Perinnöttä jättämisen laillisuus
Sairastan rintasyöpää ja saatan selvitä tai olla selviämättä. Kuitenkin poikani ei ole käynyt katsomassa minua tai ollut missään yhteyksissä koko sairauden aikana, koska meille tuli riitaa vuosia sitten ja hän katkaisi välit. Välit menivät poikki, kun poika oli 18 ja siitä on jo neljä vuotta, joista kaksi viimeistä olen sairastanut syöpää. Voinko jättää hänet ilman perintöä?
Kommentit (50)
Voit yrittää. Ja poikasi voi sitten yrittää kumota sen. Ja oikeudessa se voi mennä miten sattuu. Sinun pitää perustella perinnöttä jättäminen kunnolla. Laki on aika suurpiirteinen tässä kohtaa, joten tuomarin tulkinta painaa paljon.
Tulkinnan alainen asia nimittäin on se, että mikä on niin vakava ja loukkaava teko poikasi puolelta, että se ansaitsee palkakseen perinnöttä jättämisen. Aika usein näissä on käytetty esimerkkeinä henkirikosta tai taparikollisuutta, tai että on esim. pahoinpidellyt perinnönantajan tai varastanut häneltä toistuvasti. Loukkauksen pitää olla melko vakava, että perinnöttä jättäminen menee oikeudessa läpi. Mutta... vaikka ei menisi läpi, niin ainakin poikasi saa testamentista lukea, että sinä halusit näin.
E tulisi on ikinä mieleenkään jättää lasta perinnöttä.
Oletko yrittänyt pyytänyt anteeksi? Olet tehnyt jotain kamalaa, kun lapsi katkaisee välit.
Lakiosuuden poika saa aina, muun voit testamentata eli jos et halua mitään jättää, niin on tuhlattava kaikki.
Kenelle meinasit perinnöt jättää? Onko sinulla muita lapsia?
Tuollaisia mietit. Jos kuitenkin saisitte välit kuntoon. Kummasta vaihtoehdosta sitten tulee parempi mieli?
Jos poikasi on esim. prostituoitu, homoseksuaali tms. ja et hyväksy asiaa, niin se on syy jättää perinnöttömäksi. Muut syyt eivät mene läpi.
Olen pyytänyt, etteivät vanhempani eivät jätä minulle perintöä vaan lahjoittavat ongelmasijaintitalonsa kunnalle. Suostuivat.
Tuhlaat omaisuuden, se on sun mahis. Muuten ei kovin helpolla mene läpi. Ihan mikä tahansa hörhöily ei ole syvästi loukkaavaa toimintaa jota laki edellyttää.
Jos sinulla ei ole muita lapsia, niin voit lähettää minulle rahat.
Kynnys taitaa olla korkealla että saisi lakiin kirjatun lakiosan evätyksi. Vaatii perilliseltä rikokseen verrattavia tekoja, ainakin jos netissä näkyvää tietoa on uskominen.
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisia mietit. Jos kuitenkin saisitte välit kuntoon. Kummasta vaihtoehdosta sitten tulee parempi mieli?
En ole aloittaja, mutta jos lapsi kieltäytyy yhteydenpidosta vaikka kuinka yrittää, niin mitä voi tehdä?
Ei kaikki aina ole vanhemman vika eikä aina nuori ole oikeassa.
Ainakin siinä tapauksessa jos rintaperillinen on syyllistynyt rikokseen vanhempaansa kohtaan, rintaperillisen voi jättää perinnöttömäksi.
Muut tilanteet ovat sitten hankalampia.
Velan jättäminenkään perinnöksi ei sekään kyllä taida onnistua mutta +-0 kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Kenelle meinasit perinnöt jättää? Onko sinulla muita lapsia?
Tyttärelleni ajattelin jättää, joten en voi tuhlata rahojani ennen kuolemaa.
-ap
Miten joku kehtaakin provoilla noin vakavalla asialla kuin rintasyöpä.
Jos tuollainen asia olisi totta, niin kaikkein viimeisimmäksi kukaan ihminen kirjoittelisi jostain perintöasiasta lapselliselle av-palstalle.
Voit jättää mutta lakiosuuteen hänellä on kuitenkin oikeus.
Turpa kiinni ap. Olet trolli pahimmasta päästä!
Älä jätä poikaasi perinnöttömäksi. Se on hänelle iso ja lopullinen hylkäys, jota hän ei voi koskaan enää omalta osaltaan yrittää korjata, koska teit sen kuoleman rajan toiselta puolelta.
Päinvastoink irjoita hänelle testamenttiin, että rakastan sinua aina vaikka nyt olemmekin olleet riidassa.
Toki, niin että kulutat kaiken omaisuutesi ennen kuin kupsahdat.