Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te joilla on kotona aina siistiä, siivoatteko joka päivä?

Vierailija
11.03.2021 |

Minun kotonani on välillä siistiä ja välillä sotkuista, useimmiten suht siistiä eli tiskit tiskattu, roskikset viety ja pyykit pestyinä, mutta on pölyä sekä vaatteita ja tavaroita hujan hajan, saattaa olla murusia pöydällä.

Minulla on kokemus, että jotta kotonani olisi aina siistiä, joutuisin siivoamaan koko ajan. Kun siihen yhdistää faktan, että energiatasoni ovat alhaiset luonnostaan, en ehtisi tehdä mitään muuta kuin siivota.

Miten te joilla on aina hyvin siistiä, siivoatteko päivittäin? Montako tuntia yhteensä?

Kommentit (274)

Vierailija
121/274 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En siivoa mutta en myöskään sotke. En ymmärrä miten voi tulla sotkua kun jo äiti opettanut, että jokainen korjaa omat jälkensä.

Kenen sotkua on sohvan alle kerääntynyt pöly, nurkassa pyörivä villakoira tai jääkaapin hyllyn jäljet? Onko sun vai mun eteisen lattialle kantautunut hiekka ja pikkukivet? Tunnistaako katkaisijasta, jääkaapin ovesta tai keittiön kaapista omat sormenjälkensä? Ihan sitä vaan, että on paljon siivottavaa, joka ei varsinaisesti siivoudu korjaamalla vain omat jälkensä.

Totta, pölyjä imuroin ehkä kerran kahdessa viikossa. Jääkaapin hyllyihin jälkiä? Miksi sinne tulisi jälkiä? Puhtaita asioita sinnekin laitetaan. Eteiseen ei tule hiekkaa kun pyyhkii jalkoja ennen kuin tulee sisälle. Katkaisijoihin, keittiön kaappeihin ym. ei tule sormenjälkiä kun pitää kädet puhtaana/tarttuu oven kahvoihin (niissä ei jäljet näy)

Vierailija
122/274 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En siivoa kovin usein, siis imuroi, luuttua tai pyyhi pölyjä, mutta silti kaikki ihmettelee kun minun luona on aina niin siistiä. Ainoastaan tykkään kun tavarat on omilla paikoillaan ja tiskit tistkattu ja vessanpöttö puhdistettu niin siinä se.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/274 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kahden aikuisen taloudessa on yleensä aina siistiä. Wc pestään 2x viikossa jolloin vaihdetaan käsipyyhkeet, imurointi 1-2x viikossa tarpeen mukaan. Pyykkiä pestään sitä mukaa kun pyykkikori täyttyy niin että saa koneellisen, aika hyvin vaatteet löytävät tiensä koriin ettei loju lattioilla. Keittiö siivotaan kokkailun aikana ja jälkeen joka kerta, pyyhitään tasot ja välitilan seinä koska usein kokkailun aikana sinne seinälle saattaa roiskua jotain. Tiskit menee suoraan koneeseen. Keittiön ovet ja kahvat pyyhkäisen n. 1-2x viikossa kokkailun jälkeisen siivouksen yhteydessä, keittiön käsi- ja astiapyyhkeet vaihtuu kerran viikkoon.

Meillä toimii tällainen järjestely, ei tarvitse tehdä isoja suursiivouksia kovin usein kun pidetään jo arkena huolta siisteydestä. Viikonloput on sitten isompaa siivousta varten jos tarve vaatii.

Vierailija
124/274 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te jotka ette laita tavaroita paikalleen niin miten se teette yleensä? 

Miksi jätätte laittamatta sinne mistä ne alun perin otitte? 

Voisitteko antaa esimerkkejä miten ne tavarat jää sinne tänne?

Ai miten? Ne vaan jää. Mun mieheni on tässä asiassa mestari: Kun hän ottaa jääkaapista syötävää ja vaikkapa kinkkupaketti tai juusto loppuu sillä kertaa, tyhjä kääre jää pöydälle, koska hän ei katso tarpeelliseksi laittaa sitä roskiin.

Tiskit jää sinne, missä niitä on käytetty, esim. lautanen ruokapöytään, vaikka tiskiallas on metrin päässä. Tai sukat jää lattialle, johon ne tulee riisuneeksi, kun tulee kuuma.

Yritän itse olla siistimpi, mutta väkisin joutuu antamaan periksi, kun asuu siivottoman ihmisen kanssa. En jaksa siivota 24/7 toisen sotkuja. Yksin ollessa en sotke, mutta herraties milloin olen viimeksi ollut yksin kotona, kiitos koronan. Ennen oli miehellä työreissuja joskus.

En pystyisi elämään tuollaisen kanssa, jos ei edes roskia saa roskiin. Vaikuttaisi ihan hirveästi asumisviihtyvyyteen. 

Vierailija
125/274 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun ei sotke, niin ei tarvi jatkuvasti siivota! Asun siis yksin.  Imuroin 2 krt viikossa. Nihkeällä pyyhin lattiat kahden kuukauden välein. Ikkunat pestään kerran vuodessa. Vessat pesen kahden viikon välein. Pyykkiä pesen parin viikon välein pari koneellista. Astianpesukone pesee astiat. Keittiön tarvii olla tosi puhdas, koska siellä tehdään ruokaa. Siivoan aina jälkeni ruuanlaiton aikana ja jälkeen. Kyllä on ihan siistiä.  

Asun yksin mutta en todellakaan pese ikkunoita kerran vuodessa! Ainakin neljä kertaa vuodessa pesen ja vessa ehdottomasti kerran viikossa.

No huh neljästi vuodessa! Nehän on yleensä verhojen peittämänä. Mä oon epäonnekseni asunut niin monessa kämpässä jossa kaikkis ikkunoita ei ees voi pestä tai se on tosi veemäsitä (esim. alhaalta aukeneva valtava painava ikkuna), että mä pesen vain 1-2 vuoden välein. Riippuu toki, onko pestävät ikkunat.

Ei minulla ainakaan ole verhon peittämät. Kolme kertaa vuodessa tulee pestyä, kun likaiset ikkunat häiritsee. 

Vierailija
126/274 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse seurasin erään siistin ihmisen elämää pari viikkoa.

Hän siivosi kokoajan vähän. Aina kun jotain teki niin siivosi heti.

Jos teki ruokaa niin siivoiluun meni sitten lisää aikaa.

Huomasin että ei hänellä sinällään olisi jäänyt aikaa lenkkeilyyn tai kuntoiluun.

Siivoilen kerran viikossa urakalla kerralla. Jos jatkuvasti neuroottisesti siivoilisin, niin ei jäisi aikaa muuhun toimintaan. Haluan kuitenkin kehittyä fyysisesti ja henkisesti eri elämän osa-alueila.

Siivoiluun kyllä saisi joka päivä aikaa kulumaan, mutta en  ole siivooja.

Tässä joku homsantuusa taas puolustelee sotkuisuuttaan. Ruuanlaiton yhteydessä, kun tiskaa kippoja pois sitä mukaa kun niitä vapautuu jne., niin sehän tapahtuu siinä samalla, kun hämmennetään liedelle kypsyvää soosia tai odotetaan uunnissa valmistuvaa ruokaa eli ei mene mitenkään oleellisesti enempää aikaa.

Ei ole mitenkään neuroottista siivoilla joka päivä jälkiänsä, se on järkevää aikuisen ihmisen toimintaa. Ihan ehdin lenkkeillä, lukea, katsoa telkkaria, käydä töissä ja salillakin kävin kolmesti viikossa ennen koronaa. Lauantaisin ehdin vetämään salilla treenin oikein pitkän kaavan kautta eli noin 3 h tai uintireissun tms., kun ei tarvinnut siivota "urakalla". 

Fyysisesti voit olla kehittynyt, mutta henkistä kehitystä ei kyllä kommentistasi päätellen huomaa.

Vierailija
127/274 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun äitini oli siivoushullu. Sillä termillä meillä päin kutsuttiin. Käytännössä hän pyyhki keittiössä kaapinovetkin melkein joka päivä. Nehän alkoivat pikkuhiljaa kupruilla ja jouduttiin uusimaan. Parkettilattioilla ei ikinä ollut pölyhiukkastakaan, koska äidilleni oli tärkeää, että lattia kiiltää. Meillä pestiin ikkunatkin melkein kerran kuussa (ei talvipakkasilla, mutta muulloin). Kyllä oli kuulkaa kirkkaat ikkunat. Minusta ei samanlaista siivoojaa tullut.

Vierailija
128/274 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoan vähemmän, kuin joku saattaisi arvata. En omista turhia tavaroita, kaappitiloja pyrin hyödyntämään erilaisilla laatikoilla, pienet sotkut sekä tiskit hoidan aina välittömästi ja oleskelutiloissa on helpoilla paikoilla iso roskis. Masentuneena tilanne karkaa käsistä, mutta ei ole onneksi ollut vähään aikaan mitään isompaa.

Vierailija
129/274 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi mikä vaikuttaa yllättävän paljon siisteyteen on ilmanvaihto. Olen asunut erilaisissa kodeissa ja nykyisessä pölyä kertyy huomattavasti vähemmän kun on koneellinen tulo ja poisto. Myös lattialämmitys on parempi kuin suorasähköpatterit. Ei ole pölyä kerääviä pattereita ja ilma on kosteampaa. Aika oleellista siisteydessä on se, että lattioilla ja pinnoilla ei ole turhaa tavaraa. Silloin siivoaminen on nopeaa ja näppärää. Enitenhän aikaa kuluu juuri tavaramäärien hallintaan. Ja vastaukseni on, siistin paikkoja joka päivä ja siivoan kerran pari viikossa..

Vierailija
130/274 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole aina siistiä, mutta kyllä siivoan joka päivä. En yhtään epäile etteikö menisi sitä tuntia päivässä, jos haluaisi pitää aina paikat tiptop, enemmänkin. Se puuhastelu ei tietysti välttämättä tunnu siivoukselta, jos se on rutiini, mutta kyllä se silti siivousta on.

Pyykinpesussa menee aikaa n. 15min/koneellinen jos laskee pyykin lajittelun ripustuksen ja kuivien viikkaamisen ja kaappiin viennin. Koneellisia ei tule ihan 7 viikossa mutta ei kovin paljon siitä jää. Tiskit, noin 10min päivässä vähintään. Keittiön siistiminen toinen vähintään 10min jos ja kun laittaa ruokaa. Lisäksi imuroida pitäisi 2-3x viikossa, koska koirankarvoja kertyy ja nelihenkisen perheen kengissä kulkee hiekkaa eteiseen ja siitä sitten muualle jos ei heti imuroi, eli semmoinen 10min päivässä siihen. Lisäksi muuta järjestelyä, helposti menee 10-20min siinä että laittaa kaikki lasten vaatteet ja kengät sitten paikoilleen, kerää lelut ja muut tavarat, peittää sängyt, pyyhkäisee peilit puhtaaksi. Vessakin pitäisi pestä paristi viikossa. Sen lisäksi sitten kerran viikkoon isompi siivous jossa pyyhitään pölyt, pestään lattiat (ainakin osittain), vaihdetaan lakanat.

Käytännössä en jaksa, ne lasten vaatteet saa lojua eteisen lattialla ja seuraavana aamuna ne sit puetaan päälle, vessa saa päästä vähän likaiseksi ennen pesua, tiskit kertyy välillä kasaksi (joka kyllä yleensä helposti mahtuu yhteen koneelliseen), pyykkejä pesen urakalla jonain päivänä.

Vierailija
131/274 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä imuroidaan alakerta melkein päivittäin. Joinakin päivinä kahdesti päivässä. Aina ei huonekalujen, kuten sohvan alta mutta vähintään kerta viikkoon. Ennen pesin alhaalla lattiatkin päivittäin mutta nyt kukaan ei ole enää konttausikäinen niin pesen kerta viikkoon ne. Joskus kyllä useamminkin jos tarve mutta aina en pese ns nurkkia myöten. Meillä lähes musta lattia niin siinä näkyy helpommin ehkä pöly sun muu.

Tasot tulee pyyhittyä useamman kerran päivässä. Keittiön kaapin ovet muutaman kerran viikossa.

Pölyt kerta viikkoon. Joskus venyy väli pitemmäksi enkä ikinä ota kerralla kaikkia pintoja.

Yläkerrassa siivousväli venyy kertaan kuussa. Siellä makkarit ja aula. Lakanat vaihdan myös kerran kuussa eli ihan liian harvoin. Kun saan tsempattua niin parin viikon välein.

Unelma olisi kerta viikkoon. Nyt meille tulee kuivausrumpu parin vuoden tauon jälkeen eli ehkä sitten vaihdan taas useammin.

Pyykkikone pyörii säännöllisen epäsäännöllisesti. Sanoisin päivittäin mutta joskus jää välistä päivä tai pari ja joskus pesen montakin koneellista päivässä jos on jäänyt välistä päiviä.

Puhdas pyykki katsotaan kerta viikkoon ja sitä kertyy. Joskus hoidetaan useammin.

Vaatteet silitän fiiliksen mukaan. Joskus innostun, joskus kuljetaan "ryppyisissä". Vähintään kerran kuussa silitän ison pinon.

Leluja keräillään koko ajan.

Pölyt ylhäältä eli lampuista, hyllyjen päältä ym kerran parissa kuussa.

Keittiön kaapit sisältä kerta pari vuoteen. Nyt tällä viikolla tuli pestyä, samoin kuin liesituuletin.

Vessat tarpeen mukaan. Ihan päivittäin en siivoa mutta usean kerran viikossa.

Seiniä pyyhin myös aika usein. Ja lattialistat ja keittiön sokkelit.

Ja minusta meillä on aina sotkuista!

6 hengen perhe.

Illalla siivotaan koko porukka päivän sotkut.

Ihanne olisi että jäljet siivottaisiin heti mutta ei riitä energia siihen että kuljen lasten perässä marmattamassa. Siksi kerran päivässä iltaisin.

Itse siivoilen myös päivisin esim kokkailusotkut. Tiskikone pyörii joka päivä vähintään kerran.

Jotta meillä olisi siistiä niin pitäisi siivota ihan koko ajan. En ehtisi edes istua.

Nykyään meillä käy siivooja kerran kuussa. Se vähän helpottaa ja teetän hänellä töitä mitä en itse tee päivittäin.

Vierailija
132/274 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse seurasin erään siistin ihmisen elämää pari viikkoa.

Hän siivosi kokoajan vähän. Aina kun jotain teki niin siivosi heti.

Jos teki ruokaa niin siivoiluun meni sitten lisää aikaa.

Huomasin että ei hänellä sinällään olisi jäänyt aikaa lenkkeilyyn tai kuntoiluun.

Siivoilen kerran viikossa urakalla kerralla. Jos jatkuvasti neuroottisesti siivoilisin, niin ei jäisi aikaa muuhun toimintaan. Haluan kuitenkin kehittyä fyysisesti ja henkisesti eri elämän osa-alueila.

Siivoiluun kyllä saisi joka päivä aikaa kulumaan, mutta en  ole siivooja.

Tässä joku homsantuusa taas puolustelee sotkuisuuttaan. Ruuanlaiton yhteydessä, kun tiskaa kippoja pois sitä mukaa kun niitä vapautuu jne., niin sehän tapahtuu siinä samalla, kun hämmennetään liedelle kypsyvää soosia tai odotetaan uunnissa valmistuvaa ruokaa eli ei mene mitenkään oleellisesti enempää aikaa.

Ei ole mitenkään neuroottista siivoilla joka päivä jälkiänsä, se on järkevää aikuisen ihmisen toimintaa. Ihan ehdin lenkkeillä, lukea, katsoa telkkaria, käydä töissä ja salillakin kävin kolmesti viikossa ennen koronaa. Lauantaisin ehdin vetämään salilla treenin oikein pitkän kaavan kautta eli noin 3 h tai uintireissun tms., kun ei tarvinnut siivota "urakalla". 

Fyysisesti voit olla kehittynyt, mutta henkistä kehitystä ei kyllä kommentistasi päätellen huomaa.

Kyllä siinä koko ajan siivouksessa menee aikaa, vaikka sitä ei ehkä tehdessään huomaa. Tosin jos nyt ei ihan neurootikko ole niin kyllä jää silti aikaa muuhunkin. Paitsi jos on useampia pieniä lapsia, silloin se täydellisen siisteyden vaatiminen on kyllä jo pois lasten kanssa käytetystä ajasta. Vaikka voi sen ajan käyttää johonkin muuhunkin hyödyttömään kuten kännykän näpräykseen, jos sen jättää pois niin ehtii siivota enemmän. Yhden tai kahden aikuisen taloudessa on helppo pitää paikat aina siistinä jos niin haluaa, tosin ihmiset on erilaisia ja toisille se siisteys on luontevampaa kuin toisille. Opettelukysymyskin tietysti.

Vierailija
133/274 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen konmarittanut kodin tavarat jo joitain vuosia sitten. Niitä jäi ehkä 1/5 alkuperäisestä. En myöskään hankin turhaa tavaraa. 

Meillä käy siistijä kerran kuussa.

Teinit tekee kumpikin pari tiskivuoroa viikossa ja siivoavat omat huoneensa kokonaan. 

Itse käytän energiatason mukaan 30 min. järkkäilyyn päivässä. Tai sitten teen yhden päivän aikana parin tunnin setin ja lepään välillä. 

Näillä keinoilla meillä on lähes aina siistiä. Ei tip topi, mutta puolen tunnin varoajalla voisi ottaa vieraita vastaan. 

Vierailija
134/274 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoamiseen menee todella vähän aikaa jos sitä tekee nimenomaan päivittäin edes jonkin verran. Esim. Tiskikoneen tyhjäys 2min.

Meillä joka pvä laitan tiskit ja pyyhin keittiön tasot tietysti aina ruuanlaiton ja syömisen jälkeen. Peilit pyyhin ja pyykkikone 1x päiväs

Vierailija
135/274 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on lähes aina siistiä eikä se edes oikeasti vie niin paljon aikaa tai energiaa. Joka päivä siivoaa vähän ja kaikki perheestä osallistuu. Lapset opetettu myös että lelut siivotaan illalla.

Vierailija
136/274 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ketju avasi silmäni. Kotonani on sotkuista, koska ajatukset leijailee koko ajan asioihin, joita haluaisin tehdä seuraavaksi (lukeminen esim.) ja siksi en edes huomaa sotkua silloin kun se on vielä vähäistä. Tähän täytyy tulla muutos.

Sitä paitsi siivoaminenhan on ihmisaivolle sen laatuista työtä, jota se suorastaan kaipaa, silmä-käsi -koordinaatiota vaativa projekti, jonka päätteeksi saa dopamiinisuihkun. Kaiken järjen mukaan sitä kannattaakin tehdä päivittäin.

Vierailija
137/274 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En siivoa kuin kerran viikossa.  Noukin näkyvät langanpätkät pois, tiskaan joka päivä.  Ihme kun joku pudottaa vaatteensa mihin sattuu, ei ole iso vaiva heittää tuolille.

Vierailija
138/274 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siivoaa koko  ajan tavarat paikoilleen, niin silloin käytännössä siivoaa koko ajan. Ja aikaa kuluu paljon enemmän yhteensä. 

Jos arvostaa enemmän omaa mukavuuttaan ja haluaa selvitä mahdollisimman vähällä, niin totta kai kannattaa laittaa asiat ja siivota pöydät vain ehkä pari kertaa viikossa. Toki jos on luonteeltaan nipo tai airvostelun arka, eikä sen takia voi pitää sotkuista keittiötä, niin sittenpähän siivoaa. Itse valitsen ehdottomasti ensimmäisen vaihtoehdon.

Vierailija
139/274 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te jotka ette laita tavaroita paikalleen niin miten se teette yleensä? 

Miksi jätätte laittamatta sinne mistä ne alun perin otitte? 

Voisitteko antaa esimerkkejä miten ne tavarat jää sinne tänne?

Lapsi tykkää leikkiä barbeilla (10 kpl + 50 kpl niiden vaatteita /kenkiä). Se, että vaadinko joka päivä monta kertaa keräämään lelunsa pois vs. pyydän illalla keräämään lelunsa pois on eri määrä työtä. Voin vaatia häntä keräämään ne vaikka 4 krt päivässä, jolloin siihen pyytämiseen ja keräämisen ohjasmiseen/vahtimiseen menee 20 min tai kerran päivässä, jolloin siihen menee 5 min.

Arvatkaa kumpaa teen? Ja arvatkaas mitä mies tekee?

Vierailija
140/274 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun ei sotke, niin ei tarvi jatkuvasti siivota! Asun siis yksin.  Imuroin 2 krt viikossa. Nihkeällä pyyhin lattiat kahden kuukauden välein. Ikkunat pestään kerran vuodessa. Vessat pesen kahden viikon välein. Pyykkiä pesen parin viikon välein pari koneellista. Astianpesukone pesee astiat. Keittiön tarvii olla tosi puhdas, koska siellä tehdään ruokaa. Siivoan aina jälkeni ruuanlaiton aikana ja jälkeen. Kyllä on ihan siistiä.  

Asun yksin mutta en todellakaan pese ikkunoita kerran vuodessa! Ainakin neljä kertaa vuodessa pesen ja vessa ehdottomasti kerran viikossa.

No huh neljästi vuodessa! Nehän on yleensä verhojen peittämänä. Mä oon epäonnekseni asunut niin monessa kämpässä jossa kaikkis ikkunoita ei ees voi pestä tai se on tosi veemäsitä (esim. alhaalta aukeneva valtava painava ikkuna), että mä pesen vain 1-2 vuoden välein. Riippuu toki, onko pestävät ikkunat.

Ei minulla ainakaan ole verhon peittämät. Kolme kertaa vuodessa tulee pestyä, kun likaiset ikkunat häiritsee. 

Mä oon asunut tässä kolme vuotta ja vakavasti harkitsen ikkunoiden pesun suunnittelemisen aloittamista. Tästä huolimatta usein ihmiset kysyy miten on näin siistiä. Ikkunoita en vaan jaksa.