Onko teistä mautonta mennä naimisiin kirkossa semisuurin tai suurin menoin, jos sulhaselle toinen avioliitto
ja morsiamellakin lapsi edellisen miesystävän kanssa (muuten ensimmäinen liitto).
Kommentit (56)
jonka voisin jakaa itselleni läheisten ihmisten kanssa. Haluaisin kuitenkin muuta kuin pelkän allekirjoituksen papereihin, koska jotenkin mielikuvatasolla haluaisin todistaa, että olen tosissani ja sen haluan muillekin näyttää.
Aiemmat miessuhteeni ovat olleet jokseenkin epäonnistuneita.
Vierailija:
Nykyhäät on ihan pelleilyä.
Eikö juhlat olekaan sitä varten, että juhlitaan onnellista perhetapahtumaa tms? Ei mun mielestä minkään juhlien tarkoitus ole ikinä ollut tavaran- tai rahankeruu, veikkaanpa että suurin osa häistä menee plusmiinusnolla tai miinuspuolelle taloudellisesti.
minua sulholle (terveys reistailee pahasti).
ap
Sinähän asiaa alunperin epäilit, kun aloituksen tänne kirjoitit.
sillä meillä on molemmilla vakituiset, säännölliset tulot. Koti on olemassa, eikä häämatkaakaan varten tarvitse ottaa lainaa.
ap
Siviilivihkiminen ei ole yhtään hepposempi sitoumus, ehkä jopa päinvastoin!
Vierailija:
Siviilivihkiminen ei ole yhtään hepposempi sitoumus, ehkä jopa päinvastoin!
tai tarkoitus sen keveämpi.
Pyörittelen vain omia ajatuksiani ja tunteitani tässä. Voihan kirkollinenkin vihkiminen olla tosi pienimuotoinen, vain pakolliset henkilöt todistajat paikalla. Eräs tuttuni meni naimisiin lentokentän hiljaisessa huoneessa.
ja sopivaa suhdetta. Näiden em asioiden puuttuessa en aiemmin ole halunnut tuoda suhteitani edes oikein päivänvaloon.
ap
yhdessä jo useampia vuosia. Siskolla oli valkoinen puku, en muista oliko huntua. Ikää sentään oli vasta 22, että ehkä se sitten edes sopii kaavaan.
Mä en tajua mitä viktoriaanisia kaksinaismoralisteja täällä on äänessä, kun selitetään, että sen ja sen ikäinen ei saisi pukeutua valkoiseen. Luulen, että aika yhden käden sormilla laskettavissa on tämänkin kesän neitsytmorsiamet - ja siitähän se valkoinen kertoo, eikä iästä.
Missään en ole niin häävihamielistä väkeä tavannut, kuin av-palstalla, ihan kuin vanhojen piikojen ompeluseurassa oltais paheksumassa kaikkea, mitä mieleen juolahtaa.
Itselläkin on pohdinnassa minkälaiset häät haluaisimme mieheni kanssa - se on tarpeeksi iso asia mietittäväksi ilman kenenkään ulkopuolisten mielipiteitäkin. Kaikki ei varmaan meidänkään suhdetta hyväksy, kun mulla on avioton lapsi - voi jeesus, mikä termi, kuka sellaista enää nykyään käyttää. Av-jengi ainakin.
Joku täällä kertoi olleensa sinkun häissä, no se nyt on vähintäänkin outoa. Siinä vähän pilkunnussimista.
Ja anteeksi kireäsävyinen viesti, olen pahalla tuulella, kun lapsi ei meinaa haluta harjoitella pyöräilyä ja minä peräänkuulutan sisua...
mitäs helvataa täällä anelet? sen kun menet naimisiin miten lystäät!! Me tulevan mieheni kanssa pidettiin kihlajaiset jossa koko suku ja ystävät ja vieläpä taikuri esiintymässä!! Hui! Mutta esiintyikin maulla... oli aivan ihanaa olla just kahvittelemassa, ja taikuri käveli sinne ikäänkuin vieraana, esitteli itsensä " Moi, mä olen " se-ja-se" ja tulin vähän katsomaan minkälaista porukkaa täällä on." Sitten veti kortit esiin ja teki lähitaikuutta, eli saimme pällistellä ihan vieressä ja kaikki oli että " miten toi teki ton??" Myös vanhimmat suvustamme. Siis oli todella hyvä juttu. Yritän tällä kertoa että vaikka joku asia kuulostaa huonolta, se ei välttämättä ole sitä...
Älä välitä tuomitsevista siveyden sipuleista täällä!
Nykyään monet eroavat ja monet menevät myös
uudestaan naimisiin. Kirkkohäät sopivat näin
ev-luterilaisille ihan hyvin toisellakin kertaa.
Jokainen morsian ja sulhanen ansaitsee ja saa
järjestää ihan sellaiset häät kuin haluaa.
Ja morsiamella on oikeus valkoiseen pukuun yli 30 v:nakin!
Harva 20 v:kaan on vihille astuessaan neitsyt nykyaikana.
Itse pidin 26 v:na täyspitkää huntua mennessäni naimisiin!
Pukuni väri ei tosin ollut ihan valkoinen, vaan ennemminkin
roosaan vivahtava. Enkä tosiaankaan ollut ´" neitsytmorsian" .
Kauheaa, eikö totta?
Oikeastaan se olisi mautonta vain, mikäli molemmat olisivat olleet aikaisemmin pari vuotta naimisissa, ero olisi melko tuore, suhde olisi kohtalaisen uusi ja pitäisivät suuret prinsessahäät.
Valkoinen puku+huntu on morsiamen viattomuuden merkki, mutta tuo merkitys on kyllä auttamattomasti vanhentunut.
Pitäkää ihan millaiset häät haluatte (ketään loukkaamatta tietenkin)!
Ei kai sitä tarvitse megasuuria häitä järjestää tuolla iällä?
Tai sitten on näitä vaihtoehtoja: pitää teatterikabareen häiden illalla.
Esim. isän ei tule luovuttaa raskaana olevaa morsianta sulhaselle, jonka kanssa tämä jo asuu morsiamen edellisestä suhteesta olevien lasten toimiessa morsiuslapsina.