Olenko ainoa sinkkunainen, joka antaisi mitä vain jos voisi asun okt-talossa?
Tällä hetkellä asun (rahatilanne huono) rivarissa, inhoan tätä!!!
Inhoan sitä, että naapurit tietävät koska olen kotona ja että minä tiedän heistä tahtomattani saman.
Inhoan sitä, että kaikkia ääniä saa varoa..
Inhoan sitä, että öisin (välillä vaivaa unettomuus, ei ole kivaa) saa rajoittaa kaikkea tekemistä.
Inhottavaa, vaikka oisit kuinka pirteä niin mitään ett voi oikein hiljaisuuden jälkeen tehdä - naapurit pakko ottaa huomioon ja hiipiä omassa kodissaan..
Inhoan huonoa omaatuntoa esim siivouksesta - nyt äärimmäinen pyykkivuori ja seinänaapuri ei oikein arvosta pyykkäystä...
Koko ajan ketuttaa jokin, joko omat tai naapurien äänet!
Okt talon työt tuttuja lapsuudesta, jos sopivan vuokratalon (lainaa en saa) joskus löydän, missä minulla kustannusten!/vuokran jälkeen varaa asua niin häipyn tästä alta aikayksikön!
Kuitenkin läheisissä tämä (yksinasuva nainen haluaa päästä okt-taloon vuokralle) herättää kummastusta/pilkkaa..
Huoh, en tiedä.
Onko teistä jotenkin outoa?
Kommentit (82)
Niin kauan kuin pitää asua kylmässä Suomessa, haluan ehdottomasti asua vain kerrostalossa.
Okt lämpimässä ilmastossa olisi unelma!
Miksi olet noin hysteerinen rivitalossa asumisesta? Oletko saanut valituksia vai miksi luulet että sinun pitää hiipiä omassa kodissasi?
Meillä on kolmilapsinen perhe ja koira, enkä todellakaan varo mitään normaaleja elämisen ääniä. Pesen myös pyykkiä juuri silloin kun haluan, usein iltamyöhään ja sen jälkeen käynnistän kuivausrummun. Miehen kanssa saunotaan usein lasten nukkumaanmenon jälkeen, ja saattaa siinä vähän lauteetkin natista ;)
Minä en ole ikinä asunut muualla kuin omakotitalossa.
N39.
Onneksi en ole koskaan asunut muualla kuin omakotitalossa.
Vierailija kirjoitti:
Et tarvitse okt tuon takia.
t. kerrostalossa jossa toimiva äänieristys asuva
Sellaista äänieristystä ei ole olemassakaan, että kerrostalo-asunnossa voisi kokea täydellisen rauhan.
Ääniin kyllä tottuu ja omiakin tekemisiä oppii katsomaan, eikä niitä ajan mittaan enää ajattele, mutta ei se ole mitään "omaa rauhaa". Olen kyllä asunut, niin kerros- kuin rivitalossakin.
Itse en voisi enää lähteä omakotitalosta kuin pakon edessä. Haluan että voin kävellä ovesta omalle pihalle, jossa minun ei tarvitse kohdata ketään jos en itse niin halua. Haluan että voin esim. siivouksen yhteydessä heitellä matot ja sohvien tyynyt ovesta terassille, ilman että joudun miettimään haittaako se ketään.
Haluan että voin vain päättää pestä autoni katoksen edessä, jos sellainen inspiraatio sattuu iskemään.
Haluan mennä saunasta istumaan paljuun kesäiltana, miettimättä onko sille mitään estettä vai ei.
Se on todellista omaa rauhaa, että voi olla niinkuin itse tykkää, ilman että joutuu miettimään onko siitä jollekin toiselle mieliharmia.
Mitä tarkoittaa okt-talo?
Omakotitalotalo?
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoittaa okt-talo?
Omakotitalotalo?
Samaa kuin cd-levy (c-levylevy)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et tarvitse okt tuon takia.
t. kerrostalossa jossa toimiva äänieristys asuva
Sellaista äänieristystä ei ole olemassakaan, että kerrostalo-asunnossa voisi kokea täydellisen rauhan.
Ääniin kyllä tottuu ja omiakin tekemisiä oppii katsomaan, eikä niitä ajan mittaan enää ajattele, mutta ei se ole mitään "omaa rauhaa". Olen kyllä asunut, niin kerros- kuin rivitalossakin.Itse en voisi enää lähteä omakotitalosta kuin pakon edessä. Haluan että voin kävellä ovesta omalle pihalle, jossa minun ei tarvitse kohdata ketään jos en itse niin halua. Haluan että voin esim. siivouksen yhteydessä heitellä matot ja sohvien tyynyt ovesta terassille, ilman että joudun miettimään haittaako se ketään.
Haluan että voin vain päättää pestä autoni katoksen edessä, jos sellainen inspiraatio sattuu iskemään.
Haluan mennä saunasta istumaan paljuun kesäiltana, miettimättä onko sille mitään estettä vai ei.Se on todellista omaa rauhaa, että voi olla niinkuin itse tykkää, ilman että joutuu miettimään onko siitä jollekin toiselle mieliharmia.
Juuri tätä kaipaan ja ajan takaa!
Ei ole valitettu (joku sitäkin kysyi) mutta silti, oma RAUHA vain puuttuu, varsinkin kun eristeissä on vikaa, tässäkin kämpässä, huoh..
Asun pienellä paikkakunnalla, lähellä maaseutua ja silloin tällöin tulee okt-vuokrattavaksi, täytyy kai jatkaa etsimistä ja toivoa että sopiva löytyisi?
Myös joku "halutaan vuokrata" ilmoitus voisi olla hyvä?
Ja mitä hysteerisyyteen (jossain ensimmäisen sivun viestissä siitä sanottiin) tulee niin en ole, ainakaan omasta mielestäni.
Kaipaan vain omaa rauhaa, tätä moni ei vaan oikein ymmärrä?
Ap
Minäkin inhoan kerrostaloasumista päivä päivältä enemmän. Tämä ei ole ihmisille tarkoitettu asumismuoto. Yksikin naapuri huudattaa tv:tä ja musiikkia 9 tuntia yhteen putkeen joka päivä. Hän aloittaa tasan 13.30 ja lopettaa yöllä. Hän aloitti kesäkuussa ja se on ollut päivittäistä siitä lähtien. Kukaan ei tee sille mitään. Sitä on raivostuttavaa kuunnella. V*tuttaa, että yksi pässi pilaa muuten rauhallisen talon.
Tekisin mitä vaan, että pääsisin muuttamaan omakotitaloon. Mutta pienituloisena pätkätyöläisenä ei saa lainaa. Jotkut tutut halveksivat kerrostaloasumista niin paljon, etteivät tule edes kylään.
Minä asun isossa rivitalossa ,päädyssä ja välissä on 2 autotallia. Mitään ääntä ei sieltä kuulu. Tykkään hortoilla kotona myöhään yöhön , joskus taas nousen joumaan kahvia vaikka neljän aikaan aamulla. Eikä täällä tarvitse hiljaa hipsutella. Kyllä teillävarmaan on tosi huono äänieristys. Meillä on yhteinen piha ja oma aidattu piha. Ei tarvitse seurustella kenenkään kanssa. Ihan tarpeeksi on omaa rauhaa. Olen kyll asunut partalossa,toinen assunto siinä oli vain etäkäytössä ja sielläkin oli silloin omapoika tai joku perheenjäsen. Rivitalo isolla tontilla on aika kätevä. ( Espoo ).
Kuten tuolla joku aikaisemmin totesi, kaikessa puolensa.
Itse julmetun isossa omakotitalossa kasvaneena en kyllä kaipaa yhtään sitä siivous-, nurmikonleikkuu- ja lumityörumbaa. Hiljaisuutta ja rauhallisia maisemia kylläkin toisinaan, mutta joskus näin sinkkuna satunnaiset kalahtelut naapurista ovat ihan tervetulleitakin merkkejä elämästä. Eri asia tietysti, jos on huono äänieristys ja naapurit helv*tistä.
Lisäksi ok-talounelmia estää tehokkaasti mahdollisuus homeloukkuihin. Pitäisi olla sen verran halpa, että olisi tarvittaessa mahdollisuus rakentaa vaikka uusiksi. Vuosikausien oikeustaistot, stressi, taloudelliset tappiot ja menetetty terveys eivät oikein puhuttele. Ja kun kukaan ei halua ostaa hometaloa, niin yllättävän moni niin kuitenkin kaikista varotoimenpiteistä huolimatta tekee... Ja sitten voi itsekin vielä pilata osaamattomuuttaan lähtökohtaisesti hyvän talon. Riskibisnestä sanan varsinaisessa merkityksessä.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen yksin ok-talossa asuva nainen. Talo oli vanha ja aika halpa suurehkon kaupungin taajamassa joten yksinkin riitti raha ostoon, mutta sitä huolten määrää mitä remonteista piisannut. Nykyään mietityttää paljon, uskallanko ikinä myydä taloa siinä pelossa, että ostajat haastaa käräjille. Ihan varmasti löytyy piilovikaa jos tarpeeksi tonkii rakenteita. Oma rauha on kyllä, rahat on riittäneet elämiseen muttei kaikkiin remontteihin. On puutarha ja lemmikkieläimiä ja monta huonetta omassa käytössä. Saa tömistellä ja möykätä. Kaikissa asumismuodoissa on hyvät ja huonot puolensa.
Samoja asioita pyörii päässä. Olen siis eroamassa ja taloudellisesti olisi mahdollista jäädä tähän. Ja haluaisin tosi kovasti. Pelottaa vain, että jään yksin vastuuseen tästä vanhasta talosta. Eihän tätä missään vaiheessa uskalla sitten myydä kun riskirakenteita on enemmän kuin tarpeeksi.
Toinen asia mikä pelottaa on se, että jaksanko yksin pitää huolta talosta ja tehdä kaikki pihahommat. Tässä on iso piha, joten lumitöitä ja nurmikon leikkuuta riittää. Muut puutarhahommat olen tähänkin asti tehnyt yksin, mutta lumitöitä ja nurmikon leikkuuta olemme tehneet miehen kanssa molemmat. Ja kun vielä tähän päälle lasketaan kaikki peruskotityöt, joita on tähän mennessä ollut tekemässä kaksi aikuista, en tiedä jaksanko kaikkea yksin. Lapset ovat vielä sen verran pieniä, että heistä ei liiemmin apua vielä ole. Tuntuu näin ajateltuna kyllä liian raskaalta. Toisaalta rakastan tätä taloa ja vaikea kuvitella, että viihtyisin kerros- tai rivitalossa. Myös lasten ja koiran kanssa on helpompaa kun on oma aidattu piha. En tiedä mikä ratkaisu tässä sitten olisi paras.
Vierailija kirjoitti:
Minä asun isossa rivitalossa ,päädyssä ja välissä on 2 autotallia. Mitään ääntä ei sieltä kuulu. Tykkään hortoilla kotona myöhään yöhön , joskus taas nousen joumaan kahvia vaikka neljän aikaan aamulla. Eikä täällä tarvitse hiljaa hipsutella. Kyllä teillävarmaan on tosi huono äänieristys. Meillä on yhteinen piha ja oma aidattu piha. Ei tarvitse seurustella kenenkään kanssa. Ihan tarpeeksi on omaa rauhaa. Olen kyll asunut partalossa,toinen assunto siinä oli vain etäkäytössä ja sielläkin oli silloin omapoika tai joku perheenjäsen. Rivitalo isolla tontilla on aika kätevä. ( Espoo ).
Tuo on jotenkin eri asia..
Jos asut päädyssä ja välissä on 2 autotallia, niin sinulla ei siis ole seinänaapurin ketään?
Eli asut siis asunnossa, jonka oikea nimitys on erillistalo?
Niitäkin näkee täällä, tosin vuokrattavana ei ole yhtään:(
Vaikka niissä ON naapurit lähellä, oisi sellainen parempi kuin rivi/kerrostalo..
Ei oisi ainakaan seinänaapurin, edes vähän enemmän okt:n rauhaa?
Ap
Oudolta kuulostaa lähipiirin ihmettelyt asiaan, suurin osa suomalaisista kun unelmoi omakotitalosta. Vai johtuuko ihmettely siitä, että olet yksin tms? Ja joo, olen samaa mieltä, että omakotitalossa on suurin asumisrauha. On meinaan kokemusta pahviseinäisistä taloista ja häirikkönaapureista.
Vierailija kirjoitti:
Oudolta kuulostaa lähipiirin ihmettelyt asiaan, suurin osa suomalaisista kun unelmoi omakotitalosta. Vai johtuuko ihmettely siitä, että olet yksin tms? Ja joo, olen samaa mieltä, että omakotitalossa on suurin asumisrauha. On meinaan kokemusta pahviseinäisistä taloista ja häirikkönaapureista.
Joo, ihmettely johtuu tuosta enimmäkseen, että olen yksin..
Myös on ihmetelty, miksi naapurit häiritsevät, ja suurin osa ihmettelijöistä on asunut vuosia/koko ikänsä okt:ssä, huoh...
Eli ei ole kokemusta vuokra kerrostaloista/rivareista joissa täälläpäin seinät pahvia ja häirikköjä ei saada häädettyä:(
Ap
Vierailija kirjoitti:
No mikset muuta? Ihan hyviä taloja löytyy tosi halvalla. Eikä tarvi maksella vastikkeita.
Joo, eli täälläpäin (olen valmis tarvittaessa vaihtamaan paikkakuntaa) tulee välillä ok-taloja vuokralle.
Lainaa en saa mistään koska luottotiedot menneet ja tulot pienet, nyt olen kyllä hakemassa velkasaneeraukseen mutta kestää vuosia saada nimi puhtaaksi ja en tiedä riittääkö tulot lainaan siltikään?
No, joka tapauksessa maksan nyt toki vuokraa rivarissakin eli sama se on etsiä sopivaa ok-taloa vuokralle.
Ongelma vain on pienet tulot, eli vuokra ja muut menot joita ok-talossa voi olla eri tavalla, eivät saa ylittää tarkkaan laskettua budjettia..
Tämä on se ngelma, eli minulle riittävän halpoja taloja tulee vuokralle aika harvoin ja ne nopeasti myös menevät:(
No, täytyy jatkaa kai etsimistä ja toivoa että joskus tärppää:)
Ap
Jätkäshenkilö 48 vuotta kirjoitti:
No anna sitä "mitävaan" niin saat sen talosi.
Tai ainakin puolet miehen talosta ja muustakin omaisuudesta. Kauppa se on kun kannattaa. Ja iloista antajaa jumala rakastaa.
Taitaa ap olla se häirikkö, jonka yöaikainen elämä häiritsee naapureita. Mitä ihmettä sun pyykinpesusi muuten naapureille kuuluisi?!
No mikset muuta? Ihan hyviä taloja löytyy tosi halvalla. Eikä tarvi maksella vastikkeita.