Minkä ikäisen jättäisitte 4 yöksi hoitoon?
Hei,
Arvostan, jos jollain on kokemuksia tai jopa tutkimustietoa aiheesta. Haluaisimme mieheni kanssa lähteä neljän yön romanttiselle reissulle lokakuussa, jolloin vauvamme (tai oikeammin taapero - kävelee jo kauheata vauhtia) olisi 13 kk vanha. Hän olisi kotona hoidossa lastenhoitajan kanssa. Meillä on ollut jo 2 kk ajan kokopäiväinen lastenhoitaja kotona, jonka kanssa tyttömme siis on hyvin läheinen (asumme tällä hetkellä kehitysmaassa - siksi on varaa moiseen luksukseen). Täällä on todella vaikea matkustaa vauvan kanssa, mutta haluaisimme kuitenkin vähän nähdä maata.
Mietin, että voiko tyttäremme saada tästä jotain " traumoja" ? Eli siis että järkkyykö perusturvallisuus? Hän on siis tosiaan tottunut hoitajaan, ja pitää tästä kovasti. Hoitaja on osaava ja muutenkin aivan ihana... En iki päivänä jättäisi lasta yöksi muuta kuin tälle hoitajalle tai sitten yhdeksi yöksi omille vanhemmilleni (joihin lapsemme on lähes yhtä tottunut).
Mitä mieltä?
Terv. Syyskeiju ja tättähäärä 10 kk
Kommentit (23)
Joo, en mä sitä " huonoiksi vanhemmiksi leimaamista" kovin paljon pelkää, kun täällä sen leiman saa joskus suht helpostikin. Joku joskus soimasi, kun olin hullu pessyt vauvani vauvasaippualla... ei kuulemma olis saanu, kun iho kärsii. Ihan VAUVAsaippuaa kyl käytin ;-)
Mutta vakavasti puhuen - ei me varmaan uskalleta lähteä ilman vauvaa. Nimittäin olen ruvennut miettimään asiaa ihan toiselta kannalta: olemme kehitysmaassa. Lastenhoitajamme on kylläkin osaava, mutta kouluttamaton ihminen, joka on koko elämänsä elänyt kehitysmaassa. Hänen yksi oma lapsensa on kuollut nuorena (sanoi vaan että " sairastui ja kuoli" ). Niinhän ne täällä sanoo... kun ei ole varaa lääkäreihin. JOS matkamme aikana tapahtuis jotain kamalaa... Suomessahan sen kun soitat ambulanssin, mutta täällä saadakseen hyvää terveydenhuoltoa on lennettävä Singaporeen. Tätä mietittyäni tulinkin siihen tulokseen, että varmaan me sit vaan otetaan hoitaja mukaan. On hänellekin hieno kokemus. Kai me rahat siihen jostain revitään.
Mutta kiitos edelleen vastauksistanne!
syyskeiju ja tytteli
Esikoisemme oli 1v8kk,kun oli mummillaan 4vrk:tta,kun kuopus syntyi,eikä iskän syyslomakaan sattunut hollille.Hyvin meni!
Ekaa kertaa jätettiin yöksi hoitoon vuosi sitten eli 2v ja nyt keväällä vähän ennen 3v olimme kaupunkilomalla 3 yötä. Itse olen sitä mieltä, että juuri tuo yö per ikävuosi on oiva juttu. Vanhempanikin (jotka ovat lapsille tosi läheisiä) sanoivat, että tuo oli aivan maksimipituinen matka tässä vaiheessa. Viimeisenä päivänä oli tullut niin ikävä äitiä ja isää. Olivat itse kyselleet kovasti. Aika menee niin nopeasti, että ehtii sitä reissuun. Itse olisin kyllä jo aikaisemmin voinut antaa hoitoon esim. yhdeksi yöksi, muttei kukaan ollut halukas lapsia ottamaan... 2 tulista pikkumiestä, jotka ei päiväunista perustaneet vauvanakaan kuin vartin kerralla ja eri rytmillä elivät eli taukoa olisi silloin kaivannut, mutta....