Kuva Vantaan yläkoululaisille jaetusta ruokakassista kuohuttaa:" Tätäkö tämä todella on?"
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007853020.html
Tässä siis kuva viikon lämpimistä ruuista:
https://is.mediadelivery.fi/img/468/8a358b78b9e446c8a9324c17bef132b9.jp…
Onko mielestäsi sopiva määrä ruokaa kasvavalle teinille?
Itse olisin tyytyväinen, jos edes yhden lämpimän aterian olisi vielä saanut tuohon ja vaikka litran maitotölkin. Muuten näyttää aika pieneltä annokselta kouluruokailuun verrattuna.
Mutta tietysti se on mihin sen suhteuttaa. Kommenteissa joku sanoi, että entisaikaan lapset vei kouluun esim sangollisen marjoja, silloin elettiin köyhyydessä mutta silti piti kouluun päin viedä evästä. Siihen verrattuna nykyajan lapset pääsee helpommalla.
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helpointa olisi jakaa kouluruoka rahana. He, jotka eivät arvosta lapsiaan, voisivat sitten ostaa kuvan kaltaista kakkaa lapsilleen ja fiksummat jotain parempaa.
Meidän kunnassa jaettiin viime vuonna kouluruoka rahana. Helpotti suurperheellistä, kun sai kaikille saman lounaan, eikä osalle kotiruokaa ja osalle eri koulujen eväitä. Meillä olis muuten ollut kolmenlaista eri ruokaa pöydässä.Mikä tuossa on kakkaa? Teillä ei koskaan syödä puuroa, näkkileipää, hernekeittoa...?
Kyllä, mutta ei einespyttipannua, lisäainekyllästettyä sienirisottoa, keijua. Tai eu:n ulkopuolisista mustikoista, sokerista, muunnellusta perunatärkkelyksestä ja guargumista tehtailtua mehukeittoa.
Hernekeitto tehdään itse, eikä lämmitetä kasvisversiota tölkistä.
Onko sun lapsilla omat eväät koulussa? Ei siellä koulun keittiössä mitään herneitä lioteta, teollista se ruoka on.
Ja on varmaan maukasta se sun sokeriton (kokonaan makeuttamaton?) mustikkakeitto, uskallatko edes suurustaa, hui kauhea, perunajauholla...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille tuli alakoululaisilta kysely kotiin lasten ruokailusta ja siitä kuinka monta lämmintä ruokaa kotona tarjotaan päivässä. Heidän piti listata ruoat joita oli kotona tehty parin päivän ajan. Meidän lasten listalla oli yhtenä päivänä lounaaksi riisipuuro ja marjasoppa. Opettaja puuttui tähän heti ja kotiin tuli viestiä ettei puuro ja soppa ollut lämmin ruoka joka menisi lounaasta.
Ihme että se koulussa sitten katsotaan lounaaksi?
Väärä paikka säästää tuo etäkoululaisten ruoka. Heille tulee säästöä jo siitä ettei siellä tarvi olla kenenkään sitä tekemässä. Koulussa saa juoda maitoa, tarjotaan salaatit/ raasteet. Saa hakea lisää ja santsata. Tuollainen pyttipannu ateria ei riittäisi meillä edes alakouluikäisille pojille, teineistä puhumattakaan.
Minä, aikuinen nainen, pärjään koko päivän tuolla kuvan pyttipannuannoksella. En tarvitse edes iltapalaa kun tuo on niin tuhti. Ja sinun alakouluikäiset poikasi eivät muka saa siitä riittävää lounasta!?
Aikuisen naisen ja kasvavan nuoren energiantarve on eri. Meillä pojat syövät enemmän kuin minä, aikuinen nainen.
Nälkäiseksi jäisivät kuvan pyttipannusta.Sitten ovat todella ylipainoisia. Kuten nykynuoret ovat.
Päinvastoin. Aktiivisia liikkuvia nuoria.
Ehkä oma energiatarpeesi sen sijaan pysyy matalalla luuri kädessä sohvan nurkassa.
Vierailija kirjoitti:
Jo tuosta hernekeittotölkistä tulee useampi annos. Hyvin saa 5 lounasta.
Useampi annos hernekeittopurkista?! Kerralla menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi jeesus, sen kouluruoan ei ole tarkoitus olla päivän ainoa ruoka tai koko perheen ruokakassi. Lisäksi vanhemmilla on elatusvelvollisuus, tehkää sen verran lapsia kuin teillä on varaa syöttää! Vai laskitteko sen varaan, että yhteiskunta elättää? ”Mutta kun mulla on oikeus ja tomaatti ja puuro ei ole tarpeeks monipuolista” Voi itku, menkää töihin ja ostakaa ite lapsillenne ruokaa. Lähtee järki.
Voi jeesus itelles. Kouluruoan tulee kattaa 1/3 päivän energiatarpeesta. Kaurapuuro mehukeitolla ja keijusilmällä ei kata sitä.
Voi jeesus, nyt eletään poikkeus-aikaa ja kakarat ovat kotona, vanhempien tehtävänä on ruokkia lapsensa siinä tapauksessa. Koulu ei ole mikään ruokapalvelu.
Te lapsettomat voitte myös käyttää äänioikeutta ja äänestää meille sellaisen Suomen jossa oppivelvollisuutta ei ole eikä kouluruoka kuulu koululaisille. Tällä hetkellä nämä kuitenkin kuuluu ja nämä on jo kustannettu.
Näitä poikkeusoloja on kestänyt jo vuoden eikä loppua ole näkyvissä.
Hei laiska vanhempi, silloin kun kaikki ovat kotona se äityli tai isukki voi nostaa sen p e rseensä sohvalta ja valmistaa ruokaa koko perheelle eikä itkeä ilmaisen ruuan laadun puutetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helpointa olisi jakaa kouluruoka rahana. He, jotka eivät arvosta lapsiaan, voisivat sitten ostaa kuvan kaltaista kakkaa lapsilleen ja fiksummat jotain parempaa.
Meidän kunnassa jaettiin viime vuonna kouluruoka rahana. Helpotti suurperheellistä, kun sai kaikille saman lounaan, eikä osalle kotiruokaa ja osalle eri koulujen eväitä. Meillä olis muuten ollut kolmenlaista eri ruokaa pöydässä.Mikä tuossa on kakkaa? Teillä ei koskaan syödä puuroa, näkkileipää, hernekeittoa...?
Kyllä, mutta ei einespyttipannua, lisäainekyllästettyä sienirisottoa, keijua. Tai eu:n ulkopuolisista mustikoista, sokerista, muunnellusta perunatärkkelyksestä ja guargumista tehtailtua mehukeittoa.
Hernekeitto tehdään itse, eikä lämmitetä kasvisversiota tölkistä.
Jos isukille ei tämä ruokakassikaan kelpaa, niin ihanko luulet, että alkaisi itse vääntämään spydäriä aloittamalla perunoiden kuorimisesta tai hernaria aloittamalla tuoreiden herneiden liottamisesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo tuosta hernekeittotölkistä tulee useampi annos. Hyvin saa 5 lounasta.
Useampi annos hernekeittopurkista?! Kerralla menee.
Meillä riitti kahdelle teinille +äidille. Lisänä leipää.
Sitten valitettaisiin jos saman saisi rahana ettei sillä summalla ole mahdollista ostaa viikon ruokia
Vierailija kirjoitti:
Typerä isukki, jos ei kelpaa niin tehkööt kakarallensa riittävästi sapuskaa kotona. Kumma ajatus että kotona ei tarvitsisi tehdä ruokaa..Nämä valittajat harvemmin ovat köyhiä.
Luultavasti ovat. Pikainen katsaus oman työpaikkani kouluruokailijoihin kertoo, että kouluruuasta eniten ja kovaäänisemmin valittajat tulevat perheistä, joissa tuen tarve on muutenkin suurin. Ilmeisesti näissä perheissä lapset ruokitaan einespitsoilla ja hamppareilla, jolloin kouluruoka on luonnollisesti p**kaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hernekeitto tehdään itse, eikä lämmitetä kasvisversiota tölkistä.Jos isukille ei tämä ruokakassikaan kelpaa, niin ihanko luulet, että alkaisi itse vääntämään spydäriä aloittamalla perunoiden kuorimisesta tai hernaria aloittamalla tuoreiden herneiden liottamisesta?
Huom. makkaratkin pitää valmistaa itse luonnonsuoliin, eines on kakkaa 😆
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille tuli alakoululaisilta kysely kotiin lasten ruokailusta ja siitä kuinka monta lämmintä ruokaa kotona tarjotaan päivässä. Heidän piti listata ruoat joita oli kotona tehty parin päivän ajan. Meidän lasten listalla oli yhtenä päivänä lounaaksi riisipuuro ja marjasoppa. Opettaja puuttui tähän heti ja kotiin tuli viestiä ettei puuro ja soppa ollut lämmin ruoka joka menisi lounaasta.
Väärä paikka säästää tuo etäkoululaisten ruoka. Heille tulee säästöä jo siitä ettei siellä tarvi olla kenenkään sitä tekemässä. Koulussa saa juoda maitoa, tarjotaan salaatit/ raasteet. Saa hakea lisää ja santsata. Tuollainen pyttipannu ateria ei riittäisi meillä edes alakouluikäisille pojille, teineistä puhumattakaan.
Minä, aikuinen nainen, pärjään koko päivän tuolla kuvan pyttipannuannoksella. En tarvitse edes iltapalaa kun tuo on niin tuhti. Ja sinun alakouluikäiset poikasi eivät muka saa siitä riittävää lounasta!?
Aikuisen naisen ja kasvavan nuoren energiantarve on eri. Meillä pojat syövät enemmän kuin minä, aikuinen nainen.
Nälkäiseksi jäisivät kuvan pyttipannusta.Sitten ovat todella ylipainoisia. Kuten nykynuoret ovat.
Jotenkin huvittaa kun varsinkin nykyaikana puhutaan kuinka kasvavan lapsen pitäisi vetää raavaan rekkamiehen annoksia, monta kertaa päivässä. Juu ei..
Kyllä sitä terve liikkuva nuori saa syödä mahansa täyteen sen verran kun itsestä tuntuu hyvältä. Ei tarvi kenenkään annostella.
Itse en ole koskaan kuullut mitään ohjeistuksia rekkamiehen annoksista tai siitä että aikuisten täytyisi olla vieressä annostelemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi jeesus, sen kouluruoan ei ole tarkoitus olla päivän ainoa ruoka tai koko perheen ruokakassi. Lisäksi vanhemmilla on elatusvelvollisuus, tehkää sen verran lapsia kuin teillä on varaa syöttää! Vai laskitteko sen varaan, että yhteiskunta elättää? ”Mutta kun mulla on oikeus ja tomaatti ja puuro ei ole tarpeeks monipuolista” Voi itku, menkää töihin ja ostakaa ite lapsillenne ruokaa. Lähtee järki.
Voi jeesus itelles. Kouluruoan tulee kattaa 1/3 päivän energiatarpeesta. Kaurapuuro mehukeitolla ja keijusilmällä ei kata sitä.
Voi jeesus, nyt eletään poikkeus-aikaa ja kakarat ovat kotona, vanhempien tehtävänä on ruokkia lapsensa siinä tapauksessa. Koulu ei ole mikään ruokapalvelu.
Ihmettelen kyllä tätä valitusta. Joka paikassa huudetaan miten juuri minulle tuli x määrä vaikeuksia koronan takia. No kaikille tuli! Kaikille koko maailmassa! Jos ilmaisen ruokahuollon tason lasku ja kotona meluavat lapset ovat ainut ongelma, niin vähällä pääsee. Itseltäni meni työpaikka, elämäni ensimmäinen vakituinen työpaikka, vaikka olen jo 4-kymppinen. Enkä ole valittanut ja huutanut, kun kaikkia tämä pandemia riepottelee. Tämä sattui minulle.
Joten minusta nämä tyhjästä valittajat saisivat nyt kerta kaikkiaan tukkia suunsa ja keskittyä positiivisiin asioihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hernekeitto tehdään itse, eikä lämmitetä kasvisversiota tölkistä.Vaikka ei teillä kakkaa syötäiskään, niin sun lapset kyllä syövät päiväkodissa ja koulussa... että valivali.
Meidän lapset eivät ole päiväkodissa. Koulussa valitettavasti joutuvat tutustumaan laitosruoan "ihanuuteen". Silloinkin syövät kotona kunnon aamiaisen, kouluruoka on välttämätön paha välipala ja kotona sitten taas kunnon ruokaa.
Viime keväänä onneksi kunta jakoi kouluruoan rahana eikä valmiina ruokakassina. En tiedä vielä miten hiihtoloman jälkeen kunta päättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hernekeitto tehdään itse, eikä lämmitetä kasvisversiota tölkistä.Jos isukille ei tämä ruokakassikaan kelpaa, niin ihanko luulet, että alkaisi itse vääntämään spydäriä aloittamalla perunoiden kuorimisesta tai hernaria aloittamalla tuoreiden herneiden liottamisesta?
Huom. makkaratkin pitää valmistaa itse luonnonsuoliin, eines on kakkaa 😆
Tottakai! Ja pyttiksessähän on myös lihapullia. Mitähän isukki tekisi, kun kassissa olisi kuorimaton kokonainen sipuli, pala naudanlapaa ja desi, pari spelttiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin huvittaa kun varsinkin nykyaikana puhutaan kuinka kasvavan lapsen pitäisi vetää raavaan rekkamiehen annoksia, monta kertaa päivässä. Juu ei..
Kyllä sitä terve liikkuva nuori saa syödä mahansa täyteen sen verran kun itsestä tuntuu hyvältä. Ei tarvi kenenkään annostella.
Itse en ole koskaan kuullut mitään ohjeistuksia rekkamiehen annoksista tai siitä että aikuisten täytyisi olla vieressä annostelemassa.
Joo, tuo ajattelutapa on yleistynyt. Ja tulokset näkyvät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleen, jos se kouluruoka annettais rahana...
Ehkä se isukki sitten ostaa sillä rahalla sitä einesspydäriä. Hernekeitto tehdään kuivista herneistä, ei tuoreista.
Elovenalla päivä aloitetaan, ne mehut on joutavia. Mieluummin hedelmiä. mitä muuta oli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te lapsettomat voitte myös käyttää äänioikeutta ja äänestää meille sellaisen Suomen jossa oppivelvollisuutta ei ole eikä kouluruoka kuulu koululaisille. Tällä hetkellä nämä kuitenkin kuuluu ja nämä on jo kustannettu.
Näitä poikkeusoloja on kestänyt jo vuoden eikä loppua ole näkyvissä.
Hei laiska vanhempi, silloin kun kaikki ovat kotona se äityli tai isukki voi nostaa sen p e rseensä sohvalta ja valmistaa ruokaa koko perheelle eikä itkeä ilmaisen ruuan laadun puutetta.
Missä välissä jos tämä laiska vanhempi on kotona etätyössä, huolehtii siinä samassa päiväkoti-ikäisten varhaiskasvatuksen ja alakouluikäisten etäkoulun. Siinä omien palavereiden ohessa kuulokkeet päässä askartelee 2lk. lapsen kanssa pupupönttöjä pääsiäiseen ja opettaa 5lk. englannin kielioppia samalla kun vaippasankarit huutaa löökit housussa jaloissa. Siinä kun pitää vielä tosiaan kokata ne ruoatkin samassa.
Vierailija kirjoitti:
Jälleen osoitus siitä, että olemme tottuneet aivan liian hyvään. Ilmainen kouluruoka ylipäänsä ei ole mikään itsestäänselvyys, tai ainakaan sen ei pitäisi olla. Alkaa todellakin ottamaan päähän tämä Suomen sosiaalidemokraattinen ”kaikille kaikkea kivaa muiden rahoilla”-mentaliteetti.
Tarviiko koulun ja yleisen oppivelvollisuudenkaan olla mitään itsestäänselvyyksiä? Sosialistien aikaansaannoksia nekin on eikä kaikki edes hyödy koulunkäynnistä mitenkään ja osalla menee muuten vaan elämä pilalle koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hernekeitto tehdään itse, eikä lämmitetä kasvisversiota tölkistä.Vaikka ei teillä kakkaa syötäiskään, niin sun lapset kyllä syövät päiväkodissa ja koulussa... että valivali.
Meidän lapset eivät ole päiväkodissa. Koulussa valitettavasti joutuvat tutustumaan laitosruoan "ihanuuteen". Silloinkin syövät kotona kunnon aamiaisen, kouluruoka on välttämätön paha välipala ja kotona sitten taas kunnon ruokaa.
Viime keväänä onneksi kunta jakoi kouluruoan rahana eikä valmiina ruokakassina. En tiedä vielä miten hiihtoloman jälkeen kunta päättää.
Kiva että on sullakin edes joku pätemisen aihe elämässäsi. Elänäntapa-kotiäitinä et kyllä taida juuri kunnan veropottia kerryttää. Silti jaksat ansiokkaasti valittaa muiden maksamasta "laitosruuasta".
Joissakin perheissä se raha menisi olueen ja tupakkaan, lapset jäisi ilman ruokaa. 😔