Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Säästitkö rahaa nyt jo täysi-ikäselle lapsellesi. Mitä tapahtui kun lapsi täytti 18v?

Vierailija
15.03.2021 |

Säästin tyttärelleni syntymästä alkaen rahastoon, joten hänellä oli 18-vuotiaana 8000e säästöt. Tytär on nyt 21v ja opiskelee, ei ole vielä koskenut rahoihin ollenkaan.

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kela voisi takaisinperiä tukia kymmenien tai jopa satojen tuhansien edestä, jos joku tekisi tästä aloituksesta rikosilmon, sillä kukaan ei varmaan ole piilottanut omaa ip-osoitettaan. Rikoksia suunnitellessa tulee noudattaa korkeaa tietoturvaa.

Käsittääkseni kelaa kiinnostaa vain työtulot ei omaisuustulot tai omaisuus kun puhutaan opiskelijoista.

Vierailija
22/44 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerron oman kokemukseni toiselta puolelta, eli minulle on säästetty kun olin lapsi ja olen jo aikuinen. Omat vanhempani eivät säästäneet, vaan isovanhempani, 1000e. Sain rahat kirjekuoressa ja annoin isälleni talteen. Opiskeluaikana välillä tuli tarve käydä kirjekuorella, en muista kauanko rahat riittivät, mutta kyllä ne opiskelujen loppuun mennessä oli käytetty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olettekos kaikki ilmoittaneet kelalle asianmukaisesti näistä rahoista, vai oletteko kaikki talousrikollisia?

Osa antaa lahjana eli 3900-4900€/3v joka on verovapaata tai sitten tili jolle säästetty on lapsen nimissä ja sille annetaan tunnukset vasta kun lapsi näyttää osaavansa käyttää rahaa järkevästi. Ei siinä ole mitään rikollista kuin sellaisen mielestä joka asiasta ei mitään ymmärrä eikä osaa sitä oikein hoitaa. 

Vierailija
24/44 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain 10 000€ kun täytin 18 v. kaikki meni n.1kk kurkusta

alas mutta hauskaa oli heh.. Äitee oli kyllä häjynä.

Vierailija
25/44 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säästettiin ja potti oli 8 tuhatta euroa. Poika pelasi kaikki nettipeleihin ja velkaantui päälle pikavipeillä. 

Sama täällä, paitsi meillä tytär ja summa oli 12 000e. Annoin rahan vasta kun hän oli 20v, en tiennyt tuolloin että tytär oli jo tuossa vaiheessa pahasti velkaantunut nettipelien kanssa. Raha meni velkoihin ja velkaa jäljellä vielä ties kuinka paljon. Hänellä on paha riippuvuus, on nyt onneksi päässyt terapiaan. 

Vierailija
26/44 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 20-vuotias ja äitini on perustanut minulle sijoitustilin, kun olin nuori. Nyt siellä on 8 500€ kertynyttä pääomaa. Käytän sen sitten, kun otan asuntolainan. 

Vierailija
27/44 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olettekos kaikki ilmoittaneet kelalle asianmukaisesti näistä rahoista, vai oletteko kaikki talousrikollisia?

Kysytäänkö opintotukihakemuksessa säästöjä?

Vierailija
28/44 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysytäänkö opintotukihakemuksessa säästöjä?

Säästöt tai muukaan omaisuus ei vaikuta opintotuen eikä yleisen asumistuen saamiseen. Ne vaikuttavat toimeentulotuen saamiseen, jos sitä hakisit

Vierailija
29/44 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostettiin lapsille asunnot keskustasta. Toinen asuu omassaan kun aloitti opinnot. Toinen pisti vuokralle kun muutti eri kaupunkiin opiskelemaan.

Selitys on, että vuosina 2006-2007 kun ostimme asunnot, hinnat oli halvempia ja huoneistoja olemme omalla rahalla, ajalla ja hiellä remontoineet. Toki ammattimiehiä on pitänyt käyttää apuna. Asunnot on siirretty jo lapsille ja maksettu verot.

Vierailija
30/44 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoäitini perusti tämmöisen rahaston, johon oli tarkoitus tallettaa rahaa kuukausittain.. sinne kerääntyi tasan 20mk, isoäitini ensimmäinen talletus. Eivät muut kiinnostuneet, mutta en tästä ole katkera enkä sitä edes juuri ajattele.

Isäni kuoli ollessani 25 vuotias, sain "perinnön" josta meni kyllä suurin osa pesän velkoihin.

Näin sitä muilla nuoruus alkaa..

Vierailija
31/44 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästin, saa nyt 20 täyttäessään rahat itselleen, joitakin tuhansia. Ei olisi ollut toivoakaan pari vuotta sitten, olisi varmaan humputellut kaiken johonkin takkeihin.

Vierailija
32/44 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ollut antaa kuin 50e/kk, ja silloin tällöin ruokakassi mukaan. Nyt hän on  kuitenkin aikuinen, ja KTM. Hyväpalkkaisessa virassa, ja pärjää elämässään.

Vierailija
33/44 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain aikoinaan noin 10000 euroa, kaikki yhä edelleen säästössä ja olen 44-vuotias. Otin säästöistä välillä muutaman tonnin sijoitusasunnon remppaan, mutta palautin sittemmin.

Meillä on useita lapsia, joille säästetty sekä rahaa että pörssiosakkeita. Näiden lisäksi he säästävät itse esim kesätöistä ja muista pikkuhommista, joita tekevät esim isovanhemmilleen.

Vierailija
34/44 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäret on vasta 8 ja 6v, molemmilla tilillä jo yli 5000€. Eli hyvä summa on 10vuoden päästä.

Vierailija
35/44 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästin 5000 e. Nuori humputti ne välivuoden aikana asuessaan Lontossa, että se siitä säästämisestä nuorelle. 

Vierailija
36/44 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kummosia säästelty, kun niin paljon on noita tuttavia ja sukulaislapsia, jotka hassas säästöt heti 18 vuotiaana. Eivät saaneet mitään järkevää aikaiseksi. Vaikka oli ihan hyvistä perheistä ja sitä säästämistäkin oli opetettu ja omilla rahoilla ostamisia...

Sitten vapautui kaikki hanat ykskaks, ei tarvinutkaan säästää, että pääsi reissuun tai ostettua ihanan käsilaukun. Kukaan ei rajoittanut.

Me oltiin muutamia tonneja laitettu lapsille talteen. Ihan puheena oli, että käyttörahaksi, kun tulee kaikkea ajokorttia, baaritouhuja, reissuja enemmän siinä iässä. Kumpikaan meillä ei ole korttia vielä ajanut, mutta hieman reissannut. Esikoinen (22v) on reissannut maailman ympäri kerran i(yksin) ja nuorempi tyytynyt toistaiseksi eurooppaan.. kunhan korona helpottaa lähtee meinaavat lähteä porukalla ajamaan Amerikan halki.

Omaan säästöön ollaan kyllä laitettu, että kun muuttavat omilleen opiskeluiden jälkeen, niin sitten ostetaan kämppiin irtaimistoa yms. asioissa autetaan. Ehkä käsiraha "lainataan".

Vierailija
37/44 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman lahjaveroa voi kumpikin vanhempi lapsilleen lahjoittaa 5000 e kolmen vuoden jaksossa. Opiskelevaa nuorta saa auttaa koko opintojen ajan ilman, että vaikuttaa opintotukiin. Itse olemme mieheni kanssa maksaneet lapsemme yliopisto-opintoja (lukukausimaksut, vuokrat yms), vaikka opintotukea ja  -lainaakin opiskelija otti. 

Verottaja voi olla muuten tarkka näissä, että jos ison lahjan saava nuori saa itse määrätä, mihin rahan käyttää, lahjavero voi napsahtaa. Jos vanhempi maksaa vuokran tai nuori ostaa ruokia (sivukortilla kätevästi), lahjan saaja ei voi vaikuttaa rahojen käyttöön, joten näistä ns. elantomenoista ei mene lahjaveroja. 

Sitten on tietysti eri asia, jos nuori on saanut asumistukea tai toimeentulotukea. Kela lienee kiinnostunut noista tuista siinä tapauksessa. Ainakin rahana maksetuista. Asumistukiin vaikuttavat tulot. Jos tuloja ei ole, lahjat eivät kai vaikuta?

Vierailija
38/44 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat ovat säästäneet minulle myös syntymästä asti ja tilillä oli kyllä niin valtava summa että ei ole hetkeen rahasta pulaa ja olen kiitollinen vanhemmilleni varmasti koko loppuelämän ajan ja niin aion tehdä myös tuleville lapsillenikin jos sattuu sellainen lahja omalle kohdalleni. Vaikka on aina vähänkin ylimääräistä edes 1-10e nii laittaapi aina lapsen tilille. 

Vierailija
39/44 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästän omalle tilille ja autan sieltä tarvittaessa asunnon tms järkevän jutun ostossa. Itse tuhlasin 20k kaikkeen turhaan 18-20v iässä.

Vierailija
40/44 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin säästämisen kun tytär syntyi. Rahat (tällä hetkellä n 16500€) edelleen koskemattomana. Tytär 21- vuotias toisen vuoden opiskelija yliopistossa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kaksi