Muistatteko, kun ala-asteella ei saanut sanoa tukka...
penaali jne., kun joku oli keksinyt niiden tarkoittavan joitain navan alapuolisia osia. Mulla meni kymmeniä vuosia, ennen kuin kehtasin taas nimittää pitkiä hiuksiani tukaksi. Typerää ympäristön painetta. Vieläkö nykylapsilla moisia hullutuksia?
Kommentit (49)
Kyllähän nämä ovat aivan älyttömiä. Nyt jos voisin aikuisen järjellä palata siihen aikaan, niin kysyisin luokkatovereilta, että minkä takia pitää hankaloittaa tällä tavalla elämää ja sosiaalista kanssakäymistä, että ei puhuakaan voi aivan harmittomista arkisista asioista normaalisti vaan jatkuvasti pitää olla varuillaan. Muistan jo silloin ajatelleeni, että eihän tässä ole mitään järkeä ja miksi tätä tehdään, mutta en osannut pukea sitä sanoiksi.
Minä tosiaan muistan noilta ajoilta sellaisen jatkuvan paineen kun ei koskaan voinut olla sillä tavalla rennosti ja normaalisti, vaan ihan mistä tahansa pikkuasiasta saattoi nousta aivan hirveän haloo.
Myöskään minun aikanani ei tukkaa saanut sanoa. M22
Vierailija kirjoitti:
Minua pilkattiin kun käytin sanaa otsatukka. Muut sanoivat _etuhiukset_ . Ja tosiaan se tukka muka tarkoitti alapään karvoitusta. Minä olen myöhemmin ajatellut, että tuo oli varmasti joku paikallisen murteen erikoisuus (en itse ollut sieltä päin alunperin kotoisin), mutta ilmeisesti se olikin silloin yleinen vouhotus.
Meidän koulumme oli kyllä saamarin ahdistava paikka, tunsin eläväni vieraassa kulttuurissa jonka lukemattomia kirjoittamattomia sääntöjä en tunne ja jossa kodista saadut hyvän käytöksen opit eivät päde vaan pitäisi tosiaan tietää ne kirjoittamattomat säännöt ellei halua joutua naurunalaiseksi ja paheksutuksi. Tuntui, että suunnilleen mikä tahansa mitä sanoin, voitiin väännellä joksikin aivan ihmeelliseksi mitä naurettiin ja kauhisteltiin.
Hyvin kuvattu koulumaailmaa. Koskaan ei tiennyt, mitä tulee tapahtumaan ja se jännitti ihan joka ikinen päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En muista. Oletteko jotain milleniaaleja vai?
Tukka oli ainakin 1980-1990- luvulla nolo sana sekä pk-seudulla että Savossa. ”Etuhiukset”-hulluutta olen tavannut vain Savossa. ”Panna” oli myös häpeällinen, ”kumi” ei tainnut herättää reaktioita. Yläasteen loppupuolella tuli yhtäkkinen muoti sanoa teroitinta ”terskaksi” ja ilmehtiä merkitsevästi.
Kavereita piti tervehtiä sanomalla: ”Terska” tai ”Terskis” ja samalla hihitellä. Tämä opittiin koululaisten kevätjulkaisusta nimeltä Kyhhäys.
Tuo kumijuttu kyllä jäi vuosikausiksi jotenkin päähän niin, että epämääräisesti ahdisti, kun kuuli jonkun sitä käyttävän.
Aivan naurettavia sääntöjä, joita sosiaalisesti nokkelat suositut oppilaat lennosta keksivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua pilkattiin kun käytin sanaa otsatukka. Muut sanoivat _etuhiukset_ . Ja tosiaan se tukka muka tarkoitti alapään karvoitusta. Minä olen myöhemmin ajatellut, että tuo oli varmasti joku paikallisen murteen erikoisuus (en itse ollut sieltä päin alunperin kotoisin), mutta ilmeisesti se olikin silloin yleinen vouhotus.
Meidän koulumme oli kyllä saamarin ahdistava paikka, tunsin eläväni vieraassa kulttuurissa jonka lukemattomia kirjoittamattomia sääntöjä en tunne ja jossa kodista saadut hyvän käytöksen opit eivät päde vaan pitäisi tosiaan tietää ne kirjoittamattomat säännöt ellei halua joutua naurunalaiseksi ja paheksutuksi. Tuntui, että suunnilleen mikä tahansa mitä sanoin, voitiin väännellä joksikin aivan ihmeelliseksi mitä naurettiin ja kauhisteltiin.
Hyvin kuvattu koulumaailmaa. Koskaan ei tiennyt, mitä tulee tapahtumaan ja se jännitti ihan joka ikinen päivä.
Tiedätkö, minä olen pitkään ajatellut, että muut olisivat jotenkin automaattisesti sopeutuneet siihen omituiseen sosiaalisten pelien ja kirjoittamattomien sääntöjen maailmaan ja että minulta se ei vain tullut luonnostaan. Minulla on asperger-piirteitä, ja olen ajatellut, että se on johtunut niistä. Ja varmasti ne ovatkin vaikuttaneet, en ole osannut samalla tavalla pelata mukana kuten muut, mutta näitä koulumaailmaa koskevia keskusteluja kun lukee, niin huomaa, että on se muillekin ollut aikamoinen miinakenttä, koskaan ei ole voinut tietää mistä seuraa räjähdys.
Tämä tukka-juttu oli minusta vähän vanhemmilla oppilailla "voimassa", kävin itse peruskoulun n. 1991-2000 Sata-Hämeen alueella. Pidin sitä jo silloin ala-asteella aika tyhmänä, kyllähän sen nyt tiesi ettei tukka mitään häpykarvoitusta tarkoita.
Panna-verbi oli kyllä meilläkin pannassa. Mutta kumia sanottiin kyllä ihan kumiksi meillä.
Hassua sanojen kontrollointia tämä. Niin kuin aikaisempi kommentoija jo mainitsikin, oli peruskoulussa juuri tällaista toisten puheiden kyräilyä ja nälvimistä. Toivottavasti nykyään on järkevämpää.
Itse muistan kun minulla oli pieni koristepyykkipoika, ja taiteilin siitä itselleni korvakorun. Niin sille naurettiin ja sanottiin että se tarkoittaa että tykkää tytöistä (homoksi haukkuivat). Turpiin tuli jos oli hiemankin erilainen esim. vaatetukseltaan.Yläasteella oli näitä punkkarien, fiftareitten ( kaikkia ees muista) joukkotappeluita, ja samanhenkiset oli keskenään kavereita.
Eli jos puheissaan piti olla tarkka, niin myös vaatetuksen ja hiusmallin suhteen. Koska niillä kaikilla oli jotain piilomerkityksiä. Harvempi uskalsi olla erilainen ettei joutunut silmätikuksi ja kiusanteon kohteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Joku kyseli mitä vuosikertaa? Itse aloitin ala-asteen 72-luvulla. Ja kaikki mainitut kohdat on niin hemmetin tuttuja. :(
Eli lähes 2000 vuotta sitten? Ai, noita tukka ja kumi juttuja oli jo silloin.
Jos teki tai sanoi jotain väärin, niin koko luokka räjähti nauramaan. Ja jos ei koko luokka ollut paikalla, niin joku kyllä kertoi, ja sai hävetä koko lukuvuoden loppuun. Ja voi apua jos tuli itku silmään, niin se oli lopullinen naula arkkuun. Oli jopa syy siihen että olit se hylkiö jonka kanssa ei kukaan halunnut olla. Ja jos olit hivenenkin herkempi, niin kiusaajia kyllä riitti ,joku nappasi vielä koulurepunkin ja levitti sen kaikkien nähden.
Kouluaikana olisi pitänyt olla "kovis" niin vähemmällä olisi päässyt. Ja kyllä sekin vaikutti minkälaisesta perheestä tulit. Vanhemmat juorusivat keskenään, ja lapset sitten levittivät näitä tietoja koulussa.
Ei ole kyllä ikävä kouluaikoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku kyseli mitä vuosikertaa? Itse aloitin ala-asteen 72-luvulla. Ja kaikki mainitut kohdat on niin hemmetin tuttuja. :(
Eli lähes 2000 vuotta sitten? Ai, noita tukka ja kumi juttuja oli jo silloin.[/quote
No just. Ja pakko oli sitten kuitata. Eikä ollut ees hauska...
Ja jos miehellä oli vasemassa vai oliko se oikealla puolella korvis niin oli automaattisesti umpihomo. En ymmärrä mitä väliä kummalla puolella mutta AARGH!
Ja jos revit limupullon/kaljapullon etikettiä se tarkoitti automaattisesti että on kiimassa/käy kuumana tms 🥴 kuka näitä oikeen keksii?
Vierailija kirjoitti:
Ja jos revit limupullon/kaljapullon etikettiä se tarkoitti automaattisesti että on kiimassa/käy kuumana tms 🥴 kuka näitä oikeen keksii?
Kiitos muistutuksesta, tämmönenkin oli :D
Kukahan älypää tuon tukka-sanan merkityksen oli keksinyt kun oli näköjään levinyt pitkin maata?
Kymenlaaksossa sama juttu 90-luvulla, tukka ja kumi oli niin noloja sanoja ettei tosikaan. Korvarengas miehellä toisessa korvassa tarkoitti homoa jne.
Vierailija kirjoitti:
Meillä se tarkoitti, että on puutteessa!
Tosin vasta ysiluokasta eteenpäin taisin tästä tietää, ettei ihan ala-aste maailmaa onneks.
Vierailija kirjoitti:
Joo, muistan hyvinkin. Kumi = pyyhkäri ja tukka oli täysin laiton sana. Lisäksi minun koulussani oli noloa, jos pipo oli liian syvällä päässä ja kaikesta mahdollisesta keksittiin kiusaamisen ja nälvimisen aihetta.
Mitä ihmettä XD miten voi olla ollut meilläkin näitä ihan samoja?
Vierailija kirjoitti:
Ja jos miehellä oli vasemassa vai oliko se oikealla puolella korvis niin oli automaattisesti umpihomo. En ymmärrä mitä väliä kummalla puolella mutta AARGH!
Meillä päin vasemmassa korvassa oleva rengas = homo.
Ysärillä kyllä koululaisilla oli tietynlainen pakkomielle tähän homotteluunkin. Onko nykykoulussa järkevämpää menoa, vaiko samanlaista?
Äsken googlaamani perusteella muuten koru vasemmassa korvassa tarkoittaa nimenomaan heteromiestä esim. Etelä-Euroopassa. :D
Tukka oli ainakin 1980-1990- luvulla nolo sana sekä pk-seudulla että Savossa. ”Etuhiukset”-hulluutta olen tavannut vain Savossa. ”Panna” oli myös häpeällinen, ”kumi” ei tainnut herättää reaktioita. Yläasteen loppupuolella tuli yhtäkkinen muoti sanoa teroitinta ”terskaksi” ja ilmehtiä merkitsevästi.