Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

13v tyttäreni rakastaa ruokia joista minä en tuossa iässä olisi tiennyt mitään enkä oikein ymmärrä vieläkään: Thai cupe-valmisaterioita, sushia ja jääkahvia

Vierailija
10.03.2021 |

Kun saa omaa rahaa, ei osta herkkuja vaan ruokaa. Tyttö on ainut lapsi niin ei tule semmoista sisarusriitaa että "vää, miksi Maija sai tommosta, mä haluun sitten mäkkäriin!"

Olen 41vuotias, mutta tunnen itseni ihan muumioksi kun tyttö vetää sushia :D Omassa nuoruudessa ei ollut edes nuudeleita.

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vuoden sua nuorempi ap. Olin lukiossa vuosina 1997-2000 ja monet lukiokaverit veti kotona nuudeleita. Itse en niistä tykännyt. Sushia kokkailtiin jopa kavereiden kanssa 2000-luvun alussa ja aineksetkin löytyi jopa pikkukaupungin k-marketista. Pohjois-Pohjanmaalla asuttiin.

Vierailija
42/48 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen 45 v, kotoisin pikkupaikkakunnalta duunariperheestä. Kasvanut perunalla ja ruskealla kastikkella.

Taisin olla yläasteella kun kävin ekan kerran Mäkkärissä Helsingissä.

Sushi on lempiruokaani nykyään ja Thai Cubet tuttuja. Kyllä näihin asioihin voi aikuisenakin perehtyä ja kokeilla uutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ko. ruokien saatavuus ap:n nuoruudessa ei tainnut olla aloituksen pointti, vaikka ilmeisesti useampi kommentoija kokee sen oleelliseksi koska satelee neuvoja kokeilla rohkeasti maailman ympärillä muuttuessa.  

Vierailija
44/48 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan varmasti oli nuudeleita 25 vuotta sitten, Suomessakin! Sushia myös. Thai Cubeista en muista, milloin tulivat markkinoille, mutta eipä niissäkään mitään erikoista ole... Aloittajan ruokavalio/maku taitaa olla aika rajoittunut?

Ei ollut missään marketeissa sushia, eikä ollut edes sushiravintoloita. Tiedän tämän kun etsittiin japanilaisen vaihto-opiskelijan kanssa sushia Helsingissä. Mutta kerro toki mistä itse löysit sushia - 96?

Suomen ensimmäinen sushia tarjonnut ravintola on -86 avattu Koto. Mutta ei sitä kyllä joka paikasta saanut.

Joo, japanilaisessa ravintolassa on voinut olla yhtenä ruokalajina mutta sushibaarit tuli 2000-luvulla.

Wikipedia: "Suomen ensimmäinen sushia tarjonnut ravintola oli 1986 Helsinkiin avattu Koto. Ensimmäinen suomalainen sushibaari oli vuonna 1993 aloittaneessa Kairinmarussa." Lähteetkin löytyy näille tiedoille.

Hämmentävästi porukka yläpeukuttaa väärää tietoa faktana...

Vierailija
45/48 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

sushit ja nuudelit kirjoitti:

Mä luulen, että tässä on kyse joko siitä missä on asunut ja/tai siitä mitkä ovat olleet omat intressit nuorempana.

Jos olet asunut esim. PK-seudulla tai Tampereella, olet tasan varmasti saanut sushia ja nuudeleita halutessasi myös 25v sitten.  Sitten taas, jos olet asunut pienemmällä paikkakunnalla, vaikka Iisalmessa tai Nurmeksessa, siellä ei liene kukaan syönyt sushia 90-luvulla..

Toki olet voinut asua vaikka Lontoossa, mutta jos et ole ollut kiinnostunut eri ruokakulttuureista, sinulta on voinut jäädä kimchit ja enchilladatkin maistamatta.

Ei muuta kuin reippaasti vaan kokeilemaan uusia makuja, vaikka tyttäresi vanavedessä! Oma jälkikasvuni eläisi luultavasti pelkällä tex-mexillä jos voisi..

Nuudeleita varmaan joo mutta ei Tampereella sushia tunnettu ysärillä.

Olet väärässä. Se, että sinä et ehkä tuntenut niitä (en tiedä oletko tamperelainen) ei tarkoita etteikö sushia olisi saanut jo silloin. Maruseki avattiin v.2000, mutta itse söin ekat sushini joskus siinä ysärin puolivälissä Pirjo Ishikawan japanilaisessa raflassa Tampereella.

Vierailija
46/48 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Thai-kuutiot olivat juttu jo jotain 10 vuotta sitten, kun nörttipojut ostivat niitä että kykenivät syömään helposti tietokoneen ääressä. Itsekin ostin niitä silloin.

Ravintola Kabuki perustettiin vuonna 1989 ja se taitaa olla Helsingin vanhin "aito" japanilainen ravintola.

Muistan kun ravintoloitsija itse oli suomalaisten julkkujen kaveri ja jonkinlainen pikkujulkkis myös 90-luvun alussa. "Aki" tunnettiin mukavana miehenä. Menehtyi valitettavsti syöpään 11 vuotta sitten.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Yoshiaki_Takayama 

Japanilaista ruokaa Kabukista jo kymmenen vuoden ajan

TILAAJILLE

Pasanen Esko

14.1.1999 2:00

Japanilainen ravintola Kabuki perustettiin kymmenen vuotta sitten Helsinkiin Lapinlahdenkatu 12:een ja se on toiminut samassa paikassa koko ajan. Ravintola ei ole suuren suuri, siellä on vain 36 paikkaa. Kabuki on kuitenkin aitoutensa vuoksi käsite Helsingin etnoravintoloiden joukossa.

Joo mutta se sushi oli ehkä yks kallis ruokalaji listalla, ei tuo mikään sushiravintola ollut eikä teinit hakeneet sieltä mitään sushiannoksia. Sushibuumi on ollut vasta 2000-luvulla.

Kallistahan se on vieläkin.

47/48 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastan sushia ja muita aasialaisia ruokia. 

Tässäpä helppo resepti , nopeasti tulee ja hyvää on. 

Sitruunaruoho paloitetaan, chili hakataan pieniksi, valkosipulia tai purjosipulia  paisteaan kevyesti . . Ota sivuun. Laita pannulle kalaa buljonkiveteen  ja kaada kookosmaitoa, ja ne loput . Valmis ja tosi hyvää . Mausteina suola pippuri , hieman  teriyakia, tai vaihtoehtoisesti soijaa. 

Vierailija
48/48 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä hän on oppinut rakastaa kyseinen ruoka?Ruuan , sen maunkin oppii ihan kotona.Mitä siellä tarjotaan tai jos käy naapuristo aina syömässä,kun kotona valo jääkaapissa,opii siellä eri ruuat ja maku elämykset niiden?

Opiskele ahkerammin suomea. Aika huonoa on vielä....

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kahdeksan