Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lestadiolaisäitien julkaisut instassa - mitä näillä haetaan?

Vierailija
09.03.2021 |

En ole itse lestadiolainen, mutta olen bongannut instasta monia tällaisia tilejä:

-suuren lestadiolaisperheen äiti pitää instatiliä perheen elämästä, lapset iältään vauvasta (varhais)teineihin
-kuvissa vilahtelee iso perheelle rakennettu uusi talo, jonka sisustukseen on satsattu. paljon kuvia talosta sisältä ja ulkoa.
-perheen lapset poseeraavat kuvissa ja säännöllisesti tulee kuvia juhlista (esim. ristiäiset/joulukorttikuva/synttärit), joissa lapset on stailattu samanlaisiin vaatteisiin, tyyliin pojille turkoosit paidat ja tytöille beiget. lapset eivät yleensä hymyile kuvissa, isä jurottaa ja äiti on kuin hangon keksi.
-eniten kuvissa näkyy perheen pienin vauva, jota jaksetaan ihastella. kuopus saattaa olla 6 kk ja sitä vanhempi sisarus esim. nippanappa 2 v.
-julkaistaan kuvia lasten kanssa elettävästä arjesta: suurista ruokapöydistä, metsäretkistä, lasten peleistä. kaikki kuvat on mahdollisimman idyllisiä, missään ei näy sotkua, riiteleviä lapsia jne.
-uskonto ei juuri näy julkaisuissa: korkeintaan kesällä mainitaan, että on käyty suviseuroissa
-tekstit ovat yleensä tätä luokkaa: "Tänään lähdettiin luistelemaan koko porukalla. Kotona odotti vanhimman lapsen tekemät, herkulliset vaahtokarkkikaakaot. Nyt illalla nuorimmat pelaavat lautapelejä ja kohta mennään vanhimpien tyttöjen kanssa tunnelmalliseen saunaan. Ihana lauantai-ilta!"

Mitä näillä instatileillä tavoitellaan? Miksi perhe-elämästä yritetään antaa todella idyllinen kuva? Ihan varmasti siinä suurperheessä on lasten riitoja, kaatuneita maitoja, väsymystä ja muuta, mikä lapsiperheisiin yleensä kuuluu. Jotenkin myös hämmentävää tuo, että äidit julkaisevat lasten kuvia ja tekemisiä todella avoimesti ja hehkuttavat, mutta lapset ovat kuvissa todella totisia eikä iloisina hihkuvia.

Ap

Kommentit (75)

Vierailija
41/75 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain se kontrollin tunne on saatava. Mikäli lapsiluku, elämänarvot ja taloudelliset asiat eivät ole omissa käsissä, hallinnan tunne haetaan esimerkiksi somekuvien sommittelulla, syömisen säännöstelyllä tai muulla vastaavalla.

Nimim. Been there

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/75 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä niiden elämä on oikeestikin aika sellaista.

Tietty sotkua ja sellaista on jonkin verran kaikilla ja lapset on lapsia, mutta mun kokemuksen mukaan äitiys on lestanaisille jopa huomattavasti helpompaa kuin muille, koska heille se kaikki on niin luontevaa ja aina elämässä luonnollisena osana ollutta.

Lisäksi ne naiset vaan on energisempiä ja puuhakkaampia kuin moni muu.

Sekin varmaan tottumiskysymys, kun heidän elämä on lapsesta saakka niin menevää ja sosiaalista laumassa toimimista.

Tyylitaju myös niiden juttu, oli jo ennen somea.

Sisustuslehdissä näkee säännöllisesti lestojen koteja, samoin useammat lastenvaatefirmat on lestojen, niiden kautta tulee nimitrendit jne.

T: ex-vl

Vierailija
44/75 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietty sotkua ja sellaista on jonkin verran kaikilla ja lapset on lapsia, mutta mun kokemuksen mukaan äitiys on lestanaisille jopa huomattavasti helpompaa kuin muille, koska heille se kaikki on niin luontevaa ja aina elämässä luonnollisena osana ollutta.

Sekin varmaan tottumiskysymys, kun heidän elämä on lapsesta saakka niin menevää ja sosiaalista laumassa toimimista.

Sisustuslehdissä näkee säännöllisesti lestojen koteja, samoin useammat lastenvaatefirmat on lestojen, niiden kautta tulee nimitrendit jne.

Jaa. Minä tunnen vain masentuneita lestaäitejä ja heidän hoitamattomia kakaroitaan.

Vierailija
45/75 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öö vaikuttaa ihan normilta lapsiperheen instalta. Laitatko itse elämäsi negatiivisista asioista kuvia instaan? Varmaan se on heille harrastus ja keino laittaa sukulaisille kuvia lapsista.

Minusta oli kamalan positiivista, kun lapsuuden tuttavani hankki Instagramin. Hän on kotiäiti suurperheessä, enkä ollut kuullut hänestä vuosiin. Oli mukava nähdä hieman kuulumisia.

46/75 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Minä tunnen vain masentuneita lestaäitejä ja heidän hoitamattomia kakaroitaan.

Et tunne ketään, se on totuus.

Vierailija
47/75 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kirjailija Johanna Venho lestadiolainen tai ex-lestadiolainen. Katselin useampia noita lestadiolaisvanhempien tilejä, ja oli useassa seuraajana. 

Tosin kirjailija nyt voisi seurata ihan vain tiedon keruuseenkin. 

48/75 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Öö vaikuttaa ihan normilta lapsiperheen instalta. Laitatko itse elämäsi negatiivisista asioista kuvia instaan? Varmaan se on heille harrastus ja keino laittaa sukulaisille kuvia lapsista.

Minusta oli kamalan positiivista, kun lapsuuden tuttavani hankki Instagramin. Hän on kotiäiti suurperheessä, enkä ollut kuullut hänestä vuosiin. Oli mukava nähdä hieman kuulumisia.

Ei lestadiolaisten elämä eroa tavallisen ihmisen elämästä. Yksi Sipilä harrasti lentämistä, oma konekin hänellä oli, taisi olla joskus pääministerikin, aivan tavallinen lestadiolainen perheenisä.

Vierailija
49/75 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Minä tunnen vain masentuneita jopa yhden, ainoan raskauden jäljiltä puoli vuotta ontuvia äitejä, joilla se yksi nepsypiirteinen häirikkölapsi ja yhden epävakaasta persoonallisuushäiriöstä kärsivän lapsettoman naisen, hänkin oman perheensä ainokainen. Pitäisikö päätellä, että koska sinä et tunne oikeasti yhtään lestaäitiä tai minä onnellista lapsetonta ihmistä, niin kaikki elämäntavat on väärin.

Vierailija
50/75 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä on pakko olla vähän samaa mieltä, näin Oulun seudulla asuvana ei-lestadiolaisena useamman pienen lapsen kotiäitinä, eli tunnen myös tätä genreä jossain määrin. 

Lestadiolaiset ovat kasvaneet koko elämänsä siihen, että elämä pyörii perheen ympärillä ja suku auttaa toisiaan. Ei se ole mikään valinnainen asia, vaan normi, lähtökohta, oletus. Kun eka lapsi tehdään hädin tuskin kaksikymppisenä, ei siinä kauheasti ehdi kriiseillä sitä, miten elämä menee pilalle lasten myötä, kun kaveriporukan perjantaidinnerit, Aasian reppureissut ja kreisibailaus vaihtuu Prismaan, porkkanaraasteeseen ja kurahousuihin. Prisma ja kurahousut on se, millaiseksi elämä mielletään, ei se dink-parien matkusteleva ja hedonistisia nautintoja korostava elämäntapa. 

Vierailija
51/75 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä et taida paljon tuntea kyseistä uskoa? Ihan ansiokkaasti kyllä listasit havaintoja kyseisestä uskonnosta:

-naisen tärkein tehtävä on äitiys. Se on se juttu mitä siellä naisessa eniten arvostetaan, monen lapsen äiti. Semmoisia asioita on myös sopivaa jakaa netissä, ihanaa suurperheen arkea. Ei olisi sopivaa mitään selfiehommia ja hedonista nettiin laittaa.

-jengi on aika hymytöntä. En lähde veikkailemaan ihmisten onnellisuutta, mutta tämä on sikäläistä kulttuuria. Turhanpuhuminen ja höpöttäminen ei ole arvostettua, lasten ei varsinkaan sovi olla liikaa äänessä tai esillä.

-perheen vanhimmista tytöistä tulee suurperheen kasvaessa ”pikkuäitejä”, jotka hoitavat kodin siivousta ja ruuanlaittoa todella paljon - muutenkin kuin sen vaahtokarkkikaakaon verran (tosi suloinen juttu kyllä se kaakao)

-lapsista tosi paljon saa huomiota se nuorimmainen, jota äiti hoitaa ja paijaa. Tässä mielestäni iso kulttuuriero valtaväestöön, ne muut alle kouluikäiset on sitten enemmän keskenään kun keskitytään nuorimmaiseen

-talot ja sisustukset on tärkeitä. Osa tästä on kai sitä, että vl-naiset eivät voi perinteisiä naisten ulkonäköjuttuja harrastaa (meikit, hiukset jne) niin haluavat sitten niitä samoja estetiikan ”tarpeita” purkaa sisustukseen ja muuhun kodinlaittoon (nämä siis hyväksyttyjä ja arvostettujakin juttuja)

-elämä on heillä varmaan tuollaista, hitaampaa ja edullista kotielämää. Vl:t jostain syystä on kovia saunomaan myös. 😀 Ja lautapelit ja luistelu on ”sallittua” hupia.

-ja se tärkein: vl-naiset ei ikinä milloinkaan valita ulospäin väsymystä tai mitään muutakaan. Keskenään voivat näitä tuntoja jakaa, mutta sellainen reippauden kulttuuri on osa heitä. Siinä on paljon hyvää, mutta ne vaatimukset menee joskus todella yli. Ja esimerkiksi synnytystä iso osa naisista pelkää kamalasti ja se on ihan normaalia, mutta missään nimessä tämmöisistä asioista ei ole sopivaa huudella ulospäin.

En siis tiedä tuollaisia tilejä eikä mulla ole instaakaan, mutta kuulostaa hyvin ”tyypilliseltä” vl:ltä.

Vierailija
52/75 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun hyvä ystäväni on lestadiolainen ja kyllä heillä on kämppä aina tiptop, lapset kohteliaita ja omaavat erittäin hyvät (jopa pikkuvanhat) käytöstavat, miltei jokainen kouluikään ehtinyt menestyy koulussa loistavasti (kuten molemmat vanhemmatkin), harrastetaan paljon musiikkia ja ulkona liikkumista, tehdään ruoka alusta asti itse jne. Nainen tekee kotoa käsin töitä ja miehellä oma firma. Toki joskus on inhimillistä uupumista, mutta pääasiassa se lapsikatras kasvatetaan kunnialla.

Vierailija
53/75 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ap:n kans samaa mieltä. Useampi lv naapurina. Lapsoset räkyttää tienvarressa ja mammat postailee seesteisiä kuvia someen. Mukavanpihan se on vauvasta Marimekon kuoseissa kuvia laittaa mitä niistä keskaria heiluttavista tenavista.

54/75 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Minä tunnen vain masentuneita jopa yhden, ainoan raskauden jäljiltä puoli vuotta ontuvia äitejä, joilla se yksi nepsypiirteinen häirikkölapsi ja yhden epävakaasta persoonallisuushäiriöstä kärsivän lapsettoman naisen, hänkin oman perheensä ainokainen. Pitäisikö päätellä, että koska sinä et tunne oikeasti yhtään lestaäitiä tai minä onnellista lapsetonta ihmistä, niin kaikki elämäntavat on väärin.

Ei pidä.. Juttusi mahtuu virhemarginnaaliin

Vierailija
55/75 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun hyvä ystäväni on lestadiolainen ja kyllä heillä on kämppä aina tiptop, lapset kohteliaita ja omaavat erittäin hyvät (jopa pikkuvanhat) käytöstavat, miltei jokainen kouluikään ehtinyt menestyy koulussa loistavasti (kuten molemmat vanhemmatkin), harrastetaan paljon musiikkia ja ulkona liikkumista, tehdään ruoka alusta asti itse jne. Nainen tekee kotoa käsin töitä ja miehellä oma firma. Toki joskus on inhimillistä uupumista, mutta pääasiassa se lapsikatras kasvatetaan kunnialla.

Toki on näitä hyvinvoivia perheitä. ❤️ Kuitenkin lantin toinen puoli on se, että meidän kunnan terveyskeskuksessa asioivista vl-äideistä puolella on lääkelistalla masennuslääkitys.

Vierailija
56/75 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsilisää pitäisi maksaa maksimissaan 3 lapsesta. Olisi kiva nähdä, olisivatko ne lapset senkin jälkeen ”siunaus”.

Lapsissa on siunaus ja Taivaan Isän Rakkaus.

Kuuliaiset lapsensa on Jumala luvannut hyvästi siunata.

57/75 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki on näitä hyvinvoivia perheitä. ❤️ Kuitenkin lantin toinen puoli on se, että meidän kunnan terveyskeskuksessa asioivista vl-äideistä puolella on lääkelistalla masennuslääkitys.

Jopa taas tuli paksua juttua, ovat salassapidettäviä et voi tietää eli valehtelet.

Vierailija
58/75 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli yhtä usealla kuin ei-vl äideistä. 🤷‍♀️

Ei ne ateistit tai mihin tahansa muuhunkaan uskontoon kuuluvat äidit huutele pahasta olosta yhtään sen enempää kuin vl:t. En ymmärrä miksi toisilta äideiltä vaaditaan erilaista käyttäytymistä kuin toisilta, kadulla tai ig:ssä. Oikeasti, miettikää jos kaikilta ateisti-äideiltä alettais vaatiin tietynlaisia some-postauksia tai kielletään jotain vain sen vuoksi kun on ateisti. Ihmisiä kaikki ollaan virheinemme ja persooninemme, ei voida ajatella et kaikki vl:t toimii ja ajattelee samalla tavalla keskenään. Paskoja löytyy joka porukasta ihan yhtä paljon.

Vierailija
59/75 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minä katsoin yhtä tuollaista tiliä, missä oli kaunis koti, mukava matka, kivoja kuvia. Sitten luin tekstejä ja kyllä siellä kerrottiin jossain myös, että ei olisi huvittanut niin tänään lähteä ulos, ei mennyt hermostumatta tämäkään päivä jne. Vaikka kuva kauniita olivatkin. 

Vierailija
60/75 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka ottaisin omaan perhealbuumiin kuvia niin en ottaisi kuvia kiukuttelevista uhmaikäisistä tai kaatuneista maidoista. Minusta olisi todella vastenmielistä jos 4.v kiukuttelee ja äiti lähtisi hakemaan kameraa ja kuvaamaan tilannetta someen.

Meillä on 8 lasta mutta emme ole lestadiolaisia. Maitolasi on kaatunut viimeksi ehkä 3 vk sitten. Ei nuo sotkut ja rinnuksilla oleva ruoka ole asioita joista kuormitun. Emme ole väsyneitäkään vaikka yleisoletus tuntuu niin neuvoloissa kuin muissakin lapsiperheissä olevan että suuren perheen vanhempien täytyy olla väsyneitä. Me puolisoni kanssa voimaannumme lapsista, siksi meillä iso perhe onkin.

Samalla tapaa nuo kuvaavat perhearkeaan kuin sinkut bloggaritkin. Arki vain on erilaista. Toki halutaan kuvata kaunista ja siistiä.