hassua kuinka eri tavalla ihmiset kokevat asiat. Minusta lapsen tulo nimenomaan oli hyvän ja laadukkaan elämän maailmanloppu. Kaikki nautinnot katosivat ja elämästä tuli vain työtä ja muiden puolesta elämistä.
Kuulostaa ikävältä. Minä nautin edelleen urheilusta, kulttuurista, leffoista ja matkailusta lasten saamisen jälkeenkin. Korona se vasta kadottaa tehokkaasti kaikki nautinnot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka niin? Eihän nykyään muusta puhutakkaan, kuin lapsensaannin huonoista puolista, niin täällä, kuin myös mediassa.
Minustakin vain huonoista puolista puhutaan. Itse yllätyin iloisesti ensimmäisen lapsen saatuani miten ihanaa elämä on, koska odotin maailmanloppua median ja yleisen keskustelun takia.
Hassua kuinka eri tavalla ihmiset kokevat asiat. Minusta lapsen tulo nimenomaan oli hyvän ja laadukkaan elämän maailmanloppu. Kaikki nautinnot katosivat ja elämästä tuli vain työtä ja muiden puolesta elämistä.
Kuulostaa ikävältä. Minä nautin edelleen urheilusta, kulttuurista, leffoista ja matkailusta lasten saamisen jälkeenkin. Korona se vasta kadottaa tehokkaasti kaikki nautinnot.
Sama kaipaan todella uimassa käyntiä koko perheen voimin tai reissaamista perheenä. Kun korona lähtee, meidän perhe on haukkana reissussa.
Naiset haluaa muutkin naiset samaan kurjuuteen kuin missä ovat itse. Hyvin harvoin (tai itse asiassa koskaan) en ole kuullut miesten kehottavan muita miehiä (tai naisiakaan sen puoleen) lapsien tekoon. Naiset kertoo vain siitä miten ihanaa se on, miehet kertoo sitten sen toisen puolen.
Katso syntyvyyslukemia. Siellä näkyy kannanotto
Vierailija kirjoitti:
Tällä menolla Suomesta loppuu vauvat.
Suomalaiset vauvat kyllä...
Vierailija kirjoitti:
Naiset haluaa muutkin naiset samaan kurjuuteen kuin missä ovat itse. Hyvin harvoin (tai itse asiassa koskaan) en ole kuullut miesten kehottavan muita miehiä (tai naisiakaan sen puoleen) lapsien tekoon. Naiset kertoo vain siitä miten ihanaa se on, miehet kertoo sitten sen toisen puolen.
Sun pitää tavata mun exä. Siinä on mies mikä oikein haluaisi omistautua isyydelle.
Nainen puuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsi oli miehen toivomus ja aloite.
Vierailija kirjoitti:
Hahaa!! Se on juuri näin! Itsekin varoitan aina kaikkia miespuolisia kavereita lasten saannista ja siitä kuinka ikäväksi elämä sen jälkeen muuttuu! Naisten en ole KOSKAAN kuullut sanovan samaa.
20-vuotiaan perspektiivistä on ehkä vaikea kuvitella, että 40-vuotiaan perspektiivistä jotkut asiat eivät enää olekaan maailmanloppuja.
Lasten mukana työmäärä lisääntyy, ihan totta. Mutta en minä nyt enää keski-ikäisenä koe siivoamista tai ruuanlaittoa mitenkään ahdistavaksi tai vaikeaksi. Tuollaiset kotityöt menevät rutiinilla, oli niitä vähän enemmän tai vähemmän.
12 tunnin leffamaratoneista en nauti hirveästi muutenkaan. Töissä saa tuijottaa ruutua ihan tarpeeksi. Sen 1-2 jaksoa ehtii kyllä ihan hyvin katsoa jos huvittaa. Tarpeeksi isossa kodissa ei tarvitse erityisesti olla hiljaa vaikka lapset nukkuisivat.
Monen tunnin patikoinnit ovat olleet ihan jokapäiväistä elämää lasten kanssa alusta asti. Meillä on retkikamppeet, varavaatteet ja eväät aina pakattuna yhteen reppuun, ei siinä lähdön kynnyksellä tarvitse aina erikseen säätää sen kummemmin.
Aikatauluttamista elämä lasten kanssa kyllä vaatii, mutta eihän se normaalia elämää eläneelle aikuiselle ole kovin hankalaa. Kaikki työnteko vaatii aikatauluja ja suunnitelmallisuutta myös, ja vaikkapa matkustaminen ihan yksinäänkin.
Väsymys on noista mainituista asioista ainoa sellainen, jolle ei oikein voi mitään. Vauvavuonna se on käytännössä varmaa, ja lasten ollessa isompia on sitten tuurista kiinni miten käy. Oli miten oli, se pikkulapsiajan huono nukkuminen on silti yleensä pahimmillaankin muutama vuosi elämästä, ja sen jälkeen on taas helpompaa.
Muutenkin nuo ap:n esimerkit koskevat pelkästään sitä sitovinta pikkulapsiaikaa. Toivottavasti nuo eivät ole ne ainoat syyt, joilla ihmiset perhe-elämästään päättävät. Vähän niin kuin sanoisi, että ei kannata lähteä opiskelemaan, koska silloin on muutaman vuoden väsynyt ja köyhä ja se on kovaa työtäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja näin me ollaan kaikki erilaisia. Korona ei ole vaikuttanut mun elämään millään tavalla, lapset on.
Omani herää ehkä kerran kuussa yöllä pissalle ja on kipeänä n. kerran vuodessa. Eli hyvin me nukutaan sinne aamukymppiin viikonloppuisin. Lapsella on kaksi vanhempaa ja on järjestelykysymys miten sen oman vapaan ottaa. Itse esim. treenaan ja sillä aikaa lapsen isä kokkaa. Tai toinen siivoaa ja toinen vie lapsen leikkipuistoon. Siivota ja kokata pitää aikuistalouksissakin. Jos voisi nauttisimme elämästä kaikki kolme nytkin jossain Välimeren vesipuistossa auringon alla.