Miten ehditte kotityöt?
Olen nyt tunnin verran laittanut kotia taas kuntoon. Eilen kävi siivooja. No, ensin täytyi tyhjentää tiskikone jonka mies laittoi aamulla päälle, koska lapset olivat jättäneet aamiaisastiansa tiskialtaaseen. Pyyhin pöydät. Sitten keräsin lelut joita oli jätetty ympäri taloa. Sitten tyhjensin eilisillalta jääneen kuivausrummun, laitoin sinne aamulla pestyt vaatteet ja viikkasin kuivat pyykit paikalleen.
Olen siis kotirouva, mutta mietin kuinka ihmeessä sellaisissa perheissä joissa molemmat käyvät töissä, pysyy talo siistinä! Tämän lisäksi imuroin talon kerran läpi robotti-imurilla ja pesen lisää pyykkiä, korjailen muutamat vaatteet ja sitten vielä illallisen jälkeen siivoan keittiön, yritän tapella lasten kanssa että siivoaisivat omat huoneensa ja minulla menee n. 1h vielä illalla että talon saa siihen kuntoon että kehtaa mennä nukkumaan. Eli siivoan joka ikinen päivä n. 2-3h. Tämän lisäksi meillä siis käy viikottain siivooja! Mitä ihmettä teen väärin?
Kommentit (120)
Vierailija kirjoitti:
Hyvin ehdin, tosin en ole supertarkka. Lakanoita ei tarvi yhtenään vaihdella ja monesti pelkkä keskilattian imurointi riittää, en moppaa vaan pyyhin vain tahrat lattiasta pois. Monessa jutussa mietin aina, miten pääsee vähemmällä.
Mutta haluatko/pyritkö siihen että kotisi on aina siinä kunnossa että vaikka kylään lappaisi yllättäen ihmisiä, kehtaisi sen esitellä?
Vierailija kirjoitti:
Mutta haluatko/pyritkö siihen että kotisi on aina siinä kunnossa että vaikka kylään lappaisi yllättäen ihmisiä, kehtaisi sen esitellä?
Reilu 20 vuotta asunut poissa vanhempien luota ja harvassa on ne yllätysvieraat. Toisaalta jos joku yllättäen tulisikin kylään, niin kyseessä kaverini, joten ketä kiinnostaa? Kaikki tietävät ihmisillä olevan joskus sotkuista.
Porvoon suuntaan viittaa tää koti
Vierailija kirjoitti:
Eikö niitä sotkuja voi heti korjata?Lapsille opettaa että ne astiat koneeseen,leikit korjataan kun leikitty jne.Kuulostaa oudolta jos päivässä menee monta tuntia siivoamiseen.
Tämähän olisi aivan unelma! Minulle ei ole kuitenkaan vielä selvinnyt millä keinolla saisin noille 7v ja 8v lapsille taottua päähän sen että edellinen leikki siivotaan ennen seuraavaa ja että pyyhkikää ne murot pöydältä kun olette syöneet. Ei vaikka kuinka näytän esimerkkiä yms.
Kun lapset tulevat kotiin, menevät he lumisten vaatteidensa kanssa suoraan kylpyhuoneeseen (asumme kerrostalossa), ripottelevat matkalle hanskojaan ja reppunsa. Luistimet yms jätetään iloisesti eteiseen kaikkien kompuroitavaksi. Vaatteet riisuvat kasaan kylppärin lattialle josta nostelen ne kuivumaan (he eivät yletä kuivaustelineeseen). Rupean tekemään toisen kanssa läksyjä, millä aikaa toinen ehtii jo käydä hakemassa leluja ja muita leviteltäväksi. Mies rupeaa yleensä tässä vaiheessa tekemään ruokaa (tykkää kokata). Läksyjen myötä pöydällä on nyt sitten kuminmurusia, lyijynpätkiä, kirjoja, vihkoja ja monia monisteita. Kun läksyt on tehty toisen kanssa, muistutan noin kolmeen kertaan että vie ne tavarat paikalleen. Tällä välin yritän ohjeistaa toista lasta siivoamaan jälkensä, mutta koska ruoka on jo kohta ja läksyt pitää tehdä, joustan. Kun läksyt on molemmilla valmiina, syömme, lapset eivät halua siivota edellistä leikkiä, joka on tässä vaiheessa n kolminkertaistunut erilaiseksi maja-lego-keppari-askartelulaivaksi. Ja eihän se tietenkään ole siis _edellinen_ leikki, vaan tietenkin käynnissäoleva. Mitä nyt sitten että alettiinkin yhtäkkiä heittelemään lennokkeja... Sitten aletaan tappelemaan siivoamisesta kun alkaa lähestyä iltasatuaika ja lopulta homma johtaa siihen että kaksi lasta itkee ja huutaa, mies on painunut lenkille ja minä olen valmis menemään sänkyyn ja vetämään peiton niskaan. Päädytään sitten jonkinlaiseen kompromissiin missä lapset siivoavat osan ja sitten luetaan iltasatu, syödään iltapala, pestään hampaat, laitetaan huomiset vaatteet ja reput valmiiksi ja sitten nukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Porvoon suuntaan viittaa tää koti
Miksi? Koska sotkuisia koteja ei ole olemassa?
Olen kotimme ainoa aikuinen. Lapset eivät vielä kykene juurikaan auttamaan, mutta unohtelevat loppujen lopuksi hyvin vähän leluja esille.
Siivoamiset jää vähemmälle ja sitten kun on omaa vapaata niin pitää kerralla siivota kämppä ja toivoa että pysyy hetken siistinä.
Kotiaskareiden hoitaminen menee liki mahdottomaksi kun kuluttaa pari tuntia töihin mennessä ja 8 tuntia töissä. Kotiaskareet kasaantuvat siis pitkälti viikonlopuille.
Tiskikone helpotti elämää huomattavasti.
Olet vain laiska, sotkuinen ja hidas. Työssäkäyvät naiset hoitaa samat mutta vähemmässä ajassa eikä tarvitse edes palstalla avautua.
Vierailija kirjoitti:
Olet vain laiska, sotkuinen ja hidas. Työssäkäyvät naiset hoitaa samat mutta vähemmässä ajassa eikä tarvitse edes palstalla avautua.
Se on aivan mahdollista. Yksinasuessani minulla oli työssäkäydessä aina siisti ja laitettu koti. Mutta nyt lasten kanssa olen ilmeisesti laiskistunut, alkanut sotkuiseksi ja mahdollisesti olen hidas. Se on ihan oikeasti mahdollista. Esim tänä aamuna nukuin yhdeksään vaikka lapset lähtivät kouluun jo puoleksi.
Mie en lakkaa ihmettelemästä tuota jatkuvaa kitinää pyykinpesun raskaudesta. Pyykit korista koneeseen, aineet sisään ja kone käyntiin = 1 min. Sitten 1,2 tuntia kauneusunet, ja 5 minuutia pyykit narulle. Toista se oli ennen, ihanalla 40-luvulla. Vedet kaivosta saaveihin ja pataan lämpiämään, pyykkien ankara käsinpesu, talvella avannon teko ja pyykkien huuhtominen, kuivatus talvipakkasilla jne. Siinähän vierähti muutama tunti ihan ilman muotiunelmia päikkäreistä puhumattakaan!
Vierailija kirjoitti:
Mie en lakkaa ihmettelemästä tuota jatkuvaa kitinää pyykinpesun raskaudesta. Pyykit korista koneeseen, aineet sisään ja kone käyntiin = 1 min. Sitten 1,2 tuntia kauneusunet, ja 5 minuutia pyykit narulle. Toista se oli ennen, ihanalla 40-luvulla. Vedet kaivosta saaveihin ja pataan lämpiämään, pyykkien ankara käsinpesu, talvella avannon teko ja pyykkien huuhtominen, kuivatus talvipakkasilla jne. Siinähän vierähti muutama tunti ihan ilman muotiunelmia päikkäreistä puhumattakaan!
Siis en todellakaan sano ettäkö minulla olisi millään tavalla raskasta verrattuna kehenkään muuhun, saati ihmisiin jotka hoitivat kotiaskareet ENNEN koneita! Minulla on varaa palkata siivoojia, ostaa kunnon aineita ja välineitä, robotti-imuri, pyykinpesutorni ja tiskikone. Isoin aika minulla menee pyykkien lajitteluun ja etenkin viikkaamiseen. Tämä asunto ei ole parhaiten suunniteltu, täällä ei ole mm kurahuonetta tai kodinhoitohuonetta. Pyykkikoreja on tasan 3 ja pyykit on viikattava sängyllä koska se on ainoa missä on sille tilaa. Lisäksi säilytystilaa ei ole millään tavalla tarpeeksi. Hintaa kuitenkin oli melkein milli, enkä jaksaisi muuttaakaan joten se on mitä on.
Eihän moni perheellinen jossa molemmat töissä jaksakkaan pitää kotia siistinä, siinä sitten elellään ja siivoillaan kun jaksetaan.
Äitinikin on ihmetellyt, että mikä näitä naisia vaivaa, kun eivät pidä kodeistaan huolta, siis minun ja veljen vaimoa tarkoitti. Toki some vie aikaa ja töiden jälkeen väsyttää. Olisihan se ihanteellinen tilanne jos vaimo voisi jäädä kotia hoitamaan, saattaisi jaksaa hoitaa minuakin useammin.
Vierailija kirjoitti:
Eihän moni perheellinen jossa molemmat töissä jaksakkaan pitää kotia siistinä, siinä sitten elellään ja siivoillaan kun jaksetaan.
Äitinikin on ihmetellyt, että mikä näitä naisia vaivaa, kun eivät pidä kodeistaan huolta, siis minun ja veljen vaimoa tarkoitti. Toki some vie aikaa ja töiden jälkeen väsyttää. Olisihan se ihanteellinen tilanne jos vaimo voisi jäädä kotia hoitamaan, saattaisi jaksaa hoitaa minuakin useammin.
Tai sinä. Voisihan se vaimo käydä töissä ja sinä hoitaa häntä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri vaatteilla on eri pesuohjeet enkä pese esim valkoisia punaisten vaatteiden kanssa. Teknisillä vaatteilla on omat pesuohjelmansa ja aineensa.
En tiedä kuinka lakanoiden vaihtoa voisi vähentää. Meillä, hmm, harrastetaan paljon öisin ja hiki imeytyy lakanoihin vaikka muilta eritteiltä toki suojataankin.Eri pesuohjelmat ei vielä tarkoita, että niitä on pakko käyttää. Itse pesen treenikamat muiden vaatteiden seassa ilman ongelmia.
Minä taas uskon niiden suojaavan vaatteiden ominaisuuksia. Esim kaikkiin kankaisiin ei saa laittaa huuhteluainetta.
Eipä huuhteluainetta mihinkään tarvitakaan. On hyvin vähän vaatteita, mihin tarvitaan ns. sähkönpoistajaa = huuhteluaine. Villavaatteet kaipaavat jotain, mutta niiden sähköisyyden poistamiseen riittää (pyykki)etikka. Esim. pyyhkeisiin ei kannata laittaa ollenkaan huuhteluainetta, koska niiden imuteho heikkenee.
Minä olen luopunut huuhteluaineesta noin 7 vuotta sitten, olin tavallaan koukussa "kukkaistuoksuiseen" pyykkiin. Kun ei kerran sitten ollutkaan ainetta, niin huomasin että eipä pyykki siitä miksikään mennyt ja olivatkin huomattavasti mukavamman tuntuisia. Tämän jälkeen olen käyttänyt pyykkietikkaa satunnaisesti, lähinnä villapaitoihin.
Minä pesen lähes kaikki vaatteet ja petivaatteet 60 asteessa, aremmat materiaalit ja farkut 40 asteessa/hienopesu. Toki erottelen väreittäin, tai siis tummat ja värikkäät samassa ja vaaleat samassa. Ei ole koskaan ongelmia ollut, eikä vaatteet ole menneet pilalle.
Eri vastaaja
Jaa-a. Olen kahdelle taaperolle kotiäitinä. En ehdi :D
Meillä on välillä todella sotkuista. Sitten kun kunnolla häiritsee niin miehen kanssa siivotaan yhdessä. Joskus jos on fiilistä, siivoan pitkin päivää vähän kerrallaan.
Koti pysyy siistinä, kun siivoaa heti jälkensä. Syömisen jälkeen pyyhkii pöydän, menee sekunti. Tiskikoneen tyhjentämiseen ja täyttämiseen menee max 10min. Pyykkien laittoon samaten. Kerran viikossa imuroidaan ja pyyhitään pölyt, pestään vessat. Viikkosiivoukseenkaan ei mene tuntia kauempaa, kun kahden aikuisen kesken sen tekee. Tavarat laitetaan heti paikalleen, kun niitä ei tarvita. En ymmärrä, miten siivoamiseen saa menemään paljon aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Koti pysyy siistinä, kun siivoaa heti jälkensä. Syömisen jälkeen pyyhkii pöydän, menee sekunti. Tiskikoneen tyhjentämiseen ja täyttämiseen menee max 10min. Pyykkien laittoon samaten. Kerran viikossa imuroidaan ja pyyhitään pölyt, pestään vessat. Viikkosiivoukseenkaan ei mene tuntia kauempaa, kun kahden aikuisen kesken sen tekee. Tavarat laitetaan heti paikalleen, kun niitä ei tarvita. En ymmärrä, miten siivoamiseen saa menemään paljon aikaa.
Onko sinulla lapsia?
Mitä ihmettä? Meillä menee kotitöihin muutama tuntin viikossa, vaikka on pieniä lapsia ja koiria. Nekin hoituu etätöiden lomassa, kun pitää pienen verryttelytauon. Työpäivän jälkeen ei tarvitse tehdä kuin ruoka vapaa-ajalla ja loppupäivän voi tehdä mitä huvittaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä? Meillä menee kotitöihin muutama tuntin viikossa, vaikka on pieniä lapsia ja koiria. Nekin hoituu etätöiden lomassa, kun pitää pienen verryttelytauon. Työpäivän jälkeen ei tarvitse tehdä kuin ruoka vapaa-ajalla ja loppupäivän voi tehdä mitä huvittaa.
Tämä minuakin ihmetyttää että mistä on kyse. Onko oikeasti näin iso merkitys sillä että täällä ei ole tarpeeksi säilytystilaa ja esim pyykkirumba on sitä että kuivausrummusta meidän makuuhuoneeseen, sieltä viikattuna oikeisiin huoneisiin ja kaappeihin. Sen sijaan että olisi kodinhoitohuone? Tai se että pyyhkeille ei esim ole omaa kaappia ja sinänsä omaa paikkaa?
Eikö niitä sotkuja voi heti korjata?Lapsille opettaa että ne astiat koneeseen,leikit korjataan kun leikitty jne.Kuulostaa oudolta jos päivässä menee monta tuntia siivoamiseen.