Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ehditte kotityöt?

Nude-addikti
16.03.2021 |

Olen nyt tunnin verran laittanut kotia taas kuntoon. Eilen kävi siivooja. No, ensin täytyi tyhjentää tiskikone jonka mies laittoi aamulla päälle, koska lapset olivat jättäneet aamiaisastiansa tiskialtaaseen. Pyyhin pöydät. Sitten keräsin lelut joita oli jätetty ympäri taloa. Sitten tyhjensin eilisillalta jääneen kuivausrummun, laitoin sinne aamulla pestyt vaatteet ja viikkasin kuivat pyykit paikalleen.
Olen siis kotirouva, mutta mietin kuinka ihmeessä sellaisissa perheissä joissa molemmat käyvät töissä, pysyy talo siistinä! Tämän lisäksi imuroin talon kerran läpi robotti-imurilla ja pesen lisää pyykkiä, korjailen muutamat vaatteet ja sitten vielä illallisen jälkeen siivoan keittiön, yritän tapella lasten kanssa että siivoaisivat omat huoneensa ja minulla menee n. 1h vielä illalla että talon saa siihen kuntoon että kehtaa mennä nukkumaan. Eli siivoan joka ikinen päivä n. 2-3h. Tämän lisäksi meillä siis käy viikottain siivooja! Mitä ihmettä teen väärin?

Kommentit (120)

Vierailija
101/120 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herään 6.30 ja menen töihin kymmeneksi. Aamuisin ehdin lenkittämään koiran, laittamaan lapset kouluun, raivaamaan keittiön ja tarvittaessa pesemään pyykkiä (ei ole tarvetta joka päivä). Kerran viikossa ruokakaupassa käynti. Kesällä vielä kasteluhommia aamuisin pihalla ja talvella lumitöitä. Parin viikon välein vapaapäivänä perusteellisempi siivous lakanoiden vaihtoineen. Nukkumaan mennään aina suihkun kautta puhtaina, joten tuo lakanoiden vaihtoväli on ihan riittävä. Lapsilla voisi olla pitempikin.

Mies hoitaa illalla ruoan ja jälkien siivouksen (olen vielä silloin töissä). Lapset tekevät tarvittaessa osuutensa: tiskikone, pyykkien viikkaus ja välillä ripustus kuivumaan, ja parin viikon välein omien tavaroiden raivaus, huoneiden imurointi + pölyt. Itse en työpäivän jälkeen tee mitään kotitöitä (koska teen aamulla). Talvella illat urheilen ja kesällä kuopsutan pihalla.

Meillä on usein epäjärjestystä ja varmaan välillä likaistakin, mutta ainakaan tämä ei ole kenenkään terveyteen vaikuttanut. Meillä ei ole ollut yhden ainoaa korvatulehdusta, pientä nuhaa pari kertaa vuodessa, yksikään lapsista ei ole syönyt antibiootteja (ovat alakoulussa), vatsatauti on käynyt kylässä pari kertaa, ei allergioita.

Miten se sanonta menee...

"A clean house is a sign of a wasted life."

Vierailija
102/120 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin ehtii.

Mä teen meillä kaikki kotityöt (ruoka, pyykit, siivous jne), hoidan lapset, hoidan koirat, teen tallityöt, käyn kaupassa, teen lumityöt ja kesällä leikkaan ruohon, hoidan kasvimaan ja pihan. Talvella lämmitän talon puulla joka päivä. Tähän päälle käyn pari kertaa viikossa navetassa, aamulla 6.30-9 ja illalla 17-20.

Jää vielä luppoaikaakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/120 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kone pesee pyykit, kone pesee astiat ja robotti imuri imuroi itsekseen ja lapset opetetaan siivoamaan omat jälkensä ja se siivooja osaa siivota ilman sinua. Eipä sulle paljon jää.

Vierailija
104/120 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten aikaa vievä kotityö on imurointi koiran karvanlähtöaikaan. Silloin on pakko imuroida päivittäin. Ruuanlaitto vie myös aikaa ja kaupassa käynti, (ne on inhokkihommia) .

Mutta ei ongelmia ajankäytön suhteen, hyvin ehtii töiden lisäksi. Ongelma enemmän toimeen tarttumisessa... Kolme henkilöä + koira.

Vierailija
105/120 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kone pesee pyykit, kone pesee astiat ja robotti imuri imuroi itsekseen ja lapset opetetaan siivoamaan omat jälkensä ja se siivooja osaa siivota ilman sinua. Eipä sulle paljon jää.

Kun ne lapset vain saisi oppimaan. Jonkun pitää tuossa pyykinpesussa kuitenkin lajitella pestävät, ja viikata ne kuivana. Tiskikone nyt menee muutamassa minuutissa.

Tänä aamuna oli lasten jäljiltä vaatteita taas ympäri lattioita, kenkiä vedetty esille eteisen lattialle, jotain askarteluja oli jäänyt kesken pöydälle, esikoinen oli keittänyt minulle kahvit (rakastaa kaikkea kokkaamista) ja papuja sekä puruja oli ympäri tiskipöytää.

Pyykkikone päällä ja pitäisi jaksaa ommella muutama nappi paikoilleen ja parsia yhdet villasukat.

Kuopuksen huone on kunnossa, ei ole siellä mitään sotkenut mutta esikoisen huone on taas kaaoksessa. Kynsilakkaa joka paikassa, kynsilakkapulloja pitkin lattiaa ja pöytiä, vaatteita soviteltu aamulla (vaikka illalla yhdessä sovitaan vaatteet seuraavalle päivälle) ja jätetty ympäriinsä jne. Parvekkeet ovat ihan kaaoksessa, pitäisi jaksaa laittaa nekin kesäkuntoon.

Vierailija
106/120 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eniten aikaa vievä kotityö on imurointi koiran karvanlähtöaikaan. Silloin on pakko imuroida päivittäin. Ruuanlaitto vie myös aikaa ja kaupassa käynti, (ne on inhokkihommia) .

Mutta ei ongelmia ajankäytön suhteen, hyvin ehtii töiden lisäksi. Ongelma enemmän toimeen tarttumisessa... Kolme henkilöä + koira.

Eikö robotti-imuri auttaisi? Itse käytän sitä päivittäin ja sillä pysyy koirankarvat kurissa.

Vierailija
107/120 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sun kannattais hommata jotain muuta elämänsisältöä. Jos teillä on noin paljon rahaa, palkkaa se siivooja useammin käymään, jos ahdistaa. Opettele sietämään pari päivää pyyhkimättömiä listoja ja huonommin viikattuja vaatteita, jos niihin saat kulumaan noin paljon aikaa. Lapsille huoneisiin pyykkikorit ja kunnon lelulaatikot. 

Vierailija
108/120 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä sun kannattais hommata jotain muuta elämänsisältöä. Jos teillä on noin paljon rahaa, palkkaa se siivooja useammin käymään, jos ahdistaa. Opettele sietämään pari päivää pyyhkimättömiä listoja ja huonommin viikattuja vaatteita, jos niihin saat kulumaan noin paljon aikaa. Lapsille huoneisiin pyykkikorit ja kunnon lelulaatikot. 

Lelulaatikot ovat kunnolliset. Pyykkikorit sinänsä mielestäni kannustaisivat vain enemmän siihen että kun ei jaksa laittaa vaatetta paikoilleen niin laittaa sen suoraan pesuun.

Vierailija
109/120 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun ne lapset vain saisi oppimaan. Jonkun pitää tuossa pyykinpesussa kuitenkin lajitella pestävät, ja viikata ne kuivana. Tiskikone nyt menee muutamassa minuutissa.

Tänä aamuna oli lasten jäljiltä vaatteita taas ympäri lattioita, kenkiä vedetty esille eteisen lattialle, jotain askarteluja oli jäänyt kesken pöydälle, esikoinen oli keittänyt minulle kahvit (rakastaa kaikkea kokkaamista) ja papuja sekä puruja oli ympäri tiskipöytää.

Pyykkikone päällä ja pitäisi jaksaa ommella muutama nappi paikoilleen ja parsia yhdet villasukat.

Kuopuksen huone on kunnossa, ei ole siellä mitään sotkenut mutta esikoisen huone on taas kaaoksessa. Kynsilakkaa joka paikassa, kynsilakkapulloja pitkin lattiaa ja pöytiä, vaatteita soviteltu aamulla (vaikka illalla yhdessä sovitaan vaatteet seuraavalle päivälle) ja jätetty ympäriinsä jne. Parvekkeet ovat ihan kaaoksessa, pitäisi jaksaa laittaa nekin kesäkuntoon.

Tää alkaa kuulostaa siltä että teet tikusta asiaa ja koitat hallinnoida kaikkea ja kaikkia, vaikkei mitään syytä ole. Hanki joku muu elämänsisältö siis, kuin kodin siisteys.

Vierailija
110/120 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tahtoisin tietää mitä tuo ap:n nimimerkki tarkoittaa. Nude-addikti.

Vierailija
111/120 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitan suurimmaksi osaksi palstalla tuohon hajuvesiketjuun, siksi tuli vahingossa tähänkin ketjuun se laitettua. Eli se tarkoittaa Lancomen hajuvettä La Nuit Tresor Nude.

Vierailija
112/120 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitan suurimmaksi osaksi palstalla tuohon hajuvesiketjuun, siksi tuli vahingossa tähänkin ketjuun se laitettua. Eli se tarkoittaa Lancomen hajuvettä La Nuit Tresor Nude.

Kiitos vastauksesta, en ole sitä ketjua lukenut koskaan, niin en tiennyt. :)

Vierailija
113/120 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää alkaa kuulostaa siltä että teet tikusta asiaa ja koitat hallinnoida kaikkea ja kaikkia, vaikkei mitään syytä ole. Hanki joku muu elämänsisältö siis, kuin kodin siisteys.

Ymmärrän pointin, mutta oletko siis sitä mieltä että minun ei tulisi välittää esim tuosta esikoisen huoneen kaaoksesta?

Vierailija
114/120 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On selvitty ilman siivoojaa, lasten ( 3kpl) ollessa pieniä, mies oli reissuhommissa, jäi kotihommat aikalailla minulle. Samalla kävin töissä, iltasin kuskasin lapsia harrastuksiin. Nuorimman ollessa 8-v aloitin työn ohessa opsikelut, kolmessa vuodessa  amk suoritettu. Ja silti koti on ollut siistinä.. Kyllä nyt ap on tehnyt siivouksesta elämäntehtävän, Sanoisin, että hommaa työ (kotirouva, melkonen titteli nykypäivänä) tai joku harrastus,johon voit purkaa siivousintoa.. 

Vierailija
115/120 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän pointin, mutta oletko siis sitä mieltä että minun ei tulisi välittää esim tuosta esikoisen huoneen kaaoksesta?

Jos lapsi viihtyy itse kaaoksessaan niin anna olla, siivootte sit yhdessä vaikka kerran viikossa. Jos mä haluisin, että mun lapsen huone on aina siisti, saisin olla koko ajan siivoamassa sitä. Lapsi kun saa huoneen kaaokseen 5 minuutissa. Annan olla, sen verran vaan potkin tavaroita lattialta huoneen reunoille, että mahtuu kävelemään. Sunnuntaisin kysyn siivootko itse vai haluatko että autan, ja raivataan kamat. Kannustimena toimii viikkoraha ja jos ei sekään auta, uhkaus, että isä siivoaa muuten jätesäkin kanssa. Hyvin toimii meillä.

Vierailija
116/120 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä kyllä siivota läheskään noin paljon kuin monet vastauksissa väittävät siivoavansa. Joskus menee parikin viikkoa ettei ehdi siivota. Lakanat vaihdetaan 2 viikon välein, joskus voi mennä kolmekin viikkoa samoilla. Uunin muistan pestä kerran pari vuodessa. Lattiat pestään kerran vuodessa samalla kun matot pestään. Mattoja en tamppaile koskaan. Pyykkiä pestään lähes joka päivä.

Vierailija
117/120 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsi viihtyy itse kaaoksessaan niin anna olla, siivootte sit yhdessä vaikka kerran viikossa. Jos mä haluisin, että mun lapsen huone on aina siisti, saisin olla koko ajan siivoamassa sitä. Lapsi kun saa huoneen kaaokseen 5 minuutissa. Annan olla, sen verran vaan potkin tavaroita lattialta huoneen reunoille, että mahtuu kävelemään. Sunnuntaisin kysyn siivootko itse vai haluatko että autan, ja raivataan kamat. Kannustimena toimii viikkoraha ja jos ei sekään auta, uhkaus, että isä siivoaa muuten jätesäkin kanssa. Hyvin toimii meillä.

Hän ei viihdy kaaoksessa lainkaan. Joka päivä saa hirveitä raivareita kun ei löydä tavaroitaan.

Vierailija
118/120 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotitöitä tehdään meillä pääasiassa vain viikonloppuisin eli viikolla koetetaan välttää kaaoksen luomista. Tiettyjä siivoukseen liittyviä asioita toki tehdään päivittäin, koska taloudessa on karvaisia lemmikkejä. Aikaa näihin projekteihin ei arjessa kokopäivätyössä käyvällä erityislapsen yh:lla juuri ole, joten on vain todettava, että meillä on aika usein luova kaaos.

Vierailija
119/120 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin kerittiin/pystyttiin tekemään kotityöt vaikka mmolemmat käytiin töissä ja lapset pieniä, ruuat tehtiin alusta asti joka päivä ja ihan itse siivottiinkin, ei käynyt siivoojaa. En kyllä ymmärrä että mihin nykyäidin aika menee??

Sitä minäkin tässä mietin. Meillä oli lapsena aina sotkuinen koti. Puhdas, mutta sotkuinen. Kasoja siellä ja täällä, mutta ei koskaan pölyistä tai likaista. Kavereiden kodit olivat siistejä ja minua nolotti tuoda kavereita kotiin. Sitten meillä siivottiin kerran kahdessa viikossa suursiivo ja taas kasat kasvoivat. Esikoinen on selvästi tullut mummoonsa, eli kasoja joka puolella, myös mummo hoardaa esim askarteluvälineitä, tosin hänellä on niille kokonainen huone, mitä esikoisella ei oman huoneensa lisäksi ole.

Teen toki vapaaehtoistyötä yms muuta kotoa käsin, mutta ne eivät sinänsä ole mistään ajasta pois, vaan teen silloin kuin ehdin ja jaksan.

Onko meillä siis sotkuisempaa kuin muilla jonka vuoksi minulla menee enemmän aikaa siivoamiseen, vai olenko nipo joka en ymmärrä että ei niillä muillakaan sen siistimpää ole, vai olenko jotenkin äärimmäisen tehoton siivooja?

Meillä oli lapsen myös todella sotkuinen koti. Siivottiin vain jos oli tulossa vieraita, ja se siivous oli aloitettava vähintään viikkoa aikaisemmin. Oli totaalista raivausta, joka tuntui loppumattomalta.

Lattiat oli täynnä tavaraa, papereita, vaikka mitä. Ruokapöydällä ei yhtään laskutilaa vapaana, kun oli yhtä tavaravuorta. Yhtään puhdasta astiaa ei kaapissa.

Kylppärissä isot likapyykkivuoret.

Kun oli saatu paikat siistiksi, niin ei mennyt montaa päivää kun oltiin taas jo lähtötilanteessa.

Itse opin tuosta omaan kotiini sen, että korjaa aina jälkensä ja vie tavarat heti paikoilleen.

Sanonkin nykyään, että olen liian laiska elämään sotkuisesti. Pidän mieluummin jonkinlaisen perussiisteyden, jossa suursiivo tarkoittaa pölyjen pyyhkimistä, imurointia ja lattianpesua.

Ei enää ikinä sitä, että yhden huoneen raivaamiseen menee koko päivä...

Vierailija
120/120 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni epäjärjestys ei haittaa mutta koitetaan pitää koti siinä kunnossa, että vieraat voi päästää sisään ilman varoitusaikaa. Vaikka eipä sellaisia vieraita koskaan tule.

Arkisin siivoukseen ei mene paljoa aikaa. Tiskikoneen tyhjennys ja täyttö tehdään usein kahvia keitellessä tai ruokaa laittaessa. Pöydät pyyhitään ruokailun ja ruuanlaiton jälkeen. Meillä mies imuroi kerran viikossa ja minä pyyhin samalla tasoilta pölyt ja korjaan lattioilla olevat tavarat paikoilleen. Pyykkiä pestään kerran kaksi viikossa. Vaatteiden korjaukset teen samalla, kun katsotaan telkkaria. Ei tunnu isolta kotityöltä silloin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kaksi