Työttömien maisterien vertaistukiketju
Tervetuloa tänne jakamaan kokemuksia.
Itse valmistuin juuri työttömäksi, ei näkyvissä oman alan töitä.
Kommentit (127)
Mä kattelin työttömyyttä vuoden verran ja sit palasin koulun penkille...
Mä olen miettinyt, että miksi edes koulutetaan yliopistoissa ihmisiä sellaisille aloille, joilla ei ole töitä? Tai miksi on itsetarkoitus, että vähintään puolella suomalaisista olisi 3. Asteen koulutus?
Minulla on Englannissa suoritettu MA Master of Arts ja pääaineeni on suluissa, laitanko siis Taiteen Maisteri hakemuksiin?
Ei ap.
Vierailija kirjoitti:
Mä kattelin työttömyyttä vuoden verran ja sit palasin koulun penkille...
Minä myös. Tohtorina töiden löytäminen vasta olikin vaikeaa. Olin maisterina työtön yhteensä n. 1½ vuotta, kahdessa pätkässä. Tohtorina työttömyysjaksoja oli neljä, ja yhteensä työttömyyttä kesti lähes kolme vuotta. Nyt olen onneksi valtion virassa. En lähde tästä ikinä, ainakaan vapaaehtoisesti!
Vierailija kirjoitti:
Minulla on Englannissa suoritettu MA Master of Arts ja pääaineeni on suluissa, laitanko siis Taiteen Maisteri hakemuksiin?
Ei ap.
Se on suomeksi Filosofian maisteri. Olen myös Master of Arts mutta filosofian maisteri suomeksi. Lisätietoihin sitten että minkä alan maisteri olet.
Tosin tarkasta vielä. On olemassa myös termi Taiteen maisteri. Katso mikä oma alasi on suomessa.
Kristiina xx kirjoitti:
Mä olen miettinyt, että miksi edes koulutetaan yliopistoissa ihmisiä sellaisille aloille, joilla ei ole töitä? Tai miksi on itsetarkoitus, että vähintään puolella suomalaisista olisi 3. Asteen koulutus?
Yliopisto ei ole ammattikoulu
Älä nyt heti luovuta. Reittejä työllistymiseen on vaikka kuinka paljon. Ulkomaille tai toiseen kaupunkiin väliaikaisesti töihin, harjoitteluun, työkkärin tukemaan harjoitteluun, osa-aikaiseksi, jne. Jostain pitää aloittaa, sieltä se ura urkenee. Itse olen tehnyt 3 pienipalkkaista harjoittelua (osa opiskelujen aikana, osa jälkeen) ja paria ei oman alan töitä, kunnes sain oman alan töitä.
Hae paikkoja, jotka eivät ole avoimessa haussa. Soita ja laita sähköposteja menemään joka viikko. Näin olen itse saanut monta harjoittelupaikkaa. Jos haet avoimeen paikkaan, sinne hakee 200 muutakin. Jos haet pieneen yritykseen tai järjestöön ja selität hyvin motivaatiosi työskennellä kyseisessä paikassa, ja tuot vielä rahoituksenkin itse vaikka työkkärin kautta, kyllä joku sut palkkaa.
Voi tuntua typerältä hakea harjoitteluun maisterina, mutta niin se nykyään menee kilpailluilla aloilla, jos ei ole vielä tarpeeksi työkokemusta. Se kannattaa ajatella viimeisenä investointina ennen oikeaan työhön pääsemistä.
Onko täällä joku naistutkijoiden kokoontumisajot? Olisitte hankkineet oikean koulutuksen.
Vierailija kirjoitti:
Kristiina xx kirjoitti:
Yliopisto ei ole ammattikoulu
Niin ja sen huomaa tästäkin ketjusta.
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä joku naistutkijoiden kokoontumisajot? Olisitte hankkineet oikean koulutuksen.
Mikä on oikea koulutus? Lääkis? Minä olen työtön DI ja kaverini on työtön KTM.
En tiedä aionko enää koskaan mihikään "vaativaan" työelämään.... Terv. DI M52 (relevanttia työkokemusta n. 15v)
Teen ehkä jotain hanttihommia sitten jos on pakko.
Minut velvoitettiin TYP:issä tekemään eräs erittäin nöyryyttävä asia/teko. Ja he kuvasivat sen videolle.
:(
Valtion virkoja olen hakenut valmistumisen jälkeen aktiivisesti. Osa on liipannut läheltä omaa koulutusta (VTM), osa taas ei. Yhtäkään haastattelukutsua ei ole tullut.
Vierailija kirjoitti:
Miksi valitsit ko. alan? Piti saada korkeakoulutus?
En ole ap mutta minun tapauksessani kyllä näin. Fyysinen sairaus joka estää hyvin fyysisen työn, astma ja lukuisia allergioita kasveille, eläimille ja kemikaaleille. Nämä rajaavat jo melkein kaikki ammattikoulun alat pois. Persoonallisuushäiriö estää mm. hoito- ja kasvatusalalle pääsyn. Mitäpä jää jäljelle? Huonosti työllistävät paperinpyörittelyalat.
Täällä kans VTM sosiaalityöstä. Koska työkokemus puuttuu, "valintamme ei valitettavasti kohdistunut sinuun tällä kertaa."
Vierailija kirjoitti:
Täällä kans VTM sosiaalityöstä. Koska työkokemus puuttuu, "valintamme ei valitettavasti kohdistunut sinuun tällä kertaa."
Miten laajalti haet töitä?
Vierailija kirjoitti:
Valtion virkoja olen hakenut valmistumisen jälkeen aktiivisesti. Osa on liipannut läheltä omaa koulutusta (VTM), osa taas ei. Yhtäkään haastattelukutsua ei ole tullut.
Todella harva talon ulkopuolinen hakija saa viran. Hae ensin määräaikaisia töitä, tee työsi kunnolla niin saatat saada viran. Talon sisällä tosin saattaa olla useita määräaikaisia hakemassa samaan virkaan, riippuen paikasta.
Terv. Viranhaltija, VTM
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten laajalti haet töitä?
50 km maksimi työmatka lasten takia. Asun isossa kaupungissa, en haluaisi muuttaa.
Miksi valitsit ko. alan? Piti saada korkeakoulutus?