Muita riskiryhmäläisiä jotka aikovat elää normaalisti kun kaikki riskiryhmät rokotettu?
Meihin riskiryhmäläisiin on kohdistunut todella paljon vihaa viimeisen vuoden aikana. Ei kiinnosta suojella enää muita siinä vaiheessa kun riskiryhmät saaneet sen toisenkin piikkinsä.
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rokotuksen teho on voimassa vain noin puoli vuotta.
Israelissa asuvalla sukulaiselle on koronapassi, jossa päivämäärä 12.8.
Sen jälkeen testataan onko elimistössä vasta-aineita. Ellei ole niin rokotus uusitaan.
Ei siis kannata luopua varovaisuudesta.
Mulla ensimmäinen piikki 26.3.
sen jälkeen voi saada vielä tartunnan, mutta itse et tartuta ja oireet lievempiä.Jatkan vielä. Olen riskiryhmäläinen. Mulla on sydämen vajaatoiminta, keuhkoahtauma ja diabetes, mutta
se ei ole estänyt minua käymästä ravintoloissa syömässä. Viime viikolla kävin FISKEN PÅ DISKEN -ravintolassa ja KAPPELISSA, edellisellä viikolla STOCKAN SAMPPANJABAARISSA.
Ja ostoksilla olen käynyt ja menen huomenna taas ainakin STOCKALLE katsomaan mitä kivaa keväistä löytyisi.
Toivottavasti et itke sairaalahoidon perään sitten kun sairastut...
Vierailija kirjoitti:
Olen kohta vuoden vihannut koko riskiryhmäläinen sanaa. Tämän vuoden ovat keskittyneet vaatimaan muilta. Asun pienellä paikkakunnalla missä Koronaa ei juurikaan ole. Riskiryhmäläiset mm. haluaa sulkea koulut ja päiväkodit. Se on tässä tilanteessa täysin törkeää, kun ottaa huomioon mitä haittoja lapsille ja nuorille tuollaisesta eristämisestä on. Ymmärrän isommat paikkakunnat tai jos Koronaa täälläkin olisi. He huutavat kaupassa toisille ihmisille. Saivat oman vuoron kauppaan, mutta mikään ei riitä. Vuoden pitäneet meteliä mitä heidän takia pitää muiden tehdä. Maskit muiden naamaan yms. Itse eivät toki voi käyttää, koska perussairaus, se riskiryhmään kuuluminen. Nyt kun rokotteita saadaan hitaasti niin ovat ensimmäisinä kädet pitkänä rokotejonossa. Tällä hetkellä eniten Koronaan sairastuu nuoria aikuisia. Yrityksiä menee nurin, ihmisten pitää liikkua ja käydä töissä. Riskiryhmäläisistä suurin osa on eläkeläisiä tai muuten vaan työkyvyttömiä.
Ja olisiko liikaa vaadittu, että olisivat edes vähän tyytyväisiä, tai että eivät ainakaan uhoaisi nyt omista oikeuksistaan? Mutta ei, he itse eivät toki voi odottaa yhtään pidempään, että muutakin väestöä olisi rokotettu. Heidänhän ei tarvitse tehdä mitään muuta kuin ottaa vastaan. Mutta kyllä sieltä liikkumiskielto vielä viimeistään kesälle saadaan.
Alle 70-v riskiryhmäläisiä on 910 000 ihan THL:n mukaan ja suurin osa heistä vielä vahvasti työelämässä. Läheskään kaikkialla ei rokoteta vielä edes ykkösryhmään kuuluvia riskiryhmäläisiä vaikka työskentelisivät alalla jota ei voi tehdä etänä.
Mä sain tänään rokotuksen. En aio alkaa sooloileen, koska mun rakkaat ei oo saanu rokotusta.
En aio ottaa rokotetta, mutta aloitan täysin normaalin elämän heti, kun riskiryhmäläiset on saatu rokotettua. Maskit lentää hittoon ja todellakin käyn joka paikassa niin normaalisti kuin voi. Minua ei korona pelota, joten ei väliä vaikka sen saisinkin. Pääasia, että ne harvat, joille korona voi mahdollisesti olla vaarallinen, saavat rokotteet ja päästään mahd normaaliin elämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva että riskiryhmäläiset saa rokotteet ja sitten tartuttavat meitä muita rokottamattomia. Monikin voi kuulua tietämättään riskiryhmään. Pääasia että rokotetuilla on normaali elämä jälleen.
Rokote hyvin suurella todennäköisyydellä vähentää olennaisesti tarttumista.
Te perusterveet olette voineet halutessanne elää lähes normaalisti koko ajan lukuunottamatta niitä aloja joilla loppui työt tai etäopiskelijoita. Me riskiryhmäläiset ei olla voitu tehdä edes sitä valintaa. Itseäni pelotti mennä töihihin (silloin kun niitä vielä oli) kun töitä ei voinut tehdä etänä enkä pysty kontrolloimaan miten paljon muilla on kontakteja tai kuinka löperöitä he ovat mahdollisesti käsihygieniansa tms asioiden suhteen.
Kuulepas nyt, monet meistä perusterveistä on uhranneet elämänsä, jotta epidemia saataisiin hallintaan, eikä teille riskiryhmäläisille kävisi köpelösti. Itse ainakin olen ajatellut ihan puhtaasti myös tuntemattomien ihmisten etua vähentäessäni kontakteja.
Toivon todella, että riskiryhmäläiset eivät ala itsekkäästi elää normaalisti, ennen kuin se on epidemiatilanteen kannalta sopivaa. Te rokotetut riskiryhmäläisetkin väite edelleen tartuttaa muita. Teitä on haluttu tässä vuosi suojella, joten kantakaa te myös muista vastuu, kiitos!
Ja tämä loppusaarna ei ollut kohdistettu varsinaisesti sinulle, jonka kommenttia lainasin, vaan kaikille, jotka tässäkin ketjussa ovat kertoneet aikovansa elää normaalisti, kun rokotus on saatu. Ohjeistus on tällä hetkellä, että ROKOTETTUJENKIN TULEE NOUDATTAA RAJOITUKSIA. Älkää olko itsekkäitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva että riskiryhmäläiset saa rokotteet ja sitten tartuttavat meitä muita rokottamattomia. Monikin voi kuulua tietämättään riskiryhmään. Pääasia että rokotetuilla on normaali elämä jälleen.
Harva naistä edes kuuluu oikeasti mihinkään riskiryhmään paitsi omissa kuvitelmissaan. Virallisesti riskiryhmäläiset ovat todella sairaita ja syöpähoitoja käyviä.
No minä kuulun riskiryhmään 1.
Virallisesti en ole hyvin sairas. Minulla on verenpainetauti ja 2. tyypin diabetes on ollut 12 vuotta.
Olen normaalipainoinen. Minulla on lääkitys myös sydänvaivoihin.
Liikun paljon ulkona kävellen, hiihtäeän ja pyöräillen, pelaan myös sulkapalloa harrastuksena.
Olen 64 vuotias eläkkeellä oleva ihminen.
Riskiryhmään kuulutaan sillä perusteella, miten vakavan koronataudin voi viruksesta voi saada.
Se ei tarkoita sitä, että riskiryhmään kuuluva olisi joku vuodepotilas tms.
Vierailija kirjoitti:
Olen riskiryhmäläinen, olen saanut rokotteen, olen elänyt normaalisti ennen rokotetta ja elän normaalisti myös rokotteen jälkeen :) Mulla oli ajatuksena jo viime keväästä lähtien, että jos kuolen, niin ainakaan en kuole niin että elän jotain rajoittunutta elämätöntä elämää itkien ja peläten jonkun koronan vuoksi.
Aivan. Tässä onkin se ongelman ydin: ehkä ne, joita tartutat itse, eivät ajattele samalla tavalla kuin sinä. He eivät ehkä halua kuolla. Ja sinäkin kuitenkin sairastuessasi olet tukkimassa sairaaloita. Vai kotiinko ajattelit kuolla? Surettaa ihmisten itsekkyys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen riskiryhmäläinen, olen saanut rokotteen, olen elänyt normaalisti ennen rokotetta ja elän normaalisti myös rokotteen jälkeen :) Mulla oli ajatuksena jo viime keväästä lähtien, että jos kuolen, niin ainakaan en kuole niin että elän jotain rajoittunutta elämätöntä elämää itkien ja peläten jonkun koronan vuoksi.
Aivan. Tässä onkin se ongelman ydin: ehkä ne, joita tartutat itse, eivät ajattele samalla tavalla kuin sinä. He eivät ehkä halua kuolla. Ja sinäkin kuitenkin sairastuessasi olet tukkimassa sairaaloita. Vai kotiinko ajattelit kuolla? Surettaa ihmisten itsekkyys.
Voi kuule päinvastoin. Minua surettaa yritykset jotka tuhoutuvat, pienetsuuret. Perheyritykset. Lapset ja nuoret, jotka näistä rajoituksista joutuvat kärsimään. Uhraisin itseni ja muut riskiläiset ettei tätä tapahtuisi. Turha kadehtia minua rokotteesta, otin sen vain ja ainoastaan siksi, että haluan yhteiskunnan normaaliksi taas. Mua ttaa tämä jatkuva riskiryhmien varjeleminen niin penteleesti. Sinä se empatiakyvytön, itsekäs olet, kun et pysty ajattelemaan omaa napaasi pidemmälle, vaan pelkäät koronaa hysteerisesti omalla kohdallasi ja muut saavat kärsiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kuule päinvastoin. Minua surettaa yritykset jotka tuhoutuvat, pienetsuuret. Perheyritykset. Lapset ja nuoret, jotka näistä rajoituksista joutuvat kärsimään. Uhraisin itseni ja muut riskiläiset ettei tätä tapahtuisi. Turha kadehtia minua rokotteesta, otin sen vain ja ainoastaan siksi, että haluan yhteiskunnan normaaliksi taas. Mua ttaa tämä jatkuva riskiryhmien varjeleminen niin penteleesti. Sinä se empatiakyvytön, itsekäs olet, kun et pysty ajattelemaan omaa napaasi pidemmälle, vaan pelkäät koronaa hysteerisesti omalla kohdallasi ja muut saavat kärsiä.
Ei kannata tehdä noin pitkälle meneviä johtopäätöksiä. En pelkää koronaa, koska se ei minulle itselleni todennäköisesti ole vaarallinen. Olen vaan tässä realisti. Sairaaloihin ei mahdu loputtomasti porukkaa. Jos sinusta on empatiakyvyttömyyttä se, että toivon, että kaikki sairastuneet kyetään hoitamaan, olkoon sitten niin. Se mielipide sinulle sallittakoon.
Sympatiani on yrittäjien puolella, ja tilanne on heille kohtuuttoman raskas. Kuitenkin kun vaakakupissa on ihmisten terveys ja henki, on tehtävä päätöksiä, joista aiheutuu ihmisille tukalia tilanteita.
En kadehdi sinua rokotteesta, vaan olen sitä mieltä, että riskiryhmäläiset tuleekin rokottaa ensin. Viestisi ei anna sinusta itsestäsi kovin empatiakykykyistä kuvaa valitettavasti kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinua ei haittaa että nuoret, vasta elämänsä alussa olevat riskiryhmäläiset kuolevat? Tai että jonkun lapsen vanhempi/vanhemmat kuolevat koronaan? Ei kaikki riskiryhmäläiset ole jotain sängyssään vaipat päällä makaavia vanhuksia.
No niin, tämänhetkisen tiedon mukaan ei tarvitse jäädä karanteeniin jos altistuu tokan rokotteen jälkeen. Eli silloin ei enää tartuta myöskään muita.
Vierailija kirjoitti:
No niin, tämänhetkisen tiedon mukaan ei tarvitse jäädä karanteeniin jos altistuu tokan rokotteen jälkeen. Eli silloin ei enää tartuta myöskään muita.
Mistä tämä tieto? Ja ei kai karanteenissa ole tarvinnut tähänkään asti olla, jos ei ole altistunut tai tullut ulkomailta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinua ei haittaa että nuoret, vasta elämänsä alussa olevat riskiryhmäläiset kuolevat? Tai että jonkun lapsen vanhempi/vanhemmat kuolevat koronaan? Ei kaikki riskiryhmäläiset ole jotain sängyssään vaipat päällä makaavia vanhuksia.
Näin juuri. Moni riskiryhmäläinen joutuu lisäksi käymään töissä. Lähipiirissä on esimerkiksi hoitotyötä tekevä riskiryhmään kuuluva. Ei onnistu ne työt etänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on voi voi. Moni perusterve sairastaa koronan oireettomana ja levittää sitä ympäriinsä kun pitää vähän käydä lapissa, baarissa, kuntosalilla ja kahvilassa.
Varmaan siksi että te riskiryhmäläiset tunnutte olevan sen verran itsekeskeisiä, ettei tervejärkistä teitä kiinnosta suojata. Onneksi rokotekaan ei tarjoa teille täyttä suojaa, päästään edes muutamasta eroon.
Niin. Riskiryhmälöiset, joita näillä rajoitteilla on pyritty suojaamaan, alkavat elämään normaalisti. Koko muu kansa sitten kituuttaa vielä rajoitteiden parissa. Kaikki on kiinni, kaikki on kielletty, mitään et voi tehdä. Onneksi te riskiryhmäläiset sitten lähdette hummaamaan.