Särkeekö muiden silmiä kun ei osata yhdyssanoja?
Kommentit (42)
Jo on joillaki naurettavii ongelmia… Itteeni ei hetkauta mitenkää, miten toiset kirjoittaa.
Ei tuo tyhmyydestä kerro. Itselläni on vaikeuksia ymmärtää yhdyssanoja enkä ole tyhmä. Lukihäiriö minulla on, mutta tokihan suomalaiset rinnastavat sen tyhmyyteen.
Mua ei häiritse minkäänlaset kirjoitusvirheet. Itselläkin lukivika niin aivan evvk jos pikku fiboja tekstissä. Kunhan ymmätää pointin mitä haluaa sanoa niin muuten aivan tämä ja tuo mitä virheitä.
Hah pitäääpä laittaa tähän tahallaan enään.. Silläkään ole merkitystä onko pitsassa ananasta jos on lemmikkinä kiljuhanhin.
Min saan tehdä kirjoitus virheitä vaikka ap saa siitä silmä särkyä kun en osaa vielä yhdys sanoja
Vierailija kirjoitti:
Ei särje. Moni somettaa kännykällä ja ennskoivasyöttö ja autocorrect tekee joskus temput.
Heh heh... 😅
Vierailija kirjoitti:
Tätä tapahtuu kokoajan. Kumpa niin ei olisi enään.
Ompa kumma, ketä näin tekee?
Särkee niin paljon että pitää laittaa silmä tippoja ja ottaa päivä nokoset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ompa kumma, ketä näin tekee?
Kokoaja tekee sitä koko ajan. Harvemmin siivooja tai muu ammattiryhmä.
Vierailija kirjoitti:
Ei särje. Moni somettaa kännykällä ja ennskoivasyöttö ja autocorrect tekee joskus temput.
Oikeuttaako se kirjoitusvirheisiin, jos somettaa kännykällä? Eikö sitä viestiä voi oikolukea ennen lähettämistä? Toki joskus voi käydä vahinko, mutta kun tuntuu, että niitä vahinkoja sattuu ihan joka viestissä monilla.
En mäkään täydellinen ole, mutta kyllä mua silti joskus sattuu sieluun.
Tavallaan särkee, tavallaan ei. Ärsytyksen aste on kiinni tekstin laadusta. Sanomalehdissä en yhdyssanavirheitä suvaitse sen enempää kuin viime vuosina yleistyneitä virheitä kuten "rakastaa olla" ja "valitsee tehdä".
Minua kiinnostaa se, miksi joidenkin mielestä "pahamieli" on yhdyssana. Toinen usein näkemäni kummallisuus on "peitonalla". Millainen käsitys kielestä on ihmisellä, joka tarkoituksella kirjoittaa näin? Kysyä ei voi, koska hän ei varmasti ole perehtynyt asiaan niin hyvin, että osaisi edes arvata.
Särkee, kun työpaikalla koulutetut ihmisetkään ei osaa tai välitä. Käsitellään myös virallista tekstiä, mutta hellurei vaan.
Vierailija kirjoitti:
Kunpa
Ja tämän ketjun lukeneena en ihmettele miksi Suomessa on niin paljon koulukiusaamista.
Ei särje, luen nykyisin muutenkin niin paljon väärin, että ihan hyvä herätys välillä.
Välillä myös huomaan puhelimen olevan eri mieltä kanssani ja erottavan yhdyssanoja.
En muutenkaan ole mikään erityisen lahjakas tekstintuottaja, miksi siis arvostella muita.
Luen yhdyssanavirheet päässäni aina tyyliin "omena (tauko) puu". On se vähän häiritsevää. Jossain chattiviesteissä ei kirjoitusmokat niin haittaa, kirjoitetaan ja lähetellään kuitenkin nopeasti, mutta esim sähköposteissa tai foorumiviesteissä... 🙄
Ei särje. Ymmärsin jo nuorena, etteivät kaikki hallitse sujuvaa yleiskieltä. Ainoastaan silloin ärsyttää, jos joku virallinen taho julkaisee huolimatonta tekstiä.