Te joilla on kotona aina siistiä, siivoatteko joka päivä?
Minun kotonani on välillä siistiä ja välillä sotkuista, useimmiten suht siistiä eli tiskit tiskattu, roskikset viety ja pyykit pestyinä, mutta on pölyä sekä vaatteita ja tavaroita hujan hajan, saattaa olla murusia pöydällä.
Minulla on kokemus, että jotta kotonani olisi aina siistiä, joutuisin siivoamaan koko ajan. Kun siihen yhdistää faktan, että energiatasoni ovat alhaiset luonnostaan, en ehtisi tehdä mitään muuta kuin siivota.
Miten te joilla on aina hyvin siistiä, siivoatteko päivittäin? Montako tuntia yhteensä?
Kommentit (274)
En siivoa mutta en myöskään sotke. En ymmärrä miten voi tulla sotkua kun jo äiti opettanut, että jokainen korjaa omat jälkensä.
Meillä ei tarvitse siivota joka päivä koska olemme siistejä ihmisiä emmekä sotke kotia. Yleensä kun jotain asiaa on käytetty niin se pannaan takaisin paikoilleen.
Kerran viikossa kunnon siivous eli imurointi, lattioiden ja pintojen pyyhintä ja vessojen pesu.
Päivittäin normaalia tavaroiden paikoilleen laittamista ja keittiön tasojen ym. sotkujen pyyhintä. Robotti-imuri saattaa myös pyörähtää pari kertaa viikossa.
Ei vaadi mielestäni kovin paljoa vaivaa, eli päivittäisellä tasolla menee n. 20min siistimiseen.
Kyllä. Joka päiv jotain ja kerran kk siivoan jonkun alueen kunnolla, siis tyhjennän kokonaan ja laitan tavarat takaisin.
Meillä on minun plus kodin yhteisiä tavaroita alle 1000 kpl. Tämä helpottaa tilannetta.
Siivoan joka päivä. Ehkä 10min iltaisin menee et laitan paikat kuntoon ja pyyhin ehkä keittiön tasoja tai suoristan sohvatyynyt tms.
Kerran viikossa sit vähän enemmän, mut kun on koko viikon pitäny sitä siisteyttä yllä ni nopeasti se imurointi ja vessan pesu sit siivouspäivänä menee.
En minä, mutta toi emäntä vaikuttaa siivoavan kaiken valveilla oloajan. Pitää olla syödessäkin nopea, ettei voi paketit katoa kesken voitelun edestä.
Vierailija kirjoitti:
En siivoa mutta en myöskään sotke. En ymmärrä miten voi tulla sotkua kun jo äiti opettanut, että jokainen korjaa omat jälkensä.
Kenen sotkua on sohvan alle kerääntynyt pöly, nurkassa pyörivä villakoira tai jääkaapin hyllyn jäljet? Onko sun vai mun eteisen lattialle kantautunut hiekka ja pikkukivet? Tunnistaako katkaisijasta, jääkaapin ovesta tai keittiön kaapista omat sormenjälkensä? Ihan sitä vaan, että on paljon siivottavaa, joka ei varsinaisesti siivoudu korjaamalla vain omat jälkensä.
Vierailija kirjoitti:
Jokaisen vanhemmat eivät opeta niin. Siitähän nämä ongelmat syntyvät.
En oikeastaan voi sanoa, että siivoan joka päivä.
Minulla ei ole hirveästi turhaa tavaraa jolloin järjestys säilyy ja asun yksin niin
kukaan ei oikeastaan sotke.
Vaatteet omat kaapeissa tai naulakossa, pesulla käynnin yhdeydessä laitan pesuun menevät valmiiksi
koneeseen joitain pieniä poikkeuksia lukuunottamatta.
Tiskit pesen heti pois kun olen syönyt, ainoastaan kahvikuppi on keittiön tasolla huuhdeltuna pidempään.
Minulla on aika pieni asunto 45 m2, koska en tarvitse enempää tilaa.
Koneellinen ilmastointi tuottaa jonkin verran pölyä ja sitä varten minulla on robotti-imuri joka imuroi minun ollesssa töissä tai muuten pois kotoa. Kerran viikossa imuroin itse nurkat ja luutua.
Päivittäin pyyhdin vain pölyjä, keittiön tasoja ja ruokapöytää.
Ei vie montaa minuuttia päivässä.
Te jotka ette laita tavaroita paikalleen niin miten se teette yleensä?
Miksi jätätte laittamatta sinne mistä ne alun perin otitte?
Voisitteko antaa esimerkkejä miten ne tavarat jää sinne tänne?
Kun ei sotke, niin ei tarvi jatkuvasti siivota! Asun siis yksin. Imuroin 2 krt viikossa. Nihkeällä pyyhin lattiat kahden kuukauden välein. Ikkunat pestään kerran vuodessa. Vessat pesen kahden viikon välein. Pyykkiä pesen parin viikon välein pari koneellista. Astianpesukone pesee astiat. Keittiön tarvii olla tosi puhdas, koska siellä tehdään ruokaa. Siivoan aina jälkeni ruuanlaiton aikana ja jälkeen. Kyllä on ihan siistiä.
Herranen aika sentään. Kuka maksaa siivoojalle kahvittelusta?
Vierailija kirjoitti:
Kun ei sotke, niin ei tarvi jatkuvasti siivota! Asun siis yksin. Imuroin 2 krt viikossa. Nihkeällä pyyhin lattiat kahden kuukauden välein. Ikkunat pestään kerran vuodessa. Vessat pesen kahden viikon välein. Pyykkiä pesen parin viikon välein pari koneellista. Astianpesukone pesee astiat. Keittiön tarvii olla tosi puhdas, koska siellä tehdään ruokaa. Siivoan aina jälkeni ruuanlaiton aikana ja jälkeen. Kyllä on ihan siistiä.
Asun yksin mutta en todellakaan pese ikkunoita kerran vuodessa! Ainakin neljä kertaa vuodessa pesen ja vessa ehdottomasti kerran viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun yksin mutta en todellakaan pese ikkunoita kerran vuodessa! Ainakin neljä kertaa vuodessa pesen ja vessa ehdottomasti kerran viikossa.
No huh neljästi vuodessa! Nehän on yleensä verhojen peittämänä. Mä oon epäonnekseni asunut niin monessa kämpässä jossa kaikkis ikkunoita ei ees voi pestä tai se on tosi veemäsitä (esim. alhaalta aukeneva valtava painava ikkuna), että mä pesen vain 1-2 vuoden välein. Riippuu toki, onko pestävät ikkunat.
Vierailija kirjoitti:
Te jotka ette laita tavaroita paikalleen niin miten se teette yleensä?
Miksi jätätte laittamatta sinne mistä ne alun perin otitte?
Voisitteko antaa esimerkkejä miten ne tavarat jää sinne tänne?
Ai miten? Ne vaan jää. Mun mieheni on tässä asiassa mestari: Kun hän ottaa jääkaapista syötävää ja vaikkapa kinkkupaketti tai juusto loppuu sillä kertaa, tyhjä kääre jää pöydälle, koska hän ei katso tarpeelliseksi laittaa sitä roskiin.
Tiskit jää sinne, missä niitä on käytetty, esim. lautanen ruokapöytään, vaikka tiskiallas on metrin päässä. Tai sukat jää lattialle, johon ne tulee riisuneeksi, kun tulee kuuma.
Yritän itse olla siistimpi, mutta väkisin joutuu antamaan periksi, kun asuu siivottoman ihmisen kanssa. En jaksa siivota 24/7 toisen sotkuja. Yksin ollessa en sotke, mutta herraties milloin olen viimeksi ollut yksin kotona, kiitos koronan. Ennen oli miehellä työreissuja joskus.
Tykkään siististä kodista, mutta koska minulla on huithapelimies, meillä ei ole koskaan siistiä. Joutuisin koko ajan kulkemaan miehen perässä enkä halua tehdä niin. Mies ei myöskään siivoa itse mitään, mutta välillä hän huomauttaa täysistä roskiksista tai jalan alle jäävistä näkkärinmuruista. Eniten inhoan miehen tapaa laittaa kengät jalkaan ja vasta sitten ihmetellä, missäs puhelin, avaimet ja lompakko onkaan. Kenkiä ei tosiaankaan riisuta etsimisreissulle.
Vierailija kirjoitti:
Tykkään siististä kodista, mutta koska minulla on huithapelimies, meillä ei ole koskaan siistiä. Joutuisin koko ajan kulkemaan miehen perässä enkä halua tehdä niin. Mies ei myöskään siivoa itse mitään, mutta välillä hän huomauttaa täysistä roskiksista tai jalan alle jäävistä näkkärinmuruista. Eniten inhoan miehen tapaa laittaa kengät jalkaan ja vasta sitten ihmetellä, missäs puhelin, avaimet ja lompakko onkaan. Kenkiä ei tosiaankaan riisuta etsimisreissulle.
Mun mies on samanlainen, mutta ei se mua haittaa, siivoan hänen jälkensä vain. Joskus opiskeluaikoina siivosimme yhdessä, mutta nykyään siivoan itse, niin jälki on silloin kunnollista. Ei ole koskaan riidelty siivouksesta eikä paljon muustakaan. Miehellä ulkotyöt ja mulla sisätyöt.
Meillä on jaksoja kun on aina siistiä. Silloin siivoan jatkuvasti siinä muun tekemisen ohella. Vien mennessäni ja tuon tullessani, pyykkään heti kun on kasassa koneellinen pyykättävää, silmäni katsovat ympärilleni (ei vain siivousmielessä mutta samalla sitäkin) ja jos jotain siivottavaa on, hoidan sen samantien. Kun käyn jääkaapilla, tarkistan samalla onko se siisti, jos ei, siivoan sen. Vessassa käydessä voi pesaista vessan samalla. Kirjahyllyllä kirjaa hakemassa järjestää hyllyn samalla jos on järjestettävää. Jne. Kun näin toimii koko ajan, siivottavaa ei kerry vaan on melkein nautinto kun välillä ilmaantuu jotain siivottavaa.
Kyllä, joka päivä ja pitkin päivää koko ajan jotain. Järjestelyä, pyykit, tiskit, imurointi.
Tavallaan kyllä eli siivoan jälkeni saman tien. En tosin pidä tätä varsinaisena siivouksena vaan ajattelen sen olevan osa arjen toimintoja. Esimerkiksi ruuanlaittoon kuuluu ruuanvalmistuksen jälkien siivoaminen ja ruokailuun tiskien hoitaminen, pukeutumiseen vaatteiden laittaminen paikoilleen jne. Siivoaminen on sitten imurointia, pölyjen pyyhkimistä ja sen sellaista.
Vähiten kuluu aikaa kun toimii tällä lailla eikä päästä askareita kasaantumaan niin että pitää erikseen alkaa vaikka keräillä pyykkejä ympäri asuntoa tai täyttää tiskikonetta.