Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen mahdollisesti eroamassa mieheni kanssa, miten jaetaan rahat ja omaisuus?

Vierailija
13.03.2021 |

Mietin kun itse olen säästänyt aika ison summan rahaa samalla kun olemme puoliksi maksaneet kaikki menot, tai oikeastaan itse olen maksanut kyllä enemmän. Mieheni on käyttänyt enemmän rahaa itseensä. Miten nyt käy omien säästöjeni jos erotaan? Pitääkö minun antaa puolet miehelleni? Meillä useampi lapsi yhdessä ja ilmeisesti lapset jäävät minulle, koska mies ei niitä halua 😔

Kommentit (176)

Vierailija
61/176 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lahjoita tosiaan lapsillesi, ja ehkä myös vanhemmille / luotetuille ystäville, joilta saat rahoja takaisin. Osta lapsille pyörät, tietokoneet, huonekaluja tms. isompaa, mitä he lähiaikoina tarvitsevat. Uusi talvitakkisi, silmälasisi tms. kalliimmat hankinnat. Nosta käteistä tonnien vararahasto ja piilota hyvään talteen.

Oleellista on tilisi saldo avioeron vireille laittopäivänä, sillä sen mukaan sitten ositetaan. Voitte tietysti vapaasti sopia jotain muutakin kuin 50 / 50, jos molemmat niin haluavat.

Tietääkö mies rahoistasi? Jos ei, niin jemmaa / lahjoita / investoin ne ennen eroa.

Kiitos, tämä oli hyvä neuvo. Näin taidan toimia. Täytyy nostaa käteistä nyt tasaisin väliajoin. Mies tietää säästöistäni, mutta ei tiedä miten paljon säästöjä on. Ajattelee varmaan että joitakin tuhansia on tilillä.

Vierailija
62/176 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

61=ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/176 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei avioehtoa, menee omaisuuden jako puoliksi. Mutta myös omaisuus lasketaan, jos hänellä nimissään autoa tai muuta tavaraa. Eli, jos omaisuutesi ylittää miehesi omaisuuden, maksat ylijäänästä miehelle osuuden. Ei siis tatkoita, että säästösi välttämättä puolitetaan teidän kesken.

Meillä ei ole muuta omaisuutta kuin talo ja auto joista yhteistä velkaa. Itse olen säästänyt tuloistani, kun mies käyttänyt ne itseensä. Nyt jos lapset jäisivät minulle, mies itse sanoi ettei halua yhteishuoltajuutta, niin meneekö omaisuus silti tasan puoliksi?

T. Ap

Tässä oppia kaikille. Ei kannata mennä naimisiin, jos ei ymmärrä, mitä se tarkoittaa.

Ja joo, ilman avioehtoa puoliksi menee niin omaisuus kuin velatkin. Jos miehesi on ottanut 50.000 lainaa ja käyttänyt sen itseensä, niin saat puoliksi senkin. Eli omaisuus ja velat kaikki lasketaan, ja lopputulos puoliksi, oli se sitten miinusta tai plussaa.

Ei pitäisi edes kommentoida tuota yhtä ”saa sopia miten haluaa”. Totta helkkarissa saa vaikka antaa kaiken kulkukissoille, mutta se tuskin nyt auttaa ap:tä hänen kysymyksessään.

Miksei auttaisi? Eihän missään lue, että lain määrittämän puoleksi kaikki mukaan pitää mennä, jos saa sovittua muuta. Ap pystyy vielä aivan hyvin kirjoittamaan vielä jopa avioehdon, jos mies vaan suostuu alllekirjoittamaan sen.

Se on totta, ettei moni ymmärrä mitä sopimukset tarkoittavat. Mutta kyllä kaikenlaista sopimuksista pääsee neuvottelemalla, myös eri tuloksiin monesti, mitä siinä alkujaan luki.

Tärkeintä on saada se näyttämään miehen kannalta kannattavalta vaihtoehdolta.

Vierailija
64/176 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko oikeasti niin, että miehen henkilökohtaiset lainat katsotaan erotilanteessa yhteisiksi? Eihän se voi niin mennä. Jos minulla on 50 tonnia rahaa ja miehellä 50 tonnia velkaa, niin eron tullen maksan miehelle 25 tonnia enkä todellakaan sitä koko velkaa.

Ei ylipäätään kannata mennä naimisiin. Käsittääkseni tuossa tilanteessa kuitenkin varat ja velat laitetaan yhteen ja sen jälkeinen potti jaetaan. Toisin sanoen tuossa tilanteessa velkainen ei saa rahojasi?

Vierailija
65/176 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjoittamisesta. Eihän se veroton raja ole mikään kriittinen rajapyykki. Ikävä tietysti maksaa ylimääräisiä "transaktiokustannuksia" mutta joissakin tapauksissa en pitäisi esteenä. Lähisukulaiselle 10 000 euron lahjasta menisi näemmä 400 euroa lahjaveroa. Jos toinen osapuoli on todella holtiton rahankäytön suhteen ja tämä romuttaisi elämänlaatua vielä avioeron jälkeenkin niin kannattaisi harkita maksaa mielenrauhasta vähän.

Omille lapsille lahjoittamista tuskin katsotaan omaisuuden hukkaamiseksi.

Vierailija
66/176 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sinunkaan ole pakko niitä lapsia ottaa. Välihuomiona.

Joo totta, mutta en halua että mennään oikeuteen taistelemaan sen takia että kumpikaan ei halua lapsia. Se olisi aivan kamalaa lapsille, vanhemmat jo sen ikäisiä että ymmärtävät asian. En missään nimessä halua että lapset ajattelevat että en halua heitä, mieluiten en haluaisi että he ymmärtävät sitäkään että isänsä ei heitä halua, vaan toivon että voitaisiin sopia asia ilman suurempia riitoja. Ja jos se tarkoittaa sitä että otan lapset, niin sitten se on niin. Rakastan lapsiani kuitenkin yli kaiken, enkä ikinä voisi hylätä heitä. T. Ap

Vierailija
67/176 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

M25 kirjoitti:

Se menee niin, et nainen saa puolet miehen rahoista. :)

Oliko tuo sinun mielestä hyväkin vitsi vai miksi se sinua naurattaa? Suomessa puolisot osallistuvat yhdessä perheen elättämiseen. Sinulle tiedoksi sekin, että avioehto on ihan hyvä valinta naimisiin mennessä. Avoliitossakin voi asua.

Vierailija
68/176 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, siirrä lapsille maksimisummat, ehkä myös vanhemmillesi jos voit luottaa että saat rahat heiltä takaisin.

Valitettavasti vanhempi ovat kuolleet, mutta minulla on kyllä luotettava ystävä kenelle voisin siirtää rahoja, mutta tuohan on tavallaan sitten epärehellistä toimintaa. Voidaanko minua rankaista siitä?

Meillä siis todella on ollut se että minä olen maksanut perheen menoista ehkä suunnilleen 60%. Olen säästäväinen ihminen ja ymmärrän raha-asioista kun taas mieheni ei yhtään. Nyt minun pitää todella miettiä miten toimin, eron hakeminen on kuitenkin minun käsissäni. Mies ei sitä yksin hae. T.Ap

Älä siirrä rahaa luotettavalle(kaan) ystävälle. Tarkoitus ei ole nyt hankkia itselleen uusia potentiaalisia vaikeuksia.

Vierailija
69/176 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten on veroseuraamus jo antaa rahaa jollekin ystävälle?

Kuinka tarkkaan pankki seuraa tilitapahtumia. Jos lapsillekaan ei saa antaa kuin sen määrätyn summan.

Jos ei mitään väliä niin jokainenhan silloin tekisi niin, että antaisi tai siis siirtäisi ennen suunniteltua eroa rahaa jonkun luotettavan ystävän tilille.

Ja sitten saisi siirtää niitä eron jälkeen takaisin.

Ositus ja lasten elatus ja huoltajuus ei liity toisiinsa.

Ainoastaan silloin jos joku haluaa könttäsummana kerralla korvata koko elatuksen ja se huomioidaan sitten osituksessa.

Vierailija
70/176 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko oikeasti niin, että miehen henkilökohtaiset lainat katsotaan erotilanteessa yhteisiksi? Eihän se voi niin mennä. Jos minulla on 50 tonnia rahaa ja miehellä 50 tonnia velkaa, niin eron tullen maksan miehelle 25 tonnia enkä todellakaan sitä koko velkaa.

Ei ylipäätään kannata mennä naimisiin. Käsittääkseni tuossa tilanteessa kuitenkin varat ja velat laitetaan yhteen ja sen jälkeinen potti jaetaan. Toisin sanoen tuossa tilanteessa velkainen ei saa rahojasi?

Ei. Omaisuus lasketaan. Mies 0, kommentoija 50 000. Tasinkona tästä omaisuuden tasaus, eli 25 000 miehelle ja 25 000 naiselle.

Vierailija
71/176 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka tarkkaan pankki seuraa tilitapahtumia. Jos lapsillekaan ei saa antaa kuin sen määrätyn summan.

Jos ei mitään väliä niin jokainenhan silloin tekisi niin, että antaisi tai siis siirtäisi ennen suunniteltua eroa rahaa jonkun luotettavan ystävän tilille.

Ainoastaan silloin jos joku haluaa könttäsummana kerralla korvata koko elatuksen ja se huomioidaan sitten osituksessa.

Antaa/lahjoittaa saa vaikka kuinka paljon ja kenelle tahansa. Tällä on vain seuraamuksia. Ei lahjaveroasteikko ole mikään este. Ei verkkopankissa tule siitä mitään virheilmoitusta tms.

Vierailija
72/176 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vetoaisit tähän velkaan ja vaadit siksi avioehtoa? Ehkä hän suostuisi siihen, jos ette ihan kauheissa riidoissa ole tällä hetkellä.

Vierailija
73/176 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko kannattanut siinä rakkauden huumassa tehdä avioehto, olisi varmaan, mutta on vähän myöhäistä enää.

No, toivottavasti tästä(kin) tapauksesta taas joku otti opikseen.

Vierailija
74/176 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin totta. Ei se noin voi ehkä onnistua. Mutta itselleni voin ostaa asioita ja lapsille. Toisaalta mitä jos ostan jotain arvokkaampaa itselleni, josta tiedän että saan myytyä sitten lähes samaan hintaan eteenpäin? En tiedä.. Ehkä tällaisia ongelmia ei kovin usein ole. Jos lapset jäävät äidille, ehkä miehellä on usein enemmmän omaisuutta ja sitten se on tavallaan reilua että äiti ja lapset saavat osan siitä. T. Ap

Vierailija
75/176 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö miehesi säästöistäsi? Jos ei niin älä kerrokaan. Huonompi homma jos tietää.

Lykkäisin eroa vaikkapa vuodella järjestelläkseni asioita.

Vuoden aikana tekisin nostoja tilililtäni sukanvarteen ainakin kymppitonni jemmaan. Et ole maininnut lasten ikää, mutta jos ovat jo teinejä niin heille omat tilit ja niille osa varoista.  Selvitä määräaikaistalletusten mahdollisuus lapsille, esim. ajokortit sitten kun ovat 18 vuotiaita. Osta klassisia vaatteita ja kenkiä joilla pärjäät seuraavat vuodet, ei mitään halpiskamaa. Esimekriksi ne pitkävartiset tonnin nahkasaappaat joista olet ehkä haaveillut - kestävät vuosikymmeniä.  

Osta auto ellei sinulla ole omaa. Uskon että miehelläsi on auto ja molemmat erossa pidätte autonne.

Selvittele onko miehelläsi ehkä velkoja joista et nyt tiedä.

Miten ajattelet asumisenne järjestyvän eron jälkeen. 

Vierailija
76/176 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lahjoita tosiaan lapsillesi, ja ehkä myös vanhemmille / luotetuille ystäville, joilta saat rahoja takaisin. Osta lapsille pyörät, tietokoneet, huonekaluja tms. isompaa, mitä he lähiaikoina tarvitsevat. Uusi talvitakkisi, silmälasisi tms. kalliimmat hankinnat. Nosta käteistä tonnien vararahasto ja piilota hyvään talteen.

Oleellista on tilisi saldo avioeron vireille laittopäivänä, sillä sen mukaan sitten ositetaan. Voitte tietysti vapaasti sopia jotain muutakin kuin 50 / 50, jos molemmat niin haluavat.

Tietääkö mies rahoistasi? Jos ei, niin jemmaa / lahjoita / investoin ne ennen eroa.

Tämä. Nyt ap teet kaikki uudet isot hankinnat mitä vaan keksit. Voit myös nostaa pari kolme tonnia, piilottaa rahat ja sanoa että hurvittelit ne ravintoloissa tmv. Onpahan sitten takuuvuokra tallessa.

Vierailija
77/176 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lahjoittamisesta. Eihän se veroton raja ole mikään kriittinen rajapyykki. Ikävä tietysti maksaa ylimääräisiä "transaktiokustannuksia" mutta joissakin tapauksissa en pitäisi esteenä. Lähisukulaiselle 10 000 euron lahjasta menisi näemmä 400 euroa lahjaveroa. Jos toinen osapuoli on todella holtiton rahankäytön suhteen ja tämä romuttaisi elämänlaatua vielä avioeron jälkeenkin niin kannattaisi harkita maksaa mielenrauhasta vähän.

Mutta lahjoitettuaan rahat lapsille, ei ap voi enää käyttää varoja oman elämänlaatunsa turvaamiseen. Lapsen varoja ei voi käyttää omiin kuluihin, tai elatusvelvollisuuden kuluihin (asuminen, ruoka, vaatteet). Toki auttaa, jos voi käyttää lasten isompiin kuluihin, kuten tarvittavat vehkeet, ajokortti ym. muttei itseä suoraan hyödyttäviin asioihin, kuten yhteinen lomamatka tai kodin kunnostaminen ja vastaavat, saati arjen kuluihin.

Vierailija
78/176 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kukaan täällä ajattele, että apn tarina on vain puolet tarinasta. Täällä neuvotaan, miten kieroilla, ja hävittää omaisuutta, niinkuin valkokaulus rikolliset. Kyllä sen täytyy olla kaikki totta, kun ap kerran tänne kirjoittaa. Hänen miehensä on narsistinen sika. Olemme kuulleet,vain toisen puolen tarinasta. Ja ja katkeran sellaisen. Mielestäni ap:kin tekee väärin ainakin, mikäli rupeaa omaisuutta kätkemään. Avioliitto on avioliitto, ja siihen on yhdessä menty. Avioehtoja ei ole tehty, jolloin mennään sen mukaan.

M42, Naimisissa, ei ehtoja

Vierailija
79/176 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avioliittolaki melko selkeä tästä... eli lahjoittaessaan avio-oikeuden alaista omaisuuttaan (vaikka lapsille) on oltava puolison suostumus. Ellei ole, voi puoliso avioerossa vaatia vastiketta, eli lahjoitus otetaan huomioon osituksessa.

Vierailija
80/176 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokraa itsellesi ja lapsillesi asunto ennen eron vireille laittamista ja maksa vuokraa etukäteen. Nosta käteistä ja osta kaikki tarpeellinen. Jos joku kyselee, niin sano ryypänneesi rahat ja käyttäneesi kampaajalle, hierontaan ja laihdutushilavitkutushoitoon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän viisi