Olen mahdollisesti eroamassa mieheni kanssa, miten jaetaan rahat ja omaisuus?
Mietin kun itse olen säästänyt aika ison summan rahaa samalla kun olemme puoliksi maksaneet kaikki menot, tai oikeastaan itse olen maksanut kyllä enemmän. Mieheni on käyttänyt enemmän rahaa itseensä. Miten nyt käy omien säästöjeni jos erotaan? Pitääkö minun antaa puolet miehelleni? Meillä useampi lapsi yhdessä ja ilmeisesti lapset jäävät minulle, koska mies ei niitä halua 😔
Kommentit (176)
Lahjoita 4999 niille joihin voit luottaa. Huoltajuus ei tähän kuulu, miehesi joutuu maksamaan elarit. Jos lapset kerran jää sinulle niin älä suostu mihinkään viikko kummankin luona systeemiin, silloin jää elarit saamatta.
Voit yrittää vedota mieheen ja kysyä, saisitko pitää rahat, koska se tuntuisi reilulta. Pakko miehen ei ole suostua. Tuo lapsiasia ei tosiaan liity ositukseen mitenkään. Kai mies kuitenkin ymmärtää, että vaikka antaisi huoltajuuden sinulle, hän on silti velvollinen maksamaan elatusmaksuja? Rahoja ei tässä vaiheessa voi kauheasti lahjoitella, se katsottaisiin omaisuuden hävittämiseksi/kätkemiseksi.
Ei sinulla ole velvollisuutta kertoa noista rahoista miehellesi. Sopikaa keskenänne omaisuuden jako ilman lakimiehiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei avioehtoa, menee omaisuuden jako puoliksi. Mutta myös omaisuus lasketaan, jos hänellä nimissään autoa tai muuta tavaraa. Eli, jos omaisuutesi ylittää miehesi omaisuuden, maksat ylijäänästä miehelle osuuden. Ei siis tatkoita, että säästösi välttämättä puolitetaan teidän kesken.
Meillä ei ole muuta omaisuutta kuin talo ja auto joista yhteistä velkaa. Itse olen säästänyt tuloistani, kun mies käyttänyt ne itseensä. Nyt jos lapset jäisivät minulle, mies itse sanoi ettei halua yhteishuoltajuutta, niin meneekö omaisuus silti tasan puoliksi?
T. Ap
Tässä oppia kaikille. Ei kannata mennä naimisiin, jos ei ymmärrä, mitä se tarkoittaa.
Ja joo, ilman avioehtoa puoliksi menee niin omaisuus kuin velatkin. Jos miehesi on ottanut 50.000 lainaa ja käyttänyt sen itseensä, niin saat puoliksi senkin. Eli omaisuus ja velat kaikki lasketaan, ja lopputulos puoliksi, oli se sitten miinusta tai plussaa.
Ei pitäisi edes kommentoida tuota yhtä ”saa sopia miten haluaa”. Totta helkkarissa saa vaikka antaa kaiken kulkukissoille, mutta se tuskin nyt auttaa ap:tä hänen kysymyksessään.
Vierailija kirjoitti:
Ei sinulla ole velvollisuutta kertoa noista rahoista miehellesi. Sopikaa keskenänne omaisuuden jako ilman lakimiehiä.
Yllytät rikokseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita rahoista lasten tileille niin paljon kun voit ilman veroja. Sitten niillä voi maksaa lasten kuluja. Ei mee miehelle.
Ei lapsille lahjoitetuista rahoista voi maksaa noin vaan lasten kuluja. Ne ovat sitten lapsen, eikä vanhempi voi niitä käyttää yli oman elatusvelvollisuutensa.
Eiköhän suurin osa toimi ainakin teinien kanssa niin että vanhemmat siirtää rahaa lasten tilille ja lapsi ostaa sitten vaatteet sun muut omalla kortillaan maksaen.
Vierailija kirjoitti:
Voit yrittää vedota mieheen ja kysyä, saisitko pitää rahat, koska se tuntuisi reilulta. Pakko miehen ei ole suostua. Tuo lapsiasia ei tosiaan liity ositukseen mitenkään. Kai mies kuitenkin ymmärtää, että vaikka antaisi huoltajuuden sinulle, hän on silti velvollinen maksamaan elatusmaksuja? Rahoja ei tässä vaiheessa voi kauheasti lahjoitella, se katsottaisiin omaisuuden hävittämiseksi/kätkemiseksi.
Omille yhteisille lapsille tottakai voi. Elatusvelvollisuus on kummallakin joka tapauksessa
Millä tavalla mies on käyttänyt "itseensä"? Jos on ostanut kalliita leluja niin niilläkin on arvo, joka laskettaneen omaisuudeksi.
Vierailija kirjoitti:
Joo, siirrä lapsille maksimisummat, ehkä myös vanhemmillesi jos voit luottaa että saat rahat heiltä takaisin.
Valitettavasti vanhempi ovat kuolleet, mutta minulla on kyllä luotettava ystävä kenelle voisin siirtää rahoja, mutta tuohan on tavallaan sitten epärehellistä toimintaa. Voidaanko minua rankaista siitä?
Meillä siis todella on ollut se että minä olen maksanut perheen menoista ehkä suunnilleen 60%. Olen säästäväinen ihminen ja ymmärrän raha-asioista kun taas mieheni ei yhtään. Nyt minun pitää todella miettiä miten toimin, eron hakeminen on kuitenkin minun käsissäni. Mies ei sitä yksin hae. T.Ap
Voitte sopia tietenkin juuri miten haluatte, mutta riitatilanteissa mennään lain mukaan. Jakaa voidaan tietenkin vain asioita joita on, eli jos tilillä ei ole rahaa niin ei ole myöskään mitään jaettavaa. En tiedä onnistuisiko se, että lainaat rahasi sukulaiselle? Ja sitten vasta eron jälkeen hän maksaa ne sinulle takaisin?
Voisit myös kokeilla sen avioehdon kirjoittamista. Sen kun voi tehdä milloin tahansa. Ja sitten on tietenkin kaikenlaisia tilejä, joita ei miehesi löydä niin helposti tai ihan vaan nostat kaiken käteisenä ja jemmaat ne sukulaisen luokse.
Jos erossa nainen saa kaapata ja estää lasten ja isän tapaamisen niin miten luulette valtion saavan rahojakaan?
Vierailija kirjoitti:
Tässä vaiheessa? Eihän eroa ole edes haettu vielä.
Lahjoita tosiaan lapsillesi, ja ehkä myös vanhemmille / luotetuille ystäville, joilta saat rahoja takaisin. Osta lapsille pyörät, tietokoneet, huonekaluja tms. isompaa, mitä he lähiaikoina tarvitsevat. Uusi talvitakkisi, silmälasisi tms. kalliimmat hankinnat. Nosta käteistä tonnien vararahasto ja piilota hyvään talteen.
Oleellista on tilisi saldo avioeron vireille laittopäivänä, sillä sen mukaan sitten ositetaan. Voitte tietysti vapaasti sopia jotain muutakin kuin 50 / 50, jos molemmat niin haluavat.
Tietääkö mies rahoistasi? Jos ei, niin jemmaa / lahjoita / investoin ne ennen eroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yllytät rikokseen.
Mikähän se rikos olisi tuossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teillä ei ole avioehtoa?
Ei ole. Olen säästänyt summan vasta viime vuosien aikana. Ilmeisesti meidän pitäisi tehdä sellainen jos en halua menettää rahojani? Tuntuu vaan tosi epäreilulta, jos kerta mies vapaaehtoisesti luopuu lapsen huoltajuudesta, ei edes halua yhteishuoltajuutta.
Tehän saatte ihan vapaasti keskenänne sopia noin. Mutta jos mies ei suostu, mennään perusperiaatteella. Ehkä miehelläkin on säästöjä tai omaisuutta? Kannattaa kysyä joltsin oikealta asiantuntijalta neuvoa.
Kuinka isot säästöt? Pääset miehestä eroon niin kulusi pienenvät.
Ei nyt kovin isoista summista ole kysymys, mutta n. 30 000e on minulla tällä hetkellä säästössä ja ajattelin että siitä on edes vähän turvaa minulle ja lapsilleni erossa. Tuntuu kurjalta jos nyt joudun puolet tuosta antamaan pois, kun mies itse sanoi että ei halua edes yhteishuoltajuutta. Itse en voi sanoa lapsilleni että en halua heitä, joten toki yritän nyt selvitä yksinhuoltajuudesta, mutta taloudellinen tilanne kyllä kieltämättä hieman pelottaa, kun joudun työpaikkaakin varmaan vaihtamaan koska teen tällä hetkellä
vuorotyötä. T. Ap
Elatusvelvollinen se mies silti on.
Onko oikeasti niin, että miehen henkilökohtaiset lainat katsotaan erotilanteessa yhteisiksi? Eihän se voi niin mennä. Jos minulla on 50 tonnia rahaa ja miehellä 50 tonnia velkaa, niin eron tullen maksan miehelle 25 tonnia enkä todellakaan sitä koko velkaa.
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla mies on käyttänyt "itseensä"? Jos on ostanut kalliita leluja niin niilläkin on arvo, joka laskettaneen omaisuudeksi.
On syönyt ulkona, juonut, ostellut kaikenlaisia leluja, jotka sitten myynyt vähän ajan päästä eteenpäin ja taas tuhlannut rahat ihan johonkin vaan. Elektroniikkaan, jonka arvo on laskenut ajan kuluessa. Aina on ollut kalliit puhelimet ja tietokoneet, jotka vaihdettu tasaisin väliajoin uusiin. Nettipeleihin mennyt rahaa ym. T.Ap
nosta rahat ulos ja kätke ne.Jos niiden perään kysellään niin sanot pelanneesi ne. Minkäs sille kukaan voi!
Vierailija kirjoitti:
Onko oikeasti niin, että miehen henkilökohtaiset lainat katsotaan erotilanteessa yhteisiksi? Eihän se voi niin mennä. Jos minulla on 50 tonnia rahaa ja miehellä 50 tonnia velkaa, niin eron tullen maksan miehelle 25 tonnia enkä todellakaan sitä koko velkaa.
Ei mene niin. Mies vastaa itse veloistaan. Mutta kuten sanoit maksat miehelle tuon 25 tonnia tasinkoa.
Tuo varmaan lohduttaa tosi paljon ja auttaa tilanteen ratkaisemisessa.