Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työttömien maisterien vertaistukiketju

Vierailija
09.03.2021 |

Tervetuloa tänne jakamaan kokemuksia.

Itse valmistuin juuri työttömäksi, ei näkyvissä oman alan töitä.

Kommentit (127)

Vierailija
81/127 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen OTM. Perustin oman toimiston v. 2006 ilman tietoa yhdestäkään asiakkaasta. Äidiltä lainaa 15 000 euroa, jotta sain toimitiloihin ostettua tietokoneen, työ- ja neuvottelupöydän sekä tuolit. Myös kansioita ja mappeja tarvitsin, kyniä, postimerkkejä, jne.

En tiennyt miten käy. Olin tuolloin 33 v. Olihan se kauheaa istua toimistolla odottaessa soiko puhelin koskaan (piti vaan olla paikalla... Oma tyhmyys, kotonakin olisi voinut odottaa).

Nyt mennyt 15 vuotta ja edelleen sama toimisto. Ja hyvin menee. Suosittelen muitakin hyppäämään sinne, mikä saattaa pelottaa.

F

Hyvähän se on suositella, kun on porhot vanhemmat. Mun äiti on pulimummo, aina rahaa vailla. Mistäpä lainaat 15 te alkupääomaksi.

Aiemmin vastannut VTM

Vierailija
82/127 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

M25 kirjoitti:

Koittakaa jaksaa! :) Ootte parempii työttömiä. Senhän te halusitte kuulla…

Milloin susta on tullut tollanen negatiivinen ilkeilevä kuspää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/127 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen OTM. Perustin oman toimiston v. 2006 ilman tietoa yhdestäkään asiakkaasta. Äidiltä lainaa 15 000 euroa, jotta sain toimitiloihin ostettua tietokoneen, työ- ja neuvottelupöydän sekä tuolit. Myös kansioita ja mappeja tarvitsin, kyniä, postimerkkejä, jne.

En tiennyt miten käy. Olin tuolloin 33 v. Olihan se kauheaa istua toimistolla odottaessa soiko puhelin koskaan (piti vaan olla paikalla... Oma tyhmyys, kotonakin olisi voinut odottaa).

Nyt mennyt 15 vuotta ja edelleen sama toimisto. Ja hyvin menee. Suosittelen muitakin hyppäämään sinne, mikä saattaa pelottaa.

F

Hyvähän se on suositella, kun on porhot vanhemmat. Mun äiti on pulimummo, aina rahaa vailla. Mistäpä lainaat 15 te alkupääomaksi.

Aiemmin vastannut VTM

OTM on "ylempi" kuin VTM

Vierailija
84/127 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä kans VTM sosiaalityöstä. Koska työkokemus puuttuu, "valintamme ei valitettavasti kohdistunut sinuun tällä kertaa."

Ymmärränkö nyt väärin, vai onko sinulla siis sosiaalityöntekijän pätevyys?

Vierailija
85/127 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M25 kirjoitti:

Varmaan palsta tehnyt tehtävänsä.

Toisalta, mitä tämäkin ketju on? Jos se olisi miehestä niin naiset olisivat myllyttämässä joukolla ja kertomalla ettei ulì-ap ansaitse mitään muuta kuin nykyisen kohtalonsa.

Nyt kun sen sanoo työttömälle reppanalle niin se onkin jotain kovin kauheaa?

#miesvihanäkyväksi

Vierailija
86/127 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä kans VTM sosiaalityöstä. Koska työkokemus puuttuu, "valintamme ei valitettavasti kohdistunut sinuun tällä kertaa."

Sinulla ei ilmeisesti ole sosiaalityöntekijän kelpoisuutta, koska niistä on pulaa. Hanki sellainen, jos sinulla on sosiaalityön opintoja riittävästi.

Minun työmatka oli parhaimmillaan 600 km. Hyvin ne lapset kotona pärjäsivät, isänsä kanssa.

Ottakaa vastaan edes osa-aikainen määräaikaisuus jossakin. Sillä se ura urkeni minullakin. Muuten olisin ehkä ollut 15 vuotta työtön KM. Ei tässä "urassa" hurraamista ole ollut, mutta en ole joutunut olemaan työmarkkinatuella kuin yhden niin pitkän jakson, että tulin oikeutetuksi palkkatukeen ja sitä kautta taas töihin. Ikääkin on jo n. 60 v, mikä ei paranna tilannetta työmarkkinoilla. Siksi pidän nykyisestä työstä kiinni kynsin ja hampain.

Kannattaa hakea myös hyvin ennakkoluulottomasti muitakin kuin oman alan paikkoja. On moni töitä, joihin ei ole täsmäkoulutusta vaan työ pitää opiskella erikseen. Minä omaani kuukauden työharjoittelijana.

Minua ei sentään passitettu millekään "kurssille" tai muihin toimenpiteisiin. Olisihan se ollut aika naurettavaa, jos aikuiskasvatustieteen maisterina ja itsekin useampia kursseja pitäneenä olisin sellaiselle joutunut.

Vierailija
87/127 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa laajentaa työnhakua muualle Suomeen, jos oikeasti on noin. Voin luvata, että esim. Uudeltamaalta saat työpaikan kahdessa viikossa. Täällä päin sosiaalityöntekijän virkoihin ja toimiin ei ole edes hakijoita, omassa työpaikassani yksi virka oli haussa puoli vuotta ilman ainoatakaan hakijaa, kunnes muutettiin määräaikaisesti sosiaaliohjaajan viraksi.

Sosiaalityöntekijöistä on niin valtava pula, että työllistyminen on oikeasti helppoa. Tämän helpommaksi työpaikan löytäminen tuskin voi tulla... Itse olen käynyt lukemattomissa haastatteluissa, joissa olen ollut ainoa kelpoinen hakija. 

https://www.ammattibarometri.fi/kartta2.asp?vuosi=19i&ammattikoodi=2635…

Vierailija
88/127 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä työtön maisterin nappula on tällä pelilaudalla maksanut veronmaksajalle per nuppi?

Todennäköisesti useita tonneja.

Aika paljon enemmän on maksanut esimerkiksi entisajan metsäkoneenkuljettaja tai muu metsäammattilainen, jonka koulutukseen tarvittiin kalliita koneita, henkilökuntaa ja koulutuksessa asuntola ja  ruokakin oli ilmaista.

Sellaisia päiviä on meidän perheessä nähty, että maisteri jäi työttömänä kotiin, kun 5 muuta lähti töihin. 3 vastavalmistunutta ammattilaista, yksi heidän eläkeikää lähestyvä isänsä ja yksi ammattikoululainen kesätöihin.

Vierailija
89/127 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M25 kirjoitti:

Eiköhän enemmistö ole töissä, vaikka ei alan työtä teekään. Ainakin kaikki minun tuntemani maisterit ovat töissä, vaikka oman alan töitä koko ajan etsivätkin, kuten itsekin.

Tämä on työttömien maisterien tukiketju - tai piti olla. Ei koulutusta vastaamattomassa työssä olevien maisterien tukiketju. 

Yleisemmin. Koulutus, työllisyys ja palkat korreloivat edelleen vahvasti Suomessa. Yllättäen, korkeastikoulutettujen työurat ovat myös pidempiä kuin matalammin koulutettujen, vaikka korkeastikoulutetut käyttävätkin uransa alunsa vuosia opiskeluun. 

Näissä ketjuissa unohtuu aika usein, että myös ammattikoulun käynteitä on työttöminä. 

Vierailija
90/127 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketjun DI:t! Onko erikoisalanne vain huonosti työllistävä? Työllistyykö toiset di:t paremmin? Vai asutteko paikassa, jossa työtilanne huono?

En ole työtön DI, mutta vastataan silti (olen mm. tutkinut koulutusta ja työmarkkinoita). DI työllisyysaste on aina ollut erittäin hyvä ja ennen Covid- kriisiä työttömyys painui n. 3 %, mikä on käytännössä täystyöllisyys (joku on aina työpaikkojen välissä tms.). Toki kriisin myötä DI- työttömyys nousi. 

DI:t kuitenkin työllisytävät lähinnä yksityisille aloille, joissa oleellista on osaaminen, ei muodollinen pätevyys. Tämän takia osa saattaa tippua hankalaan tilanteeseen. Mm. ikärasismi on yksi ongelma, vanhentunut osaaminen toinen. Jos ajattelet esim. 55- vuotiasta DI:tä pienellä paikkakunnalla, josta suljetaan hänet työllistänyt paperitehdas, voi uudelleen työllistyminen olla kuitenkin hankalaa. Samalla tavalla, jos olet ollut ICT- talossa projektipäällikkö ja oma teknien osaaminen on Nokiean kultakaudelta, voi uuden duunin löytyminen olla tuskaista. 

Vastavalmistuneilla voi olla huomattavia ongelmia ensimmäisen työpaikan kanssa. Tämän takia työkokemusta ja verkostoja kannattaa hankkia jo opiskeluaikana. 

Vierailija
91/127 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketjun DI:t! Onko erikoisalanne vain huonosti työllistävä? Työllistyykö toiset di:t paremmin? Vai asutteko paikassa, jossa työtilanne huono?

vanhentunut osaaminen toinen.

Lässyn-lässyn!

Vierailija
92/127 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M25 kirjoitti:

Varmaan palsta tehnyt tehtävänsä.

Toisalta, mitä tämäkin ketju on? Jos se olisi miehestä niin naiset olisivat myllyttämässä joukolla ja kertomalla ettei ulì-ap ansaitse mitään muuta kuin nykyisen kohtalonsa.

Nyt kun sen sanoo työttömälle reppanalle niin se onkin jotain kovin kauheaa?

#miesvihanäkyväksi

Sinä olet olettanut kirjoittajien sukupuolen omasta päästäsi. Monessakaan kommentissa ei ole sitä mainittu.

Vierailija
93/127 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maisterin tutkinto = korkea-asteen työttömän pätevyys. Työttömäksi voi jäädä kuka vaan, mutta sopiva FM varmistaa, että pelkoa työllistymisestä ei enää ole. Se koulutusta vastaavuus nääs, ja karsastus ylipäteviä kohtaan.

Vierailija
94/127 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulen vastaamaan tähän keskusteluun ehkä parin viikon päästä. Pääsin usean vuoden työnhaun jälkeen vakituiseen paikkaan, mutta alle vuoden päästä iski yt:t. Nyt vain odotellaan...

Vierailija
95/127 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristiina xx kirjoitti:

Mä olen miettinyt, että miksi edes koulutetaan yliopistoissa ihmisiä sellaisille aloille, joilla ei ole töitä? Tai miksi on itsetarkoitus, että vähintään puolella suomalaisista olisi 3. Asteen koulutus?

Yleensä turvatuissa siisteissä sisätöissä olevat ovat niitä, jotka jeesustelevat vastauksena näihin kysymyksiin (kuten tässä ketjussa) "yliopisto ei ole ammattikoulu" tai "koulutus on aina arvokasta". Kuitenkaan itse eivät ole ryntäämässä esim. korkeakoulutetuiksi siivoojiksi tai lähihoitajiksi. 

Aivan valtava inhimillisen pääoman hukka korkeakouluttaa ihmisiä aloille, joilla sitä ei pysty työelämässä hyödyntämään. Riippumattomia tieteilijöitä on kuitenkin nykyään aika vähän, koska tutkimus vaatii yleensä miljoonainvestoinnit. Yhteiskunnalliseen keskusteluun osallistumistakaan ei arvosteta jos kannanotto tulee "väärältä alalta" ("ootko muka joku virologi/ekonomi/kriminologi häh"), vaikka puheissa ylistetään poikkitieteellisyyttä. Poikkeuksena tietyt jokapaikanhöylät kuten Enqvist tai Valtaoja, joilta kelpaa lausunto asiaan kuin asiaan.

Vierailija
96/127 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomaa osasta näistä kommenteista, että porukka ei tod.omaa akateemista ajattelua saati kohteliasta kanssakäymistä.

no ei se akateeminen ajattelu duunia takaa joten pidän tämän oman tyylini

Niin, akateeminen ajattelu ei takaa työtä. Mikäli osaa akateemisen ajattelun muovata tuottavaksi työksi, saattaa jopa turvata toimeentulonsa - kaikki akateemiset ei tätä osaa. Teorioita (useimmiten toisten keksimiä) akateemiset kyllä osaavat pyöritellä, mutta niiden käytäntöön valjastaminen tuottavaksi toiminnaksi on liian monelle akateemiselle mahdottomuus, kun puuttuu luovuus.

Vierailija
97/127 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erikoisalassa ei ole mitään vikaa mutta tosiaan asun paikassa, jossa työtilanne on huono eli Suomessa. Olisi kiva maksaa veroja tänne, kun koulutuksenkin maksoivat, mutta ehkä pitää lähteä muualle.

Vierailija
98/127 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömät maisterit saatte kyllä kaiken myötätuntoni, olin melkein itsekin päätyä tuohon tilanteeseen. :( Menin itse suoraan lukiosta opiskelemaan historiaa, mutta jo kakkosvuonna alkoi kauhistuttaa kun sain tietää millainen työllisyystilanne alalla on. Tiesin tosi monta vastavalmistunutta, jotka eivät saaneet mistään koulutusta vastaavaa työtä ja koko ajan puhuttiin siitä, että työpaikoista on ihan hirveä kilpailu. Käytännössä alalta voi työllistyä joko opettajaksi, tutkijaksi tai museoon. Museovirkailijoiden paikkoja ei kovin paljoa ole, opettajienkin virat ovat yleensä erittäin pitkiä jos vakituisen saa. Eikä heitä eläköidy vuosittain läheskään niin paljoa kuin uusia hissanopeja valmistuu, kun kaiketi ainakin neljä yliopistoa työntää ulos jonkun 20-30 uutta historian aineenopettajaa joka vuosi. Usein vastavalmistuneey opettajat jumittuvat vuosiksi johonkin pätkätöiden ja sijaisuuksien putkeen, joutuvat muuttamaan ympäri Suomea niiden pätkien perässä...

Koin tästä ihan lamauttavaa ahdistusta muutama vuosi sitten, koska historia alana ja aiheena kiinnosti minua todella paljon, mutta en halunnut valmistua joko työttömäksi tai pätkätyö-oravanpyörään. Suurin toiveeni on aina ollut oma perhe, joten tavoitteena oli varmistaa edes suhteellisen luotettava/vakaa taloudellinen tilanne kuitenkin. Mulle tuli ihan pakkomielle siitä, että googlasin joka päivä uutiaia ja keskusteluja aiheesta "akateeminen työttömyys" ja luin työttömyystilastoja. Historia oli aina siellä kärjessä heti toisena tai kolmantena alana, jolla eniten työttömiä... Ainakin silloin siis, nykyistä tilannetta en ole enää muutamaan vuoteen seurannut.

Päätin sitten vaihtaa alaa. Mietin alan, joia olisi mahdollisimman pomminvarma työllistäjä, jossa on ok palkkaus ja joka kuitenkin oli mielestäni mielenkiintoinen. Ensi vuonnq valmistun ja työpaikka on jo nyt tiedossa, jossa aloitan heti valmistuttuani.

Itse suosittelen kaikille tuota samaa, että vaikka joku ala olisikin se itseä kaikkein eniten kiinnostavin (kuten mulle historia) niin kannattaa oikeasti miettiä sitä työllistymistä. Jos haluaa varmistaa työllistymisen, niin katsoo vaikka ihan tilastoista miltä aloilta valmistuneissa on työttömiä vähiten. Historiaa voin kuitenkin opiskella ja siihen syventyä mielin määrin vapaa-ajalla ja se onkin yksi harrastuksistani.

Vierailija
99/127 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni korkeakoulujen rahoitusjärjestelmää pitäisi muuttaa. Veronmaksajathan tämän lystin lopulta maksavat kuten korkeakoulujen ylläpidon, joten on kaikkien etu, että koulutettujen työttömyyttä ehkäistään.

Mielestäni korkeakoulujen ei pitäisi saada rahaa valmiin tutkinnon perusteella, vaan valmistuneen työllistymisen perusteella. Näin yliopistojen olisi pakko panostaa tutkimus- ja kehitystyöhön ja luoda sisäisiä työpaikkoja, ja vähentää sisäänottomääriä.

Vierailija
100/127 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni korkeakoulujen rahoitusjärjestelmää pitäisi muuttaa. Veronmaksajathan tämän lystin lopulta maksavat kuten korkeakoulujen ylläpidon, joten on kaikkien etu, että koulutettujen työttömyyttä ehkäistään.

Mielestäni korkeakoulujen ei pitäisi saada rahaa valmiin tutkinnon perusteella, vaan valmistuneen työllistymisen perusteella. Näin yliopistojen olisi pakko panostaa tutkimus- ja kehitystyöhön ja luoda sisäisiä työpaikkoja, ja vähentää sisäänottomääriä.

Entäpä jos yliopistot lakkautetaan ja niiden henkilökunta irtisanotaan...?