Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tää tarkoittaa käytännössä? #Työtön voi nyt ansaita 500 e/kk ilman, että se pienentää työttömyystuen määrää. Korotus koskee myös yrittäjiä.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harmi vaan että ei ole _mitään_ vaikutusta jos työtön saa toimeentulotukea, kuten minä. Tämä aina unohdetaan mainita.

Millään näillä mainostetuilla "helpotuksilla" ei ole ollut ikinä minulle mitään väliä, koska toimeentulotuki leikkaantuu kun saa tuloja.

Useimmat yksin asuvat työttömät saavat toimeentulotukea.

No ei saa. Toimeentulotukea ei saa, jos on yhtään omaisuutta. Ja valtaosalla nyt työttöminä olevista toki on. Harva kai koko elämää on työttömänä ollut.

Toimeentulotukea saa vaikka olisi omistusasunto. Sitä ei tarvitse myydä jos siinä itse asuu.

Vierailija
22/40 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varoituksen sana niille työttömille työnhakijoille, jotka ovat jo olleet yrittäjiä ennen työttömyyttä: TE-toimisto voi katsoa teidät yrittäjiksi pienimmänkin yritystoiminnan vuoksi. Tiedätte, mitä siitä seuraa. Minulle tämän varoituksen antoi TE-virkailija.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta mistä lähtien yrittäjät on saaneet työttömyyskorvausta? Muistan esimerkkejä jos myy plektran tai yhden korun netissä, katsotaan yrittäjäksi ja kympin kuukausituloilla tuet seis. Jos voisikin olla osa-aikainen yrittäjä, olisin sellainen jo. Odotan perustuloa.

Korona-epidemian aikana yrittää saa korvausta kelasta, jos ansiot jää tietyn rajan alle. Siis väliaikaista tukea ahdingossa oleville yrittäjille.

Eli kun maksaa itselleen riittävän vähän palkkaa niin saa työttömyyskorvausta. Massit jää sitten firman tilille ja sieltä ne voi maksaa itselleen osinkoina. Aivan loistavaa, saan vähän veronpalautusta. Olenkin maksanut vuositasolla rapiat sata tonnia viimeiset kymmenen vuotta joten eiköhän se ole ihan kohtuullista että kerrankin saan jotain. Verrattuna esim. sellaisiin siipeilijöihin jotka ovat saaneet tukia koko ikänsä vaikka eivät ole veroja maksaneet käytännössä yhtään.

Vierailija
24/40 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että työttömälle vaan lisää rahaa...

Eipäs vaan osa-aikatyöläisille lisää rahaa. Ei tuo vaikuta tuloihin mitenkään jos ei ole osa-aikatöitä.

Vierailija
25/40 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ilmoita yritystoiminnan tulot työttömyysajan ilmoituksessa." Mitä tarkoitetaan yritystoiminnan tuloilla? Puhdas nettokate vai mitä? Miksi tämä pitää ilmoittaa kun ei sitä kukaan pysty valvomaan?

Vierailija
26/40 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs sitten jos sallitussa osa-aikatyössä käyvä työtön saa passituksen kuntouttavaan työtoimintaan?

Sit jos työtön vastaa että sori en ehdi, niin tulee karenssi siksi että kävi osa-aikatyössä.

Vierailija
27/40 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ilmoita yritystoiminnan tulot työttömyysajan ilmoituksessa." Mitä tarkoitetaan yritystoiminnan tuloilla? Puhdas nettokate vai mitä? Miksi tämä pitää ilmoittaa kun ei sitä kukaan pysty valvomaan?

Nyt viimeistään kannattaa työttömien perustaa oma firma. Sellainenhan kannattaisi olla muutenkin aivan jokaisella. Ei tarvitse maksaa älyttömiä veroja.

Vierailija
28/40 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta mistä lähtien yrittäjät on saaneet työttömyyskorvausta? Muistan esimerkkejä jos myy plektran tai yhden korun netissä, katsotaan yrittäjäksi ja kympin kuukausituloilla tuet seis. Jos voisikin olla osa-aikainen yrittäjä, olisin sellainen jo. Odotan perustuloa.

Koronasta lähtien väliaikaisesti näin. Minäkin perustaisin osa-aikaisen yrityksen välittömästi, jos tämänhetkinen käytäntö muuttuisi pysyväksi tai tulisi perustulo. Työttömänä pysyn siihen saakka.

Vierailija
29/40 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varoituksen sana niille työttömille työnhakijoille, jotka ovat jo olleet yrittäjiä ennen työttömyyttä: TE-toimisto voi katsoa teidät yrittäjiksi pienimmänkin yritystoiminnan vuoksi. Tiedätte, mitä siitä seuraa. Minulle tämän varoituksen antoi TE-virkailija.

Niin, mielenkiintoisia tilanteita voi syntyä, itselläni kävi niin, että perustin toiminimen töissäollessani. Yli 6 kk toiminimi oli olemassa mutten tehnyt sillä vielä mitään, töyspäivätyö ja pienet lapset veivät ajan. Sitten hyvän aikaa myöhemmin selviteltiin toisessa yhteydessä työttömyystuen saamista, ja te-toimistossa havahduttiin, että olenkin selvästi ollut täyspäiväinen yrittäjä, ja sain kirjeen, jossa ilmoitettiin, että peritään tuolta ajalta työttö,yystuet takaisin...paitsi, etten ollut saanut työttömyystukea, jota voisi periä takaisin, vaan olin ollut täyspäiväisessä palkkatyössä tuolla ajalla. Selvittelyssä meni aikansa, ja meinasi jo tuntua, ettei minua uskota...vaikka muuta mahdollisuutta ei ollut kuin tehdä päätös, että ilmeisesti ei minulta voinut vaatia tukia takaisin tuolta ajalta, koska siis, tadaa, en ollut saanut tukia, vaan ollut töyspäiväisessä työssä työnantajalla. Mutta kun nimissäni oli toiminimi...

Vierailija
30/40 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korona-epidemian aikana yrittää saa korvausta kelasta, jos ansiot jää tietyn rajan alle. Siis väliaikaista tukea ahdingossa oleville yrittäjille.

Eli kun maksaa itselleen riittävän vähän palkkaa niin saa työttömyyskorvausta. Massit jää sitten firman tilille ja sieltä ne voi maksaa itselleen osinkoina. Aivan loistavaa, saan vähän veronpalautusta. Olenkin maksanut vuositasolla rapiat sata tonnia viimeiset kymmenen vuotta joten eiköhän se ole ihan kohtuullista että kerrankin saan jotain. Verrattuna esim. sellaisiin siipeilijöihin jotka ovat saaneet tukia koko ikänsä vaikka eivät ole veroja maksaneet käytännössä yhtään.

Kyllä, mieluummin sinulle ne tuet. Omiasihan sinä tavallaan käytät ja olet ilmeisesti rahoittanut monen muunkin elämän ja julkiset palvelut yli oman tarpeen yms.

Vierailija
31/40 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä voisin ajaa osa.-aika ruoka-apu autoo ja ottaa palakssi 500 e + parhaat pihvit mulle

Vierailija
32/40 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs sitten jos sallitussa osa-aikatyössä käyvä työtön saa passituksen kuntouttavaan työtoimintaan?

Sit jos työtön vastaa että sori en ehdi, niin tulee karenssi siksi että kävi osa-aikatyössä.

Jos on osa-aikatöissä, niin ei kai silloin tarvitse mennä kuntouttavaan tms.?

Tästä on jo muutama vuosi, kun kesken kuntouttavan työtoiminnan aloitin omatoimisesti pienimuotoisen osa-aikatyön. Sain kuitenkin lopettaa kuntouttavan (ellei ollut jopa niin, että suorastaan "piti" lopettaa) ja työmarkkinatuki jatkui normaalisti.

Vierailija
33/40 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

faaraoBusinessman kirjoitti:

tuo 500 e on vaa vaikee keksiä, 12.5 e tuntipalkalla se on 40 t kuukaudessa ja viikossa 10 tuntia ja risat, mistä keksit osa-aikatyötä 2 päiväksi viikossa?

Kuinka moni laskee, ettei tienaa senttiäkään yli suojaosan?

Itselläni on osa-aikatyö kahtena päivänä viikossa. Viime kuun palkka ja lounasetu sekä sen perusteella soviteltu ansiosidonnainen ovat bruttona yhteensä 2627e, kun täysi ansiosidonnainen sekä täysi suojaosa olisivat 2320e.

Ihan mielelläni tienaan yli suojaosan murehtimatta ”ilmaiseksi” tekemääni työtä, kun käteen jää silti enemmän rahaa ja lisäksi tulee ylläpidettyä ammattitaitoa. Voisi olla hankalaa löytää motivaatiota työskennellä vain muutamana päivänä kuukaudessa vs. olla kokonaan toimettomana.

Vierailija
34/40 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vaikuta työttömyystukeen mutta tt-tukeen kyllä.

Siksihän jotkut eivät halua yrittää tienata itse tuota 500 euroa.

Kerron oman tarinan.

Saan työttömyyskorvausta, asumistukea ja toimeentulopuoli maksaa sähköt jne. Käyn töissä 3 kertaa viikossa ja tienaan sillä 498euroa koko kuukaudessa.

Toi 498e on minulle vaan ylimäärästä rahaa kaiken päälle eikä se vaikuta minun toimeentuloon ja työttömyysturvaan, asumistukeen ja muihin laskuihin mitä toimtulopuoli maksaa minulle. Mulle jää tuhlattavaa,vaikka roskiin heitettäväksi noin 1080ekk. Elän yksin ja elän tolla 1080ekk mainosti. Teen näin, koska arvostan vapaa-aikaani erittäin paljon.  Minua ei pakoteta kursseille eikä mihinkää, koska olen töissä.

Jos tienaisin esim kuukaudessa 530, niin saan 30e vähemmän rahaa toimeentuloa, muuhun se ei vaikuta.

Sanoin silloin sille pomolle, että käykö tämä ja tämä tuntimäärä sinulle ja palkka on 498e kk, niin kävi. Mä käyn muutaman tunnin hoitaa firman pahvit pois pihalta ja se on siinä. Ei ole vaativa homma.

Nyt joku sanoo ei mene näin.

No menee ainakin minulla ja olen tehnyt tätä jo

Vierailija
35/40 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

polizei kirjoitti:

eli 500 e saa tienata työkkärin ja asuntotuen päälle? mutta menetät 300 e max toimeentulon eli käytännössä voitat vain 200 e

Minulla on se käsitys, että suojaosa koskee vain työttömyysetuutta.  Asumistukeen tienesti vaikuttaa, jos tienesti lasketaan yhteen työmarkkinatuen kanssa. Ainakin asumistukilaskuri laskee tienestiksi myös työmarkkinatuen, jolloin tuo 500 vähentäisi asumistukea. Mutta koska työttömillä yleensä ansiotulojen suhteen on pieni pidätysprosentti, jää tuosta 500:sta melko varmasti enemmän nettoa käteen kuin mitä asumistuesta leikkautuu pois.

Vierailija
36/40 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

polizei kirjoitti:

eli 500 e saa tienata työkkärin ja asuntotuen päälle? mutta menetät 300 e max toimeentulon eli käytännössä voitat vain 200 e

EIkä menetä, toimeentulotuki on täydentävät tuki, jolloin ei voi sitä "menettää" vaan oikeampi ilmaus on "pystyt itse elättää itsesi paremmin joten et joudu enää TURVAUTUMAAN toimeentulotukeen."

Siis et menetä mitään vaan et enää JOUDU ottamaan niin paljon toimeentulotukea.

Vierailija
37/40 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerron oman tarinan.

Saan työttömyyskorvausta, asumistukea ja toimeentulopuoli maksaa sähköt jne. Käyn töissä 3 kertaa viikossa ja tienaan sillä 498euroa koko kuukaudessa.

Toi 498e on minulle vaan ylimäärästä rahaa kaiken päälle eikä se vaikuta minun toimeentuloon ja työttömyysturvaan, asumistukeen ja muihin laskuihin mitä toimtulopuoli maksaa minulle. Mulle jää tuhlattavaa,vaikka roskiin heitettäväksi noin 1080ekk. Elän yksin ja elän tolla 1080ekk mainosti. Teen näin, koska arvostan vapaa-aikaani erittäin paljon.  Minua ei pakoteta kursseille eikä mihinkää, koska olen töissä.

Jos tienaisin esim kuukaudessa 530, niin saan 30e vähemmän rahaa toimeentuloa, muuhun se ei vaikuta.

Sanoin silloin sille pomolle, että käykö tämä ja tämä tuntimäärä sinulle ja palkka on 498e kk, niin kävi. Mä käyn muutaman tunnin hoitaa firman pahvit pois pihalta ja se on siinä. Ei ole vaativa homma.

niiin eli et ole ilmoittanut tuloa Kelalle. Kyllä ne joskus sen ottaa takaisin kun huomaavat, ja jos et ilmoita niin tulee syyte petoksesta

Vierailija
38/40 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harmi vaan että ei ole _mitään_ vaikutusta jos työtön saa toimeentulotukea, kuten minä. Tämä aina unohdetaan mainita.

Millään näillä mainostetuilla "helpotuksilla" ei ole ollut ikinä minulle mitään väliä, koska toimeentulotuki leikkaantuu kun saa tuloja.

Useimmat yksin asuvat työttömät saavat toimeentulotukea.

No ei saa. Toimeentulotukea ei saa, jos on yhtään omaisuutta. Ja valtaosalla nyt työttöminä olevista toki on. Harva kai koko elämää on työttömänä ollut.

Saa olla omaisuutta ja paljonkin kunhan se on omistuasunnon muodossa ja asut siinä itse. Silloin ei haittaa vaikka olisi puolen miljoona kämppä alla. Mutta annas olla jos olet onnistunut säätämään tilille 1000e niin käytäppäs se pois ensin.

Vierailija
39/40 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerron oman tarinan.

Ja tuotako ei ole otettu mitenkään huomioon toimeentulotuessa? Kyllä se pitäisi siinä ottaa huomioon. Kai palkka tulee kuitenkin ihan virallisesti ja verokortin kautta? Kai olet ilmoittanut Kelalle että käyt osa-aikatöissä? He saavat sen kuitenkin tietoonsa verotietojen kautta ja silloin iskee toimeentulotuen osalta takaisinperintä ja mahdollinen petossyyte.

Vierailija
40/40 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

faaraoBusinessman kirjoitti:

tuo 500 e on vaa vaikee keksiä, 12.5 e tuntipalkalla se on 40 t kuukaudessa ja viikossa 10 tuntia ja risat, mistä keksit osa-aikatyötä 2 päiväksi viikossa?

Siivous on yksi vaihtoehto. Kohde voidaan siivota vaikka kolme kertaa viikossa a' 4h jolloin voisi tienta noin 500e/kk. Myös jos sijaista niin tuntimäärät voi vaihdella, ei sen tarvitse olla mikään 2 päivää viikossa. Tai sitten olet hyväpalkkainen ja teet 2 päivää kuussa ja tienaat saman 500e. Palkastahan tuo on riippuvainen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kolme