Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen mahdollisesti eroamassa mieheni kanssa, miten jaetaan rahat ja omaisuus?

Vierailija
13.03.2021 |

Mietin kun itse olen säästänyt aika ison summan rahaa samalla kun olemme puoliksi maksaneet kaikki menot, tai oikeastaan itse olen maksanut kyllä enemmän. Mieheni on käyttänyt enemmän rahaa itseensä. Miten nyt käy omien säästöjeni jos erotaan? Pitääkö minun antaa puolet miehelleni? Meillä useampi lapsi yhdessä ja ilmeisesti lapset jäävät minulle, koska mies ei niitä halua 😔

Kommentit (176)

Vierailija
21/176 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei huoltajuudella ole mitään tekemistä avioliiton omaisuuden jakamisen kanssa. Yritä neuvotella miehesi kanssa omasta mielestäsi reilu jako, oikeuden päätöksellä menee puoliksi.

Vierailija
22/176 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei avioehtoa, menee omaisuuden jako puoliksi. Mutta myös omaisuus lasketaan, jos hänellä nimissään autoa tai muuta tavaraa. Eli, jos omaisuutesi ylittää miehesi omaisuuden, maksat ylijäänästä miehelle osuuden. Ei siis tatkoita, että säästösi välttämättä puolitetaan teidän kesken.

Meillä ei ole muuta omaisuutta kuin talo ja auto joista yhteistä velkaa. Itse olen säästänyt tuloistani, kun mies käyttänyt ne itseensä. Nyt jos lapset jäisivät minulle, mies itse sanoi ettei halua yhteishuoltajuutta, niin meneekö omaisuus silti tasan puoliksi?

T. Ap

Valitettavasti et saa mitään tasinkoa sillä, että otat lapset ja mies ei ole säästänyt. Puoliksi menee että heilahtaa, ja mies saa puolet säästöistäsikin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/176 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko syynä koiranpentu?

Vierailija
24/176 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies häviää aina eli saat pitää rahasi vaikka mies on olemassa olollaan tehnyt säästämisen mahdolliseksi.

Vierailija
25/176 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinunkaan ole pakko niitä lapsia ottaa. Välihuomiona.

Vierailija
26/176 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjoita äkkiä lapsille muutama tuhat.

Vierailija
27/176 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyt tuollaista vauvapalstalta sen sijaan, että googlettaisit vaikkapa mitä laki sanoo?

Kyllä, täältä saa neuvoja ja vertaistukea, vaikeassa tilanteessa, kiitos vastaajille. T.Ap

Vertaistukea ja haukkuja juu, ja sekä oikeita että vääriä neuvoja. Kiitos vaan kaikesta.

Vierailija
28/176 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos näyttää pahasti siltä, että säästöistäsi puolet on menossa miehelle, voisitko harkita siirtäväsi joka lapselle sen max. 4 999€, tai minkä summan nyt saatkaan kun säästöt jaat lasten lukumäärällä. Sitten pitäisi aloittaa säästäminen uudestaan, mutta ainakaan ne rahat eivät menisi miehen omiin hurvituksiin.

Vierailija
29/176 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei avioehtoa, menee omaisuuden jako puoliksi. Mutta myös omaisuus lasketaan, jos hänellä nimissään autoa tai muuta tavaraa. Eli, jos omaisuutesi ylittää miehesi omaisuuden, maksat ylijäänästä miehelle osuuden. Ei siis tatkoita, että säästösi välttämättä puolitetaan teidän kesken.

Meillä ei ole muuta omaisuutta kuin talo ja auto joista yhteistä velkaa. Itse olen säästänyt tuloistani, kun mies käyttänyt ne itseensä. Nyt jos lapset jäisivät minulle, mies itse sanoi ettei halua yhteishuoltajuutta, niin meneekö omaisuus silti tasan puoliksi?

T. Ap

Menee ellette muuta onnistu sopimaan. Tuloista säästäminen on nimenomaan avio-oikeuden alaista varallisuutta. Useissa tapauksissa myös avioehdon ollessakin jos osapuolet ovat sovussa.

Vierailija
30/176 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita rahoista lasten tileille niin paljon kun voit ilman veroja. Sitten niillä voi maksaa lasten kuluja. Ei mee miehelle.

Vierailija
31/176 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Ap

Valitettavasti et saa mitään tasinkoa sillä, että otat lapset ja mies ei ole säästänyt. Puoliksi menee että heilahtaa, ja mies saa puolet säästöistäsikin.

Niin, jollei toisin sovita. Avioerossa voidaan ihan itse sopia, miten jako tehdään.

Vierailija
32/176 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita rahoista lasten tileille niin paljon kun voit ilman veroja. Sitten niillä voi maksaa lasten kuluja. Ei mee miehelle.

Mies sitten vaan tyhjentää lasten tilit.

Vierailija
33/176 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, siirrä lapsille maksimisummat, ehkä myös vanhemmillesi jos voit luottaa että saat rahat heiltä takaisin.

Vierailija
34/176 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies häviää aina eli saat pitää rahasi vaikka mies on olemassa olollaan tehnyt säästämisen mahdolliseksi.

Miten tuo on mahdollista?

Vierailija
35/176 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies sitten vaan tyhjentää lasten tilit.

Ei voi tyhjentää omiin menoihin tai on kavallus.

Vierailija
36/176 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei lapsille lahjoitetuista rahoista voi maksaa noin vaan lasten kuluja. Ne ovat sitten lapsen, eikä vanhempi voi niitä käyttää yli oman elatusvelvollisuutensa.

Vierailija
37/176 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teillä ei ole avioehtoa?

Ei ole. Olen säästänyt summan vasta viime vuosien aikana. Ilmeisesti meidän pitäisi tehdä sellainen jos en halua menettää rahojani? Tuntuu vaan tosi epäreilulta, jos kerta mies vapaaehtoisesti luopuu lapsen huoltajuudesta, ei edes halua yhteishuoltajuutta.

Tehän saatte ihan vapaasti keskenänne sopia noin. Mutta jos mies ei suostu, mennään perusperiaatteella. Ehkä miehelläkin on säästöjä tai omaisuutta? Kannattaa kysyä joltsin oikealta asiantuntijalta neuvoa.

Kuinka isot säästöt? Pääset miehestä eroon niin kulusi pienenvät.

Ei nyt kovin isoista summista ole kysymys, mutta n. 30 000e on minulla tällä hetkellä säästössä ja ajattelin että siitä on edes vähän turvaa minulle ja lapsilleni erossa. Tuntuu kurjalta jos nyt joudun puolet tuosta antamaan pois, kun mies itse sanoi että ei halua edes yhteishuoltajuutta. Itse en voi sanoa lapsilleni että en halua heitä, joten toki yritän nyt selvitä yksinhuoltajuudesta, mutta taloudellinen tilanne kyllä kieltämättä hieman pelottaa, kun joudun työpaikkaakin varmaan vaihtamaan koska teen tällä hetkellä

vuorotyötä. T. Ap

Vierailija
38/176 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se menee niin, et nainen saa puolet miehen rahoista. :)

Vierailija
39/176 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos näyttää pahasti siltä, että säästöistäsi puolet on menossa miehelle, voisitko harkita siirtäväsi joka lapselle sen max. 4 999€, tai minkä summan nyt saatkaan kun säästöt jaat lasten lukumäärällä. Sitten pitäisi aloittaa säästäminen uudestaan, mutta ainakaan ne rahat eivät menisi miehen omiin hurvituksiin.

Valitettavasti se menee niin, että lasten tileille on molemmilla vanhemmilla yhtäläinen oikeus käyttää.

Vierailija
40/176 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei lapsille lahjoitetuista rahoista voi maksaa noin vaan lasten kuluja. Ne ovat sitten lapsen, eikä vanhempi voi niitä käyttää yli oman elatusvelvollisuutensa.

Kyllä saa ostaa puhelimet, pyörät, harrastusvälineet. Ei toki voi käyttää mihinkään ruokakuluihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yksi