Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistatteko, kun ala-asteella ei saanut sanoa tukka...

Vierailija
10.03.2021 |

penaali jne., kun joku oli keksinyt niiden tarkoittavan joitain navan alapuolisia osia. Mulla meni kymmeniä vuosia, ennen kuin kehtasin taas nimittää pitkiä hiuksiani tukaksi. Typerää ympäristön painetta. Vieläkö nykylapsilla moisia hullutuksia?

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistatteko myös kun koulussa nälvittiin kun sattui näkymään rintaliivin olkain? Kyllä nyt jälkeenpäin naurattaa miten typeristä asioista sai huomautuksia..

Vierailija
2/49 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myöskin kumi oli nolo sana.. Aina piti muistaa sanoa pyyhekumi 🙄

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, ettö joku yritti väittää minulle moista, mutta en välittänyt siitä.

Vierailija
4/49 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, muistan hyvinkin. Kumi = pyyhkäri ja tukka oli täysin laiton sana. Lisäksi minun koulussani oli noloa, jos pipo oli liian syvällä päässä ja kaikesta mahdollisesta keksittiin kiusaamisen ja nälvimisen aihetta.

Vierailija
5/49 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh. Itse muistan että tuoli piti aina tarkistaa ennen istumista, koska siinä saattoi olla nasta.

Vierailija
6/49 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua pilkattiin kun käytin sanaa otsatukka. Muut sanoivat _etuhiukset_ . Ja tosiaan se tukka muka tarkoitti alapään karvoitusta. Minä olen myöhemmin ajatellut, että tuo oli varmasti joku paikallisen murteen erikoisuus (en itse ollut sieltä päin alunperin kotoisin), mutta ilmeisesti se olikin silloin yleinen vouhotus.

Meidän koulumme oli kyllä saamarin ahdistava paikka, tunsin eläväni vieraassa kulttuurissa jonka lukemattomia kirjoittamattomia sääntöjä en tunne ja jossa kodista saadut hyvän käytöksen opit eivät päde vaan pitäisi tosiaan tietää ne kirjoittamattomat säännöt ellei halua joutua naurunalaiseksi ja paheksutuksi. Tuntui, että suunnilleen mikä tahansa mitä sanoin, voitiin väännellä joksikin aivan ihmeelliseksi mitä naurettiin ja kauhisteltiin.

Vierailija
7/49 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saanut olla erilainen. Vaatteet piti olla sen ajan muodin mukaan.  Ja tosiaan oli tarkkaa mitä ja miten puhui. Ja opettajilla meni hermot ihan pienistä, ja fyysinen kuritus suoritettiin kaikkien nähden.

Vierailija
8/49 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumisaappaat oli myös kiusaamisen aihe. Itsehän nyt olen kyllä aikuisiälläkin niitä käyttänyt kun satoa nostetaan maasta.

Vierailija
9/49 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Panna” sanaa jos erehdyit käyttämään ”laittaa” sanan synonyymina.

Sitten tuo tukka oli naisen alapään karvoitus, kumi

Näin Pirkanmaalla ainakin alakoulussa. Erityisesti tuo panna sana on edelleen niin että käytän sanaa laittaa. Nyt ikää 22.

Vierailija
10/49 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistatteko myös kun koulussa nälvittiin kun sattui näkymään rintaliivin olkain? Kyllä nyt jälkeenpäin naurattaa miten typeristä asioista sai huomautuksia..

Tämä! Tai jos pitsirintsikat hahmottui puseron alta niin siitäkin hirvee haloo.

Vierailija
11/49 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusatuksi tuli jopa siitä jos änkytti kun piti lukea ääneen äidinkielentunnilla. Tai jos kärsi esimerkiksi ihon punoituksesta (jännitys). Tyttöjä oli kavereina aina parillinen määrä, eli se pariton seisoi sitten aina välitunneilla yksin. 

Vierailija
12/49 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo muista, tukka ja kumi oli "noloimmat" sanat, tai siis näin minullekin opetettiin muiden tyttöjen toimesta..

Itse sain naureskelua siitäkin kun en osannut pitää farkkujen vyötäröä tareeksi matalalla, kysyttiin saanko housujani vielä yhtään ylemmäs? Nohevana tyttönä nappasin vyötärön enkeistä kiinni ja kiskasin ylöspäin että kyllä saa! Mut oikeesti miks ihmees tommosta pitäis tajuta tai välittää :D olinkin aina ihan pihalla kaikesta :D

Vierailija
13/49 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurettavaa keksiä normaaleille sanoille uusia merkityksiä, onko se jotain kyläkoulujunttien hupia?

Vierailija
14/49 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista. Oletteko jotain milleniaaleja vai?

Vierailija
15/49 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun mulla oli ala-asteella ne kumpparit ja sadetakki, voi apua sitä hohotusta ja räkänaurua.

Vierailija
16/49 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista koska sellaista ei ole tapahtunut kuin jossain peräkylillä

Vierailija
17/49 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naurettavaa keksiä normaaleille sanoille uusia merkityksiä, onko se jotain kyläkoulujunttien hupia?

Huoh, paremman luokan uusimaalainenko siellä taas egoilee?

Ainakin Lappeenrannan keskustan koulussa tukka ja kumi oli maailman noloimmat sanat. tai noh, mikä tahansa panosanastoon edes kaukaisesti viittaava oli NOLOO......

Vierailija
18/49 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myöskin kumi oli nolo sana.. Aina piti muistaa sanoa pyyhekumi 🙄

Tai kummari.

Vierailija
19/49 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kyseli mitä vuosikertaa? Itse aloitin ala-asteen 72-luvulla. Ja kaikki mainitut kohdat on niin hemmetin tuttuja. :(

Vierailija
20/49 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En muista. Oletteko jotain milleniaaleja vai?

Olen, ja meilläkin piti sanoa pyyhkäri, hiukset ja laittaa. Ja nimenomaan koululaisten keskuudessa, paikallisessa murteessa ne oli ihan normaaleja sanoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kolme