Lapsi kysyy: voivatko mies ja mies mennä naimisiin? Mitä vastaat lapselle?
Poikani (5v) kysyi eilen, kiinnostaisi tietää, miten te vastaisitte omalle lapsellenne.
Kommentit (41)
Vierailija:
vastaisin lapselle että kyllä voivat, että ihminen saa mennä naimisiin sen ihmisen kanssa jota eniten rakastaa, myös lapsi saa isona valita ihan sydämensä mukaan oman kumppaninsa tai olla valitsematta jos siltä tuntuu.
mutta ei liene haitaksi hiukan pehmittää lapselle maailman karuja tosiasioita.
39
Minusta on kauheaa kun ihmiset tuputtavat omia " arvojaan" lapsilleen, minä olen aina yrittänyt kasvattaa omilla aivoillaan ajattelevia ihmisiä. En itseni klooneja, koska minussa on paljon parannettavaa. Sanon esimerkiksi neekeri, koska niin minulle on 70-luvulla koulussa opetettu. En ihan sinut ole homoudenkaan kanssa, mutta en sentään 5v:lle ala selittämään mitä eroa on rekisteröidyllä parisuhteella ja naimisiin menolla, mielestäni sama asia. Eivät kaikki isit ja äiditkään ole kirkossa vihittyjä tai ollenkaan vihittyjä.
Eikä mielipiteeni ole yhtään sairaampi kuin niidenkään jotka hakevat erilaisuutta
ja sitten jollekin ekaluokkalaiselle selittäisin, että eivät voi mennä kirkossa naimisiin tms.
että Jumala on luonut miehen ja naisen ja mies ja nainen voivat mennä keskenään naimisiin ja saada lapsia. Jumala on antanut avioliiton lahjaksi ihmisille.
Mikäli tulisi puhetta vaikkapa avoliitosta, vastaisin siitäkin, että se ei käy. (Tämä lähinnä kommenttina jo valmiiksi siihen, jos vastauksestani aletaan sanomaan, että olen homofoobinen.)
En ole homofoobinen, mutta vastaan lapsilleni perheemme arvojen mukaan. Toki, jos Suomessa ei puhuttaisi rekisteröidyistä parisuhteista vaan naimisiin menosta myös homoparien kohdalla, voisin silloin vastata, että he voivat mennä naimisiin, mutta Jumala on säätänyt avioliiton miehen ja naisen välille.
Vierailija:
mutta ei liene haitaksi hiukan pehmittää lapselle maailman karuja tosiasioita.39
Katolinen kirkko vihki miespareja 500 -luvulla liittoihin, joitain naisparejakin tiedetään vihityn, mutta heistä - kuten yleensäkin naisista, dokumentaatio on vähäistä
Tuomitseminen ei kuulu meille ihmisille. On eri asia sanoa synti synniksi tai sanoa, mitä Raamattu sanoo jostakin asiasta, kuin tuomita. Tuomitseminen on sitä, että sanoo ihmisen joutuvan helvettiin. Vain Jeesus voi meidät tuomita.
Siunausta sinulle ja siskollesi!
Ja sitten tulen av:lle, luen näitä (parikymppisten?) homofobisia vuodatuksia ja tajuan, että ei minulla ole mitään hätää. Ennakkoluuloisuus ja kalkkis-olotila ei katso ikää, sen on taas tämäkin ketju osoittanut... Kasvaessani nuorena ihmisenä ajattelin, että kyllä maailma on hieno paikka 20-30v kuluttua, kun vanhanaikaisista mielipiteistä päästään eroon ja ihmiset ovat suvaitsevaisempia, esim juuti homoja ja avoliitossa eläviä kohtaan. No, nyt tajusin olleeni lapsellisen typerä mielipiteineni. Mikäs kalkkikset tappaisi, ei mikään. Ja näköjään uuttakin sukupolvea koulutetaan jo...
5-vuotias ei ymmärrä käsitteiden " mennä naimisiin" ja " rekisteröidä parisuhteensa" vivahteita. Mennä naimisiin on yksiselitteinen ja lapsentajuinen vastaus. Selittelyt sitten jos lapsi niitä kysyy tai muuten tarvitsee vanhempana selittää.
Omalla kohdallani 3-vuotias ei vielä kysele, vaikka " Miksi" onkin hyvin yleinen sana meillä tänä päivänä. Luultavasti kyseinen kysymys tulee jossain vaiheessa koska ystäväpiiriini kuuluu myös homoja ja lesboja enkä ole heidän elämäntapaansa kieltänyt meillä esittelemästä ts. saavat pussailla ja elää kuten elävät myös lapsen nähden. Kaikki ovat fiksuja aikuisia eivätkä käyttäydy lapsen edessä sen kummallisemmin kuin heteroparitkaan.
Noin pienelle ei kannata alkaa selittämään avioliiton ja rekisteröidyn parisuhteen eroa, siihen voi mennä sitten myöhemmin.
Sairaita ihmisiä! Joten vastaisin, eivät voi!
Miksi oletatte, että olen suvaitsematon ja homofobinen? Vaikka ajattelenkin, että homous ja lesbous on epänormaalia, se ei tee minusta ääliötä (uskokaa pois!). En opeta lapsilleni, että homous on sairautta ja he ovat toisen luokan kansalaisia.
Ehkä haluatte vaan kuvitella, että KAIKKI homoutta epänormaalina pitävät ihmiset ovat typeriä, moukkamaisia ja kapeakatseisia?
Kommentti vielä tuohon, kun muutama haukkui, että me " homofoobikot" siirrämme omta asenteemme lapsiimme. No totta hitossa! Niinhän teette tekin :) Jokainen opettaa lapsilleen sellaisia asioita, mitä oikeina pitää. Haluan kuitenkin suodattaa omat näkemykseni lapsilleni pehmeämmässä muodossa. En halua aivopestä heitä sokeasti toistamaan minun mielpiteitäni. Ja se toisten huomioon ottaminen on tärkeää myös. Nykypäivänä sateenkaariperheitä on niin paljon, että olisi julmaa(ja tyhmää) opettaa lapsi pitämään heitä eriarvoisina.
ap
Sanon että voivat ja kerron, keitä sellaisia ihmisiä esimerkiksi tunnemme.
Minun mielestäni lapselle ei tarvitse selittää nynasseja. Rekisteröinti on minusta kuitenkin juridisesti sama asia kuin avioliitto. Ja me ollaan itsekin menty naimisiin maistraatissa, joten ei siinä suurta eroa ole.
Olis se nyt kummaa mennä valehtelemaan kun omassa ystäväpiirissä on lesbopari.
Ei taida sullakaan olla asemat kauhean hyvät Jumalan silmissä sitten...
Mä oon oikeasti ajatellu, että meidän lapsista tulee suvaitsevaisia ja meidän lapset tekee oikeasti maailmasta paremman paikan elää. Mä oon oikeasti luullu, että meidän sukupolvi tajuaa että meidän vanhempien mielipiteet ja asenteet ja arvot ovat vääriä ja mä oon luullu, että jokainen meistä tekis kaikkensa, että meidän lapsille siirretään fiksumpia mielipiteitä ja arvoja ja asenteita. Surettaa, että mun lapseni joutuu luultavasti olemaan hänkin oppositiossa avarine mielipiteineen, ihan kuin äitinsäkin.
Ja kyllä: 5-vuotiaalle mies ja mies voi mennä naimisiin, turha sotkea mitään laki-jargonia pienen lapsen päähän. Naimisissa oloa se on ihan samalla lailla kuin heteroillakin.
Ei samalla tavalla kirkossa kuin nainen ja mies, mutta kuitenkin. MUTTA kertoisin myös sen, että se on sellainen tapa elää josta tulee Taivaan Isälle paha mieli. Ja kristityt eivät halua elää niin.
Hohhoh! Olen oikeasti aika järkyttynyt. En ihmettele enää yhtään, että suvaitsemattomuutta, koulukiusaamista, työpaikkakiusaamista yms. esiintyy.
Sairasta!
Itse vastaisin, että voivat mennä naimisiin. Se on 5-vuotiaalle aika sama onko se parisuhteen rekisteröiminen pilkulleen sama kuin kirkossa tai maistraatissa vihkiminen. Kun kerran homoutta maailmassa on, niin pakkoko niitä omia ennakkoluuloja on silti lapsille siirtää!!!